Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Jag tror inte det stämmer.
Jag har två ponnysar som jag tävlar msv & elit på.
visst förekommer sånt men det är inte vanligt att folk spöar på sina ponnysar på tävling, därimot vill jag inte veta vad folk kan göra på träningar & på hemma plan.
men överdommarna har blivit mycket hårdare med sånt.
så jag tror inte att det är så illa som det skrivs.

Jag har inte bestämt mig för om jag vill att sporrar och spön ska vara tillåtna eller inte, men jag tycker att det är värt att diskutera. Varför jag tycker det skulle vara en bra idé att ta bort dom från tävlingar på lägre nivåer är för att jag tror att det skulle vara bra för utbildningen av ryttarna och såklart även bra för hästarna. Varför man skulle ta bort dem helt och hållet...? Ja, varför ska man ha dem? Jag tror de gör mer skada när de används fel än de gör nytta när de används rätt.

Lady_S skrev:
Jag har inte bestämt mig för om jag vill att sporrar och spön ska vara tillåtna eller inte, men jag tycker att det är värt att diskutera. Varför jag tycker det skulle vara en bra idé att ta bort dom från tävlingar på lägre nivåer är för att jag tror att det skulle vara bra för utbildningen av ryttarna och såklart även bra för hästarna. Varför man skulle ta bort dem helt och hållet...? Ja, varför ska man ha dem? Jag tror de gör mer skada när de används fel än de gör nytta när de används rätt.

men kanske på lägre nivå men dom som rider elit & msv på ponny är ganska duktiga tjejer/killar som inte missbrukar spö & sporrar!

Även bland elitryttare, vare sig det gäller ponny eller häst, finns det de som behandlar sina ponnyer/hästar illa.

självklart, men det blir ovanligare ju högre man kommer.

Snuffsan skrev:
Tydligen inte. Ibland kan man tro att en del domare har bestämt sig för att ta alla i öronen oavsett om det behövs eller ej.

Dottern skämdes som fasen och tyckte det var jättepinigt att få en tillsägalse. Jag klagade hos domaren efteråt men hon tyckte att det är sånt man får ta för hon måste minsann hålla efter på sin tävling. Att en och annan får tillsägelser fel var sånt man fick ta tyckte hon. Jag tycker definitivt att hon har fel. Ska någon straffas ska det vara absolut rätt.

Men det verkar ju sjukt. :crazy: Jag tycker absolut inte att man ska ge tillsägelser om det inte är helt korrekt! Att ge en tillsägelse för att man använder spöet fel om man inte ens HAR ett spö....det låter ju otroligt! :eek:

*raderat**

Senast ändrad av en moderator:

mycket_irriterad skrev:
Tja, vid just detta tillfället så hade det knappt räckt med en stekpanna jag hade inte nått upp att drämma ponnypappan i huvudet med denna, och DÄR räcker det inte alltid att "stå på sig", mer än än domare/funktionär har blivit mer och mindre misshandlade fysiskt, jag har inte råkta ut för det och ville inte heller råka ut för det därför låste jag dörren av säkerhetskäl.

I sådant fall kan man ju undra om inte föräldrarna tar lite väl allvarligt på det här med ungarnas tävlingar. :eek:

Lord Owen skrev:
I sådant fall kan man ju undra om inte föräldrarna tar lite väl allvarligt på det här med ungarnas tävlingar. :eek:

Ja, det håller jag med om jag har vid två tillfällen varit vittne till ponnypappor som handgripligen givit sig på funktionärer, en av den sparkade av foten på ringmastern, den andra tog och vred om näsa på en tjej i insläppet på framridningen, den förstnämnde fick inte vistas på ponnytävlingar i ett år framöver, så då bytte de ut ponnierna mot hästar istället för förbudet gällde ju bara ponnytävlingar :crazy: den andra fick inte visa sig mer på det meetinget det inträffade, mer straff blev det inte (det var till den andra av dess jag låste dörren, för jag vet att han bla på annan tävling har gått in i domartornet och slängt ut domaren när han inte var nöjd med domaren beslut :crazy: ).

Lady_S skrev:
Jag tror de gör mer skada när de används fel än de gör nytta när de används rätt.

Jag vet att det gör mer skada när spö använfs fel. En gång för många år sedan var vi på en ponnytävling. Då var det en ung :devil: som red en ponny på ett sånt där flängsätt. Det slutade med att ponnyn brakade rätt in i ett hinder och ung :devil: flög av :smirk: Därefter gick ung :devil: fram till ponnyn och gav den ett rejält rapp på nosen med spöt. Domaren skällde ut ung :devil: i högtalarna samt ropade in veterinären så att denne fick kolla upp hästen. Förbjud spö då det gäller ponnytävlingar

Ja, att du sett en ryttare som bar sig illa åt är ju tillräckligt för att förbjuda alla ridspön. Det är lika logiskt som att eftersom Kicki Danielsson kör rattfull så ska vi sluta sälja och konsumera alkohol. :crazy:

Vet du varför man har ett spö i hoppningen?

Senast ändrad:

Det är inte bara barn som beter sig illa mot hästarna, vuxna kan minst lika "bra". Förutom att vuxna har oftast "vett" att dölja det.

Av egen erfarenhet som ponnymamma så är det här beteéndet vanligast på lokaltävling, tycker att det blir bättre ju högre upp man kommer, men visst finns det rötägg även där. Fast på högre nivåer är det ändå föräldrar-tränare som är de största bovarna. Hur de kan bete sig som en del gör är för mig obegripligt. Fram för hårda straff fö de vuxna som ansvarar för barnen på tävling! :devil: Du som är domare, diskuteras aldrig det på domarkonferenser?
Det som är sorgligt är när tex duktig ryttare som inte alls behöver rycka och slita gör det för att h*n blir arg, förälder som är tränare säger inte ett ljud till sin unge och många barn (och föräldrar) ser detta och tror att det är OK. Jag blir så ledsen! Då jag en gång komenterade detta fick jag till svar att vadå, ponnyn var ju olydig, man måste ju tillrättavisa! (obs!ej föräldern utan annan "åskådare" som svarade mig så) :cry:
OBS! Förbjuda användande av spö-sporrar löser inte problemet, lär ungarna att använda dessa rätt istället!

Senast ändrad av en moderator:

Och så har vi föräldrarna som rycker ponnyerna i munnen, sparkar de i magen osv. Föräldrar som dessutom kan vara tränare åt en hel bunt ponnyryttare. Och om tränaren gör så är det väl inte konstigt att ryttarna gör det?

Nej, att förbjuda spö och sporrar löser inte problemet, de kan fortfarande rycka ponnyn i munnen t ex. Men jag tror att ryttarna skulle lära sig rida bättre om de inte hade de hjälpmedlen.

Senast ändrad:

mycket_irriterad skrev:
Ja, det håller jag med om jag har vid två tillfällen varit vittne till ponnypappor som handgripligen givit sig på funktionärer, en av den sparkade av foten på ringmastern, den andra tog och vred om näsa på en tjej i insläppet på framridningen, den förstnämnde fick inte vistas på ponnytävlingar i ett år framöver, så då bytte de ut ponnierna mot hästar istället för förbudet gällde ju bara ponnytävlingar :crazy: den andra fick inte visa sig mer på det meetinget det inträffade, mer straff blev det inte (det var till den andra av dess jag låste dörren, för jag vet att han bla på annan tävling har gått in i domartornet och slängt ut domaren när han inte var nöjd med domaren beslut :crazy: ).

Herregud.... Stackars ungar som har sådana föräldrar. :crazy: Som ridningensfotbollshuliganer.

Kicki_J skrev:
Av egen erfarenhet som ponnymamma så är det här beteéndet vanligast på lokaltävling, tycker att det blir bättre ju högre upp man kommer, men visst finns det rötägg även där. Fast på högre nivåer är det ändå föräldrar-tränare som är de största bovarna. Hur de kan bete sig som en del gör är för mig obegripligt. Fram för hårda straff fö de vuxna som ansvarar för barnen på tävling! :devil: Du som är domare, diskuteras aldrig det på domarkonferenser?
Det som är sorgligt är när tex duktig ryttare som inte alls behöver rycka och slita gör det för att h*n blir arg, förälder som är tränare säger inte ett ljud till sin unge och många barn (och föräldrar) ser detta och tror att det är OK. Jag blir så ledsen! Då jag en gång komenterade detta fick jag till svar att vadå, ponnyn var ju olydig, man måste ju tillrättavisa! (obs!ej föräldern utan annan "åskådare" som svarade mig så) :cry:
OBS! Förbjuda användande av spö-sporrar löser inte problemet, lär ungarna att använda dessa rätt istället!

Jag tror att det är som du säger, på högre nivå förekommer det iallafall inte lika ofta. Sen så tycker jag själv att det är rätt att man ska tillrättavisa ponnyn, men inte med dom metoderna utan lugnt & sansat. Man kan aldrig slå bort en olat, eller skada hästen på något sätt. Därimot finns det även ponnysar som bara är dumma, men som sakt inget hjälper med våld.

Du menar på fullt allvar att det hör till vanligheterna att föräldrar står och sparkar ponnysar i magen på tävlingsplatser?

Jag börjar undra vilken planet du tävlar på....

Nej, nej, nej. Men det har hänt. Det jag ville säga var att det inte alltid är barnen som är elaka med hästarna utan att föräldrarna och tränarna också kan vara det.

Amen sluta, ärligt talat, man kan ju inte förbjuda spö och sporrar på ponnytävlingar! Jag säger som de andra, det är tränarnas och föräldrarnas fel att de inte ser till att ungarna använder det rätt :mad: Varför skulle de duktiga ryttarna som BEHÖVER och använder sakerna på RÄTT SÄTT bli straffade för de andras handlande??

Jag förstår din tankegång, men nej.

jag håller med maria till viss del men jag skulle hellre se att de som missbrukar sporrar och spö inte skulle få tävla med det på ett tag. sedan kan man ju låta dem använda det igen. tycker det är riktigt trist att det ser ut så på hopptävlingar (ponny). trodde att barn tävlade för att det var roligt inte för att vinna gämt och spöa sin häst för att ryttaren gjort fel!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka