Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Bara tänkte att tex ofta (inte ALLTID) ryttare som håller på med dressyr (eller något annat) och är lite rädda för hoppning lättare ser problem med hoppning, att det är högt/ snabbt/ okontrollerat osv.

Vet att när jag själv blev stundvis rädd för hoppning kändes allt mycket värre...

Kanske är något att åtminstone ha i åtanke :)

när jag blir hopprädd brukar jag säga högt för mig själv "en ko kan hoppa en meter stillastående" :P Blev lättare att hoppa in min unghäst på 50 cm då

Jag håller inte på med hoppning, men jag upplevde inte att de utsatte Dante för några fruktansvärda höjder eller dylikt. Jag ser bara inte poängen med att hoppa i det stadiet, när det fattas så mycket annat i utbildningen? Om det var för att Dante skulle ha kul och bjuda mer framåt, så kunde jag inte se att det hade den effekten på hästen. För mig kändes det mer som att man blandade in ytterligare en faktor, i stället för att fokusera på ett fåtal saker som hästen kanske kunde förstå och få förtroende för. Men, förhoppningsvis, har jag fel!

Kl
Jag blir bara ledsen se den fina Dante och allt kring honom. Hade trott unghästutbildaren skulle fortsätta därifrån hon började men så blev det alltså inte :(

Han hoppade finare och mindre förvånat för var gång. De fick ett enkelt fokus att koncentrera sig på. Ryttaren fick ett klart mål att styra mot- hon visste exakt vart de skulle. Han fick tankarna koncentrerade mot något nytt och bort från invanda skyggpunkterna på långsidan. Fick en liten belöning när han bjöd, lite kul att hoppa, ett litet steg framåt så kan de gamla bitarna kännas enklare för honom, kanske lite självförtroende, lite bonding med ryttaren. Han tvekade, litade på henne, fick reda på att det blev rätt, hoppade med större förtroende.

Senast ändrad:

Kl

All heder åt Sara tycker jag! Bra balans och bättre attityd i kvällens avsnitt! Att vara ung tonåring är inte lätt alla ggr.

Jag håller med, det såg bra ut för Sara och Dante att få ett hinder att fokusera på. Tycker båda såg mer samlade (mentalt alltså, innan någon börjar gasta ;)) ut i det senaste avsnittet.

Skäcken och hans tornerspelsryttare är så mysiga tycker jag! Syns att det nog mycket var killens attityd som gjorde att hästen blev rädd, för nu ser ju hästen obrydd ut och verkar uppenbarligen inte rädd i okända miljöer eller så. Lite smått kär i den ponnyn :love:

Edit: Skulle vara ett svar på Badgers kommentar, måste råkat klicka fel nånstans...

kl

Jag tyckte att dagens avsnitt var ett av de bästa någonsin faktiskt. Bra träningsklipp, roligt inslag med tornerspelen, skrattade gott åt "tårtkriget" och det kändes över lag som att det var ett bra flow i avsnittet. :)

Jag var särskilt glad över träningen med Daniel Zetterman faktiskt, just eftersom det jag sett av hans träningar tidigare i serien sett så illa ut, var det kul att se gårdagens. Jag tyckte att det var positiv energi och attityd och att han verkade ge bra instruktioner samt ge beröm på rätt ställe. Att lägga in några hinder för Dante ser jag inget konstigt i, att göra något nytt för att bryta gamla mönster kan fungera jättebra och i mina ögon verkade både häst och ryttare växa med den lilla utmaningen, jag tyckte det såg bra och förhållandevis lugnt ut. :)

Moreno är ju alltid en fröjd att se, så otroligt lugn och verkligen koll på grejerna.

Riddarkillen var också riktigt kul att se, jag blev nästan lite lipig över att det gick så bra för dem!

*knapplånar*

Jag blev så jäkla glad när dom frågade Hugo om hans hittills mest minnesvärda "del" i ponnyakuten och han svarade att det var Lisens träning när hon hjälpte honom att rida hästen i form!
Det bevisar att han inte tog åt sig speciellt mycket av Daniels klumpiga uttalande om att en ponny inte behöver ridas i form :D

Han hoppade finare och mindre förvånat för var gång. De fick ett enkelt fokus att koncentrera sig på. Ryttaren fick ett klart mål att styra mot- hon visste exakt vart de skulle. Han fick tankarna koncentrerade mot något nytt och bort från invanda skyggpunkterna på långsidan. Fick en liten belöning när han bjöd, lite kul att hoppa, ett litet steg framåt så kan de gamla bitarna kännas enklare för honom, kanske lite självförtroende, lite bonding med ryttaren. Han tvekade, litade på henne, fick reda på att det blev rätt, hoppade med större förtroende.

Synd bara att han vid några språng fick ett rejält ryck i munnen som "belöning" (jag har full förståelse för att ryttaren hade svårt att följa med i vissa språng, blev bara rädd att det påverkade Dantes vilja att hoppa).

Tyckte det var ett mysigt avsnitt, blev glad åt att se DZ släppa garden lite och han verkade genuint glad när dom satt och åt tårta :). Ridpasset gick också mycket bättre och såg mycket trevligare ut än förra gången, jag tror också att det var bra för dom att fokusera på något.

Jag har kikat på Saras blogg nu, och det verkar ju faktiskt ha gått jättebra :). Han kommer nog alltid vara lite speciell, Dante, men han verkar ju vara hanterbar iaf.

Tror Dante har rätt ryttare med Sara. Hon rider bra och verkar ju inte vara rädd heller. Men tyckte han slängde mycket med huvudet på träningen.

hugger bara en knapp.

Har ströläst lite ang daniel och dante
Är det bara jag som känner att tjejen än 15 (?).
När jag va 15 så hade jag vett i skallen att inse och förstå när jag gör något galet. Lyssnade man inte utan red fel och gjorde hästen "illa" så fick man banne mig höra der med! Ja det är föräldrarnas ansvar men hon behöver verkligen lära sig fördtå och lyssna! När jag va 15 hade jag två egna hundar som var mitt ansvar att uppfostra och sköta på rätt sätt. Därför fick jag också be om hjälp ibform av kurser och ja då får man LYSSNA och lära!

Ja daniel var rätt hård men jag tycker ändå det var rätt av honom. Bra att han åkte av, det visar hur farlig situationen är med denna hästen! Han visade att även ryttare på elitnivå har svårt med en sådan häst och man måste sätta ner foten. Även om tyvärr hästen är den som fick ta foten när det hans ägare som ska få den. Hur lämge ska hästen behöva stå ut med denna situation och ridning innan ägarna tar sitt jäkla ansvar?
Sen vilken metod som lämpar sig bäst på hästen (daniels eller en mjukare) kan bara de som hanterat hästen veta. Men jag anser att hellrr några veckor med tuffare tag än ett liv sådär som det är nu.

Så olika man är. Själv tycker jag det är vidrigt när folk kladdar med livsmedel.

Tror Dante har rätt ryttare med Sara. Hon rider bra och verkar ju inte vara rädd heller. Men tyckte han slängde mycket med huvudet på träningen.

Han slängde väldigt mycket med huvudet och tygeln glappade konstant så frågan är vad som är orsak och verkan? Slänger han med huvudet för att handen är ostadig eller blir handen ostadig för att hästen slänger med huvudet?

Det jag reagerade på mest var bristen på beröm....eller så visade dom inte just detta. Man fick höra DZ säga "klappa hästen" ett flertal gånger men jag såg aldrig att hästen fick nån klapp förutom det allra sista. Berömmet bör ju komma ganska omedelbart för att det ska ha någon effekt.

Det jag reagerade på mest var bristen på beröm....eller så visade dom inte just detta. Man fick höra DZ säga "klappa hästen" ett flertal gånger men jag såg aldrig att hästen fick nån klapp förutom det allra sista. Berömmet bör ju komma ganska omedelbart för att det ska ha någon effekt.

Men va? Sara berömde ju med klapp och/eller röst efter varje hinder!

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama