Sv: Procent
break_a_leg skrev:
Ena veckan kan de rida LA på över 60%, nästa gång blir det bara 55...
Det är dessutom inte alltid bara dagformen som skiljer procenten åt, vissa domare ligger lägre än andra och sen beror detju på hur det har lagt sig från början i klassen också.
Ex. jag startade min första tävling på X antal år för några veckor sedan i LC lade sig domaren nog lite lågt från början, första ryttaren var den som vann på 62-63%, jag såg ritten och det var mycket prydligt och inga missar, själv slutade jag på 59% en liten miss men annars var det väldigt bra, för en LC på lokalnivå borde det absolut varit över 60% alltså en godkänd runda.
Därefter red jag LB, och slutade på lite över 64% (vinnaren red på 72 och det var en fröjd att se den ritten), i detta program hade jag fler missar (även om det var mycket bra "delar" också) och var säker på att jag skulle sluta på 54-55% (med tanke på resultatet i LC) men här hade domaren lagt sig lite högre från början, h*n tyckte kanske själv att det blev lite lågt i klassen innan.
Ett annat exempel jag såg en klass i MsvB på en tävling, många duktiga ryttare som en del av dem har flera ggr ridit runt 70% och fler av dem har haft bra placering i St:G, denna domare är känd för att alltid ligga lågt (men en mycket rättvis domare), av dessa 20 ekipage kom TVÅ över 60%, vinnaren hade 62%, sista i klassen hade 47% (jag vet ju inte om någon speceillt inträffat men jag såg detta ekipage helgen innan då de red på 58%, men jag tro att det beror mest på att domaren låg så låg i sin bedömning, domaren helgen innan låg lite mer "normalt").
Vad jag vill säga är att man kan inte stirra sig blind på procenten, man måste också se vad övriga har fått och hur deras ritter ser ut för att kunna bilda sig en uppfattning om man ska vara näjd eller inte, jag är supernöjd med min LC men inte men procenten, men i jämnförelse vad de andra fick så var det OK ändå.
Jag är mer undrande över dessa ekipage om åker omkring och envisas med att tävla LB-LA tex och ALLTID ligger bland det 20% sista i resultat listan, då kanske man bör träna mer eller gå ner en klass, för det verkar inte kul i mina ögon.