Sv: Procent

Även om man själv anser en viss sak så betyder inte det att man inte kan ha förståelse för andras synvinkel...

Henchen skrev:
Lickety: Ja, högre procent visar ju på att du har en väl riden häst och bra form osv.

För den klassen ja. Men frågan kvarstår: Hur blir jag bättre av att veta att jag redan är bra?

When you stop getting better, you stop being good :D

Det jag inte förstår är de som inte kan tänka sig att man kan vara helt grön även som 13, 14 ,15 det finns ju tom vuxna som rider sin första tävling så det tycker jag verkligen inte har med åldern och göra.

Det finns ju flera små som vinner SM och är jätteduktiga det har ju att göra med vad man har för förutsättningar, kunskap och ekonomi.
Man utvecklas hela tiden som ryttare och väljer olika hästar för vilken kunskap man har och hur länge man har hållt på.
Och de som i flera generationer har tävlat har ju bättre kunskap än de som kanske inte ens har någon förälder som intresserar sig.

Alla har olika förutsättningar, det får vi inte glömma bort.
Och man kan vara proffs eller nybörjare i vilken ålder som helst.

Men var har jag sagt att jag inte har nån sorts förståelse?
Det är inte som att jag går till dom ekipagen på tävling och säger, du borde inte vara här!

Lickety skrev:
För den klassen ja. Men frågan kvarstår: Hur blir jag bättre av att veta att jag redan är bra?

When you stop getting better, you stop being good :D
Om man är en streber så är en klapp på huvdet precis vad man vill ha.

Positiv kritik är ju upplyftande o leder till att man vill bli än bättre.

det är inte så att man inte kan förbättra sitt procenttal om man är på 65 %

PathOfClovers skrev:
Jag tänker på alla program! Ett ekipage som fått 50% i LC pga. att hästen går dåligt/ryttaren rider dåligt (alltså inte varit spänd/skyggat etc) är inte klart för att tävla, det är min åsikt.

Jag har inte skrivit att de inte ska FÅ tävla, men hur kan det vara roligt att tävla och betala massa pengar, köra hästen fram och tillbaka osv. när man egentligen inte är klar?

Och ni som använder argumentet: "men hur ska man veta att man är klar för klassen om man inte prövar?". Det ska eran TRÄNARE veta! Och om man inte har någon tränare och rider på 50% och är nöjd med det, jaa då är ekvationen kanske inte så svår...

min häst och jag tävlar MSVB/MSVA hoppning så jag anser att vi är tillräckligt kvalificerade för att starta LC dressyr. men när vi startade vår första LC så var min häst jättespänd för hon trodde det var hoppning på g så vi fick "bara" 50%. jag tror inte att det beror på att jag inte kan rida eller att min häst är helt kass. hon behöver mer rutin på dressyrtävlingar helt enkelt.

Men är det inte så att många vill ha en klapp på huvudet och blir förbannade/sura på domare och tränare när de får kritik?

Jag vet till och med dressyrryttare som inte gillar att göra övningar de "inte kan" (alltså inte gjort förut) på träning eftersom de då visar sina brister.

Jag förstår inte hur man vill det, men jag respekterar dom som gör det.

Eh ja exakt, du förstod tydligen inte vad jag menade. det är stor skillnad på att få 50% pga hästen blev skrämd/skyggade etc och att få 50% för att man helt enkelt inte rider tillräckligt bra.

I första fallet kan ju hästen gå till 70 hemma, bara att det hände något som gjorde den spänd och rädd på tävlingen så det inte gick så bra, i andra fallet är ekipaget helt enkelt för dåligt och borde tränat mer innan dom tävlar.

axel skrev:
Om man är en streber så är en klapp på huvdet precis vad man vill ha.

Positiv kritik är ju upplyftande o leder till att man vill bli än bättre.

det är inte så att man inte kan förbättra sitt procenttal om man är på 65 %

Visst kan man förbättra sitt procental. I alla fall i det långa loppet när enskilda domaravvikelser över åren suddas ut, och man får ett slags stigande genomsnitt i en viss klass.

Och det är inget fel med beröm heller, ibland behöver man det. Men kommentarena blir fattiga var min poäng.

Jag har sysslat med detta procenfileri i fem år på ponny, där klasserna tar slut fortare. Det är nog därför jag är lite less på det, och personligen inte tycker man måste syssla med procentfileri för att ha på tävlingsbanan att göra.

PS: Jag siktar inte heller på 50 % i min starter. Nu har du bytt avartar igen, *förvirrad*

Senast ändrad:

Vadå bytt igen?
Ska byta till en mkt sötare - manana¨
hur får man en liten korv ovanför n:et

*Knapplån*

VAd jag tycker många av er glömmer är att alla har inte hästar som har kapaciteten att klara 65-70% på banan oavsett hur mycket de tränar. Om man har en häst som inte har kapacitet och om man inte har råd att köpa någon "bättre" måste man ju få lov att tävla ändå utan att folk ser ned på en för det. Heja fram dem istället!

Fast i lättklasserna borde vilken *normal* häst som helst kunna få 70% med en ryttare som kan rida samt lite träning.

OK. :eek: Då är varken jag eller hästen normala. :crazy:
Har ytterst sällan fått 70 %, och då oftare i högre klasser än i lägre...
Hur ofta har ens vinnaren så höga poäng? Fast det finns rosettplockare? :confused: Eller har jag varit på fel tävlingar? Eller hur menar du?

Jag måste också ha varit på fel tävlingar för de som är klart överlägsna i de lätta klasserna (och egentligen har msv-standard) brukar ev. kunna nå precis över 70 % men oftast vinner man på dryga 60%. Är våra domare hårdare? Eller är alltid första ekipaget i klasserna så usel att procenterna sätts efter det?

Jag kollade lite snabbt resultaten i dressyr från i år i vårt distrikt och kollar då LA-klasserna.
1. LA:3 - vinnaren har ca 68 % och den som är sist har 56 %.
2. LA:6 - samma procentfördelning här.
3. LA:3 - vinnaren har exakt 70 % men redan på placering fyra är vi nere i 63 %. Sisten har 48 % (näst sist har 51 %).
4. LA:3 - vinnaren har 65 % och sisten har 48 % (näst sist har 48 %).
5. LA:3 - vinnaren har 64 % och sisten har 50 % (näst sist har 51%).
6. LA:3 - vinnaren har 64 % och sisten har 52 %.
7. LA:4 - vinnaren har 68 % och sisten har 45 % (näst sist har 50 %).

Och så fortsätter det tävling för tävling och även i LB-klasserna (även i MSV). Till och med på Breeders-kvaltävlingarna. Så då måste ju alla våra ryttare i vårt stora distrikt vara rätt kassa på att rida? Eller har vi hårdare domare?

/Camilla

Lickety skrev:
OK. :eek: Då är varken jag eller hästen normala. :crazy:
Har ytterst sällan fått 70 %, och då oftare i högre klasser än i lägre...
Hur ofta har ens vinnaren så höga poäng? Fast det finns rosettplockare? :confused: Eller har jag varit på fel tävlingar? Eller hur menar du?

Jag svarade på inlägget om att HÄSTEN inte skulle klara av att gå 70%. Jag tror att det är fullt möjligt!

Nu gjorde du mig lite ledsen faktiskt...
Jag tävlade i helgen, min första dressyrtävling sedan stenåldern (ridskoletiden) och på min egna häst som jag själv ridit in och tränat men som aldrig har tävlat dressyr och det är flera år sedan vi hoppade någon enstaka clear round...
Jag red på 54% i LC:1 och 48,6% i LB:1, och vet du vad, jag är faktiskt nöjd! Och jag är motiverad att ge mig ut igen och göra bättre ifrån migh, men uttalanden som dina sänker motivationen ganska gravt...
Hästen var SPÄND och gick inte så stadigt på tygeln nu, mina nerver gjorde inte saken bättre och att jag dessutom satt uruselt i oskodda ridbrallor gjorde att inte jag kunde rida löika bra som vanligt, men han gjorde vad jag bad honom om, vi fick en 7a och många sexor. Diagonalerna i mellantrav och mellangalopp var det som sänkte oss och det var mitt fel. Borde jag stanna hemma och skämmas? Hemma gör han både öppnor och slutor i samtliga gångarter, han är stadig i formen och vi har börjar leka lite med mindre längningar... Eller ska jag ut och föröska få rutin och bli av med det spända så att han går mer som han gör hemma?

Kanske ska tillägga att kommentrarena var positiva och att jag naturligtvis inte har som mål att rida på 50 utan jag har som mål att bli bättre men jag är nöjd med detta som första försök.

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Jag svarade på inlägget om att HÄSTEN inte skulle klara av att gå 70%. Jag tror att det är fullt möjligt!

Jodå, om det vore rätt bedömt så kunde kanske alla hästar gå 70 % med en toppryttare på ryggen. Det är en vacker tanke! :)
Men om hästen inte är extraordinärt fin halkar den där 6:an in med jämna mellanrum i alla fall, oavsett hur väl den går, tyvärr måste jag säga. Och då blir det inga 70 %. En medioker gångart = 6.
I högre klasser är det lättare, hästen kan ju uppväga med att vara tekniskt duktig och kanske få 8;or på svåra rörelser med koefficient.

Jag kan ha fel, men jag har aldrig sett en medioker häst få 70 % i låga klasser, då man i princip bara visar sin häst. Nu är det ju svårt att veta hur det kunde ha varit ifall den hade haft en duktigare ryttare. Fina hästar och duktiga ryttare följs ofta åt. Teori javisst, men jag är en tvivlare på att det fungerar så i praktiken.

Men det är trevligt att inte alla är lika krassa som jag! :D Lite visioner och goda avsikter skulle göra sporten gott.
*Fick en vision av Lussan på en varmblodstravare* :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 103
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII