Positioner och flockbeteende

Sv: Positioner och flockbeteende

Skulle bli rätt trångt i våran säng om alla hundar skulle ligga där också :eek:

:D :D :D

Det förstår jag! Jag klarar inte av mer än en, och det är för mycket men jag får ta att jag lärde henne det som valp....

Jag bara hade ett svagt minne av att du skrivit dte i nån diskussion om just hund i sängen och att vi hade samma åsikt där..;)

//E

Vart har du fått det ifrån, att bara för att hunden/hundarna sover i sängen.
Så kommer det bli problem?

håller med dig där, jag har inga problem med ledarskap, och mina hundar har ganska fria tyglar nästan jämt...men HAR man problem med ledarskapet så bör man ju se till att pränta in saker på dom ..som att inte gå först ut, äta först osv....

*martha med en hund t om UNDER täcket :D *

det var det fånigaste inlägget från dig på länge, att hundar inte ska få ligga i sängen. har man etablerat ett bra och fast ledarskap med sin hund så kommer det aldrig att förstöras av att hunden får ligga i sängen. tvärtom, jag ser det som ett gott tecken att mina hundar kan slappna av totalt i min närhet (det kan de inte alls på samma sätt med varandra).

mina hundar sover i sängen för att jag vill ha det så. min huvudsakliga anledning till att ha hund över huvud taget är sällskapsbiten, och där ingår biten med fotvärmare.

men jag anser mig inte ha några ledarskapsproblem. och vill jag, så är det bara att skicka ner hundarna från sängen. ledarskap är (för mig) mer en relation än regler. hundarna får mat när det passar mig, de får gå före eller efter genom dörren beroende på vad som passar bäst, osv.

vill man, så kan man vrida på hela resonemanget (vet jag flera som gör) och säga att jag ofta får en chans att utöva mitt ledarskap, genom att skicka ner dem från sängen, eller kräva att de ska fråga först om jag ligger där.

så att säga att ledarskap innebär att hunden ska ligga på golvet stämmer bara hos dem som vill att hunden ska ligga på golvet. inte annars.

Ja visst kan man tycka så. Det beror på vad man vill uppnå för resultat. Det är i alla fall något som förståsigpåarna talat om länge att hunden klättrar om den ligger i samma nivå som sin ledare.
Du godtar att hunden är i samma säng/niva som dig. Nästa minut släpper du fram hunden i ett annat moment och till sist tycker hunden att du ar för velig och tar över helt.

Men det är ditt val. Själv så har jag aldrig gått på en sådan enkel grej.
Jag kan ligga och kela med valpen/hunden på golvet, när jag vill och tillåter, Sedan slutar jag och stiger upp när mysstunden är slut, så att det är helt klart vem som är ledaren. Då växer jag i hundens ögon, inte tvärtom som när hunden får konkurrera om sängen på samma villkor.

Dessutom vill jag inte ha en hund så intimt. Det skrevs i tidningen förra sommaren om en som hade fått fästingar som satt på de mest intima delarna, de hade endast kunnat komma dit genom att hunden delade säng med honom.;) ;) ;)

Jag skulle tycka det var för tråkigt att ha den inställningen till hundarna, att dom inget får göra IFALL mitt ledarskap skulle ta skada...Problem med ledarskapet får man ju när man inte får NER hunden från soffan eller sängen..som jag sa tidigare så är det problemhundar man måste vara strikt med, och de flesta hundar är ju inte det.

Du godtar att hunden är i samma säng/niva som dig. Nästa minut släpper du fram hunden i ett annat moment och till sist tycker hunden att du ar för velig och tar över helt.

ja eller inte... de har lärt sig att fråga först. ibland säger jag ja, och ibland säger jag nej. och det accepterar de.

Jag kan ligga och kela med valpen/hunden på golvet, när jag vill och tillåter, Sedan slutar jag och stiger upp när mysstunden är slut, så att det är helt klart vem som är ledaren.
jag tycker inte om att ligga på golvet. jag kelar mycket hellre i soffan eller sängen. men att det är du som bestämmer när kelandet är slut köper jag. så gör jag med.

Dessutom vill jag inte ha en hund så intimt. Det skrevs i tidningen förra sommaren om en som hade fått fästingar som satt på de mest intima delarna, de hade endast kunnat komma dit genom att hunden delade säng med honom.
öööörk! :eek: tur att jag har scalibor då :p ;)

ja, såklart det inte bara hjälper med att gå före hunden ute :)
Grejen är att han är riktigt lydig ute som inne, det enda jag kan komma på nu är att han ibland går 3-4 steg till innan han stannar om man ber honom.
Annars är det inget "oklart" som jag kommer på faktist.
Sen är det säkert mkt jag gör fel på som man inte ens vet om, men det är det jag kommer på en gång som jag blir irriterad på.

Vet ej om du tolkade det som att jag slår min hund men så är inte fallet iaf :)

Vi gör mycket så, vi äter inte samtidigt som honom, han äter när vi ätit klart, vi går ut och in först osv osv, däremot så drar han mycket i kopplet och det jag gör då är att sätta honom ner, det brukar jag få göra 3 ggr ungefär, sen slutar han dra. Jag vet faktist inte riktigt hur jag ska göra annars. Jag förstår inte riktigt varför man ska vända och gå åt ett annat håll, vad ger det för effekt ?

Ja, konsekvens försöker jag vara hela tiden, sen är det lite svårt också då hunden bor hos min pappa och jag hos min mamma så jag är ju inte med hunden varje dag, även om jag där väldigt många ggr i veckan.

Fast en grej jag kom på nu, om man ska gå före hunden vid möten ute och visa att man är ledare, varför lägger sig en del hundar bakom föraren och sen, när den andra hunden kommer förbi, morrar/skäller eller vad den nu gör ?
Kanske flummig fråga men den dök bara upp i mitt huvud

Det har ju inte bara som du säger med "före, efter" o göra utan också ditt kroppsspråk, hållning och pondus gentemot hunden.....

En feg hund kan ju gömma sig bakom husse/matte och kaxa upp sig för att den får "skydd" där....en feg hund som försöker gömma sig bakom en husse/matte som inte beskyddar sin älskling törs inte göra dessa utfall...En hund skall ju förlita sig på sin ledare, men på rätt sätt, och inte provocera andra genom att tro att den kommer undan då ledaren skyddar ALLT den gör...

Allt har två sidor och t om flera.....

Nej jag tolkar det inte som att du slår hunden. Om du läser en gång till vad jag skrev så förstår du nog. Folk tror i allmänhet att ledarskap är något man skaffar sig genom att spöa hunden, det är fel, och därför skrev jag som jag gjorde.

Om hunden drar i kopplet betyder det att hunden leder. Han går dit han vill och stackaren i andra ändan ligger långt under i rang och får bara följa ledaren.

Det är du som ska leda hunden. Det är du som ska bestämma vart hunden får gå. Går hunden förbi eller framför dig så ska du vända och gå åt ett annat håll. Spelar ingen roll vart, det är du som bestämmer och hunden ska följa dig.

I ditt fall så rekommenderar jag att du skaffar en halti och sätter på hunden så du orkar med honom.
Jag vet att en massa förståsigpåare kommer att skrika utöver sig och säga att det är farligt för hunden. Det är rent strunt, ingen har hittills kunnat påvisa att halti någonsin har skadat en hund, däremot har de hjälpt många hundar. Avlivning är i många fall alternativet.

Nu är det en liten terrier jag har så jag har inga problem med att hålla honom, inte så att jag flyger efter utan bara det att han går till kopplets längd och lite till så att det ständigt är ett "tryck" i kopplet i min hand.
Men ännu en fråga, jag vet faktist ingen människa som, när dom är ute och går, har hunden bakom sig, och ett ytterst fåtal jag möter på våra promenader har hunden brevid sig.

Hur kommer det sig att så himla många hundägare låter sin hund gå framför dom och det i princip skriker rätt ut att ägaren ligger längst ner i rang ?

Sen förstog jag inte mening om att avlivning är ett annat alternativ, annat alternativ för mig och min hund för han drar i kopplet i början av promenaderna eller vad menade du ?

Nu är jag trött och förvirrad så jag förstog bara halva ditt inlägg haha, men hur kan jag påverka min hunds utfall och morrande genemot andra hundar ?
Jag syftar på, som du sa, t.ex min hållning och pondus osv.

Allt har två sidor, mina hundar kan dra och gå framför mig, men när jag beordrar fot så går dom fot...Jag har ju mina lösa och dom springer runt överallt..dom kan ju inte gå fot jämt för dom måste ju få göra ifrån sig också..hundar som har problem med ledarskapet måste ju hållas hårdare än dom som inte har det.

Titta på "Mannen som talar med hundar" måndagar på TV4+ 20.00 ...vet inte om det är nåt i morgon.

Du kan bara sträcka på dig, vara den självfallna ledaren och bara gå förbi...se till att uppmärksamheten ligger på DIG, inte på den andra hunden.korrigera redan när du ser att din hund blåser upp sig..förök om du kan ha löst koppel så du inte stressar upp honom med att hålla ihårdare...bara GÅ..förbi, utgå från att hunden följer dig,

Jag håller med dig. De flesta klarar inte av att ha sin hund i koppel utan att den drar. Jag har många ggr. fått höra folk som förundras över att det är jag som är ute med hunden och inte tvärtom. Mina hundar har inga problem att det är jag som bestämmer var de ska gå.

Jag vidhåller att när du har hunden i koppel så ska du vara den självklare ledaren. Hunden ska inte slita så du får problem då är det fel. Att man stannar och släpper efter på kopplet så att hunden kan rast sig är ju en självklarhet eller hur. I övrigt så ska den inte gå längre fram än som vid fot.

Det absolut vanligaste problemet som folk har med sina hundar är att de drar i kopplet. Väldigt många har hundar som de inte kan klara av att hantera i koppel. Väldigt många avlivas av den orsaken. Därför skrev jag om haltin som ett alternativ att prova innan man blir tvungen avliva hunden för att man ej klarar av den.

Blev det klarare nu?

min hund är också lös jämt, om det inte är hundar och människor i närheten eller om vi är på ställen där det är mkt människor, trafik osv.
Han går fot om jag säger till, han kommer om jag ropar, dock så brukar han trippa på några extra steg om jag säger stanna och som jag skrev till gnist, tror jag, så är det det enda, förutom hundmöten, som jag tycker han nonchalerar mig på.

Okej, jag ska kolla upp programet, finns ett jätte bra hundprogram på animla planet tror jag, vi ska få den kanal om några veckor så jag ska boka upp mig då också.

Jag har försökt ganska mkt, jag tar med godis, det total ignorerar han, jag leker upp honom med leksaker, han ignorerar där också, jag har sett ut som en idiot som hoppat runt och haft mig för att han iaf ska se mig, ignorerar där med, jag har även gjort så att jag suttit honom ner, sagt Nej! så fort han visat lilla tendens till att börja morra. Det funkar ibland, ibland inte..
Jag har försökt att bara gå förbi, men dels tycker jag det är pinsamt när hunden drar, hoppar, morrar och ibland hugger (om den andre hunden svarar tillbaka), och sen känns det som om jag bara ignorerar problemet, som om det är ok för Dexter att betee sig så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka