Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Och nu är jag helt säker på att han sa "pungkross".... hör jag dåligt eller är han rent olämplig som barntränare?

Ja, jag förstår faktiskt inte varför man bryter ett koncept som fungerar? Syftar på Dante och unghästutbildaren. Hon verkade jätteduktig och betydligt mer pedagogisk än DZ och hade säkert kunnat hjälpa Dantes ägare massvis!

Ja, jag vill med se mer av Jennifer & Potter! Potter är urgullig och väldigt lik en ponny jag kände en gång :p
Mer söta ponnysar och pedagogisk och riktig träning tack!

Ang vad han sa så jag spelar in PA då jag brukar glömma bort det. Jag har spelar upp och lyssnat. Och han säger "fick du riktig pungkross va" och ja han säger "c*nt of a horse" med :S

Jag antar han gick på för att hästen som han sa inte gick fram för skänkeln, och gissningsvis så ansåg han det var pga istadighet. Men förklara sådana nyanser för barn som tittar. Speciellt när man säger hästen inte förstår. Slutsats "hästar som inte förstår är dumma och man ska gå på dem".

Just i år känns det som klippning och pedagogik är sisådär, med tanke på att det är ett barnprogram.

Okej, jag ser mest en förvirrad häst som inte riktigt vet att skänkel betyder framåt. Det där med att han segar och inte vill gå fram ser jag inte som istadighet, jag ser det som en överslagshandling som hästen tar till när han inte vet vad han ska göra.

Sen vet jag inte riktigt vad DZ ville åstadkomma från marken genom att hålla fast Dante och spöa på honom framåt? Dante såg mest stressad ut och att göra sådär på en häst man inte riktigt känner (eller övh) känns ju bara väldigt dumt. Jag vet själv flertalet hästar som, i en liknande situation, inte hade accepterat det där utan antingen dragit iväg eller rest sig.

Edit: Får väl tillägga att jag inte alls är någon expert på området utan kommenterar det jag ser ;) Det är ju som sagt svårt att göra en bedömning av helheten när det klipps och vi bara får se vissa delar av t.ex. träningar.

Senast ändrad:

Ja visst sa hugo det i slutet!Klart att alla hästar behöver jobbas rätt!Förstår inte hur daniel kan påstå att man kan hoppa hinder utan att hästen är i balans! Hugo ville ju jobba med att få hästen lösgjord men istället får han hoppa så som han inte ville göra innan hästen är lösgjord.

Varför kunde han inte få träna för dressyrtränaren?Skit i daniel han lärde dem inget vettigt för fem öre!

Okej, jag ser mest en förvirrad häst som inte riktigt vet att skänkel betyder framåt. Det där med att han segar och inte vill gå fram ser jag inte som istadighet, jag ser det som en överslagshandling som hästen tar till när han inte vet vad han ska göra.

Sen vet jag inte riktigt vad DZ ville åstadkomma från marken genom att hålla fast Dante och spöa på honom framåt? Dante såg mest stressad ut och att göra sådär på en häst man inte riktigt känner (eller övh) känns ju bara väldigt dumt. Jag vet själv flertalet hästar som, i en liknande situation, inte hade accepterat det där utan antingen dragit iväg eller rest sig.

Jag menade utefter vad DZ sa. Inte attäjag höll med om det. Men han sa ju dels att hästen inte förstår vad han vill, och sen ang avramlingen att hästen inte gick fram för skänkeln och det var därför han åkt av.
(Jag tror förvisso hästen förstår när/att den ska gå framåt, men inte varför eller att den ska gå framåt och just där ryttaren säger, eller medan man håller den i munnen etc. Dvs som en väldigt grön unghäst. Jag tror de flesta ryttarna utom hon unghästutb överskattat den stackars hästen. Tyckt den inte förstår vad en femåring ska förstå men trott den förstår vad en fyraåring bör förstå typ?)

Det avsuttna tror jag han försökte få hästen att gå ut på spåret mot öppningen, han skyggade där innan när tjejen red och var ju där han åkte av.

Resultatet blev ju inget annat än en grymt stressad, olycklig häst dock :( Som dröp av svett efteråt :(

Även jag reagerade på att han sa så. Pungkross är väl kanske inget jag hakade upp mig på, men det andra. Och konstigt att inte SVT tog bort det? Nej, jag sällar mig till dom som inte tycker att han är särskilt pedagogisk, och samtidigt inte verkar schysst mot hästarna.

Tur att träningen med Moreno vägde upp programmet, älskar honom!

Då var det inte bara jag som hörde det då! Höll på att sätta mitt glas med barnsligt goda saft i halsen.
Hugo var ju inne på helt rätt spår innan han tränade för DZ! Ponnyn måste jobbas rätt, vara i balans och ridas rätt INNAN man kan börja hoppa! Annars blir det väldigt tokigt!O_o

Missade att DZ använde könsord när han ramlade i backen, men det är ju så man blir mörkrädd... :cautious:

*kl

Okej, på riktigt?!

Är ni inte vuxna människor? Varför beter ni er då som ouppfostrade tolvåringar? (Eller tvååringar?)

Antingen är ni faktiskt vuxna, men varför i hela fridens namn utrycker ni er då som ni gör? Först hackar ni ner på Sara, sedan i nästa tråd (där det tydliggjorts att man ska hålla trevlig tom) börjar ni hack på Daniel! Det är inte okej, det är inte okej någonstans! Det är självklart att ni får ha era egna åsikter, men lär er uttrycka dem på ett respektfullt sätt! Och om ni nu faktiskt är tolv, hur mycket erfarenhet om hästar kan ni ha? På riktigt, skärp er!

För övrigt om Daniel, det är KLIPPTA avsnitt, det är mänskligt att göra misstag, det sätter mycket press på någon att ha kameror på en, uppenbart har någon VALT att bjuda in honom och uppenbart så kan han något om hästar. Vem har gett er rätten att döma andra, bara för att ni sitter bakom en datorskärm?

Dålig stil bukefalister!

Vi börjar om och fortsätter i en okej ton, tack!

Fast han säger ju det han säger... avsnittet finns på SVTplay så det är ju bara att lyssna. Han använder en väldigt, väldigt ful svordom.

Fast han säger ju det han säger... avsnittet finns på SVTplay så det är ju bara att lyssna. Han använder en väldigt, väldigt ful svordom.

tillägg:
Och att dessutom säga det inför barn, i ett tv program för barn, är ju bara helt fel. Han ska ju framstå som ett proffs och en förebild.

*kl*
jag säger också stackars häst om dante... stressad, ofog, dåligt utbildad, och hur ska han kunna bli bättre utbildad med en ryttare som inte kan mer? Blir ju svårt att få utvecklingen åt rätt håll då.

Hade inte grunden varit så dålig så hade nog inte DZ behövt vara så hård och tydlig och prata med så stora bokstäver. Men i situationen som är så behöver hästen nog tydlighet och en hård ryttare, som mjuknar och ger eftergift så den kan förstå lite av vad som förväntas iallafall...
I bästa fall skulle den fått börja om från grunden med unghästutbildare. I det här fallet fanns väl en timme för tränaren att försöka göra något framsteg, man hade kunnat välja att avbryta och inte försöka mer DÅ. Eller att försöka och forcera lite för att iallafall möjligtvis få något att fungera. DZ säger ju själv tydligt om vad han tycker om unghästutbildning-oerfaren ryttare, men vad kan han göra mer än att försöka hjälpa "här och nu" och påtala situationen runt hästen och bristerna som är så tydliga? Han kan ju inte gå in och bestämma över vad ägaren till hästen ska och bör göra även om han och många andra skulle velat! :( frustrationen!

Uttrycket vi får höra om att man "måste banka in saker i skallen på hästen" eller vad det nu var... ja.. det skulle inte bli otrevlig ton här men.. det är ok att säga så om hästen(?) men skulle vi byta ut ordet "hästen" i den meningen..

+Saeta

Jag har aldrig sagt att det är rätt, jag sa att det är fel att trycka ner honom för det. Det är två helt olika saker att tänka "Ojsan, där borde han kanske tänkt på språket" och "Jag har ingen respekt för honom, han borde inte få vara med, att kunna vara en sådan dålig förebild osv". Det handlar om hur vi här uttrycker oss lika fel. Detta är en sida för hästintresserade stora som små (väl?), borde inte här visas bra förebildskap?

Självklart, jag hade hur många tankar som helst om flera av ekipagen i castingen tex. Men sättet att uttrycka sig här (eller någon annan stanns för den delen) känns bara fel... Dessutom så skriver man ner det, man kan ta ett djupt andetag och skriva om med vänligare ton :)

Men han ÄR ju en dålig förebild när han uttrycker sig sådär. Det går inte att komma ifrån. Det där är inget litet "va fan" som slank ut. Det är en väldigt ful svordom, extremt inte lämpad för barnaöron.

Ställer man upp i PA vet man vad det är för program etc. Vet man med sig man kan bli brysk, ful i munnen eller vad det må vara kan man tacka nej. Som proffs SKA man tacka nej i så fall anser jag. Just för man varesig man vill det eller ej är en förebild, en idol.

+Saeta

Jag har aldrig sagt att det är rätt, jag sa att det är fel att trycka ner honom för det. Det är två helt olika saker att tänka "Ojsan, där borde han kanske tänkt på språket" och "Jag har ingen respekt för honom, han borde inte få vara med, att kunna vara en sådan dålig förebild osv". Det handlar om hur vi här uttrycker oss lika fel. Detta är en sida för hästintresserade stora som små (väl?), borde inte här visas bra förebildskap?

Jag ser ingen skillnad i dina två exempel. För hur ska man kunna omvandla en mening till något "bättre/finare" när det faktiskt är sant det man säger/tycker? Hur ska man kunna säga att någon är en dålig förebild och att man inte har respekt för hen, på ett bättre sätt?

Jag tycker faktiskt inte att han är en bra förebild, oavsett om han nu sa det många här tror att han sa, eller om han hade sagt något annat. Det är sättet han hanterar djuren på som gör att jag inte ser honom som speciellt proffsig. Visst, han är en duktig ryttare, men han lämpar sig inte för att träna den här typen av barn (enligt mig och det jag sett från programmet) och jag anser att han är alldeles för hårdhänt med hästarna.

Jag tycker faktiskt inte att han är en bra förebild, oavsett om han nu sa det många här tror att han sa, eller om han hade sagt något annat. Det är sättet han hanterar djuren på som gör att jag inte ser honom som speciellt proffsig. Visst, han är en duktig ryttare, men han lämpar sig inte för att träna den här typen av barn (enligt mig och det jag sett från programmet) och jag anser att han är alldeles för hårdhänt med hästarna.

Precis så. Jag fick ont i magen och spolade förbi resten av DZ & Dante-träningen när han hade trillat av och bortförklarat det med att han hade fel utrustning och bla bla bla, jag blir bara frustrerad och upprörd av att se sådant.

Precis så. Jag fick ont i magen och spolade förbi resten av DZ & Dante-träningen när han hade trillat av och bortförklarat det med att han hade fel utrustning och bla bla bla, jag blir bara frustrerad och upprörd av att se sådant.

Men ellerhur! Som någon annan skrev angående detta så hade det sett så mycket proffsigare ut om han inte hade skyllt ifrån sig och istället sagt att vem som helst kan trilla av. Att även proffsen kan göra det (och gör det, vilket faktiskt man fick se).

För övrigt tycker jag att Dante är en riktigt fin häst, vacker och han verkar ha ett oerhört fint steg. Resten ger jag mig inte på att kommentera för det kan jag inte :D

På tal om vem som beter sig vuxet och inte, så tycker jag att det är synnerligen omoget av Daniel i egenskap av tränare att använda de ord han använder när han tränar BARN :mad:. Tycker absolut att det finns fog för att kritisera ett sådant beteende!

Vad ÄR egentligen okej att diskutera i den här tråden???

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama