Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Sv: Pris på dressyrponnier - hur mkt?

som så många andra som tar in ponnyer i 500 000 kr klassen och uppåt....har u en hel del av dom i sverige nu faktiskt..nästan hela danska EM laget från år 2000 har vi här,men inte f*n e dom överlägsna längre som dom var de gick för danmark...

precis!

tragiskt! men sen så kanske det finns andra saker som gjort det svårt, tex skador etc.! men men..

Den är inte från tyskland den är från Belgien..
Och på EM hade den typ 62% och var någonstans i slutet(iof så kom den före parks tambour men ändå)
Och på andra tävlingar har den haft mellan 58-64% alltså när den tävlade i beligen så resulteten var inte så lysande ens där..

candidat skrev:
det låter som Nurasco...men hon som köpte den från tyskland har inte alls matchat den bra...men det är vad jag hört!

måånga av dom utländska ponnysarna som är i toppen nu kan jag mycket säga att dom kostat runt miljonen...tråkigt bara att ungarna som sitter på inte kan matcha ponnyn till den nivån den skulle kunna vara på!! :smirk:

Det här är inte bara till dig utan till alla som sitter och uttalar sig om andra ponnyryttare...

Hur kul tror ni att det är att kanske sitta och läsa om sig själv här inne i dessa negativa ordalag? Jag tror inte heller att man kan köpa sig till framgång, men det är iaf mycket lättare att få framgång och du har en bra ponny/häst från början. Om nu vissa föräldrar har råd med halvmiljonsponnier, so what?

Det skulle vara intressant att se allas "meritförteckning" här inne ;)

jag menmar inget illa om dom så har ponnyerna,ser man ridmässigt så rider tyskarn i en helt annan divison,
Hade jag haft pengar hade jag oxå gett mina barn en superponny :) (när den tiden kommer)
MEN de jag reta mig på är det skylls ppå att ponnyerna inte räcker till..vilket vår svenka ponnyledning brukar göra..."vi har inte så bra ponnyer i sverige" ett år dom sa det hade dom en fd individuel EM guldmedaljör i laget.

J

Senast ändrad:

Herregud :confused: Typiskt svensk avundsjuka! :mad: Skärpning ,alla å sluta prata skit om allt å alla det är väl inte detta sidan e` till för! :confused: :confused: :confused: Kom med nått kul istället! :banana: :rofl:

Det har väl inte bara handlat om att vi i Sverige har för dåliga ponnier, det handlar ju om ryttarna också. Det är svårt att hitta bra tränare som dels är villiga att träna barn och dels KAN träna barn på ett bra sätt.

Tyskland har en helt annan ridkultur i Sverige dessutom.

Skit snack och typiskt svensk avundsjuka? Det var ett rent konstanterande av henne..
Hur kan man ens jämföra de svenska ponnyungarna med de tyska? Kolla bara in deras sitsar och precsision (vet inte hur det stavas) av det jag har sett så är tyskarnas 12/13 åringar mycket bättre än sveriges 16 åringar.
Fast man får ju ha i tanke att de flesta som ligger itopp inom ponny dressyren i Tyskland nästan har oändliga resuser.. de kommer på landslagsträningarna med de flottaste hästbussarna med plats för kanske 6 hästar och de har bara en ponny med sig.. Och de tyska em ponnierna kostar från 1miljon och uppåt.. De har lärt sig rida rätt från början.. Vuxna ryttare rider oftast igenom ponnyerna regelbundet. Skulle detta vara någon inom ponny dressyr sverige så skulle det ju säkerligen bli mycket avundsjuka och skitsnack..

som sagt, det är vad jag HÖRT om nurasco.

breakaleg:
det förstår väl jag med, men det jag menade var att det skulle vara kul att se hur ponnysarna skulle vara om dom blev matchade till den nivån de kan, tänk då hur svensk ponnydressyr skulle kunna hävda sig ännu bättre ute internationellt.
så vad är din meritlista då?

och vad jag kan säga är att jag inte är ett dugg avundsjuk på de som har "värsting"ponnys, jag har en helt underbar ponny själv och har nått alla mina mål med honom. så bullshit!

Min meritlista är väldigt kort, speciellt på ponny eftersom det var massor med år sedan jag fick rida sådana.

Du skriver att "du har hört", själv tycker jag inte att man ska förlita sig på hörsägner. Speciellt inte inom ponnydressyren där det finns mkt av "klubben för inbördes beundran".

Det handlar inte om vad du har för ponnyer, hur mycket du har betalt, hur snygga lastbilar du än har så måste dit barn kunna rida..
I tyskland får du inte ta i hästens tyglar o rida ordentligt förren du har en korrekt sits. Sen har du alltid någon bra tränare som vakar över dig hela tiden..

Vi har ett MYCKET BRA hästmatreial men destu mindre ryttare som kan ta till vara på det.. Om vi ska kunna slå oss fram i de stora mästerskapen så måste vi fokosera på sitsen är inte sitsen helt ok så sätt en 6 eller kanske till och med en 5 och är det en mycket bra sits så belöna med en 10 kommer det en till som har en kanske ännu bättre så sätt en 10 till!! vi måste våga premiera det som verkligen är bra och kritisera det som är dåligt!! Detta måste tränarna ta på ett stort allvar!!

Lancet skrev:
Detta måste tränarna ta på ett stort allvar!!

Men alla dressyrtränare vill ju inte ens ta emot ponnyryttare som elever...

Sedan är ju Sverige ett land där få barn får egen ponny tidigt, många rider på ridskola väldigt länge och även om man får egen ponny så väljer man att träna för instruktörer på ridskolor...

Sedan är ju Sverige ett land där få barn får egen ponny tidigt, många rider på ridskola väldigt länge och även om man får egen ponny så väljer man att träna för instruktörer på ridskolor...
2004-11-20 23:00

Precis!

Men då vet du också att det faktiskt finns flera tränare som inte vill träna barn? Alla kanske inte har det kontaktnätet att de kan hitta en meriterad tränare till sitt barn?

jag har aldrig träffat ngn tränare som inte vill träna barn.

Visst finns det några som inte vill träna ponnyer men då finns det andra! vi måste bara hitta bra tränare och bara för att det är en A-tränare som inte vill träna ponnyer så finn sdet b-c tränare som är minst lika duktiga på att lära ut!

Fast då kan jag säga att hon som vann ponny EM iår hade för 3 år sedan ingen perfekt sits.. Ändå tävlade hon på hög nivå! Nu har hon mycket mycket bättre sits!

det är inte avundsjuka överhuvudtaget- va helt nöjd med min ponnytid :)
du kan ALDRIG jämför tyska "ponnybarn" med dom svenska...dom rider och satsar på ett helt annat sätt än de svenska....därför e de inte så konstigt att de inte går lka bra när de kommer en svenska ryttare på dom topppynnerna - inte f*n

de tyska ponnyrytarna har tillgång till tränare mer lr mindre varje dag OCH utbildar inte sina EM vinnare själv..utbilding av ponnyn e givande för framtiden,men ska du hinna vinna när du 14 hinner du helt enklet inte...

Dessutom får man ju inte glömma att vi sveroige har bara 9 milj invånera...tyskland har anigen fler ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30