Positiva tråden

Dagens bästa var att barnet fick ett stipendium som jag inte hade vågat hoppas på :)
Jag funderade på att söka redan i fjol men tvekade på om vi riktigt uppfyller kriterierna. I år tänkte jag att vi nog kanske ändå gör det, och slängde iväg en ansökan. Inget livsavgörande för familjens ekonomi, men ändå en välbehövlig hjälp på traven :up:

Får vi höra hur visionen ter sig i år? :)
Jag behöver lite julinspiration, får inga idéer för presenter ens.
Jag ska försöka ☺️ Det är ganska personligt och därför lite svårt att förklara, det är liksom känslan av ett barndomsminne.

Men jag kan kanske sammanfatta det som en magisk och mjuk vintermorgon i det lilla stallet i skogen. Tänk dig en solig vintermorgon, du har precis varit på uteritt längs isfrusna sjöar och med rådjur på snötäckta fält. Solen som gnistrande letade sig in mellan frostiga grenar och snötyngda granar. Du red en rund och otroligt lurvig liten Welsh Mountain-skimmel som piggt traskade på. Nu är ni tillbaka, bland doftande hö och halm i ett ombonat stall.

Det är den känslan jag vill fånga. Jag köpte ju en Min Häst för nån vecka sen och kände att jag reste tillbaka i tiden. Kanske fånigt för den som än idag har sin vardag i stallet, men för mig som blivit så himla allergisk är minnena det jag har att njuta av just nu, och oavsett är det få saker som kan mäta sig med den vintern och den ponnytiden. Vi red på en gård där ponnyerna stod på lösdrift som oftast, men själva stallet var del av en stor, härlig gammal tegelbondgård mitt i skogen, precis vid kanten av en sjö.

Färgerna för min jul är mest ljusa, vita och krämtoner, med kontrast i grönt och naturmaterial som kottar, granris och kanelstänger. Det är mjukt för sinnena, men varken sockersött eller shabby chic. Lite mässing är också med här och där. Julbocken är bunden med ljust linneband. I granriset sätter jag naturfärgade linnerosetter. Jag har pyntat med stora mässingsfärgade stallyktor med vita blockljus, och ljus i form av gröna granar i olika storlekar står på olika ställen i bokhyllorna. Ett slags bordsprydnad är skuret i silhuett och bildar ett landskap av granar, stugor, och hjortar i vitt. För fler accenter kommer jag använda små mässingsbjällror, kanske små fejkäpplen, och eventuellt några ekollon. Funderar på att torka äppelskivor. Sen kunde jag inte låta bli att köpa varsin leksak till hundarna som får nissar klädda olika gråtoner.
I soffan har vi kuddfodral i linne, oblekt naturfärgat och mörkgrönt, samt ett med tryckt julmotiv, tillsammans med mjuka stickade plädar i beige och ljusgrått.

Kanske är det mest av allt en hyllning till min lilla ponnypojke 🥲

Dagens bästa var att barnet fick ett stipendium som jag inte hade vågat hoppas på :)
Jag funderade på att söka redan i fjol men tvekade på om vi riktigt uppfyller kriterierna. I år tänkte jag att vi nog kanske ändå gör det, och slängde iväg en ansökan. Inget livsavgörande för familjens ekonomi, men ändå en välbehövlig hjälp på traven :up:
Vad roligt, grattis! 🥳

I dag har jag varit och lämnat blodprov fastande, det gick bra, hann inte bli så hungrig. Åt glass när jag kom hem. :up:
Sen har jag bäddat rent och vikt ihop några kartonger o satt ner dem i rätt kasse (till återvinningen). :up:
Blommorna jag planterade för ett tag sen ser glada ut. :up:
Skrivit två email. Det ena hade jag grunnat på länge så var skönt att få det gjort. :up:

Fixat i ordning adventskalender till min vän.
Och en annan med bara godis till en annan vän.

😊

20221129_214112.jpg

Att jag hittat så många bra indiska klädbutiker med bra material och etisk tillverkning! Tror det var någon som tipsade om Indiskt i min bröllopsklädstråd i somras, och sen dess har jag hittat lite då och då. Kan verkligen rekommendera alla att kolla in mer indiska klädbutiker, så prisvärt och så mycket tidlös design! Hittade en idag med handbroderade skjortor/blusar mm för helt fantastiska priser för vad en får!

SISTA hemresan à la två timmar (eller mer vid tågstrul dvs ofta). Från i morgon åter till normalavståndet ca 45 min, med undantag för besöken i hovrätten.

Tyvärr ledsamt ur många andra aspekter att lämna en fantastisk tjänst på en fantastisk arbetsplats, men det var inbyggt i förutsättningarna att den var tidsbegränsad. Men just nu läge att hålla fast vid det positiva med avsevärt kortare pendlingstid, slippa tågbytena från helvetet - och fortsatt jobba hemifrån ett par dagar i veckan. :)

Det är så skönt att pendla med tåg, varmt och gött och man slipper parera bilen genom snömodd 🥰

Ja allt är ju relativt. :D Men visst, i sak gillar jag egentligen att resa tåg! Bara under förutsättningarna att jag inte har tight med tid. Och inte stora passagerare bredvid så man blir helt inklämd i ett hörn. Och om folk kunde hålla käften och inte väsnas med telefoner och annat mög. Och inte hosta och snora och lukta. Men om allt det är uppfyllt, då tycker jag också det är skönt!

Och även när jag tycker tågresandet är mer åt det osköna hållet så håller jag absolut med om att det är ett mindre dåligt alternativ än bil mht miljö, pengar, olycksrisker, inget kludd med parkeringar och inga rutor att skrapa så här års.

Ja allt är ju relativt. :D Men visst, i sak gillar jag egentligen att resa tåg! Bara under förutsättningarna att jag inte har tight med tid. Och inte stora passagerare bredvid så man blir helt inklämd i ett hörn. Och om folk kunde hålla käften och inte väsnas med telefoner och annat mög. Och inte hosta och snora och lukta. Men om allt det är uppfyllt, då tycker jag också det är skönt!

Och även när jag tycker tågresandet är mer åt det osköna hållet så håller jag absolut med om att det är ett mindre dåligt alternativ än bil mht miljö, pengar, olycksrisker, inget kludd med parkeringar och inga rutor att skrapa så här års.
Jag pendlar från liten by till lite undre medelstor stad så det är ganska luftiga tåg och tar bara 35 min så jag har det mys! 😊

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 164
Senast: gullviva
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
816
Senast: Bison
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 534
Senast: Bexzor
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 005
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar