Ponnyfråga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

indian-charlie

Trådstartare
Min dotter (13 år) köpte sin första egna ponny i höstas och han är 19 år, jättego :love: kärlek vid första ögonkastet...Men nu undrar jag om ngn har erfarenhet om tjafs i stallet(mellan ett gäng 13 åriga tjejer). Det disskuteras livligt om vad man kan o inte kan göra med en ponny på 19..Min dotter rider sin ponny 6 dagar i veckan och alltid på underbara skogsvägar, e det fel ? hon har inga planer på att tävla eller så utan vill bara ha en snäll o go ponny att sköta om och att rida på fritiden.. för mig låter detta underbart eller ??:rofl:

Senast ändrad:
Sv: Ponnyfråga?

Är ponnyn i bra kondition och verkar må bra så är det ingen fara. Bättre att hålla igång en gammal häst än att ställa av den...

Jag tycker att det är den förebyggande vården som är viktigast. Att man tänker på att man har en äldre häst, mat, motion, skötsel mm mm

Det beror ju visserligen på hur man rider. Jag har haft en äldre gentleman på 20 år som tävlades ibland och var i god kondis.

Sen är det kanske den så vanliga avundsjukan som spökar i stallet. Att man aldrig kan låta var och en sköta sitt:smirk:

:bow: Tackar, känns alltid skönt med lite "stöd", man kan ju känna en viss frustration när det pratas....

13-åriga tjejer har alltid mer eller mindre välgrundade åsikter. Men kanske är det bra om dottern rider lektioner på hästen också, även en gammal häst behöver det. 19 år behöver inte vara särskilt hög ålder för en ponny som är frisk och inte sliten. En av våra var 19 när han kom till en fodervärd för att vi inte hade tid med honom, hon tävlade i lätta klasser och han levde nästan 10 år till. Men det var en new forrest vars pappa blev urgammal så det låg väl i släkten.

Men självklart måste man kolla att den rids på ett bra sätt, inte bara flänger omkring i skogen i full fart, även en robust ponny kan ridas fel.
Din dotter behöver nog i vilket fall hjälp av en instruktör med att hålla hästen välgymnastiserad så att den håller länge, och kan då får råd om hur hon ska rida den så att ingen kan klaga.

Jag anser fö att en 13-åring ska inte få egen häst om h*n inte har åtminstone en hästkunnig förälder som kan hjälpa till. Jag tycker inte om när en liten tjej lämnas med ansvaret för en häst och två välvilliga naiva föräldrar står och ser lyckliga ut för att dottern är så glad, men låter henne vara "experten" på hästar. Om inte föräldrarna kan tillräckligt ska de se till att barnet har någon annan som kan.

Det kanske din dotter har, det här var mer en allmän åsikt, så du ska inte ta illa upp om det inte gäller din dotter.

När vi köpte ponny till min dotter köpte vi en gammal gentleman på 24 år. Det var en välutbildad herre som tävlat i SM i de flesta disiplinerna. Han reds dagligen och tävlades på mindre tävlingar innan min dotter gick över till storhäst. Vår målsättning var att han skulle stanna hos oss som pensionär men det dök upp en falmilj som behövde en snäll ponny. Så han fortsatte sitt värv som utbildare med en ny ryttare att lära upp. Sist jag hörde från honom var still going strong och busig 30 år gammal.
Min gamle tävlingshäst tävlade i allsvenskan när han var 19 så om hästen är frisk och hel är 19 ingen ålder.

Visst orkar ponnyn... Speciellt om det sker med regelbundenhet och inte sporadiskt. Dvs hon rider 6 dagar ena veckan och sen står ponnyn två veckor.

Omväxlande träning är bra för alla hästar. Och som någon annan här inne skrev. Jag skulle låta barnet rida lektion minst en gång i veckan för instruktör. Framför allt för utvecklingen av barnet. Dessutom blir hon själv säkrare på vad ponnyn orkar om hon har stödet av en instruktör i ryggen.

Beträffande tjafset i stallet så är det som sagt en kombination av avundsjuka och starka åsikter som tjejer i den åldern alltid har.

Är du osäker hade jag kontaktat någon äldre pålitlig människa som tittat på ponnyn. Gett ett utlåtande och sen satt ungarna mot väggen och sagt till de på skarpen. De har bara hittat någon att hacka på och ni tar tacksamt emot. Låt gärna din dotter rida lektion oxå skadar aldrig. Har du lite logik själv ser du ju om ponnyn orkar ridningen eller inte ser den glad och pigg ut är det ju ingen fara. Lektionerna behöver ju inte vara så tuffa. Slutar inte ungarna i stallet att snacka hade jag flyttat det kan fördärva mkt. Låt din dotter ha kul med sin ponny passa på att lära dig lite själv oxå. Är du osäker så ha någon pålitlig att fråga ridlärare är bra då vet du att de har utbildning. Ha kul

Jag kan ju tillägga att min dotter tar lektioner och att det mest handlade om att alla påpekar att han är 19 år, dom andra har hästar-ponnys som är mellan 7-12 år.. Våran ponny är vältrimmad och välskött och han njuter väldigt mycket av att ridas i skog o mark..Han är enligt dom flesta andra (som har erfarenhet) en mycket pigg ponny...Jag har själv ridit i yngre år men blev tyvärr instängd-biten och det slutade med att jag blev mycket rädd för hästar. Håller sakta men säkert på att lära mig umgås med dom igen...Tack för kloka ord.......

Typiskt småtjejer i gäng säger jag, tyvärr. Bry er inte ett dyft!
Är ponnyn frisk och pigg - varför haka upp sig på åldern det är ju befängt. Låter som han rids vettigt och med mycket omsorg.

Kan säga så här, att när jag red och tävlade ponny så försökte vi pensionera henne vid 20 års ålder från tävling och träning, dvs det var tänkt att en liten tjej skulle motions rida henne ute i skogen bara ca 4-5 dagar per vecka. Det funkade inte. Ponnyn blev riktigt deprimerad, hon var alltid glad annars, blev sur och ledsen och tappade gnistan. Gnäggade ledset och kom springande i hagen när man kom med transporten för att åka iväg på träning och tävling med min stora häst.

Tjejen fick då börja träna för tränare och tävla små lätta lokala och klubb tävlingar igen. Ponnyn blev sig själv omedelbart, glad och pigg igen precis som hon alltid varit.
Hon reds på detta sätt dvs lätt träning och tävling tills hon var 25 år gammal, då blev hon knackig och fick pensioneras till lätt promenad ridning, som hon klarade fram till 32 års ålder då hon dog i hagen av en blodpropp.

Njut av er ponny och lita på er själva!

Är hästen frisk och har kondition är 19 år ingen ålder. Äldsta hästen jag ridit var 32 år och fullständigt outröttlig och reds som vilken annan häst som helst. Medan de andra hästarna blev trötta efter jog genom skogen på 45 minuter så var gamlingen fortfarande oberörd och mycket framåt. När hästen börjar bli äldre är det bra om man delar upp passen på flera/dag för att hålla hästen mjuk och rörlig...och tidsmässigt räcker det då med ca 30 minuter per pass...så fortsätt ha det bra med er ponny!:banana:

Ska tillägga att denna häst på bilden är 17 år och håller precis på att bli omskolad från skogshäst till westernhäst
Aj982.jpg

Senast ändrad:

så länge hästen mår bra och är pigg och frisk spelar det ju ingen roll hur gammal den är.:)
säj till dottern att rida på och ignorera dom andra små tjejerna

Sv: till mackan!

Gud vilken fin historia!!!!Blev alldeles gråtmild när jag läste det sista...:cry: Angående hästen vill jag berätta att min mamma har ett halvblod på 23 år som hon kom femma med i rönningeritten (distanstävling) bland alla unga araber, o som f.ö. är mkt pigg, men tyvärr är avställd p.g.a att hon trampade en spricka i hoven på en sten i hagen....men nog om det...fin historia i alla fall!

kan ju även tillägga att det finns en shettis som är drygt 40 och körs och promeneras med lite då och då. pigg och vild är han

Detta är till alla er som skrivit...:bow: Tack för både ris o ros..vår ponny kommer nog att fortsättas rida som han gjort hittills eftersom han mår gott utav det, dottern säger att hon ska stå på sig...:rofl: Vi ser ju att han trivs med det. Det är häftigt att höra om "gamla" som har krut i sig.. Tack och god fortsättning på Er alla och era kära fyrbenta älsklingar

Låt dottern rida men se samtidigt till att de övriga flickorna i stallet inte blir för på annars kan det sluta med att dottern lessnar. Skulle hemskt gärna vilja veta var du har hästen, är ju lite nyfiken när man bor så nära.

arabia skrev:
Låt dottern rida men se samtidigt till att de övriga flickorna i stallet inte blir för på annars kan det sluta med att dottern lessnar. Skulle hemskt gärna vilja veta var du har hästen, är ju lite nyfiken när man bor så nära.
Du kan gå in på min "site" där du kan maila mig...:banana:

Tycker det låter som ett paradis! :)

Bara hästen är i god kondition och välskött kommer inte några diskutioner uppkomma. Sedan finns det säkert lite smällar man måste ta på vägen men har det gått bra så här långt.

Jag kan tänka mig att andra vill säga lite si och så om hur hon rider el. något liknande, både dåliga och bra påpekanden. Bara för att anda säger till en hur man kan göra behöver inte det betyda att dom är dumma eller något liknande. Men blir det lite fööör på tycker jag din dotter borde själv säga ifrån att hon inte har några sådana krav utan bara vill ha skoj! :D om du säger till blir det troligen bara värre :crazy:

Senast ändrad:

ja det finns ju ingen anledning att dra ner på ridningen bara för att han kommer upp i åren.
håller man igång hästen längre, så håller den ju längre också ;)

:banana: Jupp, jag håller med om paradis....det var väl så det var tänkt iallafall, självklart finns det "smällar" man får ta men eftersom tanken var att hon skulle börja med en "gammal" ponny dels därför att det är första egna ponnyn och dels för att jag inbillar mig att hon även kan lära sig av hästen, han har bra grundutb och lb, älskar dressyr osv. Hon har en mindre syster som jag iallafall hoppas ska kunna börja sin "karriär" på vår plutt... Tanken var iallafall att det ska ridas i skog o mark, kanske bada i vår sjö och kunna njuta av att vara hästägare:)

Vad vettigt av dig att din dotter tar lektioner många tror att det är en leksak som man sprätter runt på. Jag tror att ponnyn klarar sig många år till ponnyer kan ju bli gamla. Men jag hade ändå inte låtit fjantarna i stallet snacka skit de behöver lära sig lite vett. Ha de bra.:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 137
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 143
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har en 12 årig dotter (13 i höst) som fick sin första ponny i augusti förra året. Vi har ponnyn inackorderad på bilavstånd. Hittills...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 716
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010