PPID och fång

SkorpSmulan

Trådstartare
Min gammelhäst fick fång för drygt 4 veckor sedan. Efter att hon inte svarade på medicinen som hon borde eller blev direkt bättre, bara lite bättre, så gjordes till slut ett prov för att se om hon hade PPID och det hade hon.
Hon började äta pracend för en vecka sedan.
Men hon är fortfarande dålig.
Veterinären säger bara att "det där är ingen fara vi har sett värre" men hon borde ju bli bättre?
Ett tag blev hon rent av sämre och så lite bättre igen, det går liksom upp och ner.
Helt plötsligt blev hon jättehalt på ena fram så vi kollade upp hovböld men dom hittade inget, även den hältan kom och gick lite och nu är som tidigare igen, lika stapplig på båda fram.

Borde hon inte bli bättre? Hur länge kan det ta innan dom blir bättre om fången är på grund av PPIDn (vilket det troligtvis är)?
Samtidigt tänker jag om det är nått annat. Höet? Hur vet man? Först trodde vi att det var för att hon fått i sig frostgräs vid hagbyte men då borde det ju ha gett sig då hon kom in på box.
Det är så vansinnigt jobbigt det här det känns inte bra i magen men veterinären bara tycker att äsch det är väl ingenting.
Hon har sänkningar och rotationer på alla hovarna, inte speciellt mycket tydligen men dom är där och det är värst fram spec hö fram.

Vad mer kan jag göra för henne?
Hon fick ett par "tofflor" av veterinären sist som dom klistrade fast på fötterna men det blev ingen större skillnad av det och under dom så blev det bara ruttet, geggigt och luktade död (kanske en hovböld som öppnat sig ändå?) så dom tog jag bort.
Kan man verka henne fast hon fortfarande har så ont? Hjälper det? Hon har blivit kortad i tån tidigare.
Kan man köpa boots och sätta på henne för att det ska bli bekvämare?

:(
 
Senast ändrad:
Man kan byta preparat. Vi bytte från finadyne till butta o fick det resultatet man vill ha. Står den inne på mjukt tjockt torrt strö?
Om den ätit frostgräs o blivit sjuk måste man ge paraffinolja o kyla benen flera gånger per dag när det är akut
 
Man kan byta preparat. Vi bytte från finadyne till butta o fick det resultatet man vill ha. Står den inne på mjukt tjockt torrt strö?
Om den ätit frostgräs o blivit sjuk måste man ge paraffinolja o kyla benen flera gånger per dag när det är akut
Varför paraffinolja?
 
Min gammelhäst fick fång för drygt 4 veckor sedan. Efter att hon inte svarade på medicinen som hon borde eller blev direkt bättre, bara lite bättre, så gjordes till slut ett prov för att se om hon hade PPID och det hade hon.

Det kan finnas flera olika anledningar till varför din häst inte svarar positivt mot behandlingen.

1) PPID är inte kontrollerad.

Pracend hjälper mot PPID men man måste ta reda på rätt dos. Det är inte säkert att startdosen (vanligtvis 1 mg) är tillräckligt för att kontrollera PPID hos din häst.

http://www.lakemedelsverket.se/malg...eterinara-lakemedel/Prascend-pergolidmesilat/

2) Din häst kan även vara insulinresistent (IR).

De flesta hästar med PPID är även insulinresistenta (IR). Man bör därför utöver ACTH även kolla insulin- och glukoshalten i blodet.

En häst som är IR måste ha en strikt foderstat med låg socker- och stärkelsehalt. Innehåller ditt grovfoder mycket socker kan detta vara tillräckligt för att bibehålla höga insulinvärden vilket gör att laminitisanfallet inte avklingar.

3) En häst med fång måste “fångverkas”. Att hovarna verkas och skyddas på rätt sätt är helt nödvändigt för att hästen ska bli bekväm.

Ja, du kan köpa boots med sulinlägg till henne, men först måste du se till så att hovarna är korrekt verkade vilket bl.a. betyder att tårna måste kortas.
 
Man kan byta preparat. Vi bytte från finadyne till butta o fick det resultatet man vill ha. Står den inne på mjukt tjockt torrt strö?
Om den ätit frostgräs o blivit sjuk måste man ge paraffinolja o kyla benen flera gånger per dag när det är akut

Det har vi gjort, hon fick metacam till att börja med men bytte till butta då det inte hjälpte. Vi har även provat sätta ut smärtstillande helt då hon fick så fruktansvärt ont i magen och veterinären sa att det kunde vara en orsak till att fången inte blev bättre. Men då fick hon så fruktansvärt ont i fötterna så vi var tvungen att sätta in det igen.
Japp det gör hon såklart.
Kylde benen gjorde jag i början, ingen parrafinolja dock men det känns inte som att det var frostgräset för då borde det ju ha gett sig när hon kom in på box som sagt.
 
Det kan finnas flera olika anledningar till varför din häst inte svarar positivt mot behandlingen.

1) PPID är inte kontrollerad.

Pracend hjälper mot PPID men man måste ta reda på rätt dos. Det är inte säkert att startdosen (vanligtvis 1 mg) är tillräckligt för att kontrollera PPID hos din häst.

http://www.lakemedelsverket.se/malg...eterinara-lakemedel/Prascend-pergolidmesilat/

2) Din häst kan även vara insulinresistent (IR).

De flesta hästar med PPID är även insulinresistenta (IR). Man bör därför utöver ACTH även kolla insulin- och glukoshalten i blodet.

En häst som är IR måste ha en strikt foderstat med låg socker- och stärkelsehalt. Innehåller ditt grovfoder mycket socker kan detta vara tillräckligt för att bibehålla höga insulinvärden vilket gör att laminitisanfallet inte avklingar.

3) En häst med fång måste “fångverkas”. Att hovarna verkas och skyddas på rätt sätt är helt nödvändigt för att hästen ska bli bekväm.

Ja, du kan köpa boots med sulinlägg till henne, men först måste du se till så att hovarna är korrekt verkade vilket bl.a. betyder att tårna måste kortas.

Tack för ett väldigt intressant svar. Men då borde hon alltså ha blivit bättre på en vecka med pracend?
Iofs så kanske hon har blivit något bättre då hon nu bara får en dospåse butta motför 3 som hon fick i början och hon går relativt okej men det är lite till och från.

IR, kan distrikarn ta ett sånt prov?

Hon har fått hovarna kortade en gång men endast det då hon hade så jobbigt att stå så hovslagaren ville inte göra mer den gången. Men nu är hovslagare kontaktad så får han komma och se över hennes hovar.
 
Det har vi gjort, hon fick metacam till att börja med men bytte till butta då det inte hjälpte. Vi har även provat sätta ut smärtstillande helt då hon fick så fruktansvärt ont i magen och veterinären sa att det kunde vara en orsak till att fången inte blev bättre. Men då fick hon så fruktansvärt ont i fötterna så vi var tvungen att sätta in det igen.
Japp det gör hon såklart.
Kylde benen gjorde jag i början, ingen parrafinolja dock men det känns inte som att det var frostgräset för då borde det ju ha gett sig när hon kom in på box som sagt.
OM!!
det var av intag så har frostgräset redan "förgiftat" henne o toxinerna gått ner i hovarna o orsakat skada.
att man tar bort dem från gräset hindrar bara än mer skada.
 
Jo det vet jag men det borde ju ha lugnat ner sig ändå väl?
Eller är det normalt att dom fortsätter stappla i flera veckor fast dom kommit bort från det som orsakade fången?
 
Men då borde hon alltså ha blivit bättre på en vecka med pracend?
Iofs så kanske hon har blivit något bättre då hon nu bara får en dospåse butta motför 3 som hon fick i början och hon går relativt okej men det är lite till och från.

IR, kan distrikarn ta ett sånt prov?

Hon har fått hovarna kortade en gång men endast det då hon hade så jobbigt att stå så hovslagaren ville inte göra mer den gången. Men nu är hovslagare kontaktad så får han komma och se över hennes hovar.

En förutsättning för att hon ska bli bättre är att ACTH-nivån kommer ner till normala värden. Den nuvarande dosen kanske är för liten. Läs läkemedelsverkets rekommendationer:

“Efter 4 till 6 veckors behandling ska behandlingen utvärderas. I de fall ingen eller otillräcklig förbättring har skett kan dosen ökas med 0,5 mg var fjärde till var sjätte vecka. I enstaka fall kan upp till 5 mg pergolid per dygn behövas per 500 kg häst, men det är ovanligt.”

PPID orsakar störningar i hormonproduktionen med ökade nivåer i blodet av bl.a. ACTH, kortisol och insulin. Orsaken till att din häst har fått laminitis/fång är en hög insulinhalt i blodet (hyperinsulinemi). Hyperinsulinemi resulterar i pro-inflammatoriska aktiviteter, vasokonstriktion (sammandragning av blodkärlen) och reducerat blodflöde till läderhudslamellerna i hoven. Detta leder till celldelning och förlust av förankringspunkter mellan hornlamellerna och basalmembranet vilket reducerar lamellrandens hållfasthet.

Det har ingenting med toxiner och förgiftning att göra.

Det är troligt att din häst både har PPID och är IR. Har du ingen sockeranalys av ditt grovfoder skulle jag råda dig att blötlägga fodret ca. 1 tim i kallt vatten och låta vattnet rinna av innan du fodrar. Jag vet att detta är besvärligt särskilt vintertid men en hög sockerhalt i fodret kan var det som driver laminitis och gör att hon inte blir bättre. Ta ut ett prov och skicka för analys så du vet vad grovfodret innehåller.

Man kan ta ett vanligt blodprov och skicka för analys av insulin och glukos. Din veterinär bör veta hur detta går till. Detta ska dock inte göras nu så länge hästen har aktiv laminitis. Du får vänta någon månad tills hon blir bättre. Under tiden behandlar du henne som om hon var IR.

Var väldigt försiktig med NSAID preparat. De kan ha otäcka biverkningar och hjälper inte läkningsprocessen ett dugg, snarare tvärtom. Ett alternativ till NSAIDs är djävulsklo om hästen har ont.

Har hästen väldigt ont tyder detta på att hovarna inte är korrekt verkade. Bra att du har kontaktat hovslagare.
 
Jo det vet jag men det borde ju ha lugnat ner sig ändå väl?
Eller är det normalt att dom fortsätter stappla i flera veckor fast dom kommit bort från det som orsakade fången?

Nej, den akuta fasen ska vara över på ca. en vecka. Hon har antingen fortfarande aktiv laminitis eller så är det felverkade hovar som spökar.
 
@spaderÄss Tack tack.
Att blötlägga höet är tyvärr helt omöjligt då vi har kallstall och 15 grader kallt. (finns ett utrymme som går att värma upp vid skoning osv men det går inte att slaffsa med vatten där.) Höet fryser ihop på en gång. Jag har provat. Det gick några dagar när det var plusgrader men inte sen. Jag har halm dock, är det nån idé att blanda ut med det?

Var väldigt försiktig med NSAID preparat. De kan ha otäcka biverkningar och hjälper inte läkningsprocessen ett dugg, snarare tvärtom. Ett alternativ till NSAIDs är djävulsklo om hästen har ont.
Okej, då testar vi det, det har jag hemma.
Nej, den akuta fasen ska vara över på ca. en vecka. Hon har antingen fortfarande aktiv laminitis eller så är det felverkade hovar som spökar
Det var det jag tänkte, att det borde ha gett sig.
 
Kan ju tillägga att hon redan har fått lite halm då och då för hon slutade äta när hon började med pracend och då var halm det enda jag fick i henne. Men skulle det minska sockerhalten i grovfodret att blanda ut höet med mer halm tills vi får svar på analysen?
 
Ju längre tid som förstöringen av cellmembranet fortgår desto större ödem av serum. Sulan kan då bli gul eller synlig blödning. Tänk stor hovböld där vätskan inte kan ta sig ut.
Därför ska man inte bara korta tån utan försvaga hovväggen i tån (resektion).
Har hovbenet släppt så mkt att hovkapseln ger sig iväg så kan hovbenet antingen tippa, sjunka neråt eller både och o då får du stort sultryck inifrån dessutom. Det gör vansinnigt ont o man måste röntga för att se vad som har hänt.

Står hon på box med mkt strö? Att ställa ut henne o svampa med vatten kyler- hos dig.
 
Min PPID-häst hade bra nivåer på ACTH men ändå fortsatte fången att bli bara värre så jag avslutade allt med gott samvete för min gamling. Då hade han gått och haft ont trots mycket smärtlindring tre veckor. Jag såg ingen som helst framtid med kvalitet.
 
Ju längre tid som förstöringen av cellmembranet fortgår desto större ödem av serum. Sulan kan då bli gul eller synlig blödning. Tänk stor hovböld där vätskan inte kan ta sig ut.
Därför ska man inte bara korta tån utan försvaga hovväggen i tån (resektion).
Har hovbenet släppt så mkt att hovkapseln ger sig iväg så kan hovbenet antingen tippa, sjunka neråt eller både och o då får du stort sultryck inifrån dessutom. Det gör vansinnigt ont o man måste röntga för att se vad som har hänt.

Står hon på box med mkt strö? Att ställa ut henne o svampa med vatten kyler- hos dig.

Aha. Jag har tyckt att det ser ut som hon har blåmärken under foten så det förklarar ju saken. Hon är röntgad. Två gånger t.om. Hovarna har roterat och sänkts.
Vi har hunnit ha ut 2 veterinärer och varit in på klinik 2 gånger.
Ja som sagt hon står såklart på box med massor av spån. Jag mockar och fluffar upp bädden 3 gånger per dag för att det ska vara riktigt mjukt.
För några dagar sen kom det snö och då blev det så mjukt och fint ute så då har jag ställt ut henne i snön lite då och då, det antar jag också kyler gott.
 
Min PPID-häst hade bra nivåer på ACTH men ändå fortsatte fången att bli bara värre så jag avslutade allt med gott samvete för min gamling. Då hade han gått och haft ont trots mycket smärtlindring tre veckor. Jag såg ingen som helst framtid med kvalitet.
Beklagar :(
Jag har varit inställd på det, är väl det fortfarande, ett tag så hade jag börjat planera för det men då veterinärerna typ fnyser åt mig och mina nojjor och tror att hon kommer bli bra så får vi försöka lite till. Jag vill verkligen inte att det ska bli ett långdraget lidande men tydligen så finns det fortfarande saker jag kan prova.

Fick din Pracend på en gång? Men fick det först 3 veckor efter konstaterad fång. Hon hade 260 på ACTH provet.



-------------------------------------------------------------------------------------------
Allmänt. Hon har varit mycket piggare idag, gått riktigt bra, inte stått och avlastat och sett väldigt glad ut. På söndag kommer hovslagaren och fångverkar.
 
@SkorpSmulan Jag fick Prascend så fort vi fick svar på blodprovet, dvs nån dag bara. Min hade 32 på provet, och blev mycket bättre på 2 veckor (?) men när vi sänkte dosen blev han sämre efter ett tag så vi höjde till 1 tablett. Blev mycket bättre efter några dagar. MEN fången fick vi inte bukt med. Hade han bara haft PPID kanske han klarat sig. Inte säkert det heller, men livslång medicinering på en 25 år gammal häst och gå och oroa sig vareviga dag. Nej då inte för oss.
Hoppas det går bra för er
 
@spaderÄss Jag har halm dock, är det nån idé att blanda ut med det?

Halm innehåller visserligen vanligtvis mycket mindre socker men problemet är att halm i princip inte innehåller något smältbart protein. Hästar med PPID kataboliserar protein vilket gör att muskelmassa försvinner och hästen blir lätt bukig. Dessutom består det mesta av immunförsvaret av proteiner. Du kan inte fodra med enbart halm. Brister och obalanser i foderstaten har större negativ effekt på dessa hästar än på friska hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp