Priser att äga häst...?

Sv: Priser att äga häst...?

Det är jättesvårt att svara på vad det kommer kosta för just dej att ha häst. Men jag kan speca upp vad mina kostar.

Stora hästen:

Stallhyra 1200,- (inkl hö och strö)
Lucern 80,-
Mineraler 50,-
Extra tillskott 150,-
Skoning 500,- (skor var 6-7 vecka beroende på årstid 1000,-/skoning)
Försäkring 300,-
Totalt: 2280,-

Lilla ponnyn:

Stallhyra: 500,- (inkl hö och strö)
Lucern 80,-
Mineraler 30,-
Verkning 150,- (verkar samma intervaller som den stora, 300,-/verkning)
Försäkring (0,- då ägaren betalar fortfarande, detta är en foderhäst)
Totalt: 760,-

Sammanlagt: 3040,-

Det du ska tänka på när du letar häst är att sätta sej och först fundera vad du vill använda din häst till, hur stor den ska vara. Vilken ålder, vad det ska kunna osv. Även fundera på vad din häst ska kosta. Gör en lista! Sen är det alltid bäst om du letar reda på en stallplats innan du hittar en häst, så finns den redan när du hittar rätt pålle...:laugh:

Lycka till!

Mvh Domino_s

Tack för tipset, ska sätta mej ner och skriva upp hur jag vill att den ska vara :) Ja precis, det är bra att ha en plats innan :)

Mitt inackoderade häst:
Stallhyra (ink. ridhus, in/utsläp, täckesbyte, fodringar osv) - 1000kr/mån.
Spån (välllldiiiigt ren av sig, 2 högar bajs hittar man som max..) 2 balar/mån, alltså ca 150 kr/mån.
Hö: Eget hö även för den inackoderade, går på ca 375kr/mån.
Skor: 600/6vecka.
Försäkring 3000/termin..
Kraftfoder ca 400.
Träningar.. tävlingar.. 1000 /mån ungefär.. (både dressyr och hoppning inräknat)
Löshoppningar, tömkörningar vill jag inte veta vad jag betalar...
kanske glömt ngt...?

Hemma hästarna...
Stallhyra: 0/mån
hö 375:- /mån
Verkning: 300/6vecka eller skoning 600/6vecka
träning = rids ej. (äldre hästar över 20 och yngre som ska ridas in nästa år..)
kraftfoder ca 150:-/häst (mkt billigt)
Halm gratis hemma..
Spån i boxarna : ca 375/mån till de allra värsta hästarna..
Försäkring 250-500/mån /häst..

Ingen aning faktiskt..
Men slitage på hagar och stall går ju pengar åt också..
Har 45 000 :- undanstoppat ifall olyckan skulle vara framme, adrig haft en skadad häst någonsin dock :o

När du ska kolla på häst, be din tränare om hjälp för att ni tillsammans ska hitta en häst som passar dig.
Ta inte en som du vill utbilda själv osv för de är billigare, ta en runt 10 år som redan kan, så tröttnar du inte som många andra i min närhet gjort..
De är värt pengarna..

Om vi säger så här, jag brukar skämta om att jag matar mina hästar med 20-lappar:D

När jag hade mina hästar hemma betalade jag i snitt 700-800 kr/häst/månad i rena foder och strökostnader. Fodrade då med analyserat hö och hade hästarna på lösdrift så halmkostnaderna var inte så stora. Sen tillkom då veterinärkostnader och hovis.

Nu betalar jag 2400 kr för en häst, hyra inkl. strö, service, visst kraftfoder och ensilage. 1850 för den andra som går på lösdrift i flock med fri tillgång på ensilage. Sen tillkommer vetvård och hovis även där.

Så för det jag betalar nu hade jag kunnat ha 5 hästar hemma, och det ser olika ut för alla.

*KL*

har stall hemma, 3 travhäst, 1 minishettis.

Hovslagare = 0 kr, däremot köper jag skor, lite olika, men kanske 300 per månad? har mycket skor hemma, så behöver inte alltid köpa, det beror på vad hästen ska ha för balansering

hö = 0kr
Havre = 0kr Tar varken hö eller havre själv, så inga traktorkostnader

Kraftfoder = Runt en tusenlapp i månaden kanske.
torv = 200kr per månad

Det är kostanderna för alla hästarna

Sen tillkommer startavgift, boxhyran är på 250 tror jag, och kusken tar väl ungefär lika i uppsittning, men det brukar gå plus, då hästen oftast t´jänar pengar.

Hyr en box på travet, vilket man måste för att få tillgång till banan, den tror jag kostar 2000 per år.

Sen tillkommer avgifter så som massör, vetrinär etc, men det är inga höga ksotnader.

Senast ändrad:

*nyfiken i en strut*

Hö = 0kr? Får du hö gratis av någon iom att du inte slår eget?

ja, gammal barndomskompis med min sambo, varav sambon hjälper honom om han behöver någon hjälp ( elektriskt) vilket sker typ en gång per år.

min förra sambos pappa gick tyvärr bort i år, och han hade cirka 100 bal hö, där jag fick hämta hur mycket jag vela. Hö i varenda vrå här hemma..

Senast ändrad:

Ett tips är att även räkna på de dyrare stallen. Det finns inga garantier för att man kan stå kvar i det billiga alternativet. Hästarna kanske inte funkar, människorna likaså. Har erfarenhet av båda fallen, och har man inte råd att stå på det där dyra stallet som är det enda med lediga platser så står man där med skägget i brevlådan. Det kan ju också hända att man behöver få fler tjänster i hyran, och på så vis måste flytta. När man räknat på detta bör man ändå ha någon tusenlapp över åtminstone. Jag har behövt ta ut vet varje månad sedan jag köpte häst. Det går på runt en tusing. :) Men - så tycker jag inte hästen kostat mig särskilt mycket ändå, om man ser till vad jag får ut av att ha häst. Man ska inte deppa ihop av alla kostnader, bara vara realistisk.

Såhär kommer det att se ut för mig i höst/vinter ungefär:

Stallhyra 2500kr: (Ridhus, paddock, bra jourer = knappt några ;):D, bra ridvägar, trevliga hagar om än ensamhagar, terrängbana, upplyst ridslinga osv osv + 5 spånbalar/mån och 10kg hö/dag.

Extrafoder: Mellan 800-1000kr varje/varannan månad.

Försäkring: Strax under 1000kr/mån.

Sparande: 500kr/mån.

= Ca 5000kr/mån! :eek::D

Och skoning för + - 1000kr var 8:e vecka! :angel:

Och träningar!

(Och så har jag en buffert på det!)

Hästen: 10 000 kr i inköp (ingick vet besiktning)
Stallhyra : 1700 kr då ingår hö,halm och havre
Foder: 300 kr (min kuse får inte äta havre)
Skoning: var 7:e vecka 1250 kr
Försäkring: 266 kr
Träning : 400 kr (kan bara rida för instruktör varann vecka :()

Sen fick jag köpa upp utrustning till min häst eftersom det inte följde med...sen är det träckprov och avmaskning 2ggr per år, vaccination och tandläkare 1 ggr per år....sen får man räkna med att rätt som det är får man ta ut veterinären och det kostar minst 1500 kr.....
Visst kostar det att ha häst men hon är värd varenda öre :love:

Stallhyra: 2900 kr (Då ingår, 4 fodringar, in/utsläpp, täckesbyte, hur mycket analyserat hösilage man vill ha, havre, mineraler, strö, fri tillgång till ridhus/paddock.) Jag har inga jourer eller liknande utan allt ingår alla dagar i veckan även helger.
Finns bra ridvägar och jättetrevligt sällskap.

Hovslagare: 1250kr var 8:e vecka
Träningar: 1000kr i månaden just nu
Försäkring: 343kr/månad

Kostar runt 5000 kr varje månad..

Sen tillkommer vaccinationer, massör/kiropraktor och veterinärer m.m.
Så jag är glad att jag bara har en häst! ;)

Stallhyra: ca 2500:- /månad
Då ingår fullservice, hö, havre, betfor och mineraler. Priset varierar beroende på hur mycket kraftfoder hästen äter.

Skoning: 1000:- Var 6:e vecka.

Försäkring: ca 500:-/månad

Träningar: 700:-/månad ( tränar varannan vecka)

Bensin: ca 700:-/månad (till&från stallet)

= 5400:-

Några kronor mindre kanske eftersom jag inte skor var 4:e vecka. Men överdriver jag lite vilket säkert blir mer sanningsenlig med tanke på att utrustning har ingen egen summa.

Jag kan ju komma med ett exempel på ett lite dyrare ställe då, i alla fall om man utgår från resten här i tråden. :) (Sen tycker jag det är relativt billigt och extremt prisvärt där jag står, då hästen blir väl omhändertagen även när inte jag hinner ut och de har stenkoll på hästarna. Samt att alla är anställda vitt, vilket känns extra bra. I runda slängar gick hästarna (2 st) på 5000-6000:-/mån när jag hade dem hemma förut också, ibland mycket mer eftersom jag var tvungen att åka till ridhus så fort jag ville träna.)

Stallhyra: 5200:-/månad
Betalar jag just nu, med just det fodret han äter för tillfället. Används extra spånbalar så får jag betala 50:-/bal extra. Jag har honom då på fullservice där allt ingår, kan även få ridning om det skulle behövas. På gården finns ridbana och ridhus som i stort sett bara är för oss på gården, så finns goda träningsmöjligheter. Gården ligger också i direkt anslutning till ett nät med anlagda ridstigar= toppen!

Skoning: 900:- var 7-8:e vecka

Vaccinering: betalade 350:- sist, så 350:-/år, har dock betalat 700-900:-/gång förut när jag hade en annan veterinär. Denna jag har nu tar bara betalt för själva vaccinet eftersom hon tar det när hon ändå är ute i stallet för nåt annat.

Tänder: Ca 1000-1500:-/år

Försäkring: ca 6500:-/år vilket ger lite mer än 500:- i månaden

Träning: när jag tränar just nu rider jag för stallägaren som tar 100:-/gång, och då behöver jag ju heller inte åka nånstans

Busskort: just nu när jag är student går det på 485:-/månad, annars kostar det 690:-/månad

Jag utgår ifrån vad jag betalar för min foderhäst. (är samma kostnader som för egen häst bortsett från att jag inte betalar någon summa när jag får hem hästen)

-Månadshyra 2100:- Jag betalar månadshyra på vårt stall där vi först och främst ska stå på lösdrift, men även har tillgång till egen box. Grovfoder, strö och vit/min ingår i stallhyran.
-Skoning 800:- var 7-8:e vecka.
-Vet. försäkring (ägaren står för den det första året)
-Utrustning 2000:- Det är alltid någonting som måste köpas. Kostnaderna varierar ju lite från månad till månad, men ungefär ett snittpris.
-Vaccinering 800/gång
-Tänder 1500/år
-Träning 150/gång. Inte aktuellt i nuläget men kan mycket väl bli så. Är alltid nyttigt att rida för någon och få tips.

Senast ändrad:

En mycket intressant tråd.
:crazy:Huu.. Jag får nästa kalla rysningar när jag väl tänker efter på vad min hästa kostar.
Jag har då 2 st. Den ena kostar ca det dubbla då jag behöver mycke extra vår med henne.
Värkar själv hovarna på mina hästar då det är för dyrt med helskoning (då man för tillfället lever studentliv). De rids för tillfället ej så mycket så de kräver helskoning.
Då skall vi se:

Häst nr 1:
Inköp: 13 000 kr
Utrustning: ca 27 000 kr
Stallhyra inkl foder: 2200 kr/mån = 26400 kr/år
Seciall kost: 700 kr/mån (Den här damen fungerar ej utan sina örter) = 8 400 kr/år
Fösäkring: 400 kr/mån 4 800 kr/år
Hovslagare: - kr/mån (för tillfället annars 525 kr/mån = 6 300 kr/år)
Veterinär: Vaccin; tot. 1 700 kr/år
Tandvård; ca 500 kr/år
Övrig vård: Equiterapeut, massör mm; 600 kr/mån = 7 200 kr/år
Veterinär; 20 000 kr (bara i år)
Träning: - kr/vecka
Övrigt: Maskontroll; 500 kr/år
Avmaskning; 200 kr/år
Tot. 109 700 kr på inköp och ett års driftkostnad exkl helskoning. inkl helskoning tot.116 000 kr (Det är en dyr dam den här, men jag älskar henne ändå.) :love:

Häsr nr 2 (Unghäst)
Semin: 1 800 kr
Språngavgift: 7 000 kr
Utrustning: ca 11 000 kr
Stallhyra inkl foder: 2 200 kr/mån = 26 400 kr/år
Speciall kost: - kr/mån
Försäkring: 600 kr/mån = 7 200 kr/år
Hövslagare: - kr/mån (för tillfället annars 525 kr/mån = 6 300 kr/år)
Veterinär: Vaccin; tot. 1 700 kr/år
Tandvård; (har klarat mig än så länge utan men annars ca 500 kr/år)
Övrig vård: - kr/mån
Träning: ca 300 kr/veckan = 15 600 kr/år
Övrigt: Mask kontroll; 500 kr/år
Avmaskning; 300 kr/år
Tot. 71 500 exkl helskoning och tandvård inkl helskoning och tandvård tot. 73 800 kr.

Sen så tillkommer bensinpengar till och från stallet, hästtransport mm.

Häst transport: 35 000 kr
Bensin och bildrift: 1000 kr/mån = 12 000 kr/ år

Jag har säkert glömt något, men jag har här gjort allt för att få ner utgifterna så mycket som möjligt. Lägre än så här kan jag nog ej gå.

Nu kommer jag nog att få mardrömmar inatt. :devil:
Med inköp av hästar och utsrustning inkl ett års förbrukning hamnar jag på en summa på (håll i er): 241 300 kr :angel:

Där rök hela min årslön.

Ojojoj!!!
Hehehe... Inte konstigt att man nästingtill aldrig har pengar över till annat. Hmm...

Ville bra tillägga det här med köp av häst.
Var eftermt nogran när du skall titta efter häst. Ha gärna inte bara en utan flera hästkunniga ute och titta på hästen. Gärna minst en som är så duktig som kan bedömma "Kommer den här häste att hålla för vad denna ryttaren kommer att kräva av hästen". Det är en stor viktig faktor.
Jag känner nämligen fler stycke inkl mig själv som har köp hästar som har klarat alla testen, men som ej har hållt för vad vi kräver av dem.
Se bara på de utgiftera jag lägger ner på häst nr 1. Denna hästen kan jag idagsläget enbart rida ut på i skritt och i mycket lätt trav. Max 5 min trav på 40 min ridtur. 1-2 gånger i veckan. Hon håller inteför mer. Är fullt frisk så länge jag håller mig på den motionsnivån med henne. Som sagt en dyr häst för, förlite tillbaka om man nu vill ha något att arbeta med.

Sen så kan man ej hindra att olyckor sker. Även den bästa hästen kan gå under. Så bli nu ej förskäkt av min varning om dåliga hästar. Där finns många bra ute, man skall bara hitta en som passar, samt att man skall ha i tanke på hur mycket man vill lägga ner på hästen. Som åter igen jag igen. Som har valt att lägga ner mycket tid och pegar på en häst som jag nästan ej kan "förbruka".

Inköpspris: 8000 kr (som 6 månader).
Kastrering 3000 kr (eller var det 3500?).

De stående utgifterna för min häst (per månad) är:
Stallhyra 1200 kr
Hö ca 250 kr
Försäkring ca 100 kr

(torv köper vi in för hela året innan installning (ca 1200). Samma gör jag med foderhalm (ca 500))

Var 6:e vecka verkas han: 350 kr

Sedan tillkommer ju vaccinationer varje år (runt 500 kr?), träckprov innan och efter betet (130 kr tror jag att jag gav sist) + ev. avmaskning (ca 30 kr (liten häst)).

Och naturligtvis andra veterinär- eller hovslagarkostnader om något skulle hända.

Min häst är ännu ung (1,5 år) så ingen tränare eller direkt utrustning att betala för ännu.

Fjordhästföl är inte speciellt dyra i inköp. Men en del tycker att det är onödigt att köpa en så ung häst eftersom de inte används till något de första åren, så de blir ju tyra i längden och jag hade kunnat köpa en nästan lika billig tvååring, redan kasterad och betald för de första åren och på så sätt sparat mina pengar. Men det har varit så värt det :) Bara att åka ut till stallet några timmar om dagen och fixa för hästen och gosa en stund eller ta en promenad är värt allt!

Senast ändrad:

Som sagt, väldigt flytande vad månadskostnaden hamnar på, som du redan ser på svaren i tråden :) För tillfället ligger nog min på 3.5, men de vanliga är 2000.

Det jag däremot måste poängtera som väldigt viktigt är att du ser till att ha en rejäl buffert ifall man har oturen att det vill sig illa. Jag hade en del, men hade känt hästen i 6 år tidigare, ung och frisk, en ras med få skador osv. Nu har hon varit halt i ett år, vi har gjort hältutredning på hältutredning, röntgat det ena och det andra, ultraljud, behandling, alternativa behandlingar, ja allt. Min friska unga häst visade sig inte hålla sig frisk. Jag är tacksam över att jag valde till benförsäkringen, men trots den ligger vi nog kring 40 i bara veterinärbesök och resor.
Nu har jag valt bort det som går att spara och ta senare såsom körtkort, men man kommer till en viss gräns när det inte längre är möjligt. Så jag rekommenderar att din buffert är minst lika stor som priset på hästen. Jag hade som sagt en försäkring som tog det mesta, men ändå drog kostnaden iväg.

Som grädden på moset skulle det visa sig att sadel kommer bli det dyraste inköpet, långt dyrare än jag trodde då det finns två sadlar jag hittat som passar, båda över 20 000. Inte för att det är aktuellt i dagsläget, men någon gång kanske man får börja skritta uppsuttet ;)

Suumman av kardemumman: Inköp är för det mesta dyrt, men uppehälle är dyrare. Allt runtomkring (ny utrustning, resor, veterinär, osv) Är dyrast! Förhoppningsvis slipper du en del, men se till att ha pengar tillgängligt!

kl

Nu rider jag helt gratis (förutom då kostnaden att ta sig ut till stallet) 2-3 gånger i veckan på medryttarhästen och känner att detta är en deal min plånbok är mycket nöjd med.

Men när jag tidigare hade min häst var månadskostnaden följande:

Inköp: 55 000:- kontant. Behövde ej betala transport eller liknande för att köra hem hästen, då säljaren var gullig nog att komma och lämna honom :love:

Stallhyra: 1100:-/mån för kallhyra.

Utsläpp+morgon- och lunchfodring: 200:-/mån, då ingick byten av täcken samt att de höll koll på hästen hela dagen så ifall något skulle hända, eller att hästen skulle tappa sko eller få ett sår så ringde de direkt. Helger fick man dock fixa allt själv på, förutom fodringar som vi hade schema på för alla i stallen (5 olika stall på samma gård).

Foder: Hö betalade vi 450:-/mån för och fick ta hur mycket vi ville. Kraftfoder och tillskott för ca 300:-/mån.

Träningar: Fick betala 1000:-/år för att få rida i gårdens två ridhus, paddock samt gräsbana, vilket var helt överkomligt. Sen dressyrträning 1g/v kostade 880:-/mån för en riktigt kanonduktig tränare som kom dit.

Utrustning: Betalade ungefär 3000:-/år till mig och hästen så cirka 250:-/mån.

Hovslagare: Skodde var 7de vecka, och betalade 1200:-/per gång
, och då ingick skor samt att han varmskodde och var allmänt superduktig! Tyvärr dog han ung, mycket sorgligt.

Equiterapeut: 800:-/mån för massage, akupunktur samt biolight.

Övrigt: Tror aldrig vi behövde ha ut veterinär för mer än vacc. så kostnaden där var väldigt överkomlig. Men, uträknat från årskostnaden till månader med vacc, avmaskning och tänder ca 400:-/mån.

= med lite snabb och slarvig huvudräkning så ungefär 5300 (:eek::eek::eek:):-/mån

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 683
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar