Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Jag tycker tvärtom jag. Jag tycker det är bra att folk svär i barnprogram. människor är människor, varför ska TV förmedla en välpolerad och "uppställd" bild .....? Det vore väl en sak om man i ett lugnt och stilla samtal säger ordet, men i affekt när man precis dråsat av....... Nä mer verklighet, verkliga människor med verkliga känslor- önskar jag i TV- i synnerhet barn Tv.

jag tycker att BUDSKAPET kring Dante var solklart- och jag tycker heller inte att det ligger i Tobbes ansvar att "fixa" det där efteråt, det är dels SVT's program....

Sen att ägaren inte skulle ha råd-
nå sälj då hästen och skaffa en hanter och ridbar. det är synd om
Dante och han är dessutom fullkomligt livsfarlig.

En lärare/tränare ska INTE svära inför barn, det är enkel respekt.

Och i det här fallet så är det enda som hade gjort svordomen värre varit om han sagt "f*cking c*nt of a horse". C*nt är ett av engelskans allra fulaste ord, och dessutom så är svordomar på engelska "tyngre". De har i vardagsbruk ett mer "polerat" språk än vad vi svenskar har.

Lärare och tränare är också människor och de bästa pedagogerma är de som tillåter sig att vara det.
Det var ju inte så att han planerat att svära direkt.

Ja, och en människa som slänger ur sig såna saker i krissituationer är ingen människa som jag skulle låta mina barn (om jag hade några) vara i närheten av. Om jag åker av min häst kan det möjligtvis komma ut en allmänt riktad svordom, men jag skulle aldrig någonsin kalla hästen för något fult. Det är inte hästens fel.

Och som vuxen hade jag bett han hoppa av min häst och gått därifrån med min häst, redan efter första varvet.

Senast ändrad:

KL

Dante ser ut som min 09:a som rent ut sagt blev tvärförbannad! så fort hon inte förstod någonting i början. Ser ut att vara precis samma skalle, stingslig i kombination med oförstånd = utagerande.
Jag fattade snabbt att jag skulle få jätteproblem om det fortsatte som det gjorde så hon fick åka till beridare där hon fick bocka tills hon inte orkade mer i några veckor. Kom hem som en ny och gladare häst.

Tyvärr ser det inte ut som Dante kommer få något proffs som kan lära honom så han slipper frustrationen. Kanske är han ridbar om 5 år, chansen är dock större att han antingen gjort illa ryttarinnan ordentligt, eller blivit en vandringspokal/slaktad. Ju längre tid det tar och ju mer fel man lär dem desto svårare blir det att korrigera...

*kl

Usch, jag fick verkligen ont inombords när jag såg behandlingen av Dante :(
Det är ju inte hans fel att han är dåligt riden och blir dragen i munnen hela tiden så han beter sig så han gör. Jag avskyr verkligen när folk ställer sig och börjar piska hästen för att de inte klarat av att hålla sig kvar.(Och jag tvivlar på att vi fick se det värsta...!)
I det läget borde borde dessutom tränaren ha kunnat läsa av situationen bättre. Han fick ju ett rejält tag i tygeln så han slet tag i hästen och i det läget räcker ju DET som "straff"/korrigering/uppvaknande för hästen.
I övrigt så hade han ju helt bra saker att säga om hästen, men det hade väl räckt där.
Som flera sagt så borde unghästtränaren fått ta tag i det problemet. Där såg det ju faktiskt riktigt bra ut!

Gillade Moreno träningen. SÅ ska det se ut när man tränar hästar.
Hoppas det problemet löser sig snart för de där två (häst och ryttare :D ) passar ju super ihop. Väldigt duktig tjej!

Lärare och tränare är också människor och de bästa pedagogerma är de som tillåter sig att vara det.

Fast de bästa pedadogerna skulle aldrig säga på det viset.
Givetvis kan även tränare slänga ur sig en svordom vid något enstaka tillfälle, men det är skillnad på ett "fan" och på en hel radda olämpliga ord.

Och oavsett vilket så tycker jag det är SVT som gjort mest fel där. Det borde ju vara en självklarhet att de klippte bort sånt.

KL

Dante ser ut som min 09:a som rent ut sagt blev tvärförbannad! så fort hon inte förstod någonting i början. Ser ut att vara precis samma skalle, stingslig i kombination med oförstånd = utagerande.
Jag fattade snabbt att jag skulle få jätteproblem om det fortsatte som det gjorde så hon fick åka till beridare där hon fick bocka tills hon inte orkade mer i några veckor. Kom hem som en ny och gladare häst.

Tyvärr ser det inte ut som Dante kommer få något proffs som kan lära honom så han slipper frustrationen. Kanske är han ridbar om 5 år, chansen är dock större att han antingen gjort illa ryttarinnan ordentligt, eller blivit en vandringspokal/slaktad. Ju längre tid det tar och ju mer fel man lär dem desto svårare blir det att korrigera...

Han har varit iväg två ggr innan PA enligt uppgift från ryttaren. Dels för inridning, där han var väldigt svår och citat "farlig". Reds in med blinkers tillslut. Kom hem och var då ridbar i skritt och trav. De hade "ingen direkt plan" för honom, han fick vila och markjobba. Det gick inte så bra. Han fick vila mer. Sen var han iväg igen, men kom hem likadan/utan skillnad, och fick då vila hemma, för att 'landa och mogna'.
Allt enligt ryttaren.

Nu vet man ju inte var han var iväg någonstans på inridning och tillridning, men det är ganska illavarslande att det finns två misslyckanden i botten och inte "bara" är orutinerad ryttare och orutinerad häst-kombinationen.

Personligen anser jag Dante är typexemplet på en farlig häst, på riktigt farlig (alla hästar kan ju skicka av ryttaren och är därför per se farliga, men han är det "på riktigt")

Jag jobbar på förskola med 1- och 2-åringar. Inte kan jag gå runt och svära, inte ens oplanerat. Man måste ju vara professionell på sitt jobb!

Och det var ju inte bara så att han råkade säga, t.ex., "Fan, jag ramlade av!". Nej, han kallade ju faktiskt hästen något VÄLDIGT fult... :(

Senast ändrad:

Jag kommer osökt att tänka på filmen "Buck" (med Buck Brannaman), där en flaskuppfödd 3-åring är med. DEN var farlig...

Dante ser jag inte som SÅ farlig, men absolut inte en häst som är redo att bli riden.

Han har varit iväg två ggr innan PA enligt uppgift från ryttaren. Dels för inridning, där han var väldigt svår och citat "farlig". Reds in med blinkers tillslut. Kom hem och var då ridbar i skritt och trav. De hade "ingen direkt plan" för honom, han fick vila och markjobba. Det gick inte så bra. Han fick vila mer. Sen var han iväg igen, men kom hem likadan/utan skillnad, och fick då vila hemma, för att 'landa och mogna'.
Allt enligt ryttaren.

Nu vet man ju inte var han var iväg någonstans på inridning och tillridning, men det är ganska illavarslande att det finns två misslyckanden i botten och inte "bara" är orutinerad ryttare och orutinerad häst-kombinationen.

Personligen anser jag Dante är typexemplet på en farlig häst, på riktigt farlig (alla hästar kan ju skicka av ryttaren och är därför per se farliga, men han är det "på riktigt")

Det verkar ju inte varit någon höjdar-ryttare som ridit in honom.
Tyvärr har ju ägaren inte så mycket pengar till att skicka i väg honom.
I alla fall är det det som framkommit på ryttarens blogg.

Hej!

Efter att ha ridit för en av de unghästberidare som utbildats på Flyinge undrar jag om det är något generellt sätt att lösa "olydiga" hästar.

Hästen jag red var inte unghäst och hade inga problem att gå framåt, däremot drog han mot hindren (men jag hade kontroll) och tränaren slet tagi hästen, höll i och sparkade hästen upprepade gånger i magen- från marken! Häststackaren bara snurrade i panik och tyvärr var jag för ung för att att våga säga till (och var kanske lite rädd om mitt betyg också, man bråkar inte gärna med betygsättande lärare).

Så det verkar vara något folk lär sig av äldre och mer erfarna tränare. Jag har aldrig sett det fungera, men vad vet jag...

/Lavinia
Sen vet jag inte riktigt vad DZ ville åstadkomma från marken genom att hålla fast Dante och spöa på honom framåt? Dante såg mest stressad ut och att göra sådär på en häst man inte riktigt känner (eller övh) känns ju bara väldigt dumt. Jag vet själv flertalet hästar som, i en liknande situation, inte hade accepterat det där utan antingen dragit iväg eller rest sig.

Att kalla hästen för "fitta", försöka rädda sitt ansikte när man trillar av genom att skylla på utrustning och få hästen att dansa runt med spöt i någon slags dominansuppvisning och sen klappa sig på bröstet och säga "jo men sen tog det bara fem minuter så var han lydig" - ja, det är faktiskt på gränsen till skandal! Och detta låter man ske i ett barnprogram.

Du tog orden ur min mun där. Jag förstår inte vad i hela självaste helvete som slog fel med människan i just den delen av programmet. Att åka av när man ska upp och visa sig duktig.. Man kan tackla det på två sätt. 1. Erkänna sin mänsklighet och tänka oj, jag ramlade av och det händer ibland. Eller 2. bli arg, kalla hästen för fitta och ta fram spöet.

HUR tänkte han där?

håller med er båda två.

Jag ställer mig dels mycket tveksam till att DZ säger så när han åker av i närheten av barn, och dels till att det inte klipps bort.

Jag säger inget om DZs kapacitet som ryttare, han är uppenbarligen mycket skicklig, annars skulle han inte vara där han är. Dock tror jag kanske att han är för ung själv för att verkligen kunna arbeta på den nivån som ponnyakuten är (då menar jag att det ofta handlar om mkt unga barn, ibland svåra ponnyer, ibland att det är själva ryttaren som behöver jobbas med mentalt). Jag har själv jobbat som ungdomsledare och ser honom inte som den mest pedagogiska.

Det är ju (som nämnt tidigare) jättesvårt att säga när man inte var där själv, men jag har varit med i en situation som iaf var lik den som visades med dante i senaste avsnittet (som åskådare) och då var det en av de mer kända/erkända hopptränarna i landet som höll i träningen. Han sa ganska snabbt "trava ett varv bara" sen när det var genomfört odramatiskt sa han " klappa hästen och sitt av" varpå han rådde ryttaren att börja om med hästen. ge den en vila och sedan leta unghästtränare (och den hästen var 6 år).

Självklart är det en tv-produktion och kanske främst ett barnprogram, men just i det här fallet tycker jag nog att det till synes gick ut lite över hästen (Dante) att man gjorde som man gjorde. Men det kanske bara är jag.

Så det verkar vara något folk lär sig av äldre och mer erfarna tränare. Jag har aldrig sett det fungera, men vad vet jag...

Jag tror inte det är något generellt för äldre hästmänniskor, snarare tvärtom. Det jag fick lära mig var att det är närmast en dödssynd att bestraffa en häst för ens egna tillkortakommanden.

Och det var så jag tänkte, att Tobbe kunde hjälpa hitta det bästa tränaren för hästen och kanske pruta lite på priset? ;)

Fast det var ju en duktig unghästutbildare som red Dante i paddocken och då gick det ju riktigt bra så varför i hela friden fick inte den unghästutbildaren fortsätta? Hon var ju lugn och stadig och Dante knatade ju på riktigt fint?
Det kan jag inte begripa, det känns som att de forcerar fram problemen igen?

När susanne gielen hjälpte till med den lilla ponnyn som skulle ridas in då kom ju gielen flera gånger så det skulle bli kontinuitet. Nu gör de precis tvärtom? Visst Dante är äldre men eftersom det har varit problem är det väl ännu viktigare att ta det lugnt och en sak i taget?

Jag förstår verkligen inte hur de tänkte här :crazy:

Det undrar jag också, hon var ju jättebra och hade säkert fått mer resultat än en stressad och ångande häst :cautious:
Nu har jag också mailat svt.

Kl
På sätt och vis är det ju bra att de får rida för flera tränare, men hade varit bättre med t ex en tränare varje vecka och kanske en extra gäst tränare en gång i veckan som ridpass nr 2 t ex.

Men det vi ser nu är ju varken i rätt ordning eller ens från alla dagarna.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈