pris på blandrasvalpar...

lis1e

Trådstartare
är det någon annan än jag som tycker att priserna på blandrasvalparna är helt sjuka??? vi gav 2500 för hugin, då var han vaccinerad, chippad osv... tittar man på annonserna nu så ser man valpar för 4000-7000. för BLANDRASER. jag tycker det är helt vansinnigt!!!

Sv: pris på blandrasvalpar...

Det är väll för att sålla bort de oseriösa hundköparna! Har hört ryktas om "ligor" som köpt billiga jyckar för att hetsa "kamphundar" på dem. Kankse bara ett rykte, men det kan behövas lite "efter-tänksamhet".

Det dyra är trots allt inte att köpa en hund, utan att hålla en hund!

Nä, jag tycker det är helt rätt. Billiga djur ger oftast oseriösa köpare.

Jag håller med fullständigt, finns andra sätt att försäkra sig om att köparen är seriös.Det är fler och fler som påbörjar avel med blandraser då de trissar upp priserna.Tittar man runt så är det otroliga korsningar och än mer otroliga priser!! Någon form av "körkort" hade vart suveränt då många hade fallit på startlinjen direkt. :mad: :devil:

Mynta2 skrev:
Nä, jag tycker det är helt rätt. Billiga djur ger oftast oseriösa köpare.

det behöver ju inte alls stämma. många vill ha hund, men har kanske inte råd att lägga ut 5000 eller mer på en hund!

I så fall har de kanske inte heller råd att betala om hunden behöver veterinärvård.. Oavsett ras/blandras.

bara för att förräldrarna är sunda och friska :angel:

jag gav 3500 för min 75%schäfer 25%collie

mamman av den gamla sortens schäfer (ej lågställd) och med en rad tjänstehundar i släkten/syskon.

Hunden var då vid när vi hämtade den;
vaccinerad, avmaskad, chippad, veterinärbesiktiad.

Uppfödarna jobbade på brukshundklubb osv...

Det är en jättefin hund vi har!

När min mamma och pappa köpte hunden Lajka (Finns inte mer) så kostade hon 500kr och det tyckte jag var lagomt pris på blandrasen men vette fanken hon var en schäfer/dvärgcollie blandning hur fin som helst.

Inte om man ska punga ut med 6-10.000:- för en valp nej. :mad:
Blir så trött på folk som säger det varenda gång! :mad:
Jag betalar max 3500:- för en valp oavsett rasren eller ej.Men jag är ta mig sjutton noga med att hålla de friska och sunda samt vacc.
De pengar man hade fått lägga till (fullpriset skk rek) hade absolut sänkt plånboken,istället kan man lägga dom på div tillbehör OCH veterinär. :smirk: Så att man letar "billig" hund är inte oseriöst, tvärtom.Det anser JAG vara rationellt tänkande.
Men jag förstår ditt tankesätt.Köpa renrasig innebär ofta massa vet besök :devil: :devil: :devil:

Jag undrar verkligen om det du säger är sant, för det är många som påstår det, men alla jag känner med blandraser skulle nästan offra sina liv för dem. Eller, ja, det gäller väl de flesta hundägare i huvudtaget. :p

Min tös kostade 3000, då var hon avmaskad, chippad, vaccinerad och reggad (så gott det nu går..). Jag ser det som så att jag har större möjlighet att erbjuda henne bra omsorg och vård då jag inte lagt alla mina besparingar på just inköpspriset.

Men som alltid finns det rötägg överallt... tyvärr. Det viktigaste som uppfödare är nog att se till att behålla kontakten med köparna så att man kan försäkra sig om att det nya hemmet är bra.

I så fall har de kanske inte heller råd att betala om hunden behöver veterinärvård.. Oavsett ras/blandras.
:devil: :devil: :devil: :devil:

Vilket j-a idiot resonemang oavsett om det handlar om hund, katt, häst eller råtta.

Min gamla hund som dog tolv år gammal i våras köpte jag för 200kr när han var valp, han blev av mig försäkrad, vaccinerad, han har i hela sitt liv haft ett superhem och vid minsta misstanke om sjukdom har han med omedelbar verkan uppsökt veterinär/djursjukhus etc.

Min första stora häst kostade 3000kr och inköptes som ettåring och levde tills han var fjorton och då hade han aldrig vart sjuk eller skadad, men han var banne mig skodd och verkad var sjunde vecka, utbildad till medelsvår hoppning och fälttävlan, försäkrad, vaccinerad osv och stod uppstallad på fin anläggning i Stockholm, och varje vecka så tränade han och jag för de bästa tränarna som fanns för tillfället.

Lågt pris kan säkert locka många oseriösa men själv har jag SKÄNKT bort en häst till en tjej som jag vet kommer behandla henne bättre och utbilda henne långt mer än den andra spekulanten någonsin klarat eller velat göra.

Senast ändrad av en moderator:

Man ska veta att man bara får försäkra en blandras för 5000kr.
Alltså om något händer å man måste ta bort den så får man bara ut max 5000 kr.
Så är det hos Agria.

Fast vad gör 5000 om ens vän är död? Har aldrig förstått mig på de där livförsäkringarna...

min gamla tik gav jag 5 kr för...hon är 13,5 nu :D, den andra gav jag 1500 för och hör o häpna..vi skrev kvittot som 1 ton havre :eek: han är 5,5 nu.....förs, vacc, chip å har de så gött så :D

Tycker det ska kosta när man köper djur. Om man får för sig att köpa ett djur och hittar hundar och katter för 200:- i annonserna så är det inte värre än att man åker dit, lägger pengarna på bordet och tar hunden/katten med sig. Sen är hunden/katten i ett ovisst öde. Antingen får den både vaccinering, avmaskning, bra mat och en mkt bra familj eller så tröttnar snart barnet som fick hunden/katten i present efter några dagar och den släpps ut/skänks/tas bort eller får ett helsike till liv.

Om djuret istället kostar några tusenlappar, så tänker den blivande djurköparen till åtminstonde en gång extra om det är värt att lägga dessa tusen på ett djur. Vill man verkligen ha djuret så lägger man pengarna. Djuret får då antingen ett jättebra hem eller så är det någon som snart tröttnar igen. MEN chansen är nog större att man vårdar sig djur när man faktiskt lagt ut en summa och tänkt till innan köp

Tror man åtminstonde kan sålla bort några av de som missköter djuren på detta sätt.

Smillan skrev:
Man ska veta att man bara får försäkra en blandras för 5000kr.
Alltså om något händer å man måste ta bort den så får man bara ut max 5000 kr.
Så är det hos Agria.

Fast vad har det för betydelse. Är ju veterinärvården som är viktig.

Håller för övrigt med GA.

Shettisar: En blandning är inte friskare än vad en renrasig är. Blandrar du med en frisk ras så blir det förhoppningsvis friska valpar, blandar du med raser som har sina fel och brister så kan det bli likadant med valparna.
Sen är det inte skk som sätter priserna, det gör uppfödarna själva, men de brukar diskutera det genom sin rasklubb.

martha skrev:
min gamla tik gav jag 5 kr för...hon är 13,5 nu :D, den andra gav jag 1500 för och hör o häpna..vi skrev kvittot som 1 ton havre :eek: han är 5,5 nu.....förs, vacc, chip å har de så gött så :D

Jag blev erbjuden att köpa en travare med föl för att tag sedan. Han ville vi skulle betala med havre. Skulle gärna köpa häst på det viset, men nu hade vi inte plast för någon häst så det blev inget köp.

Grana: Ja jag vet att det inte är skk som sätter priserna men de rek uppfödarna.Sen att uppfödarna trissar priserna sins emellan behöver man inte vara smart för att begripa.Kolla bara de senaste årens höjningar.Det är väl i stort sett endast de "vanligaste" bruks raserna som ligger på de "vanliga" priserna nuförtiden.(schäfer,labbe)Rottweilers är ju vetalöst dyra.
Jag vet att blandisar inte behöver vara friskare än renrasiga MEN av alla de renrasiga jag haft så har det alltid vart något med dom.Men blandisarna jag har och haft är det ingen som vart sjuk eller skadad. (peppar,peppar)Därav föredrar jag blandisar och av icke bruksraser.Givetvis måste man kolla upp föräldrar djuren och bakåt om det går .

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka