ÅDI

Trådstartare
Om jag förstått saken rätt kommer alla barn som föds efter 1/1-09 här i Västra Götaland bli vaccinerade med Prevenar och på andra ställen i landet är det obligatoriskt redan nu?
Vi har på vår BVCtants rekomendationer valt att vaccinera vår dotter även om det inte är obligatoriskt för hennes del, hur har ni andra gjort?
Kostar det olika mycket beroende på var man bor, ingår det i vaccinationsprogrammet hos er redan nu?

Sv: Prevenar

Jag har fått höra att det är samma över hela landet att det ska ingå för alla födda 2009 och senare. Ingen får det alltså via bvc idag, men jag kan ha fel.
Vi funderar på att låta dottern (6 mån) få dem, då på vår egen bekostnad.

Om jag förstått saken rätt kommer alla barn som föds efter 1/1-09 här i Västra Götaland bli vaccinerade med Prevenar och på andra ställen i landet är det obligatoriskt redan nu?
Vi har på vår BVCtants rekomendationer valt att vaccinera vår dotter även om det inte är obligatoriskt för hennes del, hur har ni andra gjort?
Kostar det olika mycket beroende på var man bor, ingår det i vaccinationsprogrammet hos er redan nu?

Alla barn födda from 1/10-08. Det ska ges i basprogrammet för vaccinationer, alltså börjar de ge det i basprog. 1/1-09 då de barnen är 3mån.
Vaccinerat.

Vår dotter har fått det, i Stockholm ingår det redan i vaccinationsprogrammet. Jag tror det är ett bra vaccin att ta, om hon inte fått det gratis skulle jag betalat för det, helt klart.

Det finns inga vaccinationer som är obligatoriska.
Vaccinationsprogrammen är utarbetade för att ge bästa skydd för barnen, men det är helt frivilligt att vaccinera.

Vaccinationsprogrammen är utarbetade för att ge bästa skydd för barnen, men det är helt frivilligt att vaccinera.

Instämmer!

Hos oss ingår det redan, min dotter är född i januari i år och har fått två sprutor.

Rasmus har fått 1a sprutan, 680 kr kostade den, och ska få sin andra spruta nästa vecka. Jag har själv vald att vaccinera honom och det ingår inte i vårt landsting, när vi var på 1 års kontrollen visste knappt BVC va de var för nått så de vågade inte ge honom hans 3e "vanliga" vaccinspruta.

Jag formulerade mig lite tokigt :o jag menade mer att det kommer bli obligatoriskt att bli erbjuden detta vaccin, inte att man MÅSTE ta det precis som du skriver.

PMM: Amanda har också bara fått en spruta än men jag betalade ca 560:-, varför skiljer det så i pris?

Ni verkar ju vara några som valt att vaccinera ändå, anledningen till att jag undrade är att ingen jag pratat med här ens har hört talas om det, inte ens dom med barn i samma ålder eller yngre än min dotter.

Ska kolla upp om det ingår här.. Gör det inte det kommer jag be att få vaccinet utskrivet och vaccinera honom själv hemma.

Min Måns fick detta vaccin nu när han vaccinerades som vanligt vid 3 månader. Det erbjöds, & kostade inget.
Det gjorde dock lite ont i mamma hjärtat att " plåga" honom med ytterligare ett stick.

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 792
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 878
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke