Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

håller med ankans. OM man behandlar hästen olämpligt så blir man bestraffad! det har jag aldrig hört talas om att man gör i hoppningen, kanske hoppningen skulle ta efter den regeln så att man slipper må dåligt när barn bestraffar hästen som gjort fel pga av ryttaren!

Senast ändrad:

varför blir de inte bestraffade då? för att de är barn????? idiotiskt i sånna fall för då kommer de ju aldrig att lära sig !

Senast ändrad:

Du läser bara de rader som passar va?

Jag skrev att man nog är försiktig att gå till diciplinnämnden då det gäller barn. Precis som man inte kan dömma ett barn i domstol. Det innebär inte att man struntar i beteendet.

Får jag fråga: Om någon använder spöet fel på en tävling och de då inte ska få rida med spö och sporrar t.ex. 5 tävlingar. Vem ska kolla detta? Vem ska hålla reda på om en ryttare får rida med sporrar eller ej?

Du har aldrig hört talas om att man blir bestraffad i hoppningen innebär ju inte att det är så. Alla vi andra sägar ju att man visst blir det.

Det är inte bara vissa ponnyryttare som behandlar sina ponnyer orättvist, vissa hästryttare behandlar sina hästar likadant, men den skillnaden att vuxna inte gör det lika öppet.

Hoppryttare som behandlar sina hästar illa blir bestraffade, de får tillsägelser, blir uteslutna/avstängda eller om den handlar om vuxna ryttare kan de få böter.

1 gång av 1000000 då eller???????då kan man väl ge tränaren eller föräldrarna en bestraffning då?! för även om de inte är imot sitt barns beteende så lär de väl bli det efter ett antal bestraffningar!

Svara på frågorna i stället för att vara oförskämd. Hur mycket är du egentligen ute på hopptävlingar ?

Menar du att man ska kolla vem ryttaren tränar för också ska han/hon stå som ansvarig för vad ryttaren gör på tävling? Inser du inte hur korkat det låter?

Senast ändrad:

tränaren ska väl knappast ha bestraffning.......iaf inte om han/hon inte är på tävlingen............däremot kan jag tycka att vissa föräldrar skulle behöva lära sej ett å annat om hur man beter sig.........

Inte gör det har med saken att göra, men en ponnyunge jag skällde på tog med sig sin tränare till domartornet, tränaren sa att jag får skälla på honom istället för det var han som sagt åt henne att göra vad hon gjorde, så jag skällde på honom OCKSÅ :devil:... han är förövrigt min tränare numera :angel:

Måste bara tillägga att det var en tränare med skinn på näsan. Stog för vad den lärde ut!
Även om de fick skäll så tog tränaren stöten. MYCKET beundransvärt!

Man måste väl inte vara elitryttare för att kunna se att en häst behandlas illa?

Sporrar används som förfining av hjälperna. Man behöver alltså inte göra lika stora och skarpa hjälper som tex. dunka skänklen i sidan på hästen.

Spö används som extra framåtdrivning antingen på bogen eller bakom skänklen. De hoppspön som finns med stora "klatchar" på låter mkt värre än vad de är. Det är det som är meningen, hästen kan reagera på bara det ljudet.
Om hästen tvekar en aning innan ett hinder kan spöt på tex. bogen vara en signal för att ta i lite så att den klarar det. Hjälpmedel alltså.

Självklart kan både sporrar och spö användas fel men jag tycker som andra, det hjälper inte att förbjuda det. Ska man straffa alla för att några gör fel? Nej, istället tycker jag man ska utbilda tränare och föräldrar.

Håller med dig om detta, har varit hästskötare på en del stora tävlingar. Jag kan som exempel berätta om en välkänd ryttarinna/hästhandlare vars hästskötare stod med en häst på parkeringen, den bråkade och hon var påväg att läxa upp den ordentligt. Då ryttaren sa, Nej! Inte här!.... :o Ganska klantigt, jag kommer då inte lämna min häst hon henne :crazy:
Som sagt storhästryttare är bättre på att dölja...åtminstånde vissa :devil:

Jag tycker oxå att föräldrarna kan ta bestraffningen ifall deras unge gör något riktigt olämpligt. De måste ju för sjutton lära sig! Jag tycker att de som behandlar sina hästar ska få någon form av bestraffning.

Håller med Nyrelski, jag har sett många storhästryttare som behandlar sina hästar illa men de är mycket bättre på att dölja det.

korkat och korkat, jag har väl rätt att säga vad jag tycker utan att få skit för det eller???? undra vem av oss som är oförskämd (!)

En gång till då:

*Om någon använder spöet fel på en tävling och de då inte ska få rida med spö och sporrar t.ex. 5 tävlingar. Vem ska kolla detta? Vem ska hålla reda på om en ryttare får rida med sporrar eller ej?

*Menar du att man ska kolla vem ryttaren tränar för också ska han/hon stå som ansvarig för vad ryttaren gör på tävling?

*Hur mycket är du egentligen ute på hopptävlingar ?

Nyrelski skrev:
Sporrar används som förfining av hjälperna. Man behöver alltså inte göra lika stora och skarpa hjälper som tex. dunka skänklen i sidan på hästen.

Spö används som extra framåtdrivning antingen på bogen eller bakom skänklen. De hoppspön som finns med stora "klatchar" på låter mkt värre än vad de är. Det är det som är meningen, hästen kan reagera på bara det ljudet.
Om hästen tvekar en aning innan ett hinder kan spöt på tex. bogen vara en signal för att ta i lite så att den klarar det. Hjälpmedel alltså.

Självklart kan både sporrar och spö användas fel men jag tycker som andra, det hjälper inte att förbjuda det. Ska man straffa alla för att några gör fel? Nej, istället tycker jag man ska utbilda tränare och föräldrar.
Vad är skarpast, en sporre eller ett helt ben?

Spöt kan lika gärna störa hästen, eller ryttaren för den delen. Ryttaren tippar hästen och glömmer bort att driva med benen vilket gör att hästen stannar ändå. Utan spö skulle den ryttaren förmodligen rida mer aktivt och kommit över hindret.

Det hjälper på så vis att ryttarna inte kan slå och sporra sina hästar. Jag ser det inte som ett straff. Utan sporrar och spö måste ryttarna rida effektivare och kan inte slå sina hästar. Jag tror att ryttarna skulle bli skickligare. Hur ska tränare och föräldrar utbildas?

Nyrelski skrev:
Håller med dig om detta, har varit hästskötare på en del stora tävlingar. Jag kan som exempel berätta om en välkänd ryttarinna/hästhandlare vars hästskötare stod med en häst på parkeringen, den bråkade och hon var påväg att läxa upp den ordentligt. Då ryttaren sa, Nej! Inte här!.... Ganska klantigt, jag kommer då inte lämna min häst hon henne
Som sagt storhästryttare är bättre på att dölja...åtminstånde vissa
Ja, man upphör aldrig att förvånas...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar