Sv: Procent

Om alla skulle resonera som du skulle vi knappt ha en endaste start i MsV här omkring. Ca 70 - 80% ligger under 60%. Vinnaren landar på runt 62 - 65%. Inte är det bara ekipage som inte är redo för klassen som är ute. Minsta lilla miss (och då pratar jag finlir) drar många poäng i resultatet.

Jag brukar ha runt 65%-70% i LA, bytena börjar sitta därför debuterade jag MsV. Dock efter tre starter har jag fått 57% därför att bytena inte satt lika bra på tävling samt så är kraven så mycket hårdare. Jag fick ändå sjua på bla ökade traven, ökad galopp, sluta, öppna (klar förbättring mot första starten) så jag var överlycklig. Slutade nia!!!!

Ska jag då inte fortsätta i MsV, utan istället stanna i LB-LA och plocka rosetter. Inte schyst mot de som kämpar sig upp i klasserna och inte schyst mot mig och hästen. Vi behöver nya mål att sträva efter.

Jag kliver alltid upp i klasserna innan allt sitter perfekt av flera olika anledningar:

1 - Man vet inte vad som funkar på träning men inte tävling innan man prövat
2 - Det är kul med nya utmaningar
3 - Jag tävlar för att det är kul och sätter individuella mål

Till er som inte når upp i 60% men tycker det är skitkul ändå, FORTSÄTT med det. Vi ska tävla för att det är roligt och en upplevelse, inte för att man ska uppfylla vissa krav eller nå vissa poäng!

PathOfClovers skrev:
Åter igen, jag har inte skrivit att de som rider på 50% inte ska FÅ tävla, läs tråden ordentligt innan du svarar. Jag har bara sagt att om man är nöjd med 50% så är man ute och cyklar. Du skriver ju själv att du inte är nöjd eftersom dina tävlingsnerver inte pallar trycket, eller hur? Då vet du ju om vad som behöver förbättras...?

Bara en fundering...
Hur många rider inte på runt 50 % i lättare klasser och är nöjda med det? Om man tar bort 50 % arna från klasserna, hur många blir kvar då?
Dessa ryttare som tävlar mer mot sig själv än mot andra är ofta det som gör en tävling ekonomisk för klubben. Om bara rosettplockare / "duktiga" har på banan att göra så minskar antalet starter. Och någon kommer sist ändå. :idea:
Om man nu är nöjd med sin och hästens prestation, vad är problemet?

Vem bestämmer vilken procent jag ska vara nöjd med? :smirk:

Hittills bestämmer jag det själv. Och den procenten varierar med omständigheterna. I vissa klasser vore jag nöjd med 50 %, andra 70 %. Och de klasser där endast höga poäng är "gott nog" är jag klart överkvalificerad att rida.
Vem utvecklas av höga procent? Och hur? Förklara gärna vad höga procent och fina ord i LC tillför min utveckling, jag finner fler värdefulla kommentarer när procenten är lägre. :confused: Det är ju bara underbetyg som måste kommenteras, blanka protokoll med upprepningar av 7;or och kommentaren "fin häst" tillför ju inte så mkt?

Och vinna lägre klasser tycker jag är pinsamt när det upprepas, man är ju ändå bara bäst av de som rider LC. :o Iofs en bedrift, med behöver den upprepas gång på gång?
Bekräftelsebehov... :cool:

Det är tur att det finns uppklassningsregler.

Men det finns de som utnyttjar det till fullo o avstår från sista tävlingen när man erhållit det antal poäng, där gränsen går.

Allt för att kunna rida samma klass följande år.

Jo, fast om man nu så desperat vill ha lågklassrosetter så kan man väl få det då. Det stör inte mig så mycket då jag helst inte stannar i de klassena så länge. :D
Samma sak, vill man nu rida på under 50 % i sina klasser gång på gång kan man göra även det.

Och då kan väl alla vara nöjda? Rosettplockarna kan tycka att de är duktiga när de får fina poäng. Fler startande ger fler placerade = större sannolikhet att få en trofé för dem som vill ha det.

Vad som stör mig är när folk tycker att "den och den" minsann inte hör hemma i denna klass!
Sålänge man följer reglerna får man rida i den klass man själv önskar starta. Och andra ska ge blanka humhum i ryttarens val.

Om jag red runt i lättare klasser för att få över 60% skulle jag vara mer bekymrad över min egna hästs eftergivenhet än konkurrenternas. Men det är ju bara jag... :D

Man jag kan förstå det också, tex om du har en bra LA häst men den räcker inte hela vägen i MSV, det är något som fattas och trots idogt tränade så räcker det inte till eftersom kraven är högre, och att då "klassa upp sig" från LA skulle jag inte tycka vara roligt, utan att då kunna rida både Msv och göra någon start då och då i LA bla för att kunna rida två klasser på en tävling då man förmodligen ännu mindre är klar för MsvA, och också för att få lite mer possitivt med sig, när det går motigti Msv.
Sen får man väl hoppas att de flesta dessa ryttare som ligger i det här skitet (vilket är många) har den goda smaken att inte åka på de lättaste LA tävlingarna bara för att plocka rosetter.

Det gäller inte bara i låga klasser.

Jag vet att tinne var lite ledsen äver att Guinness o Cezar var ur samma årskull.
tinne kom alltid 2:a:crazy:

Ännu en som jag håller med allt om, tänk om alla kunde acceptera att man faktiskt kan tävla (på olika villkor) bara för att man tycker att det är roligt antingen att ta rosetter eller se var man hamnar när man startar lite högre klasser.

Lickety skrev:
:rofl:
Ja, vissa är det mer synd om än andra!
Det är skillnad på om de RIKTIGT duktiga är med.
De avancerar vidare uppåt ganska snabbt.

Det finns vissa som när de är uppklassade (MSV B) avstår från att tävla ett år för att komma igen nästföljande år.

de kan delta o vinna HUR MÅNGA tävlingar som helst o inte bli uppklassade förrän året därpå.

Jag tycker såhär: Man ska kunne rida programmet godkänd Hemma!! För sen vet man ju aldrig vad som händer på tävling, det är inte bara bara att åka iväg med en nervig häst. :crazy:

MEN kan man inte ens rida till godkänd resultat på träning så tycker jag inte man ska tävla. Varför dumma ut sig mer än nödvändigt liksom. Kan jag inte göra saker bra så är jag inte intresserad av att göra dom alls.
:cool:

Ja, men det är vi väl alla eniga om, eller? Men det handlade ju inte om träning i tråden, utan tävling.

/Camilla

Centaur skrev:
Varför dumma ut sig mer än nödvändigt liksom.

Varför gå o oroa sig om vad alla andra tycker?? Det handlar ju bara om ryttaren, hästen och domaren. Sen spelar det inger roll vad alla andra tycker o tänker! (på tävlingsplatsen menar jag, inte vad tränare säger)

*kl*
Jag känner såhär, varför ska man ut och betala det som det kostar för en tävling, när man inte kan konkurrera?

Och i ett LCprogram, okej dom små barnen som sitter sitt första år på russet liksom. Men 13,14,15 åringar på c/d ponnyer som fortfarande inte kan rida godkända lC/LB program, och det inte beror på nerverna, då borde man se över sitt tävlande och sin tränare.

Varför inte, om man har råd och tycker det är kul att tävla ändå??????

Man kanske bara tävlar mot sig själv och är inte intresserad av att konkurrera!!

*kl*
jag måste säga att jag tycker att den här diskussionen är ganska löjlig:crazy:
Det är väl upp till var och en att sätta upp sina egna mål och sträva efter att nå dom eller? jag tycker inte att någon annan ska komma och säga till en vad man ska vara nöjd över och inte!
om jag tar mig själv som exempel så har jag en ponny som jag tävlar upp till lätt:b hoppning på och det är vad både hon och jag tycker är roligast men för hoppningens skull sitter jag självklart också och rider dressyr för c-tränare varanan vecka. Ponnyn har fina gångarter men tycker helt enkelt att dressyr är för händelselöst vilket gjorde att hon blev hopponny. Men eftersom jag ändå sitter och harvar runt med dressyren så tycker jag att det kan vara lite roligt att se att vi utvecklas och har därför åkt på två dressyrtävlingar hitills och det enda som jag bryr mig om är att procenten blir högre än förra gången! jag är bara intresserad av att tävla mot mig själv eftersom jag vet att vi inte satsar på dressyren...

Jaja, det är väl bättre för mig så jag får placering.,.

Jag förstår inte folk som vill sitta och rida på 50 procent hela sitt liv.

De kanske inte tycker att dressyren är allt här i livet? De kanske gör det för att alternera med det de annars tävlar? Jag som tex tävlar i distansritt främst, tävlar ibland dressyr för att ha motivation att träna dressyr.

Man kan göra en jämförelse med distansritten - det finns ekipage som så fort som möjligt lämnar lätt klass och går upp i medelsvår eftersom det är där taktiken spelar mer roll och farten mindre roll. Men sen finns det de som inte alls vill tävla utan rider lätta ritter för att samla kilometer och förbättra placeringen i kilometerligan (vilket är en annan sorts tävling).

Inom dressyren finns det de som satsar på svår klass och de lämnar förstås 50 % - resultaten och lätta klasserna illa kvickt, men sen finns det de som tävlar dressyr av andra skäl - motivation för träning, bedömning av hästen, tävla mot sig själv, osv.

Har man svårt att förstå andra och svårt att se andra sidan av saker och ting så bör man nog lära sig det - det underlättar här i livet och gör allting mycket trevligare.

/Camilla

kl

Gudars vilken tur att vissa av er inte bestämmer reglerna för tävlande. Är man si och så gammal, och har tävlat si och så många gånger, så bör man rida på minst den och den procenten.... *suckar*

Eller så sköter man sitt och skiter i andras. Vad gör dessa "dåliga" ekipage för skada? Eller är det pinsamt att rida i samma klasser som dem? :idea: :smirk:

Och jag har fortfarande kvar min fråga om vad höga procent ger i min utveckling som ryttare?

Alla tycker inte som en själv, och det måste man försöka förstå och acceptera.

Nej, och jag har inte anklagat nån för nåt, men jag skriver att JAG förstår inte hur man kan vilja det. Själv är jag tävlingsmänniska så, så jag kommer aldrig förstå det heller.

Lickety: Ja, högre procent visar ju på att du har en väl riden häst och bra form osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 103
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar