Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

*lånar knapp*

Jag är och kommer aldrig att bli någon hoppryttare, men har varit med på ett par ponnytävlingar för att min granne rider.

En gång var vi i kungsbacka och det var ett globen kval. jag tror domaren sa till MINST fem ung :devil: att de skulle lugna sig med spöet.

Där var en unge speciellt, som vägrade ut sig. Då stod jag utanför ridhuset när hon kom ut, hon kom ut i 190 bankade med sporrarna, drog hästen i munnen (tyglarna i en hand) och piskade med spöet..

Hon var arg och besviken för hästen vägrat ut sig... Jag har varenda gång jag varit på ponnytävlingar, sett minst ett par sådana här ung :devil:

Just den här tjejen, skrek jag åt och frågade vad hon höll på, hennes mamma gav mig en nedlåtande blick och sprang efter sin dotter och tröstade henne, hon grät ju, hästen var ju så dum :eek:

Jag behöver inte vara hoppexpert för att konstatera uppenbart djurplågeri

Skillnaden med travet är att man blir bestraffad vid felanvändning, borde finnas liknande system inom alla hästsporter, för att förhindra djurplågeri

Det blir du i hoppningen också. Vi har domare och överdomare och diciplinnämnd där man kan bli fälld för att man använder sporrar och spö felaktigt.

hur ofta händer det? jag är ju inte insatt i sporten, men har hört att det är väldigt ovanligt.

Tillsägelser på banan under och efter ritten är vanligt.

Du kan ju kolla på förbundetas sida hur mycket som går till varningar resp diciplinnämnden. Man brukar dock försöka undvika att ta det till nämnden om det gäller barn (min teori).

Narcissa__Malfoy: Bara för du inte har sett detta ske betyder det inte att det inte existerar. Jag har sett massa lokala hoppningar därdet är totalt kaos. Folk rider som dårar, slår hästarma när de stannar (Trots att det var deras eget fel), hästen hoppar då från stillastående, ryttaren trillar av (För att de inte hängde med). Sitter upp igen och slår ponnyn hela vägen ut. Ingen reagerar!?

Jag tycker väl det kan vara okej att tippa ponnyn någon enstaka gång under ritten, om man känner att det inte är 100 innan ett hinder. Men på alla hinderna!? Det finns ju klara regler om bestaffning, men varför verkar de inte gälla?

Jag tycker det är särskilt hemskt när 12-åringar slår sina B-ponnyer hela tiden inne på framhoppningen. När så pass unga ryttare tävlar, har föräldrarna ansvaret att säga ifrån. Och när de inte gör det, hur blir det då!?

Jag har sett mängder av ponnyer förstöras av allt för ivriga ryttare. Tyvärr

Det händer, hur ofta vågar jag inte säga tror inte det finns någon statestik på det, ett fel om jag tycker många domaren gör är att de bara säger till och ibland tar upp ryttare till domartornet och ger dem en avhyvling, men det går oftast inte längre iallafall inte med ponnyryttare, sen gör ungen om samma sak igen på nästa tävling med en annan domare vilken och "tillrättarvisar" ungen, en MINST skriftlig varning är på sin plats och skall denna skall skickas till förbundet. (Dock ges det en del varningar, de ligger på förbundets hemsida)

Personligen har jag stängt av några (inte många) resten av meetinget för felaktigt spöanvändade (kan lova att det var så där poppis i sista omgången hos ett av de ledande lagen i eliterserien som hade chansen på få åka till Strömsholm :devil: :angel: ).

Lokala tävlingar där de ramlar av och sitter upp och fortsätter?? Du menar att de ramlar av på framridningen då eller, för om de åker av på banan på en lokaltävling så får det baske mig inte fortsatta hoppa.

Jag håller med!

På ponnytävlingar förekommer det alldeles för mkt bestraffning av ponnyerna :mad:

Skillnaden är stor mot hästtävlingar där dommarna är mkt mer hårda!

Jag vet inte hur mycket någon av er är på ponnyhoppningar. Ankans skriver att det är vid enstaka tillfällen.

Jag är ute en hel del både lokalt, regionalt och nationellt. Och jag måste säga att misshandel av ponny är sällsynt. Tänk om en enda i en klass slår sin ponny, det är en av kanske 150-200 ryttare. På en del här låter det som om det är var varannan ponnyryttare som misshandlar sin ponny.

Att hela sporten skulle lida för någras uppförande (så som Maria föreslår) är orimligt och bara dumt.

Ziri skrev:
Jag har sett massa lokala hoppningar därdet är totalt kaos. Folk rider som dårar, slår hästarma när de stannar (Trots att det var deras eget fel), hästen hoppar då från stillastående, ryttaren trillar av (För att de inte hängde med). Sitter upp igen och slår ponnyn hela vägen ut. Ingen reagerar!?

Konstigt att det är massor av sådana där du håller till? Jag är ute på ponnyhoppning ca 30 helger/år och jag har då aldrig sett något så grovt som det du beskriver.

*snor en knapp*
Det FINNS de som behandlar ponnyn fel. Givetvis. Då skall domare/överdomare osv göras uppmärksamma på detta. Däremot är det långt ifrån alla som bankar och sliter i sin ponny!

Faktum är att jag själv några gånger råkat ut för exemplar av ponnysläktet där jag önskade att ryttaren skulle ge ponnyn ett par snabba på baken. Givetvis har det då handlat om otroligt envisa och "fula" ponnyer.

Kanske kan den här "misshandels debbaten" också bero på att de som tycker att alla ponnyryttare misshandlar ponnyerna inte är så kunniga själva? Kanske är det någon som anser att ett spörapp på rumpan är misshandel när det isjälva verket handlar om en helt reglementsenlig framåtdrivning?

Men frågan tycker jag egentligen är:
-Om ni se´r något som är otillåtet. Varför åtgärdar ni det inte? Vilken överdomare som helst skulle säkert komma och kolla om ni berättade vad som håller på att hända. Man behöver inte vara en "känd" ryttare själv för att tala med en överdomare...

ok tillsägning är enligt mig inte nog, böter eller avstängning, oftare, även för barn, det kvittar ju för hästen om den som pryglar är barn eller vuxen :crazy:

ha ha, det är rätt :devil: (har du livvakt när du nannar?)

Böter och avstängning är ju oftast mer kännbart än tillsägning, tillsägning kan man ju skita i när man åker därifrån...

nä men till föräldrarna kanske? hur ser det ut, har föräldrarna något ansvar vid tävling? Måste man ha en myndig person med sig eller så?

om nu inte barnen kan få böter, så är väl avstängning ett bra alternativ...

Upp till 13 år går barnet på myndigs gröna kort, då är det denna person som är ansvarig för barnet.

*knappen*

Har följt den här tråden nu och läst allt, och jag ser inte ner på någons åsikter eller liknande men jag förstår inte varför det blir sådant rabalder för att trådskaparen ville uppmärksamma bukefolket om vad HON sett på EN hopptävling. Jag kan mycket väl förstå att hon vill skriva av sig, kanske har hon överdrivit vad vet jag.

Såvitt jag förstår så handlar tråden om att det finns ett antal ryttare som inte riktigt beter sig som man ska mot sina hästar och trådskaparen ifrågasätter att de beter sig så, att föräldrar/tränare tillåter detta. Har jag fel? Vad jag tycker ä lite lustigt är att de då kommer inlägg som propagerar för hur mycket trådskaparen överdriver och att det minsann inte alls är så vanligt med folk som är elaka mot sina hästar och att hon inte ska klaga etc etc. Men vi är väl alla överens om att det FINNS en handfull ryttare som beter sig illa? Och hur duktig man än är och var man än jobbat så kan man inte bevisa att dessa ryttare INTE FINNS. Alltså är det onödigt att skriva ner en meritförteckning för att betynga sina inlägg. Hur mycket man har tävlat har väl inget att göra med detta? Visst, har man inte sett en sådan ryttare som beter sig illa så är det ju jättebra! Det visar ju att det kanske inte är så utbrett med det här som man får bilden av när man läser tråden. Men de ryttarna FINNS och inget någon säger kan ju bevisa motsatsen, har man sett en sådan ryttare så finns de ju. Även om de ej är många eller bundna till en ålder eller klass. Hur man sedan specificerar "djurplågeri" är ju en fråga upp till var och en. Det som är fullt brukligt i en persons ögon kan vara pålgeri i en annans.

Alltså, vad JAG tycker denna tråd skulle diskutera är INTE (citat:) "ponnyryttarna" utan vad som kan göras för att få slut på det. Och ifrågasätta de föräldrar som har sådana här barn, och varför barnen gör så etc. Själva beteendet allså, inte dess vara och inte vara. Det finns ju självklart vuxna som beter sig på det viset också, och varför gör de så? Nu har jag sett att det är ett antal inlägg som just behandlar detta och de är jag tacksam för då jag själv är intresserad i ämnet. Men det onödiga tjafset behövs inte tycker jag.

Som sagt, vill inte klanka ner på någon och är säker på att alla har något bra att säga i denna fråga. :bow:

Heja Älgis. Håller med till 100%.

Kan tillägga att min dotter blivit tillsagd en gång att hon skulle ta det lungt med spöet och inte tippa sin ponny. Hon hade inte något spö vid det tillfället. :crazy: Hennes kompis fick förra sommaren tillsägelse att hon inte skulle banka sin häst med sporrarna. Hon rider inte den ponnyn med sporrar eftersom han är känslig.
Jag har även upplevt att ryttare fått tillsägelse för att de pratat med sin ponny och för att publiken hejat på ekipaget.

Ibland kan det bli för mycket åt det hållet.

Snuffsan skrev:
Man får inte utdela böter till barn. Varken inom ridsport eller annat.

Är inte mer än en lekman inom det här så.. kan man stänga av en minderårig från tävling under en viss tid då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka