Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Sv: Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Man behöver inte köpa dessa dyra hästar om man inte vill!! jag hittade själv min c-ponny för väldigt lite..!!Han hade aldrig haft en grimma på sig.. gått ute i 6år med tre andra hingstar, aldrig haft en egen box..Han var inte ett dug tam.. sprang över allt och alla.. det var fyra år sedan..Nu har vi varit med i Nm-laget, lag sm 2003, sm-silver 2004, dm brons 2004.. det går!! med rätt häst och mycket vilja!!
Men det är så att när man nu har varit med i dessa samanhangen i två år nu så vill man liksom inte lämna det.. alla kompisar o så.. därför vill man ju ha bra betalt för sin ponny så man kan köpa en bra storhäst som är ganska mycket utbildad..

Det kvittar hur mycket pengar som en del har deras barn kan ändå inte rida!! Det går den första tiden kanske det första året.. men sen börjar det dala och då är helt plötsligt allt hästens fel!! Finns allt för många exempel på detta..både inom hopp och dressyr!.

Jag tror inte att den dressyr b-ponny kostar mer är 150 000kr
hopp b-ponnyer har jag ingen aning om..

Dressyr c-ponnyer mellan 150 000 och 250 ungefär..
hopp c-ponnyer 200 000- 600 000

dressyr d-ponnyer 150 000 upp till 1 miljon..(sverige)
hopp ponnyer 150 000- 1,5 ungefär..

det är lite mer i genomsnitt sen finns det det nog en del som ligger både över och under...

Senast ändrad:

Lancet skrev:
Är det Spinning Dutchess du menar?

Dutchess har väl inte förekommit alls i denna tråd... :smirk:
Dessutom är hon ju redan såld.

Lancet skrev:
Jag tror inte att den dressyr b-ponny kostar mer är 150 000kr
hopp b-ponnyer har jag ingen aning om..

Dressyr c-ponnyer mellan 150 000 och 250 ungefär..
hopp c-ponnyer 200 000- 600 000

dressyr d-ponnyer 150 000 upp till 1 miljon..(sverige)
hopp ponnyer 150 000- 1,5 ungefär..

det är lite mer i genomsnitt sen finns det det nog en del som ligger både över och under...

Tror inte att det är många som skulle betala 150 000 kr för en b-ponny, inte heller 250 för en c-ponny. Det finns inte samma "marknad" för dem som för en bra d-ponny. :smirk:

Sv: Re: Pris på dressyrponnier - hur mkt?

Rumpnissen skrev:
För att vara ponny-jo. Få ponnyer som går St George, i alla fall i Sverige. Finns ponnyer som ligger runt 200 000 utan att kvalat till SM på ponny.

Det finns säkert ponnyer som inte kvalat som kostar 200, men frågan är ju snarare: Hur många av dem säljs?
Sen finns det en hel del ponnyer som kvalat till SM, som man ändå inte får mer än max 100 för. Det beror ju helt på utvecklingsbarhet samt gångarter, ridbarhet mm. ;)

hon skrev ju om en häst som såldes för 90 000 förra året som hade fått bra resultat i sm..

det beror ju lite på vad det är för ponnyer som man sätter priserna på..jag vet c-ponnyer som har gått för mer än 300 000...

Lancet skrev:
hon skrev ju om en häst som såldes för 90 000 förra året som hade fått bra resultat i sm..

Okej, men Dutchess är ju ett sto och har dessutom inte tävlat så mycket utomlands. Så det är inte den hon tänkte på. :smirk:

Lancet skrev:

Får jag bara fråga hur ni kan veta hur mkt folk får för sina ponnier?

Sedan är väl priset oftast relaterat till åldern på ponnyn, det är ju inte det lättaste att sälja en alltför "gammal" ponny för hur mycket pengar som helst...

Om du pratar om din häst så tror jag absolut att du kan få 300' för den, om den ska gå som ponny alltså. Däremot är ju passage och piaff nästan helt ovidkommande då det inte förekommer i dressyrprogrammen för ponny, dessutom är det ju inte direkt många under 18 som har kunskap att sitta och göra de rörelserna, men chansen att kunna sitta hemma och flasha i ridhuset är säkert värt ett par 10 tusen extra :D

Det är fler ponnyer än vad du tror som kan gå i både piaff och passage kollar du på tyskarnas ponnyer så kan dom garanterat allt som en storhäst kan.. Även mång asvensk aponnyer kan det..det är en väg att komma åt en fin fin samling..

Lancet skrev:
Det är fler ponnyer än vad du tror som kan gå i både piaff och passage kollar du på tyskarnas ponnyer så kan dom garanterat allt som en storhäst kan.. Även mång asvensk aponnyer kan det..det är en väg att komma åt en fin fin samling..

Jag sa aldrig att ponnyer inte kan gå piaff eller passage. Självklart kan de det jag påpekade bara att det inte ingick i programmen och därför är en ponny som gör klockrena slutor mer värdefull än en som gör taskiga sidvärtsrörelser men kan piaffera och passagera.

mm..håller med till vis del..det finns ju ingen anledning till att rida i piaff och passage om man inte kan få ut något av det... eftersom det inte ingår i programmen..men jag har sätt nån ponny som har har inne på banan börjat gå i passage som ett försvar mot att jobba och sånt är inte kul.. Men om man får hästen att jobba på rätt sätt och inte använda det som ett försvar så kan man ju ha det som hjälp till att få bättre sidvärtsrörelser genom att man då kan rid afram ett större övertramp :bump:

Nej, min ska inte säljas. Var mest nyfiken på vad folk här hade för uppfattning om priser. :)

Att ha en ponny som kan allt är väl knappast en nackdel om man har tänkt sig att tävla högre klasser än LA någon gång i framtiden. Med en färdigutbildad häst har man ju alla schanser att öva och lära sig under ponnytiden.

Jag är övertygad om att alla hästar eller ponnyer kan lära sig alla rörelser men sen skilljer det ju med vilken kvalité de kan utföra dessa. :smirk:

Vad gäller priser så har jag ridit en del av sveriges bästa dressyrponnyer under deras karriär samt känner en hel del av ägarna och ryttarna till dem vet därför tex. en b-ponny som man blivit erbjuden 300 000 för under ett SM..

Jag vet också några andra som köppte en ponny som vunnit SM för 400 000, detta var tillika en valack. :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Att ha en ponny som kan allt är väl knappast en nackdel om man har tänkt sig att tävla högre klasser än LA någon gång i framtiden. Med en färdigutbildad häst har man ju alla schanser att öva och lära sig under ponnytiden

Absolut inte men jag har inte sett många under 18 år som klarar av att rida passage och piaff. De kan ju knappast rida sina ponnyer till bärighet i samlad trav på fyrkanten. Det var mer så jag menade.

Och det är ju inte så ofta man ser folk över 18 som gör det så bra heller.. ;)

Tack för komplimangen förrästen, för 300 000 tar jag som en rejäl komplimang! :)

traloppan skrev:
Och det är ju inte så ofta man ser folk över 18 som gör det så bra heller.. ;)

Tack för komplimangen förrästen, för 300 000 tar jag som en rejäl komplimang! :)

Det har du rätt i :D

ang. komplimangen så var det så lite så!

Hej ..
Jag vet bara D ..
Provred en som gått SM -120.000 Men han var iafs 16 år .. så säkert mer vid bättre ålder..

Sv: Re: Pris på dressyrponnier - hur mkt?

break_a_leg skrev:
Får jag fråga en kanske ful fråga, men betyder pengar allt när man säljer sin ponny? Jag förstår att man kanske vill ha ut så mkt som möjligt för att ha råd med nästa häst, men jag tycker att 80.000 är mycket pengar...Är jag ensam om det :crazy: :o

80.000 ämkt pengar men kankse inte alltid dyrt ..

Ne man vill nog oxå att hästen kommer till ett gott hem men kan man få "så mkt" för sin ponny ska man kunna ta det och även hitta en bra köpare. Om man har en häst som man säljer för mkt pengar, borde den oxå kunna en del. De som kanske vill ha en häst att lufsa i skogen på köper nog inte en häst för 300.000 ..

det låter som Nurasco...men hon som köpte den från tyskland har inte alls matchat den bra...men det är vad jag hört!

måånga av dom utländska ponnysarna som är i toppen nu kan jag mycket säga att dom kostat runt miljonen...tråkigt bara att ungarna som sitter på inte kan matcha ponnyn till den nivån den skulle kunna vara på!! :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 189
Senast: Strandad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30