Problem med sonens farmor

Mirre

Trådstartare
Isak bor ju varannan vecka och nu under sommaren har han och pappa varit mycket hos farmor och farfar.
Den här veckan har Isak varit rent elak mot mig och häver ur sig saker som "jag tänker inte lyssna på dig" , "farmor säger att hon ska ta hand om mig" "jag får slå mamma" "du tycker inte om mig" osv.

Hans farmor har alltid sett Isak som hennes och ansåg att hon var någon slags favorit hos honom.
På hans dop röck hon Isak ur famnen på mormor och sade "Isak är mitt barnbarn, du har ju redan tre st så du behöver inte ett till" Då gick tom hans farbror dit och lyfte tillbaka honom till min mamma.

Pappan bryr sig inte och hävdar att det inte alls är så.
Men varför skulle han då säga sådana saker?
Jag vet ju att hon mycket väl kan säga sådant till honom.

Vi har mycket nog ändå utan det här, bröt ihop totalt igår och bara grät hela dagen. Var helt slut när jag vaknade idag. Hur mycket skit ska man orka ta eg?:cry:

Sv: Problem med sonens farmor

Nu vet jag inget om er situation, men kan bara tala om att det låter ungefär lika här hemma.

"Jag får slå dig/pappa/syster/leksaker osv... alt Nu ska jag slå dig/.....
Du är dum, du tycker inte om mig, Ni/jag får inte vara här.
Nu går jag härifrån".....
Listan kan göras lång.
Men det är ingen som har sagt dessa saker till henne.

Som sagt så vet jag ju inget om din x-svärmor, men det kan ju vara så att Isak har snappat upp saker som sagts utan att det har sagts direkt till honom. Oavsett så är det fel att blanda in barnen i konflikten och är det så, så ta ett snack med Isaks pappa om att detta inte är okej för dig. Sen tycker jag att det är upp till honom att se till att hans son inte får elaka saker om sin mamma.

Visst är det upp till honom men han har aldrig kunnat säga ifrån till sina föräldrar.
Hon har hela tiden sagt att hon kan ta Isak, han behöver inte dagis osv (han älskar sitt dagis)

Vadå kan ta Isak?
Stjäla honom och vara den som han bor hos, eller att hon skulle ha hand om honom istället för dagis?

Ang om pappan inte kan stå upp mot sina föräldrar så vet jag faktiskt om det är något du kan göra. Utom att fortsätta påpeka att du inte vill att Isak ska behöva höra dessa saker.

Du tycker inte om mig.
Får jag inte det vill jag inte vara hos dig.
Får jag inte det så älskar inte du mig.
Får jag inte det så är du inte min mamma.
Vi vill inte till mormor och morfar. Bara farmor och farfar får passa oss.
Vi får aldrig något hemma hos dig.

Osv osv osv

Även om man inte ska ta åt sig eller för den delen falla för frestelsen att "inte vara taskig" och ge dem vad de ber om, så svider det i hjärtat när de säger dessa saker.

Har du frågat om Isak säger liknande saker till sin pappa? Jag drog mig länge för att ta upp detta med barnens pappa. Ville inte höra att det bara drabbade mig och att allt var "guld och gröna skogar" hemma hos honom och att jag åter igen skulle känna skuld för att det drabbade mig eftersom det var jag som var den som ville separera.

Men visst sa barnen liknande saker till pappa. Att han inte var deras pappa om de inte fick som de ville osv.

Det är svårt att säga att du har fel angående Isaks farmor eftersom jag inte känner henne. Men personligen har jag lagt in mer i det barnen säger än vad det egentligen finns. Och man kan lätt bli "knäpp" på kuppen.

/Timsetim

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 219
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024