PPID och fång

Tråkigt med din häst! Vill ge dig ett råd och det är- hitta EN veterinär och EN hovslagare du har förtroende för och som är kompetent. Håll dig sen till dessa två och låt dom hjälpa dig med förloppet med din häst. Och ha tålamod, en vecka är inte jättelångt i det här tillfället. Du blir bara förvirrad och frustrerad av att få 100 olika råd.
Mm. Fast den enda veterinären som jag verkligen litar på hon är vädigt svår att få tag på och har ingen röntgen eller så men visst är det som du säjer.

Men en vecka?
Hon har stått med fången i 5 veckor nu. :(
 
Kan rekommendera dig att gå med i yahoo gruppen för hästar med PPID och IR. Den hette ECIR tidigare, vet ej om den kanske bytt namn då jag inte varit inne på länge men där finns all info du behöver för att hjälpa din häst.

Om hon tidigare ätit lusern utan problem och hon bara får en liten mängd nu så är det nog inga problem, men ger du 1 kilo ++ så kan det utlösa fång.

Fett är också problematisk för hästar med PPID, det bör vara max 4% fett i foderstaten.
 
Mm. Fast den enda veterinären som jag verkligen litar på hon är vädigt svår att få tag på och har ingen röntgen eller så men visst är det som du säjer.

Men en vecka?
Hon har stått med fången i 5 veckor nu. :(

Förlåt, blandade ihop det med hur länge du medicinerat med Prascend och där är en vecka inte så lång tid.
 
Enligt det jag tidigare hänvisade till, se länken, så bör hästar med PPID äta fett. Det är viktigt att hästen får tillräckligt med fettsyror.

Det finns ingen som helst anledning till varför en häst med PPID skulle ha större behov av fett än andra hästar.

De enda essentiella fettsyror som hästen behöver få via fodret är de som brukar kallas för omega-3 och omega-6. Allt annat fett kan hästen tillverka själv. Även en extremt mager häst har tillräckligt med kroppsfett som den kan ta av vid behov.

Det finns all anledning att vara försiktig med att tillföra stora mängder fett till foderstaten. Hästar är inte skapade att hantera höga halter fett i fodret. Fetthalten i hästens naturliga foder, gräs, är ca. 4-6%.

Att tillföra höga halter fett i foderstaten har dock blivit ”normen” för hästar med EPSM/PSSM. Problemet är att ett stort antal hästar som har provat ”high fat feeding” har utvecklat laminitis/fång. Det är en oerhörd risk man tar när man sätter dessa hästar på en extrem fettdiet. Det finns andra säkrare sätt att fodra dessa hästar.

Foderstater med en hög andel fett har visat sig ha negativa effekter på insulinkänsligheten hos ponnyer. Man har även i försök framkallat laminitis genom att injicera en fettlösning i fullvuxna ston:

http://www.journalofanimalscience.org/content/82/8/2321.full

Det är också välkänt att svält förvärrar IR. Vid svält, dvs. brist på foder, använder hästen sina fettdepåer för att få näring. Följden blir en hög fetthalt i blodet, dvs. samma situation som när man fodrar med höga halter fett. Det är många hästägare med överviktiga IR-hästar där IR har förvärrats när man har försökt banta dessa hästar för drastiskt.
 
Först och främst ska man naturligtvis se till så att IR/PPID hästen inte är överviktig. Men en del av dessa hästar är smala och för dessa så kan man behöva öka energin. Eftersom man inte kan öka energiinnehållet genom lättlösliga kolhydrater så är fett ett alternativ. Sedan kan man naturligtvis diskutera vad som är lämpligt, vad som är högt och vad som är lågt. Det är ju relativa begrepp. dvs de måste sättas i relation till vad som ex är normalt.

Sedan tycker jag att fetter kanske inte är ett relevant begrepp i sammanhanget. När det gäller IR så finns det bra fetter och det finns dåliga fetter. De som är bra sänker blodsockret och de som är dåliga höjer det. Det framgår inte av studien vilket slags fett de har gett till hästarna (eller så kunde inte jag hitta det). Men det finns ju fleromättade/enkelomättade/mättade/långa/korta fettsyror. En del är nyttiga andra inte.
 
Idag var hon mycket piggare och gladare igen och har inte alls varit så där smärtpåverkad som hon var igår. Fortfarande tjock i benen dock.
Hovslagaren kunde inte ta så mycket men han gjorde det han kunde och det tror jag nästan gjorde sitt till att det lättade något.


Angående små matpotioner osv så får hon hö 4 gånger per dag, ibland 5 och så lucern ytterligare ett mål.
Dessutom så är hon inte en glupsk häst, har aldrig varit. Hon har varit så att jag har kunnat ge hela dags ransonen på morgonen och hon har pulat på med det hela dagen. Däremot så har hon delat hage med galet glupska hästar men nu när hon står själv så är det likadant, hon petar på med maten i godan ro.
Så det är nog inget problem med det heller.
 
Hästar med PPID är i regel inte feta, så det är inte samma sak som med en häst som bara är IR och måste bantas.

Var inte rädd att ge din häst mat, de behöver det för att läka. Bara viktigt att det inte är för mycket NSC. Hade du sockeranalys på höet? Om inte så tycker jag absolut du ska fixa det, om det visar sig att det är jättehögt måste du få tag på annat. Är det bra så vet du att höet är okej och slipper oroa dig för det.
 
Nej det var inte det jag menade jag menade att det skrevs att man ska ge små potioner och ofta för att hålla blodsockret på en jämn nivå.
Jag ska fixa analys på höet jag kom bara av mig när hon blev sämre för jag trodde jag skulle få ta bort henne.
Har börjat planera inför det iaf så jag är redo om hon inte blir bättre väldigt snart.
 
Att tillföra höga halter fett i foderstaten har dock blivit ”normen” för hästar med EPSM/PSSM. Problemet är att ett stort antal hästar som har provat ”high fat feeding” har utvecklat laminitis/fång. Det är en oerhörd risk man tar när man sätter dessa hästar på en extrem fettdiet. Det finns andra säkrare sätt att fodra dessa hästar.

Det här skulle jag gärna vilja veta mer om, vad för sätt? :)
 
Ni får gärna låta den här tråden vila då hästen är död för flera månader sen, det gör lite ont när den dras upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp