Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Men vad är ett rimligt pris då? För B, C och D-ponny som varit med i sm?

vet att det finns dom dressyr ponnyerna från tyskland som har fått medalj på EM som har sålts för ca. 15 miljoner..

Faan vad dyrt, men sen säger de ju att tyskarna ska vara bäst på dressyr också, kanske för att dom har råd med bra hästmaterial :p

de e ju sjukt. hur många år rider man ponny egentligen? inte länge, för de priserna iaf.
kan man lägga ut så mkt kan man nog betala hur mkt som helst..

näe man har ju verkligen inte många år på sig på ponny, om man sedan köper för så stora summor har man väl internationella mål! Men det finns ju ruskigt duktiga 10 åringar. Då blir det ju iallafal.... hmm.... 6 år!

Men tänk såhär: om en tysk tex. köper en ponny hingst som har gått EM och fått medalj där, och ryttaren är ca. 12 år, de flesta tyskar har väl ganska bra eller väldigt bra hjälp hemifrån? i alla fall om man vill rida EM tror ja.. men i alla fall så tränar tränaren ekipaget i kanske i ett halv år och sedan rider dom på lite tyska tävlingar och får bra resultat och blir sedan uttagna till nån CDI tävling där det åxå går bra, självklart får dom åka till EM och får sin medalj där. Och ändå har hon kanske 3 år kvar! En sån ponny som går bra första året och sedan går jämt på omkring 68-72% är inte billig. Men kanske inte så mycket som 15 miljoner! Men det är ändå en hingst som är värdefull i aveln efter tävlings karriären!

Fast de flesta 10-åringar börjar ju med b-ponny, då har du på sin höjd tre-fyra år på dig innan du måste byta ponny. Då kan man ju inte lägga ut hur mycket pengar som helst, eller?

Om man är ruksigt duktig med föräldrar som har ruskigt mycket pengar och satsar internationellt köper man inte B-ponny utan man köper en dyr D-ponny med mycket steg som klarat sig väldigt bra internationellt tidigare och gärna som man kan använda i aveln. :)
Varför sitta och rida en B-ponny i fyra år då man ändå inte kan komma till EM och ta medalj? :smirk:

Därför att de föräldrar som är någorlunda vettiga inser att en 10-åring inte ska rida d-ponny. Hur många 10-åringar har du sett på sm-nivå på d-ponny?

Jag tycker det är intressantare att diskutera Sverige eftersom jag bor här...

Om föräldrarna nu är så "vettiga" lägger de inte ut 15 m,iljoner på en ponny. Det är sanslöst :crazy:

Det är sjukt mycket pengar, och jag tror att det knappt finns den kategorin hästköpare i Sverige...

Men jag har ställt frågan tidigare, vad kostar en ponny i respektive kategori, deltagit i sm?

Det jag skrev, en ponny som deltagit i sm med någorlunda bra resultat men inte varit placerad.

Kanske beroende på att de flesta som svarat i den här tråden inte betalar sina ponnier själva :confused: :D

Jag tror det varierar väldigt mycket på hur den är att rida också, man vill ju inte ha en allt för svårriden ponny. Men en ponny som kvalade SM begärde dom ungefär 100.000 för, lite äldre grövre..
Kat D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar