Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Lady_S skrev:
Och så har vi föräldrarna som rycker ponnyerna i munnen, sparkar de i magen osv.

.......och så småningom ska ju de stackars misshandlade ponnyerna lastas o åka hem. Vill de sen inte kliva in i transporten så börjar man banka på dom med spadar o sopkvastar i hopp om att dom ska kliva in i kärran ......några rapp med spöt får dom också smaka på :mad:

Ja, man kan ju fundera på vad folk tänker med. Ponnyerna lär tycka det är jättekul att åka transport om de kopplar ihop det med smärta.

Gammeln skrev:
.......och så småningom ska ju de stackars misshandlade ponnyerna lastas o åka hem. Vill de sen inte kliva in i transporten så börjar man banka på dom med spadar o sopkvastar i hopp om att dom ska kliva in i kärran ......några rapp med spöt får dom också smaka på :mad:

Som man känner sig själv känner man andra :angel:

Ni får det att låta som att ponnysporten är rena djurplågeriet :eek: Klart att man har sett några uppföra sig illa på alla sorters tävlingar men av alla barn och föräldrar på en tävlingsplats är de allra flesta ödmjuka och behandlar sina hästar väl.
Man kan inte dra alla över en kam, bestraffa alla och tex. förbjuda sporrar (som nu endast får vara 1.5cm för ponny) och spö.
Lady_S Det finns många sätt att utbilda tränare och föräldrar, tycker ridsportförbundet att attityden behöver ändras på tävlingar kan man ju börja att ta upp det på tränarkurserna tex.

En sak man däremot kan disskutera är varför man är så noga med sporrarnas längd och vilka bett man får ha på ponny ända upp till elittävlingar när ryttare på stor häst få rida med i princip vad de vill, på en lokal tävling. Skulle de ryttarna rida bättre än ponnyryttarna på elitnivå :confused:

Som sagt, det är ingen större skillnad på ponny- och hästtävlingar. Jag har aldrig sagt att alla gör det som några gör. Men att det sker ibland är väl nog illa?

Men jag anser det inte vara ett straff att förbjuda sporrar och spö. Varför är det det? Det blir lika för alla och jag tror fortfarande att det skulle främja bra ridning.

Men hur ofta utbildas föräldrarna? Det är klart, klubbarna har studiecirklar för föräldrarna ibland. Det kanske skulle vara en bra idé att plocka fram material till en studiecirkel och skicka ut det till alla klubbar. Men för att en sån ska komma till stånd så måste man ju inse att det faktiskt finns ett problem. Det kommer inte komma upp på tränarkurser heller om man inte erkänner att det sker.

Jadu... Jag tycker inte att reglerna ska vara olika. Jag tycker inte att det ska finnas uppklassning på ponny heller. Det hade kanske varit bättre att säga att på unghäst och regionaltävling och lägre får man inte rida på andra bett än de här. Oavsett om det gäller ponny eller häst.

Senast ändrad:

Varför ska det inte finnas uppklassning på ponny? Det är väl jättebra att de som t.ex. tävlar msv inte får tävla ihop med LD ekipagen? Det gör tävlingarna rättvisare och sänker kraven på de grönare ryttarna. Det ger nya ryttare en chans om alla som rider klassen är på ungefär samma nivå. Förstår verkligen inte varför det är fel med uppklassning?

Hur många 1,40-ekipage tävlar 0,90?

På grund av uppklassningen stannar ekipage kvar på lägre nivå än de klarar av, för att inte bli uppklassade. På grund av uppklassningen kan ett ekipage som fått problem inte gå ner i klasserna och återfå sitt självförtroende, de kan bara kliva av och vänta två år tills poängen försvunnit. Sen om ryttaren blivit för gammal vid det laget... Tough luck! Men på häst är det tillåtet att göra så, fast man tävlar häst livet ut om man vill.

Uppklassningen är just till för att ekipage inte ska stanna på för låg nivå. Har man tagit ett visst antal poäng på regional-nationell nivå ska man inte få rida lokalt längre.

man får faktiskt starta i avd B nu för tiden just i fall det gått dåligt eller p.g.a. skada och man inte vill ut och tävla msv direkt.

Jag vet, men det betyder inte att det fungerar. Folk som aldrig tävlar regionalt/nationellt men som skulle kunna göra det låter bli för att de inte vet om de skulle klara det eller inte.

Om man inte klarar av att rida regionalt får man inga placeringar, dvs inga poäng, dvs ingen uppklassning. Systemet fungerar utmärkt.

Mitt i denna cirkus vill jag bara säga att jag var på nationell ponnytävling i helgen och jag är helt klart imponerad. Det var kanonfina ritter och alla jag såg var snälla mot sina ponnyer.

Att se dessa små tjejer hoppa Msv A var jättekul. Att ponnyerna sen var lika stora som min häst är en annan historia! :D

Nog förekommer det att folk rider som idioter, beter sig som idioter osv. Men det gör det överallt. Det jag däremot funderar på är betsling kontra sporrar. Inte användandet av spö osv i bestraffningssyfte. Men jag förstår inte varför man betslar upp så mycket det går och sen sitter och sparkar som en liten blå med sporrarna. Lite moment 22 för min del. :smirk:

Jag tycker större ansvar ska läggas på tränare och föräldrar - det är inte barnens fel att de gör som de gör - någon har talat om för dem hur de ska göra!

/C

Cyllene skrev:
Men jag förstår inte varför man betslar upp så mycket det går och sen sitter och sparkar som en liten blå med sporrarna.

Bank bank bank *men gå fram då* bank bank bank *suck, dumma häst, skärp dig nu* bank bank bank *men eh....* bank bank bank :smirk:

Struntprat!

Det är värst på regionalnivå. Där räcker det fortfarande med pengar för att komma någonstans. Därmed är föräldrarna halvgalna när ponnyn för 200 tusen med barnet på ryggen tvärstannar för att barnet inte kan rida.

Det finns det inte så mycket av på den lokala nivå, där är det mer "glada" amatörer.

Var på samma tävling, båda dagarna. 95 procent av ryttarna är helt ok i sin användning av sporrar och spö, men det fanns några som inte verkar förstå skillnaden mellan att korrigrera och bestraffa. Jag tycker att domaren var för flat, ett par tillsägelser det var allt.

För övrigt tycker jag att det är närmast pinsamt allt läsa en del pajkastning mellan olika personer här, men det är en annan femma. Jag kan också bli vass i tonen, men försöker undvika att gå på personen.

På lokal nivå är det kanske glada amatörer men fy vad det kan se ut. Skarpa bett för att de inte kan rida sin häst på ett korrekt sätt. Hästar i fel form och dåligt musklade är inte ovanligt. Sen flängrids det rätt mycket också.
Nä....det är på de lokala tävlingarna det skulle vara hårdare koll eftersom det är många amatörer där.

Men om man sitter och "sparkar som en liten blå" behöver man ju ha skarpa bett för att få stopp, eller? :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka