Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Snuffsan skrev:
Heja Älgis. Håller med till 100%.

Kan tillägga att min dotter blivit tillsagd en gång att hon skulle ta det lungt med spöet och inte tippa sin ponny. Hon hade inte något spö vid det tillfället. :crazy: Hennes kompis fick förra sommaren tillsägelse att hon inte skulle banka sin häst med sporrarna. Hon rider inte den ponnyn med sporrar eftersom han är känslig.
Jag har även upplevt att ryttare fått tillsägelse för att de pratat med sin ponny och för att publiken hejat på ekipaget.

Ibland kan det bli för mycket åt det hållet.

Men hur kan man bli tillsagd får något som man inte ens använder? Man måste väl se om ungen har spö i alla fall? :eek:

ankans skrev:
ha ha, det är rätt :devil: (har du livvakt när du nannar?)

Nej men jag har helt ärligt låst dörren till domartornet vid ett tillfälle :smirk:

Tydligen inte. Ibland kan man tro att en del domare har bestämt sig för att ta alla i öronen oavsett om det behövs eller ej.

Dottern skämdes som fasen och tyckte det var jättepinigt att få en tillsägalse. Jag klagade hos domaren efteråt men hon tyckte att det är sånt man får ta för hon måste minsann hålla efter på sin tävling. Att en och annan får tillsägelser fel var sånt man fick ta tyckte hon. Jag tycker definitivt att hon har fel. Ska någon straffas ska det vara absolut rätt.

Snuffsan skrev:
Så för att trådskaparen sett några ryttare som hon tycker inte klarar av att rida med sporrar så är ingen ponnyryttare mogen att ha sporrar och alltså ska sporrar förbjudas? Inse hur dumt det resonemanget är.

Du håller ju tydligen på med trav. Det finns ju en handfull kuskar som inte kan hantera en pisk på rätt sätt. Tycker du att vi ska förbjuda pisken i travsporten pga det gänget?
Det är väl inte det som är resonemanget. Eftersom så många inte är mogna att rida med sporrar och spö så ska det förbjudas. De som är mogna att rida med dem är förmodligen tillräckligt bra ryttare för att kunna rida utan också.

Dessutom skulle vi slippa de störande momenten i mätande av sporrar och spö och tillsägelser att sporrarna sitter upp-och-ner.

Varför ska de rida med sporrar och spö?

He,he. Rädd eller? :devil:
Du kan få låna min extrastora stekpanna om du vill nästa gång. :D
Men förstår dig. Vissa ryttare/föräldrar KAN vara "a pain inthe ass".
Det gäller bara att stå på sig och ha TR och överdomare på sin sida.

snäll nån..
Spö och sporrar räknas som hjälper. Vissa hästar/ponnyer kan behöva en förstärkning.

olgaklara skrev:
Jag håller med!

På ponnytävlingar förekommer det alldeles för mkt bestraffning av ponnyerna :mad:

Skillnaden är stor mot hästtävlingar där dommarna är mkt mer hårda!

Jag tycker nog att ryttarna på stor häst är MINST lika "fula" mot sina hästar, men de gör det mycket mer så att det inte ska synas....

älgen skrev:
He,he. Rädd eller? :devil:
Du kan få låna min extrastora stekpanna om du vill nästa gång. :D
Men förstår dig. Vissa ryttare/föräldrar KAN vara "a pain inthe ass".
Det gäller bara att stå på sig och ha TR och överdomare på sin sida.

Tja, vid just detta tillfället så hade det knappt räckt med en stekpanna jag hade inte nått upp att drämma ponnypappan i huvudet med denna, och DÄR räcker det inte alltid att "stå på sig", mer än än domare/funktionär har blivit mer och mindre misshandlade fysiskt, jag har inte råkta ut för det och ville inte heller råka ut för det därför låste jag dörren av säkerhetskäl.

Spö och sporrar är förstärkning av hjälper. Allt som oftast är de helt onödiga och/eller används fel.

Lady_S skrev:
Det är väl inte det som är resonemanget. Eftersom så många inte är mogna att rida med sporrar och spö så ska det förbjudas. De som är mogna att rida med dem är förmodligen tillräckligt bra ryttare för att kunna rida utan också.

Dessutom skulle vi slippa de störande momenten i mätande av sporrar och spö och tillsägelser att sporrarna sitter upp-och-ner.

Varför ska de rida med sporrar och spö?

Hur många är det som inte är mogna för det då?? 1-2%?? ska 98-99% straffas för detta då??

Det där är en helt annan diskussion som brukar föras på ridning då och så. Ta den där i en av det trådarna

Jag tycker det är väldigt få som använder de rätt, i alla fall på lägre nivå.

Är det? Jag tycker inte att en diskussion om regelverket på en hopptävling hör hemma på Ridning. Och när jag sökte fanns det heller ingen sådan tråd.

Lady_S skrev:
Jag tycker det är väldigt få som använder de rätt, i alla fall på lägre nivå.

Det är din personliga åsikt, överlag tycker jag inte att de är få som änvaänder det rätt utan de allra flesta kan använda detta på rätt sätt.

Även om man med "rätt" menar effektivt och vid rätt tillfälle och inte bara inom TR:s lagar?

På en tävlingsplats är det TR som gäller. Personliga åsikter har faktiskt inte med saken att göra.
Då får du få till ändringar i TR.

Självklart är det TR som gäller på en tävlingsplats. Det är ju en TR-ändring vi diskuterar. Och även om den aldrig kommer bli verklighet så kan det väl ändå vara en intressant fråga att diskutera. Hur hade det sett ut om spö och sporrar inte var tillåtet på t ex lokaltävlingar? Eller över huvud taget?

Senast ändrad:

Överhuvudtaget? Du vill alltså förbjuda all användning av spön och sporrar. Jistanes då.

Tror jag frågar varför?

*och sen drar jag mig tillbaka.*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar