Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Men hon är ju ett barn. Jag tycker att det är lite absurt att förvänta sig att ett barn ska reflektera över saker som många vuxna inte gör.

Jag ser Sara som lika oskyldig som Dante. Det är inte deras fel. Det är de vuxna som bär hela ansvaret.

Fast hon lyssnar ju inte på det vuxna, fast olika vuxna säger åt henne supertydligt att Hästen är för svår, den är fel utbildad och håller på att bli farlig, för att den inte förstår vad den ska göra.

Jag tycker inte man kan hålla DZ, exempelvis, ansvarig för att ryttaren inte vill ta till sig vad han säger.

Men det är hennes föräldrar som har ansvaret. Det är hennes föräldrar som kan (och bör) göra något åt saken.

Jag är inne på din linje! Visst, han kanske blir lite tuff med spöt från marken, men ingen av oss var där och såg det live, Dante kanske var på väg att springa över honom?
För övrigt så är ju DZ en sån där fuskis som drar till Florida under vintern så svordomen har han nog lärt sig där ;)

Precis. Visst är det föräldrarna som har yttersta ansvaret (och borde ha sålt hästen för längesen...) men Sara måste själv också inse hennes roll i det hela. Hon verkar inte alls koppla ihop hästens beteende med hennes ridning och brist på kunskap om att kunna utbilda en häst. Hon säger hela tiden att hästen segar ihop, inte vill osv.

Hon har i huvudet att han är ovillig och besvärlig -> Sitter upp och försöker pusha honom till att lyda -> Dante fattar inte och blir förbannad -> Sara blir arg tillbaka -> Sen bråkar de tills passet är över.

Typ så. Tycker det största ansvaret ligger hos föräldrarna. När man är 15 är man fortfarande odödlig och "kan själv". Det känns som man har något att bevisa för världen, så tror jag Sara känner när det kommer till Dante. Hon ska bevisa att hon visst kan, och ju fler tränare som säger att det är för svårt desto mer vill hon visa att hon kan.

Jag läste i hennes blogg att hon såg på förra årets ponnyakuten och då väldigt verbalt uttryckte att de som inte klarade av sina ponnyer borde sälja dem, lite lustigt med tanke på hur det går med Dante. Men inte levde jag som lag lärde när jag var tonåring heller...

Man får väl tänka på också att han är hästhandlare, och har lärt sig hästhantering av hästhandlare. Då gäller det ju att ha snurr på hästarna, och man har inte tid med långsiktiga lösningar för hästarna, utan de måste snabbt funka, så att de går att sälja. Jag tycker både i detta programmet och när jag sett honom tidigare att han kör med ganska snabba lösningar,

Däremot verkade inte ägaren kunna eller vilja ta till sig att hästen är för svår för henne, trots att han var supertydlig med det.

Ja. Och man måste också tänka på situationen som var, att han har en timme på sig att på ngt sätt få hästen att förstå och få den ett steg framåt för att rädda situationen det lilla han kan -Farlig häst med oerfaren ryttare! Om han får hästen att gå fram ist för bocka och kan tvinga den att gå dit den inte vill istället för skygga så har han minskat risken ett snäpp att Sara åker i backen och skadar sig rejält. På köpet så lärde sig hästen kanske lite också när den fick saker förklarade för sig på ett tydligt men hårt sätt. Det hade säkerligen inte behövts om den blivit rätt utbildad från början. Men det tåget har ju redan gått och försvunnit... Det är bara att hoppas att hästens framtid kan räddas och den inte tillslut måste slaktas för att den är farlig, som den själv inte rår för.

Men det är hennes föräldrar som har ansvaret. Det är hennes föräldrar som kan (och bör) göra något åt saken.

Vad de skulle kunna göra är att sälja hästen. Däremot kan de ju inte tvinga henne till att tänka annorlunda och förstå, om hon inte vill. De verkade ju dessutom inte så hästkunniga själva, de kanske inte vet bättre, helt enkelt?

Det är ju skillnad på hur man fått lära sig rida, också. Jag är uppvuxen på ridskola hästmässigt, och därför sitter det i ryggmärgen att aldrig, aldrig leta fel hos hästen, bara hos mig själv. Vad kan jag göra annorlunda, vad kan jag göra bättre? Det är ju knappast mina föräldrar som har lärt mig, utan det är ju mina ridlärare. Så föräldrar är ju inte enda källan till kunskap.

Jag tänker samma relation som förälder-barn. Och ja, om jag hade barn skulle jag hundra gånger hellre lura i dom brocollin via potatismoset, än slå dom tills dom äter upp den. *varning för överdrift*

Med barn så låter man väl dem ha broccolin kvar på tallriken och struntar i om de äter den (ev försöker övertala att lukta el smaka). Motsvarar, går hem igen och ställer hästen i hagen och försöker en annan gång, efter fem försök fram till första stenen i skogen (efter att ha presenterat broccolin ca fem gånger) så har hon vant sig vid att se den (på tallriken) och följer gärna med på utetur (ev äter broccolin om hon inte är känslig för bittert.).

Ja. Och man måste också tänka på situationen som var, att han har en timme på sig att på ngt sätt få hästen att förstå och få den ett steg framåt för att rädda situationen det lilla han kan -Farlig häst med oerfaren ryttare! Om han får hästen att gå fram ist för bocka och kan tvinga den att gå dit den inte vill istället för skygga så har han minskat risken ett snäpp att Sara åker i backen och skadar sig rejält. På köpet så lärde sig hästen kanske lite också när den fick saker förklarade för sig på ett tydligt men hårt sätt. Det hade säkerligen inte behövts om den blivit rätt utbildad från början. Men det tåget har ju redan gått och försvunnit... Det är bara att hoppas att hästens framtid kan räddas och den inte tillslut måste slaktas för att den är farlig, som den själv inte rår för.

Ja, precis. Ska man få mycket gjort på en halvtimme, så får man nog göra ungefär som han gjorde. (ok, kanske inte sitta upp i jeans och gympadojor, men träningsmässigt). Är man duktig och vet vad man gör kan man vara väldigt tydlig med hästarna, och det kan bli rätt stor skillnad på bara några få tillfällen. Just om man är skicklig, så kan man vara tydlig med hästen utan att den tappar självförtroendet eller blir avig - men det kräver ju just att man har mycket erfarenhet och känsla. Jag har suttit på hästar som mindre skickliga (men fortfarande duktiga ryttare, som ridit svår klass) har försökt göra en Quick fix på på det sättet, och då blir resultatet tvärtom, hästen är tjurigare och ovilligare efter än före.

Det är ju väldigt bra om man kan vara tidseffektiv i sin korrigering om man jobbar med tillridning, t ex, vem vill betala en tillridare för att rida hästen fem gånger i veckan i flera år? Den tiden kanske man har när det gäller att utveckla en tävlingshäst till sig själv, men knappast när man rider saluhästar eller tillridningshästar där ägaren betalar per tillfälle.

Jag ser heller inte att det var så hemskt med dz. Han verkar, och är, ju duktig på att rida. Men någon pedagog är han inte. Det stör dock inte mig det minsta.

Sen ser jag inte att han faktiskt slår hästen? Jag tycker att han, precis som inom frihetsdressyren, har spöet som en skänkel från marken, då han vill att hästen ska gå dit han vill.

Sen rider han fram, fram fram tills hästen förstår vad han menar.

Visst var unghästutbildaren bättre, men det gör inte dz till en skit för det.

Sen verkar de ju ha det lite jobbigt hemma nu, med tanke på pappan och allt. Så att man snäser åt en hästskötare eller svär lite så ser jag inte alls som något konstigt.

Dvs jag protesterar egentligen inte mot något, bara att jag tycker det är lite svårt att jämföra med barn eftersom man gärna vill att barn växer upp och bestämmer lite mer själva hela tiden tills de är helt självständiga medan man helst vill att hästar växer upp och låter en bestämma det mesta, när man sitter på i alla fall.

Tur att fler håller med mig, när folk beskrev sekvensen så lät det om DZ misshandlade hästen. Jag gillade inte det han gjorde, hård och snabb quickfix, men det handlade knappast om misshandel eller att ens slå hästen. Tror inte han gjorde mer än att nudda den. Det var hårt och inte det val jag valt, unghästutbildaren fixade det bättre. Det känns som hela upplägget var fel, och det sätter tränaren i en jobbig sits, han filmas för TV när han ska undervisa ett ekipage i markarbete/hoppning där man snarare behövt backa tillbaka många steg och börja från grunden.

Förklaringen han kom med när han ramlat av var förmodligen sanningen, kanske han dessutom blev tillfrågad att förklara vad som hände, de kan klippa kraftigt. Det hade varit bättre att skaka på axeln och säga sån händer, men det är mänskligt att analysera vad som hänt.

Jag tycker däremot mer och mer illa om killen, men han förtjänade inte totalsågningen det varit här men väl kritik för språkbruk och sedan är det risk att folk med sämre kunskap och timing som kopierar metoderna och då är risken uppenbar att det snarast bli våld.

Jag håller med, jag tycker inte DZs hantering av hästen var så anmärkningsvärd. Visst, han svor till när han flög av (mest lite kul att han svor på engelska, sällan så uppenbart att man lärt sig svära av sin förälder), men han skrek inte, han behöll lugnet, och hanterade det hela professionellt - att han korrigerade hästen ser jag inte som ett jätteproblem, det är ju viktigt att hästen förstår att det var fel. Möjligen hade han kunnat ge den lite mer beröm (hörde inget beröm alls). Man får väl tänka på också att han är hästhandlare, och har lärt sig hästhantering av hästhandlare. Då gäller det ju att ha snurr på hästarna, och man har inte tid med långsiktiga lösningar för hästarna, utan de måste snabbt funka, så att de går att sälja. Jag tycker både i detta programmet och när jag sett honom tidigare att han kör med ganska snabba lösningar, medan mer långsiktiga tävlingsryttare som Jan Brink och RGB har mjukare, långsammare lösningar där hästen får göra sånt den förstår och känner sig trygg med, och sen ökar man långsamt svårighetsgraden, istället för att tvinga igenom sånt som hästen inte riktigt vågar just då. Jag tror säkert båda sätten funkar, det är väl bara lite olika skolor, och bra på olika sätt. Den långsamma metoden är väl skonsammare psykiskt och fysiskt för hästen, och är kanske bättre om det är viktigt att hästen är bra om tio år, den snabbare metoden bättre om hästen ska bli rid- och säljbar på någon månad.

Däremot verkade inte ägaren kunna eller vilja ta till sig att hästen är för svår för henne, trots att han var supertydlig med det.

Jag håller med dig, men vill lägga till att Jan Brink väl är 54, RGB är 52 och DZ är 26, 29? Så det finns några års erfarenhet mellan också. (Tänkte bara att ofta så jämför man ju inte en ung 29 årig ekonom på jobbet med den gamla räven till styrelseordförande.)

Senast ändrad:

Jag uppfattade det också som att de -djupintervjuade efter avramlingen.

Men helt spontant, och garanterat felaktigt -så skulle jag tänkt, om jag sett en massa avsnitt jag skulle sätta ihop i rätt ordning att det här var första träningen på hästen, de noterade att det inte var rätt, hästen var på annan nivå än de trodde och de tar in en unghästtränare. Men det är såklart inte så.

Herregud vad folk gör en höna av en fjäder. Visst, det var dumt att sitta upp utan riktig utrustning men vad skulle han gjort i det läget när det verkligen inte fungerade för ryttaren att ens rida runt?
Sedan tycker jag att det är SVT:s ansvar att klippa bort svordomar osv.
"Bestraffningen" som Dante sedan fick anser inte jag orättvis. DZ håller inte hårt i munnen någon gång och använder inte spöet på något olämpligt sätt enligt mig.
Felet är snarare upplägget. Det är ju i princip omöjligt att träna ett sådant ekipage en enda gång. För att göra något vettigt av det där måste man ju veta om att man ska träna ekipaget en tid framöver eller i alla fall ett visst antal gånger.
Utöver det verkar ryttaren plus föräldrar ha svårt att förstå att de behöver hjälp. Men tycker inte att något ansvar kan läggas på DZ och den enda träningen han hade med ekipaget.

Jag håller med dig, men vill lägga till att Jan Brink väl är 54, RGB är 52 och DZ är 26, 29? Så det finns några års erfarenhet mellan också. (Tänkte bara att ofta så jämför man ju inte en ung 29 årig ekonom på jobbet med den gamla räven till styrelseordförande.)

Ja, absolut, när man är äldre blir man förhoppningsvis klokare och tålmodigare!

Men jag kan tänka mig att det inte bara handlar om det, utan också hur man jobbar med hästar. DZ har ju lärt sig sin hästhantering någonstans, gissningsvis till stor del hemma? Och RZ är ju också en gammal räv.

Ah jo, såklart, tänkte bara att all kunskap och tålamod och kroppspråk inte bara kan liksom hoppa över från äldre till yngre generationen utan att en del kommer långsamt och att det därför är svårt att jämföra en 50 åring med en person under 30. (Det var därför jag höll med dig men med ett litet förbehåll för ålder. Och jag håller fortfarande med dig om att kultur/synsätt såklart överförs och säkert påverkar mer för yngre, har ingen aning om RZ och hästar.)

Senast ändrad:

Zettermans är ju uppvuxna med hästar och då tycker jag nog att man kan förvänta sig en del när de börjar närma sig 30.

Det jag tycker är tråkigast att se är Saras inställning till hästen. Hon säger hela tiden att den tjurar, är dum, envis osv osv. Hästen förstår ju inte, den vet inte vad den ska göra och har aldrig förstått. Att sen föräldern/föräldrarna låter henne ens rida hästen är för mig ett mysterium, och hur tänkte de egentligen när de köpte hästen?! DET gör mig mycket mer upprörd än hur DZ löste situationen...

Där håller jag med.

Tycker också att Mabuse har en bra synvinkel på det hela.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare