PPID och fång

@spaderÄss Nej inte enbart halm. Dessutom får hon lucern, veterinären tyckte att hon gott kunde äta det, inte lika mycket nu som innan men lite grann dels för att få i sig magmedicinen som hon fick.
Jag tänkte mer att blanda ut höet med lite halm och kanske öka på lucernet. Sockerfritt ofc.

Hon ser ut så här i kroppen i dagsläget
dsc02033_546a5f64e087c32fb6112cb2.jpg

Det är lite mindre spån där vid dörren om nån undrar men hon står oftast inte där.
 
Har några tips angående verkning när de har mycket ont.

För det första, verka alltid i boxen och se till att ha minst 20 cm spån. Ta aldrig ut hästen på gången!

Då kan du tom korta tån utan att ens lyfta upp benet. Gräv bort spånet framför hoven så du får plats med raspen.

Efter detta så bör den efter några dagar vara såpass bekväm att det går att lyfta och fortsätta jobba med undersidan av hoven. Viktigt att jobba snabbt, stå inte med putskloss för att det ska bli snyggt... Det viktiga är att så snabbt som möjligt få rätt vinkel på hoven, finliret får vänta tills hästen är lite bättre.

Endel hovslagare har väldigt liten forståelse för hur fruktansvärt ont en häst med fång har det och vill ha dem att stå på betongen en timme... Det är djurplågeri. Insistera på att hästen måste verkas i boxen och med minsta möjliga belastning för hovarna.

Angående Prascend så går ju inte fång över bara för att de får medicinen, skadan har redan skett. Har du minskat från tre till en påse butta så är det ett klart tecken på förbättring.
Be att få gastrogard, annars får hästen magsår och kolik också, gastrogard hjälper och borde egentligen alltid ges i samband med nsaid. Försök att minska buttan ytterligare och sluta så snart det går. Du kan inte räkna med att hästen skall vara helt smärtfri utan, det är okej att den är öm bara den äter och dricker och är på humör.

Som spader redan skrivit så behövs ofta högre dos Prascend. Min häst fick länge 5 tabletter, men var till slut uppe i 12 tabletter och trots en extremt strikt uträknat foderstat så fick han fång på den jättedosen. Det är inte alla hästar som svarar lika bra på det tyvärr... I början så blev det en stor skillnad när han fick två tabletter men i slutet kunde jag nog lika gärna gett honom 12 pellets bitar.
 
Tack så mycket för svar @Centaur.
Jag har tack och lov en väldigt fin hovslagare, mycket förstående och väldigt bra tänk och handlag med hästarna så det ska nog inte vara några problem att verka henne i boxen.

Hon har fått dels PRO-tektion samt andapsin. Fast först efter två respektive tre veckor. Det har hjälpt iaf, hon hade våldsamt ont i magen där ett tag :crazy: jag gav henne några sprutor quick-fix innan vi fick nått av veterinären. Dom verkade bara bry sig om att hon bajsade som hon skulle fast jag sa ungefär trettisju gånger att hon hade jätteont i magen.
Nåväl.

Jag ska ringa veterinären imorgon och höra angående doseringen på pracend.
 
Sulan kan oxå bukta neråt. Hoven ser på utsidan ut att behöva verkas, men under finns inget att ta.
S Ä. Du skriver att den troligen även är IR så nog KAN frostgräset spela in. Annars spelar inte kosten ngn roll.
 
Senast ändrad:
Man kan ge protexin o även underhållsdos av Gatrogard vid medicinering.

Ingen Vet ger mer än NÖDvändigt av smärtstillande.
 
Jaha. Nu har hon blivit toktjock i benen, dom är som telefonstolpar, fast mest vänster fram och höger bak. Dom andra två är mycket bättre. Det började redan igår då jag provade linda dom, det har hjälpt om hon svällt tidigare men det hjälpte inte den här gången.
:confused:
Känner ingen puls alls i nått av benen dock.
 
@spaderÄss Nej inte enbart halm. Dessutom får hon lucern, veterinären tyckte att hon gott kunde äta det, inte lika mycket nu som innan men lite grann dels för att få i sig magmedicinen som hon fick.
Jag tänkte mer att blanda ut höet med lite halm och kanske öka på lucernet. Sockerfritt ofc.

Hon ser ut så här i kroppen i dagsläget
dsc02033_546a5f64e087c32fb6112cb2.jpg

Det är lite mindre spån där vid dörren om nån undrar men hon står oftast inte där.
Varför ge halm om du tänker öka lucernet?
Om hon vore min skull jag ge mest halm, ngt kg hö o lite lucern- fr.o.m Nu.
 
Tråkigt med din häst.
Om hon fortfarande är dålig så beror det säkert på att hon fortfarande får något som innehåller mycket socker som då höjer insulinhalten. Det är mycket möjligt att dessa PPID hästar är känsla för en drastisk minskning av fodret. Men så länge hon är dålig så måste blodsockerhalten hållas låg. Jag kan inte tillräckligt mkt om PPID för att ha någon uppfattning om hur snabbt IR förbättras av medicineringen.

Om det hade varit min häst hade jag nog minskat på fodret, gett halm och lusern några dagar men inget hö och sett om det blivit bättre. Svullna ben låter inte så bra. Kan du känna någon puls i närheten av kotorna?

Tänk på att om hon blir bättre så långe hon får smärtstillande så ät det inte säkert att hon är bättre på riktigt. Kyla är bra för benen. Det är en av de få saker som kan bromsa förloppet.

Man kan blötlägga hö inomhus i bostaden om det är för kallt utomhus. Man kan också prova med att dela upp antalet utfodringar på många tillfällen med lite foder varje gång, ca ett par timmar mellan gångerna. Jag har lärt mig, av egen erfarenhet, att man kan inte eller rättare sagt får inte tänka att det går inte/det är omöjligt. Om man vill rädda sin häst så måste man........ Ibland går det inte och då får man ge upp. Därmed inte skrivet att jag anser det med din häst det går ju inte att uttala sig om.
 
Min PPID häst tålde INTE lusern!

Det är han inte ensam om så jag tycker det du ska vara försiktig med att ge lusern. Det är något i lusern som dessa hästar reagerar kraftigt på.

Kanske därför hon inte blir bättre.
 
Tråkigt med din häst.
Om hon fortfarande är dålig så beror det säkert på att hon fortfarande får något som innehåller mycket socker som då höjer insulinhalten. Det är mycket möjligt att dessa PPID hästar är känsla för en drastisk minskning av fodret. Men så länge hon är dålig så måste blodsockerhalten hållas låg. Jag kan inte tillräckligt mkt om PPID för att ha någon uppfattning om hur snabbt IR förbättras av medicineringen.

Om det hade varit min häst hade jag nog minskat på fodret, gett halm och lusern några dagar men inget hö och sett om det blivit bättre. Svullna ben låter inte så bra. Kan du känna någon puls i närheten av kotorna?

Tänk på att om hon blir bättre så långe hon får smärtstillande så ät det inte säkert att hon är bättre på riktigt. Kyla är bra för benen. Det är en av de få saker som kan bromsa förloppet.

Man kan blötlägga hö inomhus i bostaden om det är för kallt utomhus. Man kan också prova med att dela upp antalet utfodringar på många tillfällen med lite foder varje gång, ca ett par timmar mellan gångerna. Jag har lärt mig, av egen erfarenhet, att man kan inte eller rättare sagt får inte tänka att det går inte/det är omöjligt. Om man vill rädda sin häst så måste man........ Ibland går det inte och då får man ge upp. Därmed inte skrivet att jag anser det med din häst det går ju inte att uttala sig om.

Ingen puls.

Nej så är det ju men att hon ändå är okej på 1 påse nu motför 3 tidigare.

Ja alltså jag vet inte riktigt. Om jag nu mot förmodan skulle kunna frakta hö hem och blöta det och sen frakta tillbaka det blöta höet och jo det skulle väl gå men jag jobbar ju ocksås å då måste ändå det blöta höet stå och vänta på den som ska ge.
Så nja.
Jag gör allt för mina hästar. Allt. Så om jag tycker att det inte går så går det inte. Jag håller på att slita ihjäl mig över det här, fullständigt ruinerad är jag också så jag måste jobba, men att blöta höet ser jag ingen lösning på.

Däremot så kan jag såklart prova ge henne bara halm men å andra sidan så har ju benen svällt nu när jag gett mer halm.
 
Min PPID häst tålde INTE lusern!

Det är han inte ensam om så jag tycker det du ska vara försiktig med att ge lusern. Det är något i lusern som dessa hästar reagerar kraftigt på.

Kanske därför hon inte blir bättre.
Okej. Jaha. Ja då provar jag ta bort det då.
 
Hur länge har hästen ätit lusern?
Det finns de som menar att det är bra för fånghästar då det neutraliserar i tarmen. Om inte annat så kan det vara bra mot NSAID.

Om hon har ätit lusern en längre tid innan fånganfallet så beror det troligen inte på det.

Om du inte har märkt det tidigare så kommer du att få lika många goda råd om vad du ska göra med din fånghäst som antalet personer du frågar. Ett litet tips är att läsa mer om det själv. Det finns en del bra svenska sidor på nätet bla från SLU.
 
Hon har ätit lucern i många många år därför sa veterinären att hon kunde äta det nu också, jag plockade bort det på en gång när hon fick fång anfallet och satte in det igen ca 3 veckor in i fången för att hon då fick medicin för magen och veterinären tyckte hon skulle äta lucern.
Nej jag tror inte att fången beror på lucernet men om det är så som Centaur skriver att PPIDn påverkas av lucernet så påverkas ju fången i sin tur.

Men vad vet jag. Uppenbarligen inte ett smak.

Jo det är 100 olika åsikter vart man än googlar och även alla 3 olika veterinärer som har tittat på henne har sagt olika saker.
Så det är väl bara prova sig fram.
 
Några av de bästa råden som jag har läst har varit att man ska vara försiktig med förändringar, bara ändra en sak i taget och att man ska behålla det som fungerar oavsett vad alla andra säger. Det är inte lätt med en fånghäst och tyvärr så verkar det inte finnas några bra lösningar på de problem som uppstår. Man får försöka välja de som är minst dåliga.

Om man sprider ut utfordringen till små givor ofta så håller man blodsockernivån och därmed insulinhalten på en lite lägre nivå. Den senaste forskningen har visat att det är de höga insulinhalterna i blodet som utlöser och underhåller ett fånganfall hos IR hästar.
 
Okej. Men IR är ju inget som är konstaterat.
Hästar som har PPID är ganska ofta IR och det är dessa hästar som får fång. Så det är nog högst sannolikt att din häst också är IR. Även om den nu inte skulle vara det så skadar det ju inte att behandla den som en IR häst om det nu skulle kunna hjälpa den att överleva.

Nedanstående text är ett kort sammandrag/citat av en svensk text om PPID, EMS och IR. Den som är intresserad kan läsa mer på egen hand.
Förutom medicinska behandling är parasitkontroll, förebyggande tand-och hovvård,samt en anpassad utfodring (högt innehåll av fett och proteiner, lågt innehåll av lättlösligt socker). IR ses hos 60% av hästar med PPID.
-
Sanna Truelsen Lindåse, leg. vet, doktorand.
Institutionen för Kliniska Vetenskaper, SLU
 
Hästar som har PPID är ganska ofta IR och det är dessa hästar som får fång. Så det är nog högst sannolikt att din häst också är IR. Även om den nu inte skulle vara det så skadar det ju inte att behandla den som en IR häst om det nu skulle kunna hjälpa den att överleva.

Nedanstående text är ett kort sammandrag/citat av en svensk text om PPID, EMS och IR. Den som är intresserad kan läsa mer på egen hand.
Förutom medicinska behandling är parasitkontroll, förebyggande tand-och hovvård,samt en anpassad utfodring (högt innehåll av fett och proteiner, lågt innehåll av lättlösligt socker). IR ses hos 60% av hästar med PPID.
-
Sanna Truelsen Lindåse, leg. vet, doktorand.
Institutionen för Kliniska Vetenskaper, SLU
Ja absolut jag tänkte bara att du kanske trodde hon var konstaterad. Hon är inte nyligt avmaskad och hon har även pssm så hon har redan gått på en fettrik sockerlåg diet.
 
Tråkigt med din häst! Vill ge dig ett råd och det är- hitta EN veterinär och EN hovslagare du har förtroende för och som är kompetent. Håll dig sen till dessa två och låt dom hjälpa dig med förloppet med din häst. Och ha tålamod, en vecka är inte jättelångt i det här tillfället. Du blir bara förvirrad och frustrerad av att få 100 olika råd.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp