Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

starcraft skrev:
Men annars kan jag bara hålla med, en del ponnyryttare rider hemskt, men inte alla!! Det jag tycker är värst är nästan hetsen på framhoppning, tex i en MSVB(110 för mig) så ska alla hinder upp på 130 och hästarna stannar och stannar och folk rider som idioter bara för att de vill att hästen ska hoppa, jag tycker att har man kommit dit upp borde man lärt sig lite hyfs, men icke.

Det som är mest hemskt är att de är många som bara gör det för att psyka konkurrenterna :mad: :mad: :mad:

ankans skrev:
Ja ja, hellre ett glatt barn i lätta klasser som bryr sig om sin pålle än en bortskämd unge som gråter för de inte vinner.....

Och det är de enda alternativen alltså?

I den här tråden är slutsatsen att det finns inga lyckliga, välridande, duktiga ponnyryttare i de högre klasserna? Speciellt inte på en bra, dyr ponny. Det finns en hel del sådana kan jag upplysa er om.

ankans skrev:
Framförallt på föräldrarnas beteende, ungarna for ut från banan och piskade de stackars ponnyerna för de vägrat ut sig eller rivit, tårarna rann på ungarna och föräldrarna tröstade, ingen brydde sig om hästen :crazy:

Men fy vad hemskt :eek: När det är på detta sätt så ger ju inte ridningen någonting alls, varken för hästen eller ung:devil: För att bespara hästarna en massa lidande så borde man förbjuda ponnytävlingar tävlingar........Är det så här man vill visa allmänheten hur det ska gå till på en ponnytävling, jag är chockad........ :confused:........vilket ansvar tar den arrangerade klubben då sådant får ske under klubbens arrangemang :confused:

Senast ändrad:
Smart!

Gammeln skrev:
För att bespara hästarna en massa lidande så borde man förbjuda ponnytävlingar

Också förbjuder vi all travsport för travarna piskas,
och galoppsport för alla galoppörer rids hårt och går sönder,
och förbjud fälttävlan för alla Ft hästar dör på banan,
och hoppning för det är onaturligt för hästar att hoppa över hinder,
och transporter för alla slår sina hästar när de lastar,
och sadlar för alla sadlar ligger fel gör ont på hästan och
dressyr förbjuder vi därför att alla dressyrhästar har kotledsinflammationer
och islandshästar går bort direkt eftersom alla har exem, och det förstår ju alla hur plågsamt det är...... :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Smart!

Snuffsan skrev:
Också förbjuder vi all travsport för travarna piskas,
och galoppsport för alla galoppörer rids hårt och går sönder,
och förbjud fälttävlan för alla Ft hästar dör på banan,
och hoppning för det är onaturligt för hästar att hoppa över hinder,
och transporter för alla slår sina hästar när de lastar,
och sadlar för alla sadlar ligger fel gör ont på hästan och
dressyr förbjuder vi därför att alla dressyrhästar har kotledsinflammationer
och islandshästar går bort direkt eftersom alla har exem, och det förstår ju alla hur plågsamt det är...... :smirk:
Hehe det var bra sagt :bow: Men det är f*n sant ju! Man kan ju inte säga att man ska förbjuda ponnytävlingar för att vissa ungar är dumma mot sina hästar :confused: Nä usch tycker faktiskt synd om hästarna. De är ju inte vana vid att vi ska hantera dem överhuvudtaget, sen så kommer vi och tar in dem i transporter och grejjer... usch

Senast ändrad av en moderator:

Fast på den tävlingen så var det faktiskt så illa, sedan säger jag inte att det är så överlag för det tror jag inte men det är den enda ponnytävlingen som jag någonsin varit på förutom när jag själv tävlade ponny.

*knapplån*

Suck. jag har inte orkat läsa hela tråden, men av det jag har läst så kan jag bara säga suck. Vad får ni ut av att vara så här otrevliga mot varandra??? Jag förstår inte.

Narcissa; tror du att Mahogney ljuger? Kan du inte bara säga det rätt ut i så fall? För jag är iaf väldigt förvirrad. Det är väl jättetrevligt att du har hamnat på ponnytävlingar där alla ponnyer har svävat omkring på små rosa moln, men det behöver ju inte betyda att det alltid är så. Är det nödvändigt att ha en så spydig ton? Säg mig, vad fick du ut av det?

Mahogney, Vad fick DU ut av att svära och skrika åt Narcissa? Kändes det bättre då? Min första tanke var, att om du tänder till så kvickt på några små elakheter (eller vad man ska kalla det), hur reagerar du då inte om din ponny vägrar? Det klingar bara lite falskt. Man måste inte hugga direkt. Otrevligt, tycker jag.

Fö. Är det så att det är olika hur ponnyryttarna behandlar hästarna beroende på vart i landet man är? Jag har inte varit på ponnytävlingar annat än här i norrland, så jag vet inte hur det ser ut söderut. Men det verkar som om det är lite otrevligare längre ner i Sverige, för här i norrland tycker jag att det är övervägande trevligt att titta på ponnyhoppning. Sen tycker jag att vi här uppe har väldigt hårda och rättvisa domare, som snabbt varnar om spöet används lite för friskt, och jag tycker att ryttarna lyssnar väldigt bra på sådana varningar.

Arwyn skrev:
Men det verkar som om det är lite otrevligare längre ner i Sverige, för här i norrland tycker jag att det är övervägande trevligt att titta på ponnyhoppning. Sen tycker jag att vi här uppe har väldigt hårda och rättvisa domare, som snabbt varnar om spöet används lite för friskt, och jag tycker att ryttarna lyssnar väldigt bra på sådana varningar.

Det verkar vara i mitten av Sverige i så fall. I skåne har vi också hårda och rättvisa domare, och här nere ser vi inte heller det som vissa här beskriver.

Ang. den tävling som Rufsan och Ankans beskriver så var ju en Bukefalist där och tävlade om jag inte har helt fel. Den personen kanske har någon kommentar? :angel:

Måste bara svara på det du skriver om barn som gråter. Det är väl ingenting som hör till denna diskussionen? Lider hästarna för det också?

Om man tränat och laddat och fokuserar till max så är det väl inte konstigt att man gråter om det går åt skogen? Du säger att de gråter för att de inte vann. Hur vet du det? Min dotter har gråtit på tävling många gånger. Någon gång har hon gråtit om hon gjort en riktigt bra runda, legat på placering och blivit petad av siste ryttaren med en tiondels sekund. Då kan det komma en tår. Senast hon grät var när hon ledde en poänghoppning och red en så korkad väg till jokerhindret att hon fick två stopp och blev utesluten. Gör detta henne till en bortskänd unge som inte bryr sig om annat än att hon vinner? Knappast.

Gammeln skrev:
En typiskt kommentar från en besviken ponnymamma :angel:

Äntligen! Äntligen kom kommentaren du väntat på tillfälle att skriva ända sedan du blandade dig i tråden! Du är en elak fan Gammeln, och vi vet alla varför du plötsligt kommer tillbaka till Buke och plötsligt har en otroligt intresse för ponnyhoppning, som du knappt ens vet vad det är. Ditt enda intresse är att få mig att framstå som en dum mamma som plågar ponny och dotter. Alla som känner mig vet hur korkat det är så - lägg ner!

Snuffsan skrev:
Och det är de enda alternativen alltså?

I den här tråden är slutsatsen att det finns inga lyckliga, välridande, duktiga ponnyryttare i de högre klasserna? Speciellt inte på en bra, dyr ponny. Det finns en hel del sådana kan jag upplysa er om.

Klart det finns, vet jag många som är...

Snuffsan skrev:
Måste bara svara på det du skriver om barn som gråter. Det är väl ingenting som hör till denna diskussionen? Lider hästarna för det också?

Om man tränat och laddat och fokuserar till max så är det väl inte konstigt att man gråter om det går åt skogen? Du säger att de gråter för att de inte vann. Hur vet du det? Min dotter har gråtit på tävling många gånger. Någon gång har hon gråtit om hon gjort en riktigt bra runda, legat på placering och blivit petad av siste ryttaren med en tiondels sekund. Då kan det komma en tår. Senast hon grät var när hon ledde en poänghoppning och red en så korkad väg till jokerhindret att hon fick två stopp och blev utesluten. Gör detta henne till en bortskänd unge som inte bryr sig om annat än att hon vinner? Knappast.

Ta inte meningen ur sitt sammanhang. Jag pratade om ungarna som kom ut ur ridhuset med pisken i högsta hugg och tårarna flödande, vars föräldrar sket i hästen och tröstade ung :devil: istället, hade det varit mitt barn hade hand åkt på ett kok stryk om han behandlat hästen så.

Du behöver inte gå i försvar för ditt barn, du vet väl hur ditt barn fungerar och vilken inställning hon har till sitt tävlande? Då behöver du inte försvara det heller, om du vet att ni gör rätt. Detta är inte riktat till dig personligen...

"Ställer man så höga krav på sina ungar och deras hobby att de som 10-14 åringar gråter när de inte vinner?" skerv du. Eftersom min dotter gråter på tävling då och då förklarade jag att det inte alltid beror på att man måste vinna.

Som sagt, du vet hur din dotter fungerar och du vet bäst hur det ligger till i hennes fall, jag betvivlar inte för en sekund att du har koll och kontroll på din dotters beteende vid tävlande.. Du vet att hon inte har prestationsångest för att du pressar henne.

Det är igentligen det jag ville ha sagt i mitt uttalande, att just föräldrarna ibland kanske är orsaken till att ponnierna behandlas illa och att ungarna gråter när de inte vinner.... För höga krav helt enkelt...

Och det där var trådens mest irrelevanta kommentar. Gratulerar.

Vad exakt vill du säga med den? :confused:

Barn är ju också människor :smirk: lite mindre bara. En del är utpräglade tävlingsindivider andra har en mer soft inställning till tävlande andra är helt ointresserade.
Det är väl inte konstigare än så?
Tävlingsindivider ställer jättestora krav på sig själva när det gäller- det behöver de ingen hjälp med, och självklart blir besvikelsen stor om det inte går som man tänkt. Spelar ingen roll om man är 8, 14 eller 24 år gammal.

Impulskontrollen brister nog lättare i barnaåren, men hur många har inte sett galna hockeyspelare som slår sina redskap till småflisor?
Hockeklubbor det är ju döda ting-problemet som diskuteras här är ju det fåtal, som de facto inte kan behärska sin besvikelse utan ger sig på ett levande väsen?

Det förkommer också inom storhästsporten att namnkunniga ryttare "korrigerar" på ett vidrigt sätt. Har till ochmed sett en av våra stora svenske i direktsänd TV bära sig åt så man rodnade ända ut i i tårna...

ankans skrev:
Som sagt, du vet hur din dotter fungerar och du vet bäst hur det ligger till i hennes fall, jag betvivlar inte för en sekund att du har koll och kontroll på din dotters beteende vid tävlande.. Du vet att hon inte har prestationsångest för att du pressar henne.

Det är igentligen det jag ville ha sagt i mitt uttalande, att just föräldrarna ibland kanske är orsaken till att ponnierna behandlas illa och att ungarna gråter när de inte vinner.... För höga krav helt enkelt...

Nu tävlar iofs inte mitt barn hoppning, men hon kan också gråta eller bli arg (dock inte så att det går ut över ponnyn) när hon blir besviken på tävling. Det har inte med att göra med några krav från oss föräldrar, detta barn är oerhört fokuserat i allt, dvs även i skolarbetet.

Men visst finns det föräldrar som använder sina barn till att uppnå de ridframgångar de själva inte fick.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka