Får vi höra hur visionen ter sig i år?
Jag behöver lite julinspiration, får inga idéer för presenter ens.
Jag ska försöka
Det är ganska personligt och därför lite svårt att förklara, det är liksom känslan av ett barndomsminne.
Men jag kan kanske sammanfatta det som en magisk och mjuk vintermorgon i det lilla stallet i skogen. Tänk dig en solig vintermorgon, du har precis varit på uteritt längs isfrusna sjöar och med rådjur på snötäckta fält. Solen som gnistrande letade sig in mellan frostiga grenar och snötyngda granar. Du red en rund och otroligt lurvig liten Welsh Mountain-skimmel som piggt traskade på. Nu är ni tillbaka, bland doftande hö och halm i ett ombonat stall.
Det är den känslan jag vill fånga. Jag köpte ju en Min Häst för nån vecka sen och kände att jag reste tillbaka i tiden. Kanske fånigt för den som än idag har sin vardag i stallet, men för mig som blivit så himla allergisk är minnena det jag har att njuta av just nu, och oavsett är det få saker som kan mäta sig med den vintern och den ponnytiden. Vi red på en gård där ponnyerna stod på lösdrift som oftast, men själva stallet var del av en stor, härlig gammal tegelbondgård mitt i skogen, precis vid kanten av en sjö.
Färgerna för min jul är mest ljusa, vita och krämtoner, med kontrast i grönt och naturmaterial som kottar, granris och kanelstänger. Det är mjukt för sinnena, men varken sockersött eller shabby chic. Lite mässing är också med här och där. Julbocken är bunden med ljust linneband. I granriset sätter jag naturfärgade linnerosetter. Jag har pyntat med stora mässingsfärgade stallyktor med vita blockljus, och ljus i form av gröna granar i olika storlekar står på olika ställen i bokhyllorna. Ett slags bordsprydnad är skuret i silhuett och bildar ett landskap av granar, stugor, och hjortar i vitt. För fler accenter kommer jag använda små mässingsbjällror, kanske små fejkäpplen, och eventuellt några ekollon. Funderar på att torka äppelskivor. Sen kunde jag inte låta bli att köpa varsin leksak till hundarna som får nissar klädda olika gråtoner.
I soffan har vi kuddfodral i linne, oblekt naturfärgat och mörkgrönt, samt ett med tryckt julmotiv, tillsammans med mjuka stickade plädar i beige och ljusgrått.
Kanske är det mest av allt en hyllning till min lilla ponnypojke