Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Jag tror att huvudet på spiken är just tränarna. Ungarna har respekt för tränarna, men tyvärr så är det antaligen dem som lär ungarna att rida kass vägar så att hästarna inte har en chans att hoppa. Det kallas visst att träna ohoppningsvändningar. Jag tycker att ungarna i första hand borde lära sig rida RÄTT ridvägar.

Narcissa__Malfoy skrev:
På lokal nivå är det kanske glada amatörer men fy vad det kan se ut. Skarpa bett för att de inte kan rida sin häst på ett korrekt sätt. Hästar i fel form och dåligt musklade är inte ovanligt. Sen flängrids det rätt mycket också.
Nä....det är på de lokala tävlingarna det skulle vara hårdare koll eftersom det är många amatörer där.

Men du... jag kommenterade inte ridstilen, det finn ju ingen kräksmiley här så det gick inte så bra.

Jag vidhåller dock att det ofta är kombinationen "mycket ponny" och "lite ryttare" som gör att det blir bestraffning av en ponny som gjort vad han blev ombedd av ryttaren snarare än en korrigering av en ponny som inte varit uppmärksam på hjälperna.

Det finns väl värre saker än sporrar och spön i så fall som man skulle kunna förbjuda.

Den_Lille skrev:
Struntprat!

Därmed är föräldrarna halvgalna när ponnyn för 200 tusen med barnet på ryggen tvärstannar för att barnet inte kan rida.

Men är en ponny för 200' så trög att ungarna måste sitta o banka på ponnyen :confused: Men å andra sidan så kanske själva bankandet på ponnyen gör att den tvärstannar eftersom den då inte vill prestera nåt då den blir utsatt för bankning, ponnyen trivs då inte och ledsnar, oavsett prislapp :angel:

Nej, nej, det är de ponnyerna som har skarpa bett istället...och som rids enbart på graman hemma för att nåt annat klarar inte ungen av.

Jag tycker att domarna måste bli mer bestämda och säga åt ungen vad det är som gäller på en tävlingsplats ifall den gör fel. Så om domarna säger till bättre, och tränarna berättar för ungarna vad det är som gäller och olika regler och sådana saker så skulle allting bli mycket bättre!

Sen förstår jag inte varför ni hackar mer på ponnyryttarna än storhästryttarna, de kan vara minst lika elaka. Men sen så gäller det ju också rutin. Ju mer ponnyryttare har tävlat desto lugnare och finare blir dem, de förstår mer vad det är som gäller. Tror jag iaf :smirk:

Det är helt uppenbart att många har missuppfattat vad ett spö är tillför... någon borde lära ungarna (och vissa vuxna) att spö är en förstärkning av en hjälp och inte till för bestraffning... för sporrar gäller förståss samma sak... Jag tror inte att dessa ponnyryttare vill vara dumma med sina ponnies, det handlar om att de inte förstår/vet bättre... men det är då det sjuka är att föräldrarna och överdommarna inte reagerar... av erfarenhet är överdommarna hårdare på hästtävling än ponnytävlingar, det krävs en SKÄRPNING av vuxna människor, de ska trots allt vara föredöme för de små...

Ja, nu gör det det ja....jag hade missat det. Men 140 är iaf inte svår klass.

Gammeln skrev:
Men är en ponny för 200' så trög att ungarna måste sitta o banka på ponnyen :confused: Men å andra sidan så kanske själva bankandet på ponnyen gör att den tvärstannar eftersom den då inte vill prestera nåt då den blir utsatt för bankning, ponnyen trivs då inte och ledsnar, oavsett prislapp :angel:

Jag förstår faktiskt inte hur du helt plötsligt kan bli så insatt i ponnyhoppning :angel: Du som knappt sett en ridtävling förutom vissa lokala tävlingar där vissa personer startat vet helt plötsligt allt om hur barn rider sina ponnier :crazy:

Du som "aldrig" (?) skulle skriva på buke mer eller kan det vara så att du lånat ut ditt nick??.......... igen... :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är absolut av den uppfattningen att det inte är UNGARNA man kan göra ansvariga på något vis. Det är framför allt tränarna. De måste få ungarna att förstå varför en häst stannar och att man INTE kan spöa häst över ett hinder om man rider som en kratta, snett och vint. Grejen är att jag sällan ser GRUND ridning på dessa så kallade träningar, det är omhoppningsvändningar och annat som de INTE skall börja med innan de har klart för sig hur en riktig ridväg ser ut. Hur ofta ser man att en unge (eller en äldre( får göra om och om anridningen mot ett hinder för att ridvägen är kass ? sällan, bra hästen hoppar)

Dessutom så är det lika mycket skit på storhästhoppning, men av nån anledning så klagas det mest på ponnyungar (företrädesvis av andra ponnyungar - anar man en viss avundsjuka ?)

*knapplån* Och så har man dessa föräldrar som hela tiden säger att " det där behöver du inte göra" fastän tränaren uttryckligen har sagt att det är just så man måste göra/rida. Barnen vill ju hemskt gärna lyssna på sin tränare men vågar inte heller stå emot sina föräldrar :crazy:

Sedan är det värre på ponnytävlingar även om det är hemskt ibland även på storhäst, jag satt förra året (eller förrförra)och kollade på GP ponnyn- tävlingarna i Kungsbacka som går i mars och det var helt hemsk att kolla på, var och varannan unge vägrade ut sig, alla hade pelham och piskade och sparkade på sina ponnier. Dom extremt få som faktiskt red väldigt bra var dom barn som kom ifrån ryttarföräldrar. Ungar flög åt alla håll och kanter och ponnier skenade. När det var dags för D-ponnierna i den klassen (har för mig att det var en LA) så såg man en stor skillnad på ridning till det bättre.

Eftersom jag inte har egna barn eller känner barn som tävlar har det inget med avundsjuka att göra utan detta var helt enkelt ren fakta.

Senast ändrad av en moderator:

Narcissa__Malfoy skrev:
Men snälla lilla vännen.
Hetsa inte upp dig så. Jag har redan förstått att du inte kan så mkt. Du behöver inte spä på det ytterligare.

Det finns inte ens något som heter svår hoppning eller msv hoppning längre.

Jag har inte sagt något om att du är dum. Det visar sig ändå. Suck......

ojojoj.... ta det lungt.. så barnsligt.. du är intebäst påallt.

ja tror inte att alla barn göö såå mee sina hästar...!!!
men ja kna hålla mee dii om att det ä jävligt dummt..!!
sj är ja en filcka på 12 snart 13 å om j askulle haft en ponny å vart mee såå skulle ja låte ponnyn gåå i det tempot som passa... dvs att ja skulle inte presis skritta runt eler såå.... men ja skulle inte heller villja flängrida banan...!!!

jag var där, det är precis samma tävling som jag reagerade starkt på, värsta jag någonsin sett...

Som skarpa bett. Var och varannan har ju pelham eller pessoa.

Eller diverse hjälptyglar (som man förvisso inte får ha på tävling) men som det rids med till vardags.

ankans skrev:
jag var där, det är precis samma tävling som jag reagerade starkt på, värsta jag någonsin sett...

Ja visst var det , chockad blev jag eftersom jag aldrig annars besöker ponnytävlingar men eftersom det var på hemmaplan tänkte jag kika dit :crazy:

Det var min första hopptävlning i högre klass jag var på, så jag kan säga att jag blev väldigt chockad... Framförallt på föräldrarnas beteende, ungarna for ut från banan och piskade de stackars ponnyerna för de vägrat ut sig eller rivit, tårarna rann på ungarna och föräldrarna tröstade, ingen brydde sig om hästen :crazy:

Det var klart inte alla, långt ifrån, men många.... Ställer man så höga krav på sina ungar och deras hobby att de som 10-14 åringar gråter när de inte vinner? Ska det inte vara en lek? Ett intresse? Var tog det roliga vägen?

Vet flera barn som slutat med ridningen när föräldrarna pressat dem för hårt, har en bekant bl a....

Ja ja, hellre ett glatt barn i lätta klasser som bryr sig om sin pålle än en bortskämd unge som gråter för de inte vinner.....

olgaklara skrev:
Jag håller med!

På ponnytävlingar förekommer det alldeles för mkt bestraffning av ponnyerna :mad:

Skillnaden är stor mot hästtävlingar där dommarna är mkt mer hårda!

min erfarenhet är tvärtom, att de är mycket hårdare med tillsägningar på ponny än på storhäst... Kanske inte är så, men det är så jag upplevt det iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka