Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Sv: Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Varför pga. storlek? Den är slutmätt på 148. Under 250 är för billigt anser jag!

Den rör sig fantastisk, kan gå FEI programen med förbundna ögon, tävlades som ungponny tom LA och domarna var lyriska. Har därefter tävlat som stor häst med gott resultat tom. st.georg.

Har gått interntionella FEI program med över 70 %.

Det tråkiga med hästar är att de har ett värde ena dagen (som man inte har råd att försäkra i) nästa dag kan den vara värd 0.

Skulle ALDRIG köpa en häst jag inte har råd att försäkra, statistiken avskräcker.

Men sätt det pris du vill ha för den då. Om du sätter ett pris så kommer ju endast de som har råd med det och kollar.

Sv: Re: Pris på dressyrponnier - hur mkt?

men de beror ju fortfarnde helt på vad den har för kapacitet och meriter,skulle ex Dornik B misslyckas på EM skulle han ju knappast sjunka i värde direkt..

varför frågar du då??
Jag tror inte du får mycket mer för den här hemma iaf,men men..

Nej han är helt otrolig den hästen, Vilken trav :love:!
Fast allt annat utan guld är väl lite av ett misslyckande för honom.. Han har ju 3 inviduella guld redan (och ett brons och det var de fullt så nöjda med)!

Mest inressant att höra med tanke på var folk anser att de ligger i pris i denna tråden. Den var till salu för något år sedan för 200 och det fanns köpare på det, men ägaren var inte beredd att sällja till dessa. Nu kan den mycket mer och har utvecklats enormt, så den borde ju också vara värd mer vid detta laget.

Med andra ord, om den inte tävlat internationellt som ponny med placeringar så spelar det ingen roll vad den kan eller hur bra den är för den har ändå inte samma värde som en sämre ponny som gått som tävlat internationellt?

Vad är förrästen gränsen för att få gå internationellt, är det 147,5?

eftersom den inte tävlat mot ponnyerna et man ju inte hur den står sig i konkurensen-alltså nej!
svårt att sätta pris efter merit då ju...
Du har ju inte sagt något om hästens meriter övrigt mer än den har gjort bra resultat i georg ex oh de e ju ganska luddigt....för hr DEN hävdat sig bra bland "elefanterna" så e ju det meriterande

traloppan skrev:
Ingen som har någon susning? Är 250 för billigt? 400? Byter ganska säkert tom. vartannat, påbörjat i varje. Påbörjat piaff o passage- passagen kommer att bli kanon, piaffen är stundtals ganska bra. Som sagt bra ökningar, mkt. bra arbetstrav, jättefina skolor. 148 cm, 10 år, snygg, tävlad tom. st.georg.

Beror väl på om den ska säljas som "häst" eller ponny. Kanske 150, tror precis som någon sa att storleken spelar roll. Om någon leter efter en storhäst, då tycker de troligen att 148 cm är för litet.
Däremot kanske det hade passat en ponnyryttare bättre.
Men, det beror ju helt på hur hästen är. Det vet du ju bäst själv. :smirk:

Är lite nyfiken, men är det Chocco du ska sälja? (heter han så???) Han tror jag ligger runt 250, 300. Svårt att säja. Han är ju egentligen värd mer men svenskar vill inte betala så mycket. Kanske är något för export?

Gränsen för internationellt ponny deltagande är 148.0 cm!
Vad är det för internationella program som du skriver om? Var de på arabtävlingarna?
Och hur mycket % fick ni i St george? Och hur mycket % fick den som ungponny!
Jag hade nog inte vågat köpa den för mycket pengar eftersom den inte har tävlat bland ponnier, så vet man jöh inte hur den står i den konkurrensen.
Lite svårt när man inte har sett IRL heller och det du skriver ganska luddigt. En duktig person kan ju se vilken kapacite hästen har ovasett vad den gör, Tex en som har ett bra hästöga kan ju se om en häst har en bra hoppkapacite även om ryttaren är så "dålig" så hästen tex river elr stannar på hinder pga ryttaren(medans en som inte alls har öga för att se sådant som kanske inte är så rutinerad tror att det är hästen som är dålig som river och aldrig skulle köpa den för den bara stirrar sig blankt på resultat), lika dant kan någon se på din ponny "men den där ponnyn har kapaciten att höra till elitskiktet i ponny dressyr den köper vi"! Vad luddigt jag skriver tror inte någon kommer fatta vad jag vill ha sagt.
Något som jag skulle göra om jag var du var om att fråga om du får rida utom tävlan på en nationell ponny dressyr tävling, så får bra folk upp ögonen för dig (Man kan få vara med utom tävlan ibland beroende på antal startande osv.. Elr så kan man kalla det någon annat en uppvisning i pausen osv för du och din ponny är väl ganska känd på ett sätt?) Fast om du redan har köpare på honom så borde det inte vara ett problem.. Fast det kanske ändå är en bra ide om flera blir intresserade eftersom då kan priset stiga.

Senast ändrad av en moderator:

e de den hästen lär den knappast säljas för 250 000 60% i georg anser jag inte vara 250 000

suisyola skrev:
e de den hästen lär den knappast säljas för 250 000 60% i georg anser jag inte vara 250 000

För att vara ponny-jo. Få ponnyer som går St George, i alla fall i Sverige. Finns ponnyer som ligger runt 200 000 utan att kvalat till SM på ponny.

Nej men det kan finnas ponnyer som är kvalade till ponny SM och som kanske tom har tävlat SM men legat i botten någonstans och det är det bästa ponnyn kan göra.. En sådan ponny skulle jag inte köpa för 100.000 kr ens.. Medan en ponny som kanske bara har tävlat lite elr aldrig ens är tävlad men har sådan kapacite att den tom skulle kunna gå EM elr vara i final i SM osv en sådan skulle jag kunna betala över 200.000 kr för.. Jag köper häst efter kapacite inte för att den någon viss merit att den tex. är kvalad till SM.
Fast vad spelar det för roll om en ponny har tävlat St George? Det får den väl knappast extra poäng för om den tävlat Fei klasser.
Jag har aldrig sett ponnyn i sig irl, men på bilderna ser den himla fin ut. Men man får tänka att även om en ponny kan alla rörelser i Grand Prix så spelar det ingen roll om den ska tävla som ponny.
Om man vill sälja den dyrt så tycker jag nog att man ska satsa på att sälja den till USA där det verkar vara ganska populär att ha en snygg(Och ponnyn i åtanke är ju väldigt läcker) liten häst som kan det mesta O pengarna är ju oftast inget problem för de heller.
Men i sverige är jag lite mer tveksam med tanke på att en ponny som tävat EM och SM medlaj såldes för 200´ Elr något likande.
Fast priserna börjar väl stiga nu i sverige också?

Jag håller med dig i det du skriver, och som jag skrev innan, vad den är värd och vad den går att sälja för är olika saker. Jag skulle värdera den till mycket mer men som marknaden är i Sverige är det svårt. Jag skrev ju också att det skulle vara något för utomlands. :)

Tycker han är gör fin och har mycket kapacitet, det är det jag ser, dessutom är det flera ponnyer i Sverige som går höga klasser men som brister i grundridningen, har den gått St George bör det vara ett kvitto på att den är bra grundriden. För i den svårighetsgraden märks det mycket mer samt att det inte går att rida storhäst med brister på det sättet som det går att rida ponnyer. :p

suisyola skrev:

Måste säga att jag håller med.

Kollade dessutom på ridsport och den hade inga placeringar alls varken 2003 eller 2004.

Visserligen hävdar den sig bra mot araber, men mot stora hästar har den inte presterat så mkt. Sökte lite resultat och de flesta ligger runt 55-60%.

Men som ponny tror jag att den skulle hävda sig bra, men som någon sa - det är ju inte bevisat och då sjunker priset. :smirk:

Rumpnissen skrev:
Hittade den här annonsen här på buke:

"Elitponny dressyr. Val f-93 147 cm. Säljes pga övergång till stor häst. Har meriter från EM, CDIP Hagen, Aachen, Hickstead, Royal International Horseshow, Beek (Grenslandtreffen) (dressyr). Elitallsvenskan i dressyr, 41 p på utställning. Snäll o lugn, stabilt temperament. Inga olater, lätt att lasta, klippa o sko. "

De har satt 90 000 som pris, då börjar man fundera. :crazy:

Ja man kan ju undra vad det är för fel på den?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar