Sv: Procent

Åter igen, jag har inte skrivit att de som rider på 50% inte ska FÅ tävla, läs tråden ordentligt innan du svarar. Jag har bara sagt att om man är nöjd med 50% så är man ute och cyklar. Du skriver ju själv att du inte är nöjd eftersom dina tävlingsnerver inte pallar trycket, eller hur? Då vet du ju om vad som behöver förbättras...?

Jag fortsätter att upprepa, jag menade 50% pga. att hästen går dåligt/ryttareren rider dåligt, INTE pga. att hästen skyggat för något, ibland kan man ju helt enkelt inte styra över sådana saker.

Men oftast beror väl detta på antingen en oerfaren ryttare(som behöver träna på själva tävlingsmomentet) eller en grön ponny/häst(som också behöver träna på att tävla).
:idea: :idea:

Jasså? inte hos de som jag har träffat på, hur kan du vara så säker på detta?

PathOfClovers skrev:
Jag har inte skrivit att de inte ska FÅ tävla, men hur kan det vara roligt att tävla och betala massa pengar, köra hästen fram och tillbaka osv. när man egentligen inte är klar?

Ja, hur?? Kanske för att vi alla är olika??

Vissa av oss kanske tycker att det är skitkul bara att tävla och ser 50% som en klar förbättring.. kanske man gillar atmosfären, allt pyssel kring en tävling osv!? Inte vet jag, men kanske man inte ska utgå från att alla är som en själv, utan lämna utrymme för alla sorters människor, även de som inte är så duktiga men vill få erfarenhet och så småning om klättra uppåt i procent.

Tycker att det är väldigt tråkigt när folk har inställningen att "vad sjutton har dom som ej kan rida på 60% på tävlingar att göra":(

Nu är det ju så också att vi har olika nivå på tävlingarna. klubb/lokal/regional/nationell o.s.v. Där jag anser att klubb/lokal måste ses som "utbildningstävlingar" där man "jobbar upp sig" till en stadig procent nivå och kanske i bland höjer ribban och provar en klass man inte riktigt är klar för än innan går över till regionala....för att sedan kanske kvala till nationella

På lokal tävling så är ju inte ens resultaten "giltliga" (redovisas ej till ridsportsförbundet)
Varför då hacka på dom som vill ut och ha kul eller träna på att ha nerverna under kontroll???:confused: Det är väl upp till dom eller?

Dom största "tyckarna" verkar vara dom ryttarna som rider lokala/regionala klasser upp till LB-LA med 60-70%
vilket gör det hela lite skrattretande:rofl:
Dom som kommit lite högre skulle ALDRIG sätta sig på "sina höga hästar" för att klanka ner på dom som inte kommit lika långt.
Så lär er:
Med övning(=tävling) kommer man långt;)
och med ödmjukhet kommer man ännu längre!:cool:

*kl*

jag tycker alla som vill ska ut o tävla o göra det för träningen och nöjes skull... Ridning ska vara roligt... Tävlande ska vara sporrande för en själv, ge rutin o en värde mätare för var man ligger...

Precis vad jag också tycker, med lite ödmjukhet så kommer man långt.

:bow: :bow: :bow: :bow:

PathOfClovers skrev:
Och ni som använder argumentet: "men hur ska man veta att man är klar för klassen om man inte prövar?". Det ska eran TRÄNARE veta! Och om man inte har någon tränare och rider på 50% och är nöjd med det, jaa då är ekvationen kanske inte så svår...

Tycker allmänt att du har hyfsat dålig inställning till ryttarna i lätta klasser... Man måste, som så många poängterat, träna på att tävla! Häst och ryttare presterar ofta olika på tävling resp träning.

Att säga att de som rider på 50% inte har tränare var en väldig fördom...

Jag rider ju själv bara lätta klasser! Det är klart att man måste träna på att tävla. När jag började tävla ponny fick jag också 50% i första starten, men inte f-n var jag nöjd med det! Även fast det var första tävlingen i en LC:1.

Sen sa jag heller inte att alla som rider på 50% inte har några tränare. Men de som tycker att man måste pröva en klass för att se om man klarar det har ju ingen självuppfattning om hur man rider. Jag skulle inte i dagsläget anmäla mig till en St. George med min häst för vi gör inga byten och inga piruetter. Det vet jag, därför behöver jag inte ens prova. Det finns MÄNGDER av ekipage i LA som inte ens skulle få 60% i LC, trots att de verkligen försökte och jag kan inte FATTA hur de ser på sig själva och sin ridning, och framför allt, om de nu har tränare, HUR i all världen kan de godkänna att de ska rida LA när de tex. inte ens rider sin häst med eftergift (och inte ens är i närheten).

Pratar du om vuxna ryttare i den här diskussionen? Jag tror att det finns en hel del vuxna ryttare som kanske inte rider för tränare kontinuerligt utan vid enstaka tillfällen. Jag tror inte heller att de alltid diskuterar med sin tränare vilken klass de ska rida.

När det gäller yngre barn som tävlar ponny tror jag det handlar om att de faktiskt har så olika dagsform. Ena veckan kan de rida LA på över 60%, nästa gång blir det bara 55...

[Det är ju just detta som är problemet, att många rider sina första program på runt 50 %, de kan sitta på jättefina ponnyer eller hästar men pga. för höga förhoppningar så blir de jätte besvikna när de märker att det här med dressyr inte är så lätt, om inte det finns någon som kan peppa dem positivt så är det lätt att de lägger av och kanske aldrig mer tävlar i dressyr
I dressyr måste man lära sig att bita ihop och komma igen och framförallt tycka om sin ponny/häst, jag har sett många vara jätte arga på sin ponny efter avslutad ritt och det beror på att förhoppningarna har varit för stora.

Det är där vi som har varit med lite längre måste gå in och säga till dem att kämpa och att se positivt på dressyren, att inte ge upp.

Att säga att de är för dåligt tränade att de inte ska tävla mer tror jag inte hjälper, utan förklara att alla har det svårt i början.

Vi måste hålla ihop inom dressyren och inte stjälpa de som vill!

break_a_leg skrev:
Ena veckan kan de rida LA på över 60%, nästa gång blir det bara 55...

Det är dessutom inte alltid bara dagformen som skiljer procenten åt, vissa domare ligger lägre än andra och sen beror detju på hur det har lagt sig från början i klassen också.

Ex. jag startade min första tävling på X antal år för några veckor sedan i LC lade sig domaren nog lite lågt från början, första ryttaren var den som vann på 62-63%, jag såg ritten och det var mycket prydligt och inga missar, själv slutade jag på 59% en liten miss men annars var det väldigt bra, för en LC på lokalnivå borde det absolut varit över 60% alltså en godkänd runda.

Därefter red jag LB, och slutade på lite över 64% (vinnaren red på 72 och det var en fröjd att se den ritten), i detta program hade jag fler missar (även om det var mycket bra "delar" också) och var säker på att jag skulle sluta på 54-55% (med tanke på resultatet i LC) men här hade domaren lagt sig lite högre från början, h*n tyckte kanske själv att det blev lite lågt i klassen innan.

Ett annat exempel jag såg en klass i MsvB på en tävling, många duktiga ryttare som en del av dem har flera ggr ridit runt 70% och fler av dem har haft bra placering i St:G, denna domare är känd för att alltid ligga lågt (men en mycket rättvis domare), av dessa 20 ekipage kom TVÅ över 60%, vinnaren hade 62%, sista i klassen hade 47% (jag vet ju inte om någon speceillt inträffat men jag såg detta ekipage helgen innan då de red på 58%, men jag tro att det beror mest på att domaren låg så låg i sin bedömning, domaren helgen innan låg lite mer "normalt").

Vad jag vill säga är att man kan inte stirra sig blind på procenten, man måste också se vad övriga har fått och hur deras ritter ser ut för att kunna bilda sig en uppfattning om man ska vara näjd eller inte, jag är supernöjd med min LC men inte men procenten, men i jämnförelse vad de andra fick så var det OK ändå.

Jag är mer undrande över dessa ekipage om åker omkring och envisas med att tävla LB-LA tex och ALLTID ligger bland det 20% sista i resultat listan, då kanske man bör träna mer eller gå ner en klass, för det verkar inte kul i mina ögon.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig i det mesta! Procenten skiljer sig ju åt från tävling till tävling och från domare till domare. Dressyr blir man ju egentligen aldrig klok på!

Egentligen tycker jag det är lika larvigt att ligga kvar för länge i en lättare klass också. Är folk rädda för att göra bort sig om de kliver upp ett snäpp?

break_a_leg skrev:
Egentligen tycker jag det är lika larvigt att ligga kvar för länge i en lättare klass också. Är folk rädda för att göra bort sig om de kliver upp ett snäpp?

Absolut, men rosettplockare finns överallt (tex den som vann LC jag skrev om, startade bara LC, har vunnit en del innan i LC men fortfarande aldrig tagit "det stora steget" till LB.. :smirk: )

För övrigt så tycker jag att det var en toppen nsändare av en domare i förra ridsport angående poängsättning och kommentarer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 103
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA