Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Jag måste erkänna att jag inte gillsr Zetterman och hans träningsmetoder alls! Han må vara en jätteduktig ryttare, men jag gillar inte det faktum att han gärna tar till spöt! Sen känns han väldigt oengagerad i träningarna och väldigt opedagogisk:meh: och det sista Hugo sa tog illa på mig! Att Daniel tydligen sagt att "alla ponnyer inte behöver jobba korrekt" O_o och Hugo skulle nu sluta försöka rida korrekt typ. Jag hoppas jag missupfattade vad han sa/menade, annars är det ju skrämmande :cautious:

Ja det med spöt kändes så fel! Det blir så fel också för barnen när dem står där och tittar på!:crazy:
Sa han det? Det hörde jag inte/uppfattade jag inte!O_o

Det var väl bara en meter? De kom fel och det hade blivit tokigt även om det var lägre.

*kl

DZ är lite väl spöglad och ingen pedagog precis. Men han har ju rätt.

Kl
Tycker Zetterman är en typisk tränare som är duktig med dom som har hästar som fungerar bra, blir det problem med hästen och hästen inte svarar som han vill så blir han frustrerad och blir lite hård. Annars tyckte jag han pratade vettigt om Dante faktiskt, att det faktiskt är en häst som är svår och att det krävs mera proffshjälp om det ska lösa sig.

*kl*

Såhär långt har pa5 varit riktigt okej. Men så tar de in den där zetterman. Han är inte särskilt pedagogisk och den lilla grå ridskoleponnyn glömmer man ju inte i första taget. Personligen troerjag att han är ungefär den minst lämpliga tränaren de hade kunnat hitta till tjejen med dante. Vokabulären hon använder när hon pratar om sin häst (att zetterman "körde igenom honom" eller att man måste "banka in" saker i huvudet på stackars dante) visar tydligt att barnet har blivit totalt inkorrekt utbildat bland annat ang respekt för hästen.

Det gör mig så ledsen att höra barn prata sådär eftersom det i bästa fall leder till olyckliga ryttare/hästar och i värsta fall dödsolyckor eller avlivade hästar.

*kl*

Såhär långt har pa5 varit riktigt okej. Men så tar de in den där zetterman. Han är inte särskilt pedagogisk och den lilla grå ridskoleponnyn glömmer man ju inte i första taget. Personligen troerjag att han är ungefär den minst lämpliga tränaren de hade kunnat hitta till tjejen med dante. Vokabulären hon använder när hon pratar om sin häst (att zetterman "körde igenom honom" eller att man måste "banka in" saker i huvudet på stackars dante) visar tydligt att barnet har blivit totalt inkorrekt utbildat bland annat ang respekt för hästen.

Det gör mig så ledsen att höra barn prata sådär eftersom det i bästa fall leder till olyckliga ryttare/hästar och i värsta fall dödsolyckor eller avlivade hästar.

Jag reagerade som sagt på hur uppenbart arg han blev när han åkte av. Jag köper att hästen säkert inte gick fram och var oärlig, men att bli arg och ta ut det på hästen.. Framför barn, och som du säger ett barn som kanske redan har lite nära att ta ut frustration på hästen (vilket vi väl alla för all del åtminstone haft lust med någon gång). Det blir hemskt opedagogiskt - och jag är faktiskt förvånad att de inte klippte bort det...

Däremot tyckte jag han uttryckte problemet och vad som borde göras med Dante på ett bra sätt.

Jag reagerade som sagt på hur uppenbart arg han blev när han åkte av. Jag köper att hästen säkert inte gick fram och var oärlig, men att bli arg och ta ut det på hästen.. Framför barn, och som du säger ett barn som kanske redan har lite nära att ta ut frustration på hästen (vilket vi väl alla för all del åtminstone haft lust med någon gång). Det blir hemskt opedagogiskt - och jag är faktiskt förvånad att de inte klippte bort det...

Däremot tyckte jag han uttryckte problemet och vad som borde göras med Dante på ett bra sätt.

Dessvärre hjälper det nog inte i såna här fall om man gör lite rätt när hela grundinställningen är uppåt väggarna fel. Klart alla tappar humöret och gör fel ibland men som proffs får man inte det och som proffs inför barn är det helt förkastligt.

Jag tror inte den tjejen har skuggan av en chans att få ordning på dante och undvika samma problem med framtida hästar såvida hon inte inser att det varken är hästens vilja eller hennes kunskap som är det egentliga problemet. Det är hennes inställning. Något som är ännu obehagligare är att den allmänna inställningen hon har till sin häst är inte nånting hon fötts med, det verkar vara en väldigt gullig tjej egentligen, det där är nånting hon har blivit matad med sen tidig ålder av de äldre hästmänniskorna i hennes närhet. Vilket förstås inte är ett problem isolerat till just henne utan en obehaglig påminnelse om hur säkert de flesta av landets ridande barn utbildas.

Dessvärre hjälper det nog inte i såna här fall om man gör lite rätt när hela grundinställningen är uppåt väggarna fel. Klart alla tappar humöret och gör fel ibland men som proffs får man inte det och som proffs inför barn är det helt förkastligt.

Jag tror inte den tjejen har skuggan av en chans att få ordning på dante och undvika samma problem med framtida hästar såvida hon inte inser att det varken är hästens vilja eller hennes kunskap som är det egentliga problemet. Det är hennes inställning. Något som är ännu obehagligare är att den allmänna inställningen hon har till sin häst är inte nånting hon fötts med, det verkar vara en väldigt gullig tjej egentligen, det där är nånting hon har blivit matad med sen tidig ålder av de äldre hästmänniskorna i hennes närhet. Vilket förstås inte är ett problem isolerat till just henne utan en obehaglig påminnelse om hur säkert de flesta av landets ridande barn utbildas.

Jo, det du fetstilade, att han uttryckte på ett bra sätt vad som borde göras kring Dante, det var mer sett ur tittarperspektiv. Vad gäller "nå" kretsen kring Dante så har jag inget vidare hopp om det. Vi vet ju som sagt hur det blev och gått efteråt, och jag läste som sagt bloggen häromdagen och förvånades över vissa inställningar. Men hur det än är så känns det som att det har "bestämts sig" att alla andra har fel i frågan...

Jag tror dock, tack och lov, inte de flesta av landets ridande barn utbildas till att ha en dålig syn på eller inställning till sina hästar/ponnyer. Jag vet inte om jag eg tror Ds ryttare egentligen har det heller, jag tror det är väldigt mycket frustration som talar. Men det är ytterligare en anledning att ekipaget inte borde vara ett ekipage. Det är så mycket frustration både från hästens sida och ryttarens sida.

Undrar om det går att få ordning på Dante. Han beter sig ju väldigt stolligt åt.

Det börjar nog bli bråttom... Men den hästen, utan att alls känna den men utefter vad man sett i PA och vad ryttarna sagt, så det är för mig ett skolexempel på häst som borde startas om. Av någon väldigt duktig. Gör om gör rätt typ.

Alla tränarna, och det syns ju även för oss mer eller mindre glada amatörer som tittar, har ju sagt att han är enormt grön och helt enkelt inte förstår. Hans VILJA att förstå och vara till lags kanske kan diskuteras, men vem kan klandra hästen - han har fått sig rätt rejält med 'bannor' under resans gång. Jag är egentligen förvånad att han inte är värre.

Men med tanke på hur han var när hon den där kvinnliga unghästutb red honom i något av de första programmen så känns det inte hopplöst. Men ganska 'bråttom' och angeläget. Och jag tror man verkligen måste börja om, redan från markhanteringen (tänker på när han av för tittarna okänd anledning reste sig och höll på att slå över när hon höll i honom), och sen med hela inridningen.

Jag tänker mest synd på så rara ärtor när jag ser honom. Det är en himla trevlig modell på häst och jag tycker han rör sig jättetrevlig. Men han känns så vilsen och 'lost', och tillslut blir han arg.

kl

Varför fick inte unghästutbildaren, vad hon nu hette, fortsätta att jobba med Dante? Det gick ju riktigt bra när hon red Dante i paddocken. Vad jag minns krånglade inte hästen alls för henne, inte vad de visade i alla fall? Kunde inte hon fått fortsätta med att först rida Dante en liten stund och sedan låta Dantes ägare sitta upp och så instruera Dantes ägare?

Istället kommer Zetterman och ska visa sig på styva linan och så var vi tillbaka där det började igen :meh: Varför ens sitta upp om man nu inte har ridbyxor och rätt skor och varför har man inte med sig det i bilen om man nu åker runt som expert?

kl

Varför fick inte unghästutbildaren, vad hon nu hette, fortsätta att jobba med Dante? Det gick ju riktigt bra när hon red Dante i paddocken. Kunde inte hon fått fortsätta med att först rida Dante en liten stund och sedan låta Dantes ägare sitta upp och instruera dom?

Istället kommer Zetterman och ska visa sig på styva linan och så var vi tillbaka där det började igen :meh: Varför ens sitta upp om man nu inte har ridbyxor och rätt skor och varför har man inte med sig det i bilen om man nu åker runt som expert?

Fast helt ärligt, någon av hans kaliber - handlar det verkligen om "fel" byxor och skor där? Jag säger inte emot alls att det känns himla avigt rida i jeans och gympadojor, i annan sadel än man är van med osv (åkte på ett oväntat ridprov på ett klinikbesök en gång, jag har nog aldrig ridit så dåligt i hela mitt liv ;)). Men att det för HONOM ska vara det avgörande, jag vet inte men jag köper det inte riktigt. Jag tror han blev överrumplad, och det är ju inget fel med det, men inte riktigt kunde 'ta' det och ville förklara det. Vilket är lite trist, bättre borsta av sig och tycka att "ja, även den bäste kan åka av" - och för all del använda det för att visa på hur svår och potentiellt farlig Dante är.

kl

Jag reagerade mest på att han gick så hårt åt på Dante, i både ridningen och från marken. Är det verkligen rätt på en häst som han själv säger "inte förstår?". Dante verkar ju inte förstå och ta egna initiativ, visserligen inga bra initiativ men han vet ju inte bättre...? Jag skulle snarare backa, backa, backa i utbildningen och i princip börja om från början med honom. Nu känns det mest flängigt och oschysst mot hästen, men det är mina åsikter.
I övrigt tänkte jag, när han berättade att Dante är svår och inte någon häst ett barn ska utbilda osv. att det var ju precis det bukefalisterna sa i gamla PA 5-tråden.

Kl

Märker vart denna tråd är påväg... igen.

Och min inställning till Daniel Z blev inte speciellt bättre av kvällens program, snarare tvärtom :(

Jag blev ledsen av det här avsnittet...:(

Dels rädd när Hugo flög av, det ser ju alltid hemskt ut...

Men framförallt händelsen med Dante... Jag tycker det är gräsligt att TV och Tobbe och alla som håller på med PA kan låta det gå ut till alla ungar/ungdomar och andra som tittar att "gå på hästen med spö och dominans så blir det bra"... D Z har tidigare burit sig våldsamt åt mot en ponny i PA, att de tar in honom igen tycker jag är oförsvarbart! Tänk vad många okunniga som nu tar efter!
Och stackars tjejen som äger Dante blev så ledsen när han gick på honom, eller var det bara jag och min dotter som såg tårarna..? Och så måste hon för syns skull hålla med om efteråt att det var bra...

Sedan tycker jag överhuvudtaget inte om D Z, han är en duktig hoppryttare, men han håller också på med hästpolo, och det är en sport som jag tycker är fruktansvärd. Att rycka och slita i tyglarna på hästar är han duktig på, tydligen både från marken och uppsuttet...

Hoppas verkligen nästa veckas avsnitt ger en bättre eftersmak i munnen och magen än det här!:(

*kl*
Gillar inte heller sättet DZ har. Gillar inte heller att de byter tränare på ett ekipage under seriens gång. Jag tycker att unghästtränaren skulle fått fortsätta med Dante och hans ryttare genom hela serien. Inte för att jag tror att det skulle räckt, men för att ge hästen en fair chans.

Lisen är ju min favorit bland gästtränarna annars - jag tycker att hon är lugn, saklig och koncentrerar sig på det som är grundläggande. Jag håller själv på som tränare i en annan sport, och om man inte behärskar grunden är det svårt att gå vidare för att utvecklas. Charlotte gjorde också ett mycket positivt intryck. (Ser m a o fram emot Ryttareliten!)

Just nu undrar jag mest hur det går för den farträdda Jennifer med den fantastiskt charmiga och (i mina ögon) lydiga Potter!

kl

Jag reagerade mest på att han gick så hårt åt på Dante, i både ridningen och från marken. Är det verkligen rätt på en häst som han själv säger "inte förstår?". Dante verkar ju inte förstå och ta egna initiativ, visserligen inga bra initiativ men han vet ju inte bättre...? Jag skulle snarare backa, backa, backa i utbildningen och i princip börja om från början med honom. Nu känns det mest flängigt och oschysst mot hästen, men det är mina åsikter.
I övrigt tänkte jag, när han berättade att Dante är svår och inte någon häst ett barn ska utbilda osv. att det var ju precis det bukefalisterna sa i gamla PA 5-tråden.

Jag antar han gick på för att hästen som han sa inte gick fram för skänkeln, och gissningsvis så ansåg han det var pga istadighet. Men förklara sådana nyanser för barn som tittar. Speciellt när man säger hästen inte förstår. Slutsats "hästar som inte förstår är dumma och man ska gå på dem".

Just i år känns det som klippning och pedagogik är sisådär, med tanke på att det är ett barnprogram.

Jag reagerade STORT på att han sa (eller det lät som att han sa) "c*nt of a horse" precis när han åkt av, och SVT bleepade det inte. Det är ett barnprogram! Könsord!

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17