Problem med att vara ensam hemma!

Z

Zarah.Q.

Hej. Har en flat tik på snart 10 månader som jag har problem med när hon ska vara ensam hemma. Detta gäller inga långa stunder utan endast ungefär 1 timme (oftast när jag åker å tränar). Jag hämtade hunden när hon var 6,5 månad från en stor kennel. I början gick det bra att lämna henne, men nu blir det bara sämre å sämre. När jag lämnar henne är hon trött, har aktiverat henne både fysiskt å psykiskt innan. Har provat att begränsa utrymmet åt henne. Hon har tillgång till ben och jag brukar tejpa ihop toarullar med godis åt henne. Ibland går det bra å ibland inte. Hon verkar bli jätte stressad. Springer å härjar, river bland grejer å biter på allt hon kan hitta. Sist så förstörde hon trappan och golvmattan i hallen! När jag kommer hem är hon ofta uppjagad och somnar sen pladask. Hjälp mig!? Vad ska jag hitta på innan hon förstör hela huset!
 
Sv: Problem med att vara ensam hemma!

Börja om från början med att lämna bara ett par minuter och fortsätt sakta med att lägga till ett par minuter i taget tills du kommit upp i en timme. Det är alltid bättre att backa tillbaka om det inte fungerar istället för att tänka att det gick ju bra innan.
 
Sv: Problem med att vara ensam hemma!

jag hade gjort som kakis skriver och dessutom tagit bort alla aktivitetsleksaker. jag vill att hundarna ska sova/vila när jag är borta, inte aktivera sig. jag hade mycket problem med min labbe som var en riktig flismaskin, och fick införa lite rutiner vid lämnade och återkomst. hunden skulle vara rastad (men inte för mycket), sedan satt jag och tittade på tv/läste/var allmänt passiv i någon halvtimme innan jag gick för att han skulle hamna i rätt sinnesstämning. när jag kom hem var det en liten klapp bara, och det efter jag tagit av mig jacka och skor.

det löste sig och numera kan han vara ensam "hur länge som helst".
 
Sv: Problem med att vara ensam hemma!

Tack så mycket för era svar! Det är nog som ni säger, att jag får gå tillbaka å börja om från början med bara nån minut osv... Kan ju prova ta bort hennes saker, men finns inte risken då att hon ändå hittar nåt annat att tugga på om hon inte somnar? :confused: Borde jag inte lämna ett tuggben? Ge gärna fler förslag eller erfarenheter!
 
Sv: Problem med att vara ensam hemma!

Då min hund aldrig varit några problem med så har jag inga konkreta förslag. Men har du provat att ha TVn/radion på, alla lampor tända, lämna det precis som om du skulle komma hem vilken sekund som helst.

Prova att hitta ett sätt att minska stressnivån (flattar är ju lite lättstressade ibland) kanske ska du bara ta ut henne och låta henne springa runt lös medan du sitter still innan du går (för de flesta hundar brukar det vara jättekul i typ 3 minuter sen är ju matte bara tråkig), så att det inte är en massa fart och fläng, Det tycker jag personligen är det jobbiga med att ha flat. Min blir i alla fall övertrött så fort han aktiveras för mycket och då känns det som om man behöver aktivera honom mera, fast han egentligen bara behöver bli ignorerad och sova ett dygn eller två. Så generellt inget förslag om ensam hemmaproblemet, men jag tror att om du även börjar i änden att försöka hitta hennes "on och offknapp". För om du utvecklar "on offknappen" så är chansen större att hon själv kan hitta den. Och som dom föregående redan skrivit, tanken är att hon ska sova när du går hemifrån...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 939
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp