Pris på dressyrponnier - hur mkt?

någon borde åka dit o provrida för o se hur den är.. :p En fälttävlansryttare köpte två EM hästar för 250 000 kr.. det måste väl vara rätt "billigt" för dom?? ryttaren och hans ena häst hade 28 % på en regional fälttävlan.. :crazy:

Den ponnyn har jöh inte gått så bra i Sverige om jag tror det är den jag tror!

Liten rättelse om vi pratar om samma ponny. de hade 28 STRAFF=81,3%, viss skillnad... ;)

Ha Ha! Satt och funderade på om jag skulle göra ett inlägg om det men nu är det ju redan "utrett". Jag tror vi alla menar samma ponny eftersom det inte är så vanligt med så låga straff :angel:

Jo visst 80.00 är jätte mkt pengar!
men man får ingen fin stor häst för 80.000 om man vill tävla SM eller högre..
Ja vill så klart att ilion ska få de bästa nånsin när ja säljer han, men ja måste också tänka på pengarna annars får ja ju ingen stor..?? :confused:

Kan du få 400 000 för din ponny utomlands så säljer du vl knappast den för 80 000 bara för att den ska bli kvar i Sverige?

Visst är en häst en vän, men det är inget som säger att den skulle få det sämre för att dess nya ägare är tysk eller fransk.

Jag tycker att det är dåligt att folk bara tänker på pengarna när de säljer sina hästar! Visst kan man inte skänka bort hästarna men nog skulle jag hellre sälja min ponny billigt till någonstans där jag vet att han får det bra än att sälja honom svindyrt till någonstans där han får fara omkring som en vandringspokal överallt! nej tack, då kör jag hellre på det billigare alternativet!
Sen så tycker/Tror jag att man kommer längre om man inte köper en så "färdig" häst som man kan utvecklas tillsammans med, fast det kräver ju förutsättningar som att ha en bra tränare och folk runt omkring som kan hjälpa och ge tips o råd! har man inte de förutsättningarna kanske man får räkna med att betala lite mer, beroende på hur gammal hästen är, för att få en mer färdig häst som kan lära upp en så att man senare kanske kan försöka sig på en häst som är mer outbildad. Själv skulle jag alldrig köpa nån "klock-ponny" för en jäkla massa pengar! hellre en billig ungponny med rätt förutsättningar!!

själv köpte jag min B-ponny för mindre än 15 000. i år har vi varit 0.27 % ifån att kvala till SM! lite surt att vara så nära... (när han kom för 3,5år sen kunde han inte fatta gallopp o hade alldrig tävlat. han var riden ca ½ år...)

håller med om alla fantasi priser åtminstånde för mig som inte har pengar(hast har lagt ner lite på hästar iaf men inga i den här klassen,lovar) men jag sålde själv min ponny för något år sedan för mycket mer än jag tänkt och det var ett sex siffrit tal och jag tror att det flesta ja väldigt många får det lika bra hos dom med mycket pengar som hos dom med lite pengar. jag säger absolut inte alla men många ändå så varför inte tjäna lite extra, nu hade vi råd att köpa en bättre begangnad bil och betala lite lån förutom att köpa en stor häst till mig. det tycker jag är bättre än att knappt klara sig efter man sålt hästen.

sen hade jag en spekulant på min ponny innan jag sålde henne(vi pratade aldrig pris för jag ville inte sälja henne vid den tidpunkten) som senare köpte en SM-vinnare för närmare sjusiffrit belopp så där hade jag säkert kunnat fått ut mer än det dubbla jag fick nu men det kändes helt rätt att inte sälja henne då så det grämer jag mej inte för.

Jag tror inte att en häst som skulle kunna säljas för 400.000 utomlands skulle gå för 80.000 i Sverige! Så stora skillnader är det inte prismässigt.

Men rent generellt är det "sjuka priser" på hästmarknaden för tillfället, både när det gäller ponnier o stora hästar.

Jag tror att risken för att de blir vandringspokal snarare minskar om man säljer för ett högt pris. Har köparna lagt ut mycket pengar så är det antagligen folk som satsar seriöst vilket betyder att de är måna om att hästen ska hålla, må bra mm. Dessutom har de kanske större resurser för tränare, fodertillskott och sånt. Jag säger absolut inte att de som köper billiga ponnyer har de till något slit och släng, men racka inte ner på folk som vill ha betalt för sina ponnyer. Har man tagit upp en häst eller ponny högt i klasserna så betyder det att man lagt ner väldigt mycket tid och pengar på träning och tävling och det är väl klart att man vill få tillbaka en liten del. Hästar är och förblir tyvärr en förlustaffär och när man ska gå över från ponny till stor häst handlar det om helt andra summor. Vill man fortsätta satsa så behöver man pengar till sin junior/young rider häst.

Dessutom har jag svårt att tro att det finns många som enbart ser till pengarna när man ska sälja sin älskade ponny. Självfallet säljer man inte till första bästa, men varför ska det vara fel att vilja ha bra betalt?

När jag gick upp till D-ponny hade mina föräldrar inte möjlighet att köpa någon färdig ponny. Istället blev det en som bara kunde de absoluta grunderna. Tack vare en mycket bra tränare och föräldrar som ställde upp i alla lägen deltog vi i tre SM och kom som bäst fyra. Nu i efterhand skulle jag aldrig byta min älskade lilla gris mot någon annan (han är ju ändå mitt livs stora kärlek :love: ;)), men eftersom jag fick göra allt själv hann jag bli för gammal för internationella tävlingar.

Så, sammanfattningsvis... Jag ser inget fel i att folk vill ha bra betalt för sina elitponnyer och det är rent skitsnack att folk med mycket pengar skulle behandla hästarna som vandringspokaler/rosettplockare.

*lånar bara din knapp*

Många har läst och ett fåtal har svarat...Vågar inte folk berätta hur mkt dom får för sina ponnier? :)

Generellt sett får man inte mkt för en b-ponny, eftersom man har en väldigt begränsad tid att rida dem, men visst hopp-ponnyerna är oftast dyrare än dressyr-ponnyerna, men jag har aldrig hört att en b-ponny sålts för 300 000. :crazy:

Jag vet en del hopp B-Ponnyer som har gått för över 200.000 kr och ibland 250.000 kr Iaf!

En av Sveriges bästa D-ponnyer kostade 100 000, det tog hans ägare nästan 6 mån att få honom såld för det priset. Och kollar man på marknaden så ser man att b-ponnyerna som ligger på samma nivå som tex en D är billigare.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar