Sv: Ponnyakuten 5
Jag kan nog använda uttrycket "matte vann" när jag återger något i skrift, typ "sen diskuterade vi lite om vi skulle gå hem eller inte. Matte vann tillslut, och..." och då just i meningen att jag lugnt fortsatt be hästen om det jag vill och inte låtit den få sin vilja igenom. Men inte i meningen att jag ser det som en strid eller ett krig som "ska vinnas"
Om det blir diskussion mellan mig och hästen, så handlar det ju endera om att hästen inte förstår, att hästen förstår men inte vill och mer eller mindre högljutt provar att framföra sin åsikt, eller att hästen förstår men 'öppet trotsar'. I samtliga fall vill jag ju få min vilja igenom, men jag ser det inte så mycket som en strid som en diskussion där jag helt enkelt får se till att lägga fram mina 'argument' så tydligt och klart nog att hästen accepterar dem. Skulle det vara så att hästen är sur och trotsar, ja då tar jag till större bokstäver, givetvis. Och "vinner", samtidigt så är det ju inte klart där egentligen, utan handlar om att försöka ta reda på och åtgärda VARFÖR hästen trotsade, nåt är ju fel då.
Däremot om det varje ridpass var diskussion/bråk och handlade om vem som skulle 'vinna', då är något så fundamentalt fel att jag skulle skita i vem som vann och försöka lösa grundproblemet (att hästen inte förstår, att hästen tycker vad det nu är är tråkigt, att hästen är rädd för ditt eller datt osv)