Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Det kan ju bero på många olika saker. Kanske ponnyerna uppförde sig annorlunda vid provridning hos fd ägare? Det händer ju ofta att hästar och ponnyer ändrar sig lite när de byter hem. Eller så kanske man väljer med hjärtat - typ "söt ponny" - i stället för med hjärnan. Det är ju inte helt ovanligt, tänker jag...

Delvis KL

Är ju inte heller så givet att ponnybarnet vill göra vad det nu är de vill, när ponnyn köptes. När skäcken köptes kanske ryttaren (jag är sämst på namn) inte alls funderat på några tornerspel. Men det har kommit sen. Osv.

Kan ju hända även vuxna, en klassiker är väl hobbyryttaren som vill ha en häst för glada uteritter och lite lagom träning på LC-nivå i dressyr och/eller hoppning. Men sen får blodad tand och inser att det här med hoppning (eller nåt annat) är ju himla kul. Tyvärr är hästen inte den lämpligaste för just hoppning. Hästen var utmärkt för det den köptes in för, men under tiden ändrades inriktningen hos ryttaren.

Plus då hela "felmarginalen" man har i att en häst eller ponny kan uppföra sig på ett vis när den är ur kondition jmf med när den är i kondition, den kan uppföra sig på ett vis när den dagligen rids av duktig ryttare - och då vara kanon även för mindre rutinerade ryttare, och på ett annat vis när den dagligen rids av mindre rutinerad ryttare.

*KL*

För er som har missat så ligger det ute lite extraklipp på ponnnyakutens sida på svtplay. Bl.a. berättar några av barnen hur det gick efter ponnyakuten :)

Har läst igenom hela tråden. Är det bara jag som tycker det är tragiskt och synd om ungarna som är så rädda för sina ponnyer (nästan allihop)?
Sådär har jag tänkt om dom flesta i dom större stallen jag stått i. Otroligt många som köper hästar och sen inte vågar rida ut, inte vågar göra det och det för hästen är för pigg etc. Det gäller nog en stor del av hobbyhästfolket tyvärr. Alltför många fastnar i manegen för att dom inte vågar göra annat. Sen är det väl bara en tjej i ponnyakuten nu som är rädd? Dom andra har inte jag upplevt som direkt rädda på det sättet.
Tänk vad roligt han riddarpojken kunde haft, om han fått en "pensionerad" riddarhäst att börja rida på sina träningar. Och va kul ungarna hade haft i sin hoppning, om dom haft en stabil gammal ponny som hoppar och springer och hoppar, de första åren av sin ridning.... Nu sitter dom på små krutpaket eller på unghästar som inte kan balansera varken sig själv eller ryttare, och är skiträdda. Jag tycker så synd om dom....
Tänk var mycket dom kommer lära sig av dessa hästar. Tycker faktiskt det är väldigt vettiga hästar allihop. Det är trots allt relativa småproblem som mest handlar om dom själva mer än om hästarna. Han riddaren där, det märktes ju i förra(?) avsnittet att bara han slappnade av så var inte hästen rädd. Han kan säkerligen få många hästar att tveka om han tvivlar på sig själv, bättre han lär sig hantera det direkt, då kommer han sen att klara av många fler olika hästar. Det är trots allt det en stor del av ridningen handlar om och man kan lösa många situationer som kan bli farliga om man lär sig att hantera sig själv och inte påverkar hästen med sin nervositet.

Senast ändrad:

Varför köper man tävlingsponnyer och/eller unghästar till ungdomar som vill så mycket men som inte har rutin och kunskap? Varför inte köpa en äldre bussig läromästare?

för att alla läser bloggar å ska vinna SM.... iaf känns det så ibland när ungarna räcar i 190 å hoppar så man sätter hjärtat å gropen. Ridning existerar inte... :crazy:

KL

Låter som att kvällens avsnitt kan bli spännande:

"Säsong 5. Avsnitt 9 av 14. Toppryttaren Daniel Zetterman hjälper Sara med hennes häst Dante som bockar och stegrar. Hästen lyckas till och med kasta av honom. Även Hugo har otur i dag och tappar balansen när hans häst Boy hoppar. Åtta deltagare har kommit till hästartisten Tobbe Larssons hästgård för att få hjälp med sin häst av Sveriges toppryttare. Från 2013."

kl

Hmm, var det inte Daniel Zetterman som var så dum mot den där vita ridskoleponnyn som inte ville hoppa? :cautious: Satte upp en annan unge som fick piska den runt banan, och sedan upp med ponnyns egen unge som också fick piska den runt banan? (typ PA 3?) Minns att jag blev duktigt förbannad av det inslaget, men ifall det nu var D Z så får man väl hoppas att han kan återupprätta sitt rykte i denna säsongen.

Förra veckans avsnitt började ju så bra, och slutade så... inte bra :p Sista 10 min var ju bara blaj! Suveräna träningsklipp, jättebra att de lyckades få med en del vettiga tips och instruktioner från tränarna. Tyckte så synd om både Jennifer och hennes ponny, hon är ju jätteduktig och ponnyn verkar väldigt snäll, om än pigg och vaken. Kul att rädslan verkar ha släppt nu iaf, de är ju ett himla fint ekipage!

Jo, har för mig att jag inte gillat hans stil som tränare förut. Han känns inte tålmodig och pedagogisk nog för att hantera barn som är rädda och liknande. Mycket möjligt att han är suverän på att träna små orädda ponnyryttare och deras lika orädda och framåt små ponnyer, men han verkar inte ha samma känsla för de behov som finns i Ponnyakuten. Om man t.ex. jämför med de andra lite äldre tränarna, så känns han inte alls lika rätt i situationen.

Tänkte precis samma som du... Mådde dåligt när jag såg hans träningar i tidigare säsong. :(

kl

Hmm, var det inte Daniel Zetterman som var så dum mot den där vita ridskoleponnyn som inte ville hoppa? :cautious: Satte upp en annan unge som fick piska den runt banan, och sedan upp med ponnyns egen unge som också fick piska den runt banan? (typ PA 3?) Minns att jag blev duktigt förbannad av det inslaget, men ifall det nu var D Z så får man väl hoppas att han kan återupprätta sitt rykte i denna säsongen.

Förra veckans avsnitt började ju så bra, och slutade så... inte bra :p Sista 10 min var ju bara blaj! Suveräna träningsklipp, jättebra att de lyckades få med en del vettiga tips och instruktioner från tränarna. Tyckte så synd om både Jennifer och hennes ponny, hon är ju jätteduktig och ponnyn verkar väldigt snäll, om än pigg och vaken. Kul att rädslan verkar ha släppt nu iaf, de är ju ett himla fint ekipage!

Just den där träningen med en annan ryttare på ponnyn tror jag faktiskt var Alexander och inte Daniel. Vad jag minns var Daniel mycket bättre med barnen, var det inte han som hjälpte Linus mycket i förra säsongen?

Just den där träningen med en annan ryttare på ponnyn tror jag faktiskt var Alexander och inte Daniel. Vad jag minns var Daniel mycket bättre med barnen, var det inte han som hjälpte Linus mycket i förra säsongen?

Nej, det var Daniel i det avsnittet också. Alexander var bara med på en träning och då tjafsade han mest med en hopprädd elev för att hon inte gjorde en sväng på rätt sätt.. :meh:

Men Daniel gjorde ju comeback förra året och visade sig vara en toppentränare för ungar med heta ponnyer. Men med en trött ridskoleponny som bara vägrar hoppa, där var det mer eller mindre katastrofala träningar.. O_o

*KL*

Oups vad arg han blev efter att ha åkt av...

Jag kollade tjejen som har Dantes blogg lite häromdagen, jag vill på något sätt läsa endera att allt går super eller att hästen är såld.. I något blogginlägg härförleden stod att eg skulle hon/de vilja skicka till proffs - dvs det som rek i dagens PA. Men att det inte finns pengar. Jag måste erkänna att det kändes konstigt att läsa det och några inlägg tidigare läst som shoppingen på GHS. Som förvisso kanske inte räckt till en månad hos tillridare men en bra bit på vägen.

Jag måste erkänna att jag verkligen inte förstår hur det tänks, men jag har lite andan i halsgropen när jag ser de på PA, och om då inget i sak egentligen är förändrat... Måtte man slippa läsa om skadad för livet eller värre en dag =/

Jo, har för mig att jag inte gillat hans stil som tränare förut. Han känns inte tålmodig och pedagogisk nog för att hantera barn som är rädda och liknande. Mycket möjligt att han är suverän på att träna små orädda ponnyryttare och deras lika orädda och framåt små ponnyer, men han verkar inte ha samma känsla för de behov som finns i Ponnyakuten. Om man t.ex. jämför med de andra lite äldre tränarna, så känns han inte alls lika rätt i situationen.

Håller med.

delvis kl
Tycker det var bra att han satt upp på Dante idag, men som han själv sa, var det kanske inte så smart att hoppa upp med gympadojor:cautious:
Tycker det var bra att han sa till ryttaren också att det är för svårt jobb för henne och att det är ingen lek!

Förövrigt älskar jag Hugo och Boy!:love:
Men Zetterman: "Fick du en pungkross?":rofl:

Senast ändrad:

Jag måste erkänna att jag inte gillsr Zetterman och hans träningsmetoder alls! Han må vara en jätteduktig ryttare, men jag gillar inte det faktum att han gärna tar till spöt! Sen känns han väldigt oengagerad i träningarna och väldigt opedagogisk:meh: och det sista Hugo sa tog illa på mig! Att Daniel tydligen sagt att "alla ponnyer inte behöver jobba korrekt" O_o och Hugo skulle nu sluta försöka rida korrekt typ. Jag hoppas jag missupfattade vad han sa/menade, annars är det ju skrämmande :cautious:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama