Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Varför ska folk ens skriva vad de har fått för sina hästar/ponnyer? Vad får de ut på de? Förutom att det säkert blir en massa snack om det..

Ingen bryr sig nog egentligen, bara lite kul att veta kanske, min ponny kostade runt 25-30 000, iofs kan han inte ett skit & är nio år, arab och lite knepig. Men vi ska börja tävla i höst och om ett år ska vi vara uppe i lb minst, det är mitt mål. :banana:

Jag skrev hopp b ponnyer??
Och vad räknas som en utav sveriges bästa d-ponnyer då?

Beror mkt på vem du köper av, tex kanske den du köper av har kris i familjen, ekonomiska problem mm, sånt spelar stor roll.

Oj, skrev fel, menade sveriges bästa B-ponny såklart :P Tänkte inte på vad jag skrev

Jag ville inte veta vad exempelvis DU betalade för din häst/ponny utan mer den ungefärliga prisnivån i de olika ponnykategorierna.

Finns ingen ungefärlig nivå på pris, hästar är individer, och har olika personlighet osv, så ngn "ungefärlig prisnivå" finns inte. Däremot kan man säga att ponnyer som går tex LA är värda åtminstone 70 000 tex.

Okej då vart det en liten missuppfattning!
Tycker annars att du har fått en del svar..
Av min erfarenhet så tycker jag inte att priserna på svenska dressyrponnier brukar vara mycket mer än 300.000 kr.. Om man inte tar sådanna ponnyer som var med i förra årets EM lag (Iaf 3 av dem) De är jöh värda så mycket mer så att de säkert inte ens kommer stanna i Sverige! Annars tycker jag inte att vi har någon sådan glänsare i sverige.. O När man börjar komma upp i priserna så tror jag nog många väljer att söka hästarna utomlands!

Ja men menade du dressyr Elr hopp ponny?
De ponnyer jag brukar kalla för att vara bland de bästa i sverige är de som tar medaljer på SM (Iaf i top 5)!

EM-ponnyn Casper som tävlat fälttävlan (var med i em förra året) kostar 250 000, mkt billigt för en såpass rutinerad häst, han har massvis med segrar och internationella tävlingsmeriter.

Iofs var det ju fälttävlan, men ändå

sa aldrig att den blev såld till det priset, den är inte såld än men de begär de priset :eek:

Vilka 3 av EM-ponnyerna menar du är värda så mycket mer? Gick inte alla 4 ganska bra?
Dessutom, generellt kan man väl säga att de bästa är de som tar medalj på SM eller motsvarande, men jag skulle också betala pengar för kapacitet, såsom bra gångarter osv, snarare än att bara betala för resultat.

Dressyrponny idag ligger nästan på samma nivå som stor häst! Ponny borde ligga lägre då du är begränsad av ålder hur länge du kan tävla den. Har du en aktiv tävlingskarriär med början när du är 10 år så måste du byta minst en gång. Tyvärr har det blivit för mycket pengar i sporten. Kan förstå att man vill ha ut de pengar för sin ponny som man själv har betalat en gång men det har de senaste 5 åren gått lite inflation i priserna. Letade en D-ponny som startat LA och priserna ligger som någon sa förut på 70 000:- och då var de i flesta fall inte speciellt bra ridna utan var mycket korrigeringsarbete på en del att göra. Ponny som startat FEI utan speciellt mycket meriter och inte startad i år begärde de 110 000:- för . Har man inte rika föräldrar får man i stället köpa en yngre ponny med gåda gångarter som är utvecklingbar och arbeta sig upp i klasserna själv. Är lite tråkigt att börja om igen men samtidigt spännande. Lär sig otroligt mycket själv och utvecklas som ryttare.

Ja men det var jöh det jag menade att man köper på gångarter osv och jag tycker det var 3 utav de från förra EM som är så internationella gångbara.. Har rätt ålder.. och fina gångarter som är värda mer än det! Men en häst är jöh värd de någon erbjuder att betala!
O När jag sa de bästa är de som tar medlaj på SM pratade jag om Hopp ponnyer.. För en del dressyr ponnyer som tar medlaj på SM och när de kommer ut på internatiolla uppdrag så går det alltid bättre för andra svenska som den ponnyn brukar slå hemma.. Då är de jöh inte så internatiollt gångbara!
Men det är jöh min åsikt..

Ja men det var jöh det jag menade att man köper på gångarter osv och jag tycker det var 3 utav de från förra EM som är så internationella gångbara.. Har rätt ålder.. och fina gångarter som är värda mer än det! Men en häst är jöh värd de någon erbjuder att betala!
O När jag sa de bästa är de som tar medlaj på SM pratade jag om Hopp ponnyer.. För en del dressyr ponnyer som tar medlaj på SM och när de kommer ut på internatiolla uppdrag så går det alltid bättre för andra svenska som den ponnyn brukar slå hemma.. Då är de jöh inte så internatiollt gångbara!
Men det är jöh min åsikt..

Om du kunde sluta skriva jöh hela tiden (ordet är ju, och ska inte finnas i varje mening) skulle dina inlägg kännas mer seriösa... :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar