Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle verkligen behöva en större häst att rida. Eftersom hon redan nu är 170 cm lång och troligtvis växer en dm till under de närmaste åren så var min första tanke att det vore lika bra att gå direkt på en storhäst, men efter att ha varit och tittat på ett par stycken är jag inte lika säker på att det är rätt strategi. Dottern rider bra, hon är i princip uppväxt på hästryggen och har bra balans och fin känsla, men hon saknar fortfarande styrka och väger ju typ ingenting så en stor häst (även av något mindre modell) blir väldigt mycket häst för henne. Kanske vore det trots allt bättre att mellanlanda på en d-ponny?
Det som talar emot d-ponny är väl framför allt att jag är rädd att den kommer vara urvuxen på nolltid men att jag ändå inte kommer klara av att sälja den (hästarna blir familjemedlemmar som jag har lite svårt att göra mig av med…
). Sen tänker jag också att en d-ponny blir svårare för mig att hjälpa till med. En storhäst skulle jag också kunna rida emellanåt, om dottern har mycket annat en period eller så, men en d-ponny tror jag nog inte att jag borde rida. Nu har dottern hittills inte varit så intresserad av att tävla, men det vet man ju aldrig hur det blir framåt och om hon skulle vilja tävla så gissar jag att en ponny skulle vara att föredra ett antal år till.
Skulle behöva lite hjälp att resonera. Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hur skulle ni gjort? Kan säga att det hjälper ju inte heller att marknaden ser ut som den gör just nu med hysteriska priser och hästar som säljs på nolltid…