Ja det känns så typiskt och vanligt att skylla på väljarna när politikerna fattar beslut som inte är bra. "Ni kunde röstat annorlunda" "vet ni vad ni röstade på" osv. Nu är det ju trots allt så att 10 miljoner människor i Sverige inte har samma åsikter ens så att hävda att man själv röstat fram politikerna är ju inte hela sanningen. Alla de som röstade på någon annan då liksom.Jag tror faktiskt inte det skulle lösa problemet i sin helhet. Det känns lite som att pluttifiera de enorma problem som finns i vården. Dels är många medvetna och dels är det många års nedmontering, utförsäljning, dysfunktionella ersättningsmodeller som du menar skulle försvinna med någon av de lösningar som presenteras inom ramen för befintlig regionalpolitik som ingetdera innebär alternativ till rådande new public management. Genom att VÄLJARNA gör bättre. Tillåt mig tveka.
Jag tror som du att det inte gör någon större skillnad vem som sitter vid makten där om de inte själv ser vad som är fel. NPM och för många kockar utan vårdnära arbete. Som en läkare sa häromdagen "det finns ju fler i ledningen än det finns läkare".