Sv: Procent

Men hur vet man vad man ska förbättra om man inte tävlat och fått en bedömning av en riktig domare?

Vårt stora problem där jag bor är att alla harvat ridplanen hemma och ansett sig bäst men ingen vågat tävla så alla våra klubbtävlingar har haft dåligt deltagande och det är heller inte roligt.

Avdramatisera tävlandet på Lätt-nivå! Det är ju utbildningsklasser och ingen ska behöva känna att de ska vara Jan Brink för att öht ha berättigande att tävla! I alla andra sporter börjar man tävla tidigt men i ridningen så ska man hålla på i mängder med år innan man törs ge sig ut. Vad ger det för rutin?

Och detta med att utsätta hästen för något den inte är redo för - då innebär det att man helt plötsligt höjer kraven i ridning på tävlingsbanan men det tror jag det är få som gör i början, snarare är man så nervös att man saknar framåtdrivning... Och hästen vet ju inte om att den blir bedömd och känner krav på sig själv utifrån det.

Nä, ut och tävla och se vad som behöver förbättras så att träningen hemma går framåt i kvalitet och inte bara kvantitet.

/Camilla

Jag har fått som lägst 47% på en LC och det berodde på att min häst var spänd pga mörkt ridhus med lagerkransar på väggarna... ;) Han var inte så gammal då heller, men senare har jag som mest på lokal tävling fått 54% på en LB:1 och det berodde helt enkelt på att min häst inte slappnade av ordentligt och då han gjorde det så kom han bakom hand. Inget annat extra, alltså och själv tycker jag att det alldeles beror på domaren. Jag har också ridit klubbtävlingar där jag fått närmare 60 % i LA:1 av godkänd domare så det kan variera mängder, tydligen.

Nu har jag inte tävlat lokal tävling på många år och skulle jag göra det kanske jag hamnar uppemot 60% på en LB:2, men vad jag vill säga är att det inte alls behöver hända något speciellt utan helt enkelt kan bero på dagsformen och domaren.

/Camilla

malinsky skrev:
Det kanske beror på att jag tänker lägre program än dig. Ska jag starta min unghäst så blir det LC eller LB för att få tävlingsvana, både för honom och mig. I de programmen kan jag knappast utsätta honom för ngt han inte reder ut förutom att han kan bli rädd för vad som helst.

Dock skulle jag i första tävligen bli nöjd om vi klarar programmet med honom avslappnad.. vad sedan procenten är är egalt, för det är inte tävlingsmomentet jag är ute efter, utan vana för oss att tävla.

Därför tycker jag att det ser illa ut i mina ögon när somliga skriver att får man så dåligt som 50% ska man *hårddraget* inte vistas på tävlingsbanorna utan åka hem och träna ordentligt först.

Men det är ju min åsikt, som tydligen går stick i stäv med flera andras....

Håller helt med dig!

PathOfClovers skrev:
Ska man som ny på tävlingsbanorna vara glad för 50%? Om man har tävlat och fått 50% och dessutom är nöjd med det, så tycker jag att man ska stanna hemma och träna ett tag till innan man ger sig ut...

Jag tänker i första hand på de som rider sina första klasser och som dessutom inte kanske är så gamla, hur ska man som ny veta när det är dags att ge sig ut. Ska man säga till dem att sorry du får inte vara med förrän du får över 60% och kan placera dig. Då hade vi inte fått många starter på våra tävlingar.

Nu behöver det ju inte vara rörelserna som man inte reder ut utan just allt runt omkring. Jag tycker det är utmärkt miljöträning att ge sig ut på tävlingsbanorna så länge man själv är helt överrens med sig själv vad man är ute efter och således lägger kraven på hästen därefter.

Tränaren kan upplysa en hur man ligger till.

Berättade först efter start i St:George att jag ridit den o min tränare tyckte inte att jag skulle rida den klassen ännu. Fick 60 %.

Hästen bör väl inte utsättas för svårigheter som den inte klarar av till vardags, men annars tycker jag att man kan starta lätta klasser även om man inte rider brilliant.

fia-lisa skrev:
Nu behöver det ju inte vara rörelserna som man inte reder ut utan just allt runt omkring. Jag tycker det är utmärkt miljöträning att ge sig ut på tävlingsbanorna så länge man själv är helt överrens med sig själv vad man är ute efter och således lägger kraven på hästen därefter.

:bow: :bow:

fia-lisa skrev:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

axel skrev:
Tränaren kan upplysa en hur man ligger till.

Berättade först efter start i St:George att jag ridit den o min tränare tyckte inte att jag skulle rida den klassen ännu. Fick 60 %.

Ja, fast här hade ju tränaren fel, eller hur? Att få 60 % i St:George måste väl vara himla bra första gången?

Jag tycker ofta att dressyrtränare och dressyrdomare har olika uppfattning om vad som är bra och inte.

Hon tyckte att hästen var så bra och skulle då inte visas halvfärdig., men de missar som vi hade var inte de nya rörelser som programmet innehöll.

Fick stå med mössan i handen o säga att det var dumt.

Men varför då? Du gjorde ju ett bra resultat och det är väl ändå DIN häst?

Vad är då halvfärdig?

Det är såna här resonemang som gör att dressyrvärlden anses sätta sig på sina höga hästar... Om ni uppskattar ordvitsen! ;)

Fast du vet väl hur vissa domare tänker;)
Jaha. här kommer den här som brukar vara si :p

Jag tänker på alla program! Ett ekipage som fått 50% i LC pga. att hästen går dåligt/ryttaren rider dåligt (alltså inte varit spänd/skyggat etc) är inte klart för att tävla, det är min åsikt.

Jag har inte skrivit att de inte ska FÅ tävla, men hur kan det vara roligt att tävla och betala massa pengar, köra hästen fram och tillbaka osv. när man egentligen inte är klar?

Och ni som använder argumentet: "men hur ska man veta att man är klar för klassen om man inte prövar?". Det ska eran TRÄNARE veta! Och om man inte har någon tränare och rider på 50% och är nöjd med det, jaa då är ekvationen kanske inte så svår...

Det tycker jag med! Men som jag skrivit flera gånger, jag menar 50% där hästen gått dåligt/ryttaren ridit dåligt, inte för att den skyggat etc. Då åker ju poängen ner automatiskt, trots att ryttaren rider väl/hästen går bra.

PathOfClovers skrev:
Jag har inte skrivit att de inte ska FÅ tävla, men hur kan det vara roligt att tävla och betala massa pengar, köra hästen fram och tillbaka osv. när man egentligen inte är klar?

Och ni som använder argumentet: "men hur ska man veta att man är klar för klassen om man inte prövar?". Det ska eran TRÄNARE veta!
Det är lätt att säga för den som inte behöver åka lika långt som till tävling för att kunna rida för en bra tränare...:crazy:

Där jag bor växer inte bra dressyrtränare på träden direkt. Det kommer hit en max en gång per månad och då är det den som finns - trivs man inte med den så får man åka någon annanstans.

/Camilla

Då menar du att jag inte ska tävla, för att på tävling går inte min häst bra, eftersom att jag inte rider ordentligt och det gör jag inte för mina tävlingsnerver fortarande inte är lika långt komna som ridningen i övrigt. Så då ska jag inte få chansen att träna upp mina tävlingsnerverna?

Har ridit för två olika tränare som själv rider/ridit upp till gp som anser allt vi som ekipage är klara för LA, men på tävling fungerar det inte, även om det går bättre och bättre för varje start vi gör.

Mvh
Camilla

PathOfClovers skrev:
Ska man som ny på tävlingsbanorna vara glad för 50%? Om man har tävlat och fått 50% och dessutom är nöjd med det, så tycker jag att man ska stanna hemma och träna ett tag till innan man ger sig ut...

Det där tycker jag känns lite fel. För några månader sen på våran första tävling (hennes första) red vi på 48%. För att hon var rädd för allt, men jag åkte ut för att få miljöträning, blev jätte nöjd på nästa tävling när vi fick 55%. Nu ett par tävlingar senare red vi samma klass på 68% :banana:

Håller med om att för att bli bättre på tävling måste man ut och träna på att tävla. Man kan inte bara sitta hemma eller åka och träna och tro att allt ska fungera lika bra på tävlingen då det är andra saker som spelar in där t ex ny miljö, många andra hästar, nervositet mm. Naturligtvis ska de gå OK att rida programmet hemma först så att det inte är pga av att hästen inte är förberedd för uppgiften som det eventuellt "dåliga" resultatet uppstår.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 103
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar