Priser att äga häst...?

Dodge_Polara

Trådstartare
Hej!
(Vet inte om jag har lagt in den här i rätt forum!)

Jag har några frågor angående kostnader att äga häst.

Är just nu bara nyfiken på hur mkt allt som allt kostar ungefär.

Och sen, om man skulle ha eget stall/lösdrift, hur mkt kostar det för er som har eget stall/lösdrift?

Sen har jag en till fråga;
Vad ska man kolla när man tittar på en häst? ( har aldrig köpt en häst förut och vill ha lite tips och råd. )

Sv: Priser att äga häst...?

Ett lästips om du ska köpa häst är en bok som heter just köpa häst -en handbok. Den tar upp allt möjligt om hästköp

Vad gäller kostnader så är allt otroligt olika beroende på vart du bor, vad du har för häst osv.

Det du ska räkna på är stallhyra - alltifrån under tusenlappen i månaden till flera tusen.

Strö, foder, fodertillskott, ev. extra tjänster som in och utsläpp om det inte ingår i hyra, hovslagare, tandläkare en gång per år, avmaskning, vaccinering, försäkring, veterinärkostnader, utrustning, etc.

Den totala summan varierar som sagt beroende på priser på hyra och foder beroende på vart du bor. Om man slänger ut en generell fråga så kommer du nog få svar om att det kostar alltifrån 1500-6000 per månad.

Lösdrift är oftast billigare än uppstallning, men precis som med uppstallning så varierar priset beroende på vilken lösning som erbjuds, kollektivt, helskötsel - med eller utan foder o.s.v.

Det du ska tänka på när du köper häst är om du har tiden, ekonomin och kunskapen för det. Rider du för tränare eller på ridskola så är det bra om du ber om hjälp därifrån. En kunnig person kan hjälpa dig med att se på filmer på hästarna - och kanske följa med när du provrider en andra gång. När jag letade häst första gången så hade jag mycket hjälp av att mina ridskolelärare följde med på andra provridningen och bättre än jag kunde bedömma om hästen var bra för mig.

Vad vill du ha för häst är väldigt styrande för vad du ska kolla efter. Första hästen ska helst vara välhanterad och erfaren. Även om man är en duktig ryttare och kanske drömmer om en häst med kapacitet så är det oftast ett smartare val att (om plånboken inte tillåter att man köper en välutbildad häst i sina bästa år) köpa en lite äldre häst som är trygg med alla moment som kan vara nya för en själv.
Hästen ska i övrigt vara frisk. Köp aldrig en häst som redan har ett problem - problemen kommer ändå.
När man är ute och tittar på en häst så är det bra om man bokar in med visaren att man vill vara med inne i stallet när den görs iordning. Då kan man se hur den ser ut utan utrustning - har den ett bra sadelläge, torra fina ben med bra vinklar, jämnt musklad osv. men också se hur den hanteras - är den van vid små fina signaler, respekterar den människornas yta, är den stirrig och trampar runt eller är den lugn och tillfreds?

När man provrider så är det viktigt att stämma av om hästen kan rakriktas, gå i balans, om den lyssnar på hjälperna och om man kan påverka takt och tempo. Beroende på hur van man själv är med att rida ut i naturen så är det väldigt bra att be om att få prova hästen på en liten runda ute. Vissa är hur snälla som helst på banan men ser spöken bakom varenda sten ute på tur. Och oavsett om man vill skogsmulla eller tävla så är det viktigt för hästens psykiska och fysiska hälsa att den är välskolad och kan ridas dressyr såväl som att den kan ridas ute i naturen.( Nu när jag skrev så lät det lite som att man inte kan rida dressyr ute i skogen, vilket är ju en självklarhet att man ska kunna )

Det är svårt att ge några riktigt vettiga råd eller svar när du inte berättare mer om dig själv. Nu blev det mest allmänt svammel :P

Det är svårt att ge några egentliga råd när du inte berättar mer om dig själv.

Oj - inga dåliga frågor...

Generellt brukar jag säga att det kostar ca 3.500 - 5000 kr i månaden att ha häst, med skoning, försäkringar, träning, utrustning, uppstallning och foder, men det skiljer sig från landsända till landsända. (En stor häst alltså, shettisar är såklart billigare...)

Vad gäller inköp av häst - och det här är viktigt!!! Ta med dig den mest hästkunniga människa du känner och litar på, åk inte iväg själv! Ta även gärna med någon som är en skickligare ryttare än du själv som kan bedöma utvecklingsmöjligheterna.

Naturligtvis ska hästen besiktas och jag rekommenderar besiktning på klinik!
Skriv ett riktigt kontrakt - beställ ett juridiskt giltigt och skriv i två exemplar.

Ett annat råd som jag tycker är viktigt - priset på hästen bör avspegla sig i försäkringen. Köp inte en häst för 50 000 som är försäkrad i 25 000 - oavsett utbildningsnivå eller annat som ägaren hävdar. Se till att hästen i alla fall under minst ett år har varit (och även framledes i din ägo) fullvärdesförsäkrad för både liv och förslitningsskador, och naturligtvis veterinärvård. När man haft hästen i något år, och den har varit skadefri kan man börja fundera på att förändra försäkringen..

Prova många hästar innan du bestämmer dig och var inte rädd för att åka långt! Lycka till!!

Räknade ut att jag lägger 53000 kr/år på hästen. Då är ingen utrustning eller inga träningar inräknade. Räknade inte heller med transportkostnade ( som för min del är små). Den uträkningen baseras på ett år då det inte händer något allvarligt. I år har jag redan lagt ut ca. 8000 extra då pållan haft ont i magen några ggr. Jag har inte eget stall utan betalar 2500 kr/mån för box med grovfoder.

Kostnader beror ju helt på hur man väljer att ha sina hästar. Men förutom stallkostnaden som är väldigt beroende på vart man bor och hur faciliteterna runt omkring ser ut så finns det fasta kostnader.

Skoning kostar ca 1000:- var 8:e vecka. På sommaren är det lite billigare än på vintern när man vill ha snösulor. De som inte tävlar eller tränar hoppning vill oftast inte ha brodd på sommaren och då blir skorna billigare, men de som tävlar behöver broddar även på sommaren.

Vaccinering går på ca 500-800:-/året.

Träckprov och avmaskningar kostar ca 500:-/år.

Försäkring kostar allt från 3000:- och uppåt på en häst. Här beror det på hur mycket livvärde man sätter på hästen.

Räkna med att hö kostar ca 2 kr/kg och att en häst äter ca 15 kg/dag = 30 kr/dagen.

Använder du spån kostar en spånbal ca 75 kr. Man använder en bal i veckan ungefär om hästen är stallad. Är du okej med halm så blir det billigare.

Så kostar ju utrustningen en del. Det är ju inte bara inköpspriset i starten när man köper häst, utan grejer går sönder och man behöver köpa nytt. Speciellt täcken, grimmor och grimskaft har en benägenhet att bli trasiga.

Hej du!

Din fråga är inte helt lätt att besvara eftersom kostnaden är beroende av så många faktorer.
Till att börja med är stallhyran ofta en tung post och dyrare ju mer centralt stallet ligger och beroende på hur mycket skötsel som ingår. Ett stall ute på landet med ringa service behöver inte kosta många kronor alls, men då får du ju i stället betala mer vad gäller bensinpengar till din transport och tid. Att tänka på sin egen transportkostnad är viktigt, tycker jag. Den syns ju inte lika mycket som pengarna som ska till stallägaren, men kan vara bra mycket större... Tror det ofta glöms bort.

Låt mig berätta vad min häst kostar, på ett ungefär.

Inköp: 65 000. Betalades kontant. Behöver man låna tillkommer ju självklart räntekostnader.

Försäkring: A1 30 000, A2 35 000 ger en årskostnad på ca 7800 kr (650 kr i månaden)

Stallhyra som inkluderar halm, hö och havre: 1200 kr i månaden.

Extra foder, lusern, betfor och linfrö: 300 kr i månaden

Hovslagare: var 6 vecka, 900 kr per gång ger ca 600 i månaden.

Avmaskning, vaccinering, tandkontroll: ca tre träckprover och två maskkurer per år, sprutor mot influensa och boutulism, hästtandläkare. Snitt 300 kr per månad. Denna summa under förutsättning att hästen håller sig frisk. En buffert på gärna 10 000 kr är inte fel att ha om hästen blir dålig. Ett klinikbesök hamnar sällan under tre tusen vid vanlig hältutredning och självrisken brukar ligga på dryga två. Sen betalar man i allmänhet 20% på överskjutande belopp.

Hästtransport:Har en egen av äldre modell som är betald. Skatt och försäkring och kostnader för renovering, runt 3000 per år. Alltså ca 250 kr i månaden.

Bensin: Endast resor till och från stallet, i snitt åtta resor per vecka. Avstånd sju km enkel väg, räknar då inte slitage på bil etc utan rena bensinkostnader... ca 580 kr i månaden

Träning: 350 kr per gång + bensinkostnader ca 80. Varannan vecka ger ca 850 kr /mån.

Utrustning: Har det mesta i nuläget, men det går nog ändå 300 kr i månaden om man slår ut det. Ett täcke här, lite sadelbalsam där. Behövs större inköp drar det givetvis iväg...

Har nu alltså en månadskostnad på drygt 5000, med en hyfsat billig försäkring och framför allt en billig stallhyra. Mycket mer än jag trodde själv faktiskt, har inte räknat ut så här förut...

Lycka till!

Senast ändrad:

Som de andra säger är det svårt att säga. Jag bor ganska bra till med billiga stallplatser, så jag tycker jag kommit billigt undan. Man ska passa sig för att rada upp kostnaderna och tro att det är det. Jag hade räknat med 2000/månaden när jag köpte häst, och då kan jag inte rida eller träna. Men - jag har aldrig lagt mindre än 3000, som mest 5000. Så ska du räkna på det, ta i i överkant och mer därtill. För det är dyrt och kostnader dyker upp lite när som helst.

Oj, då måste min försäkring vara tokbillig! Har A1, 120 000 i vetvård och 10 000 i liv. Går loss på 233kr månaden.

Oj, då måste min försäkring vara tokbillig! Har A1, 120 000 i vetvård och 10 000 i liv. Går loss på 233kr månaden.

Fast den är inte så "tokbillig" - vetvårdsförs. är alltid väldigt billig. Jag räknar alltid A1 (liv/förslitningsskador) + A2 (liv+förolyckad häst vid brand mm) som den "egentliga" försäkringen, och att premierna på dem ligger runt 14% av det hästen är försäkrad för. Din "10 000kr" försäkring borde allså hamna på ca 1400 kr/år. Vetvård har ju i princip alla och den är nog ganska lika oavsett häst eller försäkringsvärde.

Svårt att säga. Olika för alla. Jag är en av dom som har haft det billigt. Men har faktiskt lånat ut min häst.
Men vad jag pröjsat senaste råen på min pålla är......

Drar nu ut ett snitt ist för att skriva varannan månad på tex skor.

150 kr månad verkning, (skoning skulle bli 400kr månad)
450 kr hösilage, (under tiden okt-mars/april)
50 kr extra foder,( mindre under sommaren
50 kr strö(samma period som hösliage)
400 kr försäkring,

Jag har inte haft min pålla vaccinerad tidigare men är det nu när jag fodrade bort henne.

ca 1100 kr i månaden vinterhalvåret
ca 650 kr/månad sommarhalvåret.

Betalar dock hösilaget i en klumpsumma under hösten. Samma med strö och extra foder.

Det är vad jag betalat i snitt mer eller mindre.. Men sen tillkommer andra kostnader man lätt glömmer som material till skötesel av häst, stall/ligghall, gård runt stall. Material till hagar blir slitet och behöver förnyas.
Utrustning till ridning/köring. Vinter/regn/svett täcken efter behov. (Utökad elräkning för lampor och sadelkamare under vintern. Eventuella vetteräkningar.
Det är vad jag kommer på nu men det finns säkerligen massor med mer att köpa för att ha pålle.

Tack för alla svar!! =)

Tänkte berätta lite om mig själv =)
Jag bor utanför Jönköping och vet några stall som är hyffsat billiga. Jag letar efter en som jag kan skrutta runt med i skogen och något dressyr-/hoppass i veckan.
Jag har ridit i ca 9 år. Först fick jag rida hos min mammas jobbarkompis för föräldrarna hade inte råd att låta mig gå på ridskola. Red där i ca 2år. Sen så fick jag börja på ridskola och red där i ca 2år. Fick sedan tag på en medryttarhäst som jag red och tog hand om i 5år. Fick även rida på min fasters häst som va en gammal tävlingshäst inom hoppning och dressyr.
Jag är 176cm så jag är lite för lång för ponnys? :P
Kommer inte på mer att skriva men det är bara att fråga om det skulle vara enklare för er att svara på mina tidigare frågor!! =)

Mvh

Allt kan variera så galet i kostnader. T.ex. försäkringspremier beror på många faktorer, och kan landa på nån hundring till nån tusenlapp i månaden. Likaså veterinärkostnader och andra behandlingar som kan bli nödvändiga (t.ex. E.T). Jag drar igenom vad jag betalat (så väl som jag kommer ihåg idag).

Häst 1 (köpt jan.2008, såld sept.2011 efter ett år utlånad på foder)
Vbl.travare, sto, född 2001, ingen känd skadehistorik.
Inköp: 7000:-.
Försäkring: en knapp 500-ing/månaden (A1 liv 20.000:-, vet.vård 100.000:- + rehabtillägg. Hade inte denna försäkring från början, utan försäkrades upp i samråd med bolaget efter en tid).
Hovis: 500:-/var 6-9e vecka.
Avverkade under två år: två westernsadlar (varav den ena fortfarande passar perfekt och används hos nuvarande ägaren), en bomlös sadel, två allroundsadlar, en dressyrsadel, en Hectorsadel.
E.T.behandlingar pga känslig rygg (fick lätt spänningar om ryggen blev kall och blöt, om sadeln låg ett par mm fel nånstans...): ca 8-10st á 300-600:-/st.
Ett klinikbesök pga hovböld (visste inte det när vi åkte in, då hästen var inne på tredje dagen av kraftig hälta. Vet. misstänkte fraktur/spricka, men vi hade tur): ett par tusenlappar.
Vaccinationer etc: nån tusenlapp/år. Avmaskningar och kolla masken-prover tillkom.
Tävlingar: ett par tusenlappar totalt (exl. bensin...).

Stall 1
Kallhyra (bete sommartid): 800:-.
Hö: ca 700-900:-/månaden (kommer inte ihåg exakt).
Kraftfoder (betfor, korn, lucern): ca 300-700:-/månaden.

Stall 2
Stallhyra (inkl grovfoder, ridbana m.m.): 2000:-.
Kraftfoder (korn, betfor): ca 200-500:-/månaden.

Häst 2 (köpt aug.2011, nuvarande)
Fjordhäst, f.1998, valack, ingen känd skadehistorik.
Inköp: 20.000:-.
Försäkring: 144:-/månaden (A1 liv 17.000:-, vet.vård 60.000:- + agria plus + agria incident).
Hovis: 500:-/var 8e vecka.
Har hittills lagt ut ca 7000-8000:- på utrustning (träns, tyglar, bett, dressyrsadel, utetäcken, schabrak, ryktdon).
Vaccinationer räknar jag med nån tusenlapp/år (ska vaccineras först i dec., så har inga räkningar ännu). Räknar med iaf ett par E.T.behandlingar per år.
Stallhyra: 2550:- (inkl allt utom strö och mockning). Täckesservice: 200:-/månaden. Strö (spån, torvmix): 1500:-/pall (18st balar).
Hyra av klippmaskin: 200:-/dygn.
Träning (rider en gång/veckan om inte jobbet sätter käpp i hjulet): 120:-/gång.

Senast ändrad:

Liten: Tack för ditt svar!! :)
Har fått lite mer koll på hur mkt det kostar ungefär :)
Har även kollat lite på hur mkt olika kraftfoder kostar och även lite strö. Man kan komma ganska billigt undan ändå.

Liten: Tack för ditt svar!! :)
Har fått lite mer koll på hur mkt det kostar ungefär :)
Har även kollat lite på hur mkt olika kraftfoder kostar och även lite strö. Man kan komma ganska billigt undan ändå.

Foder stall och strö är inte de dyra posterna. Utan de dyra posterna är om du köper dig en billig häst och inte har den försäkrad och skadorna börjar komma. Då en natt på klinik, inte är gratis exempelvis och inte att ta ut veterinär på jourtid heller. :)

Så en av de viktigaste posterna du ska titta på är att börja jämföra försäkringsbolag, så att du vet vad din hästförsäkring kommer att gå på.

Och du vet inte om du kommer billigt undan i foderkostnader heller... Det beror ju på om du har en kräsmagad häst, en häst som är lättfödd, eller en häst som är svårfödd, som min. Jag betalar 1650 för lösdrift, med fri tillgång på hösilage oktober - mars och i övrigt får jag tjata mig till grovfoder vid behov och grovfodret håller låga värden, då det är islandshästar och ponnier på lösdriften. Jag har ett äldre halvblod som för närvarande bara går i hagen och inte gör mkt mer än så eller promenerar på vägarna vid hand några dagar i veckan, så jag köper tillskottsfoder för ungefär 6-800 i månaden.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Foder stall och strö är inte de dyra posterna. Utan de dyra posterna är om du köper dig en billig häst och inte har den försäkrad och skadorna börjar komma. Då en natt på klinik, inte är gratis exempelvis och inte att ta ut veterinär på jourtid heller. :)

Så en av de viktigaste posterna du ska titta på är att börja jämföra försäkringsbolag, så att du vet vad din hästförsäkring kommer att gå på.

Och du vet inte om du kommer billigt undan i foderkostnader heller... Det beror ju på om du har en kräsmagad häst, en häst som är lättfödd, eller en häst som är svårfödd, som min. Jag betalar 1650 för lösdrift, med fri tillgång på hösilage oktober - mars och i övrigt får jag tjata mig till grovfoder vid behov och grovfodret håller låga värden, då det är islandshästar och ponnier på lösdriften. Jag har ett äldre halvblod som för närvarande bara går i hagen och inte gör mkt mer än så eller promenerar på vägarna vid hand några dagar i veckan, så jag köper tillskottsfoder för ungefär 6-800 i månaden.

Mvh

IngelaH

Det ska jag också kolla upp, har gjort det lite. Men vet inte vilket försäkringsbolag som skulle funka bäst.. :confused: men det löser sig så småningom :)

Funderar på ett varmblod eller en nordsvensk bruks att skrutta runt med i skogen och hoppa lite smått, och något dressyrpass någon gång i veckan :)
Du har rätt med fodret där också, tänkte inte på det innan.

Mvh

Tänk på att "billigt" i hästvärlden inte är detsamma som "billigt" på Ica - även om man kommer billigt undan så rullar tusenlapparna (i regel) varje månad, ofta i utgifter som inte går att prioritera bort.

Som IngelaH sa - foder och strö är inte de dyraste kostnaderna. Speciellt inte i mitt fall; häst 1 var inte alls lättfödd, men inte vad jag kallar svårfödd heller - 0,3-0,5kg betfor/dag, 0,5-1,5kg kornkross/dag, 8-10kg grovfoder/dag. Häst 2, nuvarande hästen, är så lättfödd att det nästan är löjligt. Men har man en häst som behöver mycket foder, kan det helt klart bli en del slantar. En i stallet där jag står har en väldigt svårfödd häst, som dessutom är lite äldre. Hon betalar dyra slantar i extra foder varje månad (och då ingår även så mycket hösilage som man vill ha/behöver i stallhyran, så det är inte grovfodret som drar iväg).
Jag betalar 1500:-/pall strö, och får det levererat till stallet då stallägaren beställer åt alla som ska ha samtidigt. Jag gör av med i snitt en bal/veckan (boxen grundades med 6-7 balar, om jag minns rätt), mockar pedantiskt. Men har man en häst som river runt skiten i hela boxen, kissar väldigt mycket eller mockar ut en del rent strö vid mockning (lätt hänt om man inte skakar av grepen noga, t.ex.), kan det lätt gå mer strö.

Bortsett från veterinärkostnader, som ju lätt kan dra iväg till en smärre förmögenhet, vet man sällan på förhand vad utrustning kommer att kosta. Som jag skrev, så avverkade min första häst en rätt rejäl hög sadlar, på kort tid. Varför? För att hon växte ur dem (undantaget den bomlösa, som min rygg inte kom överens med). I kombination med det hade hon känslig rygg = hon fick fort spänningar då sadeln blev för trång = behov av E.T. Och eftersom hon fick spänningar och ont av att gå ute i hagen i regn, blev det en rätt bra hög täcken (trots att hästen satte satan så mycket vinterpäls). Jag lade säkert mer på utrustning till henne totalt, än hon kostade i fasta utgifter på ett år. Och då var det inga fancy saker - sadlarna var i regel begagnade. Men jag hade kunnat ha mer otur än jag hade med sadlarna (hästens rygg; kort, lätt takformad men i behov av en ganska vid bom, rak men inte spikrak - heller inte svängd egentligen): jag slapp ju måttbeställa en ny för 15.000-25.000:-. Jag har också haft turen att inte råka ut för hästar som sliter och river i varandras täcken, vilket annars kan orsaka en del kostnader.

Angående försäkring så är varken vbl.travare eller kallblod (i regel) speciellt dyra att försäkra i regel (men notera ändå skillnaden mellan vbl.travaren och fjordingen i mitt "exempel"...). Något du kan spara in en liten slant på är livförsäkringen, om du inte "vill ha" pengar när/om hästen går bort, men det är ändå veterinärförsäkringen som kostar. Den försäkring jag hade på vbl.travaren, täcker i princip allt (mediciner, djurambulans, buköppning, veterinärvård och undersökningar, avlivning upp till 5000:-, rehabvård till följd av skada såsom t.ex. E.T...), vilket är något jag personligen uppskattar mycket. (OBS! Även den mest täckande försäkring kostar att utnyttja - självrisk. En buffert är alltså fortfarande nödvändig.)
Om du väljer något av de större bolagen (Folksam, Agria, IF, Svea, Dina...t.ex.) - titta på offerterna (dvs vad det kommer att kosta för just din häst). Du kommer att kunna hitta lika mycket ris som ros om de flesta bolagen - det finns alltid folk som haft problem (eller tycker att de haft problem) med bolagen.

Det är jättesvårt att svara på vad det kommer kosta för just dej att ha häst. Men jag kan speca upp vad mina kostar.

Stora hästen:

Stallhyra 1200,- (inkl hö och strö)
Lucern 80,-
Mineraler 50,-
Extra tillskott 150,-
Skoning 500,- (skor var 6-7 vecka beroende på årstid 1000,-/skoning)
Försäkring 300,-
Totalt: 2280,-

Lilla ponnyn:

Stallhyra: 500,- (inkl hö och strö)
Lucern 80,-
Mineraler 30,-
Verkning 150,- (verkar samma intervaller som den stora, 300,-/verkning)
Försäkring (0,- då ägaren betalar fortfarande, detta är en foderhäst)
Totalt: 760,-

Sammanlagt: 3040,-

Det du ska tänka på när du letar häst är att sätta sej och först fundera vad du vill använda din häst till, hur stor den ska vara. Vilken ålder, vad det ska kunna osv. Även fundera på vad din häst ska kosta. Gör en lista! Sen är det alltid bäst om du letar reda på en stallplats innan du hittar en häst, så finns den redan när du hittar rätt pålle...:laugh:

Lycka till!

Mvh Domino_s

Ungefär såhär ser det ut för mig och min häst.

Inköp: 12500 kr kontant
Försäkring: Livförsäkring på 9000 kr vet-vård upp till 60000 kr, kostar ca 120 kr per månad (självrisk på 2500 kr).
Hovvård: Hästen går barfota numera och en verkning ca var 8de vecka går loss på 300 kr (600 kr för min och mammas häst tillsammans). Däremot har han barfotaboots som kostar ca 1300 kr per par. Skulle tippa att han sliter ut ett par på 6-7 månader, så i snitt två ggr om året blir det en kostnad att köpa nya.
Hälsa: Vaccinering blir någon tusenlapp om året + träckprov + eventuell avmaskning om det behövs.
Foder: En 20 kg säck med havrefri müsli räcker i snitt en månad. Dem kostar 189 kr styck. En 25 kg säck med betfor räcker i ca 2 månader, dem kostar 119 kr styck. Sen tillkommer saltstenar och mineralstenar hästen har i boxen och i hagen. Hösilage köper vi i 50kilos balar. Tror kilopriset där är 2 kr/kg.
Stallhyra: Betalar ingen hyra då jag har förmånen att ha hästen hemma hos mina föräldrar. I stallet har vi torvmix (torv + spån), dem kostar 99 kr per bal och det går åt ca en bal i veckan vilket blir 4-5 stycken på en månad.
Utrustning: Sedan jag köpte honom i maj har jag köpt en ny sadel för 2800 kr (rena fyndet då den kostade 9000 kr som ny), har köpt ett reflexländtäcke samt ett par barfotaboots för 1299 kr, sen har det blivit något bett samt en nosgrimma för en mindre summa.

Just nu anser jag att min häst är billig i drift, speciellt med tanke på att jag slipper stallhyra. Har också lyckats klara mig utan några veterinära kostnader, men trots det är det ju en slant i månaden man får lägga ut för hela kalaset, det ska man vara medveten om.

Tänk på att "billigt" i hästvärlden inte är detsamma som "billigt" på Ica - även om man kommer billigt undan så rullar tusenlapparna (i regel) varje månad, ofta i utgifter som inte går att prioritera bort.

Som IngelaH sa - foder och strö är inte de dyraste kostnaderna. Speciellt inte i mitt fall; häst 1 var inte alls lättfödd, men inte vad jag kallar svårfödd heller - 0,3-0,5kg betfor/dag, 0,5-1,5kg kornkross/dag, 8-10kg grovfoder/dag. Häst 2, nuvarande hästen, är så lättfödd att det nästan är löjligt. Men har man en häst som behöver mycket foder, kan det helt klart bli en del slantar. En i stallet där jag står har en väldigt svårfödd häst, som dessutom är lite äldre. Hon betalar dyra slantar i extra foder varje månad (och då ingår även så mycket hösilage som man vill ha/behöver i stallhyran, så det är inte grovfodret som drar iväg).
Jag betalar 1500:-/pall strö, och får det levererat till stallet då stallägaren beställer åt alla som ska ha samtidigt. Jag gör av med i snitt en bal/veckan (boxen grundades med 6-7 balar, om jag minns rätt), mockar pedantiskt. Men har man en häst som river runt skiten i hela boxen, kissar väldigt mycket eller mockar ut en del rent strö vid mockning (lätt hänt om man inte skakar av grepen noga, t.ex.), kan det lätt gå mer strö.

Bortsett från veterinärkostnader, som ju lätt kan dra iväg till en smärre förmögenhet, vet man sällan på förhand vad utrustning kommer att kosta. Som jag skrev, så avverkade min första häst en rätt rejäl hög sadlar, på kort tid. Varför? För att hon växte ur dem (undantaget den bomlösa, som min rygg inte kom överens med). I kombination med det hade hon känslig rygg = hon fick fort spänningar då sadeln blev för trång = behov av E.T. Och eftersom hon fick spänningar och ont av att gå ute i hagen i regn, blev det en rätt bra hög täcken (trots att hästen satte satan så mycket vinterpäls). Jag lade säkert mer på utrustning till henne totalt, än hon kostade i fasta utgifter på ett år. Och då var det inga fancy saker - sadlarna var i regel begagnade. Men jag hade kunnat ha mer otur än jag hade med sadlarna (hästens rygg; kort, lätt takformad men i behov av en ganska vid bom, rak men inte spikrak - heller inte svängd egentligen): jag slapp ju måttbeställa en ny för 15.000-25.000:-. Jag har också haft turen att inte råka ut för hästar som sliter och river i varandras täcken, vilket annars kan orsaka en del kostnader.

Angående försäkring så är varken vbl.travare eller kallblod (i regel) speciellt dyra att försäkra i regel (men notera ändå skillnaden mellan vbl.travaren och fjordingen i mitt "exempel"...). Något du kan spara in en liten slant på är livförsäkringen, om du inte "vill ha" pengar när/om hästen går bort, men det är ändå veterinärförsäkringen som kostar. Den försäkring jag hade på vbl.travaren, täcker i princip allt (mediciner, djurambulans, buköppning, veterinärvård och undersökningar, avlivning upp till 5000:-, rehabvård till följd av skada såsom t.ex. E.T...), vilket är något jag personligen uppskattar mycket. (OBS! Även den mest täckande försäkring kostar att utnyttja - självrisk. En buffert är alltså fortfarande nödvändig.)
Om du väljer något av de större bolagen (Folksam, Agria, IF, Svea, Dina...t.ex.) - titta på offerterna (dvs vad det kommer att kosta för just din häst). Du kommer att kunna hitta lika mycket ris som ros om de flesta bolagen - det finns alltid folk som haft problem (eller tycker att de haft problem) med bolagen.

Det är sant! Har pratat med en kompis som har 2 hästar och hon berättade vilka foder o hur mkt dom ska ha. Och en häst i det stallet äter något special kraftfoder då den är allergisk. Så jag kan ju aldrig riktigt säga (just nu iaf) att den hästen jag köper äter si o så mkt, det får jag kolla upp när jag tittar på hästen och när jag köpt den :)
Vet och E.T får man ju alltid räkna med att man kanske får besöka (även om det aldrig skulle hända). Man kan ju aldig säga att hästen kommer att vara friskt och kry hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 685
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar