Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

.....jo de vet ja nog.....
själv e jag väldigt noga att reglerna följs om jag står som funktionär på en framhoppning, men de e inte alla som e...........

Smulu skrev:
Vet inte hur tävlingreglerna är men jag tycker att domaren borde utesluta ryttare som behandlar hästen illa från tävlingen. Vare sig det sker på framridningsbanan eller på tävlingsbanan.

Domaren kan inte hålla reda på vad som häder på tävlingsbanan OCH framhoppning samt övrigt område, domaren kan BARA bedömma de som sker på banan, resterande är det överdomaren som bestämmer över, har du klagomål på hur någon beter sig mot sin ponny/häst/funktionärer,medtävlande eller vad det gäller så går du till överdomaren, det är mycket möjligt att överdomaren inte kan göra något bara för att du har sagt till men den kan hålla ett extra öga på den du bett överdomaren titta på.

Tycker du domaren är för mesig och inte tar tag i saker när någon bendalar sin ponny/häst illa på banan så tag gärna upp det med denna om du inte tycker de leder någon vart så kan du alltid anmäla domaren till diciplinnämden om du har något konkret att paka på, men för att det inte bara ska vara ord mot ord så skadar det inte om du tex har en videofilm med tex "en brutal ponnyryttare" som inte får ens en tillsägelse, annar blir det som sagt bara ord mot ord, domaren anser sig säkerligen inte varit för mesig och ponnyryttaren anser sig minsann inte ha "misshandlat" sin ponny.

Narcissa__Malfoy skrev:
140-hoppning är inte svår hoppning. Svår hoppning är 150 och 160 är GP.
Jag har tävlat så enormt mycket och jag ser då inte särskilt mycket av det du påstår.
Visst händer det ibland men det är inte vanligt.

Konstigt att det alltid är de som inte har någon direkt insikt i sporten som klagar.
Du kan skita i att skriva till mig kollade nya tr och svår hoppning är 1,40 för att förr fanns inte 1,15 1,25 1,35 1,45 1,55 så nu är 1,40 svår hoppning. du kankse gör så mot din/ dina hästar dessutom tycker jag så och du ska Sk*ta i denna tråd om du sk avara så här jag ser väll vad jag ser.... så skit i min tråd om du tycker att jag e så j*vla DUM tro inte att du e så mycket bättre än mig eftersom du inte träffat mig!!! :mad:

Narcissa__Malfoy skrev:
Jag har tävlat så enormt mycket och jag ser då inte särskilt mycket av det du påstår.

Konstigt att det alltid är de som inte har någon direkt insikt i sporten som klagar.
Dessutom så har jag varit Hos Helena Persson ett X antal gånger så jag kan ju nog gansk amycket om sporten jag tävlar i!!!!!!! sörru! :mad:
Faktiskt så är väll denna sida byggd för att man ska säga vad man tycker och tänker eller???!!!!??.
Jag tycker att du kan SK*TA i att skriva i denna tråd om du nu är så DUKTIG :mad:

Men snälla lilla vännen.
Hetsa inte upp dig så. Jag har redan förstått att du inte kan så mkt. Du behöver inte spä på det ytterligare.

Det finns inte ens något som heter svår hoppning eller msv hoppning längre.

Jag har inte sagt något om att du är dum. Det visar sig ändå. Suck......

Man kan säga att en häst går svår klass nu också. Då menar man att den har gått 1.45-1.60. Däremot finns inte tex. Msv B för hästar längre. 150-1.60 kan kallas GP men också svår klass. Kolla tex. i resultat sökningen på ridsportförbundets hemsida.

Sen undrar jag om du verkligen har sett dig omkring på ponnytävlingar (som tråden handlade om) Självklart är de flesta ryttarna ödmjuka mot sina ponnyer men det finns rätt många undantag, tyvärr. Jag har sett flera och jag tror inte heller trådskaparen skriver en tråd om något hon hittat på... :smirk:
Jag undar också hur du kan skriva att hon är okunnig och dum bara för att hon påstår att detta faktiskt förekommer :confused: :mad:

Mahogney skrev:
Du kan skita i att skriva till mig kollade nya tr och svår hoppning är 1,40 för att förr fanns inte 1,15 1,25 1,35 1,45 1,55 så nu är 1,40 svår hoppning. du kankse gör så mot din/ dina hästar dessutom tycker jag så och du ska Sk*ta i denna tråd om du sk avara så här jag ser väll vad jag ser.... så skit i min tråd om du tycker att jag e så j*vla DUM tro inte att du e så mycket bättre än mig eftersom du inte träffat mig!!! :mad:

Var i TR har du läst att 1.40 är svårt kalss, det skulle vara intressant att veta. TR från i år?? Moment och stycke tack.

Eller hur, bara för att du tror att du är så himla bra ska du inte hacka på henne :mad: Du känner dig bara hotad av henne eftersom att Mahogney är bättre än dig :smirk:

140 var tidigare svår klass. För D-ponny..... (numera är den satt till 135, msv A är 130)

Menar du på allvar att Mycket_Irriterad skulle känna sig hotad av Mahogney? :rofl:

Arsozah skrev:
Eller hur, bara för att du tror att du är så himla bra ska du inte hacka på henne :mad: Du känner dig bara hotad av henne eftersom att Mahogney är bättre än dig :smirk:

VARFÖR skulla jag känna mig hotad av Mahogney?? :confused: ´
VAR hackar jag på Mahogney?? :confused:
VAR tror jag att jag är så himla bra??? :confused:
På vilket sätt är Mahogney bättre än mig? :confused:

VAR står det att att 1.40 är svårklass ??? Det kanske du kan svara på i Mahognys ställe eftersom jeg tydligen har helt fel som säger att det inte är så.

nu verkar ni allt ha kommit från ämnet en aning.... :smirk:

Det gällde huruvida ponnyungdomarna beter sig orättvist /illa mot sina ponnier och vilket ansvar föräldrarna har i detta läge.

Jag måste börja med att säga att det gläder mig att ungdomar själva reagerar och blir förbannade på ett orättfärdigt beteende. Hurra :banana:

Sen vill jag som förälder till tre ryttarinnor också berätta att som morsa är det _väldigt_ svårt att få gehör för sin kritik om telningen i mitt tycke inte beter sig på ett bra sätt. Det morsan säger tas inte alltid emot med öppet sinne s.a.s.

Här tror jag att tränaren har en viktig roll ! Att lära eleven inte bara att rida, utan att lära dem behandla sina ponnier med respekt!
Emn även andra utomstående kan gott ifrågasätta en unge/ungdom som beter sig illa- Jag har svårt att hålla käft ...

Nyrelski skrev:
Man kan säga att en häst går svår klass nu också. Då menar man att den har gått 1.45-1.60.
145 räknas som en 140 dvs gamla MSV A.....
Svår klass e fr o m 150....

taskmört skrev:
nu verkar ni allt ha kommit från ämnet en aning.... :smirk:

Det gällde huruvida ponnyungdomarna beter sig orättvist /illa mot sina ponnier och vilket ansvar föräldrarna har i detta läge.

Jag måste börja med att säga att det gläder mig att ungdomar själva reagerar och blir förbannade på ett orättfärdigt beteende. Hurra :banana:

Sen vill jag som förälder till tre ryttarinnor också berätta att som morsa är det _väldigt_ svårt att få gehör för sin kritik om telningen i mitt tycke inte beter sig på ett bra sätt. Det morsan säger tas inte alltid emot med öppet sinne s.a.s.

Här tror jag att tränaren har en viktig roll ! Att lära eleven inte bara att rida, utan att lära dem behandla sina ponnier med respekt!
Emn även andra utomstående kan gott ifrågasätta en unge/ungdom som beter sig illa- Jag har svårt att hålla käft ...

Får jag skit för något så vill jag faktiskt ifrågasätta det oavsett om det glider ifrån ämnet.

Så du tycker dina ungar lyssnar dåligt på dig om du säger ifrån dem om de beter sig illa mot era djur (iofs väldigt trevligt med en "morsa" som ser att även deras barn gör fel)?? Det är fakstiskt inte svårare än att slita ner dem från ponny och hindra dem från ridning ett bra tag om de inte kan uppföra sig på ett vettigt sätt mot djuret, hjälper det inte i längden så kanske du borde börja fundera på om de verkligen ska ha med djur att göra.

Angånde säga till andras ungar så kom inte och säg att DET faller i god jord, 90% av "ponnyföräldrar" tycker aldrig att deras ungar gör något fel och nåde den som säger till dem om något.

Skulle Mahogny vara bättre än dig?
Det ifrågsätter jag verkligen.
Men just det ja...hon har varit hos Helena Persson några gånger. Då måste hon vara elitryttare.... ;-)

Det har hänt att jag tagit hästen av barnen, ja. Och de har faktiskt lärt sig att behandla sina hästar med respekt, så nuförtiden är jag inte ett dugg orolig. Har till och med lyckats såpass, så att en av dem startar debatt på internet om ämnet :p

Det jag ville ha sagt är att som i alla andra situationer så lyssnar barn bättre på andra "auktoriteter" än sina föräldrar (Det kommer du nog att inse när du får egna barn.)
- vilket alltså inte betyder att man kan frånsäga sig sitt ansvar som förälder.
Var jag tydlig nog nu?

B T W så tycker jag att man faktiskt skall hålla sig till ämnet i de trådar man deltar i, är inte det "netikett"

taskmört skrev:
Det har hänt att jag tagit hästen av barnen, ja. Och de har faktiskt lärt sig att behandla sina hästar med respekt, så nuförtiden är jag inte ett dugg orolig. Har till och med lyckats såpass, så att en av dem startar debatt på internet om ämnet :p

Det jag ville ha sagt är att som i alla andra situationer så lyssnar barn bättre på andra "auktoriteter" än sina föräldrar (Det kommer du nog att inse när du får egna barn.)
- vilket alltså inte betyder att man kan frånsäga sig sitt ansvar som förälder.
Var jag tydlig nog nu?

B T W så tycker jag att man faktiskt skall hålla sig till ämnet i de trådar man deltar i, är inte det "netikett"

Tror säkert att barnen lyssnar bättre till andra ibland (det behöver man faktiskt inte ha egna barn för att förstå, förövrigt ska jag inte ha några :smirk:), MEN det är oftast helt tabu att säga åt någon annans unge utan att föräldrarna blir skogstokiga.

Tycker du att den som "skällde ut mig" utan andleding följer "netiketten"?

Narcissa__Malfoy skrev:

Hej! Jag läste vad du hade skrivit som svar till min lillasyster och jag känner att jag behöver försvara henne från okunnigas påhopp. Jag var själv med och var funktionär på samma tävling men till skillnad från min syster var jag funktionär båda dagarna och jag kan säga att det inte var någon slump att hon såg att många (inte alla ) men många behandlade sina ponnier som boxningssäckar. Jag tycker att det borde var förbjudet att behandla djur på det viset. Och som sagt var så behandlade inte alla sina ponnier fel men flertalet gjorded det.

Och om du undrar om jag är ett blåbär som bara sitter hemma och rider på ridsskola en gång i veckan så har du mycket fel. Jag tävlingsrider själv och har varit "hästskötare" åt min tränare som rider 150hoppning i 6år och har varit med på flertalet nationella och elit tävlingar med henne samt varit med på hur många träningar för A tränare att det inte går att hålla räkningen på dem längre.
Jag vet inte men för mina ögon så tycker jag att det verkar som att du känner dig träffad av ämnet.
\\ Emma

Narcissa__Malfoy skrev:
Skulle Mahogny vara bättre än dig?
Det ifrågsätter jag verkligen.
Men just det ja...hon har varit hos Helena Persson några gånger. Då måste hon vara elitryttare.... ;-)

OK inte schysst att jag nämde namn och jag vill inte att Helena P ska bli indragen i diskussionen eftersom jag inte har någon rätt till att dra med henne i denna diskussion och därför undrar jag bara om vi kan glömm allt jag har sagt om hur duktig jag är hit och dit för det är egentligen inget jag behöver bevisa för någon annan jag vet ju själv vad jag kan och inte kan samt vad jag såg och inte såg.

Trådar utveckas åt än det ena än det andra hållet. Dina barns (för det är det tydligen) ton är däremot inte speciellt god netikett. Den borde du kanske ta ett snack med dem om. Också kan du ju ta och lära dem att svår hoppning är 150 samtidigt.

Snuffsan skrev:
Trådar utveckas åt än det ena än det andra hållet. Dina barns (för det är det tydligen) ton är däremot inte speciellt god netikett. Den borde du kanske ta ett snack med dem om. Också kan du ju ta och lära dem att svår hoppning är 150 samtidigt.

Kolla Tr!!!
För fanns inte 1,15 1,25 1,35 1,45 1,55 så nu är svår hoppning 1,45 det kan vi redan du kanske ska lära dig själv först!!!!!
KOLLA NYA TR (TÄVLINGSREGLEMENTET)
Råkade skriva fel tidigare :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?