Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

K_L

Tycker jag får den uppfattningen att det ändå går hyfsat för Sara och Dante när man läser på hennes blogg. Sen är man väl inte barn när man är 14 år? Snarare ungdom.

Daniel Z är väl 29 och inte 27 som det står på en del ställen. Är han inte född -85?

Håller med, iaf på de filmer jag hittade så åtminstone kan de galoppera, styra, reglera hastighet och hoppa utan bockningar eller andra missöden. Hur sällan eller ofta som det blir pannkaka vet man såklart inte men kommit framåt verkar de absolut ha gjort.

KL

Nu har jag kikat på Zettermans avramling av Dante och jag förstår inte vad ni är upprörda över. Visst, han valde lite olämpliga ord när han ramlade av. Men jag tycker också att när han efteråt pratar med tjejen om Dante så är han lugn och sansad och jag tycker han har rätt i det han säger. Dante förstår inte vad det är han ska göra, han tar egna initiativ och har egen vilja. Dessa initiativ blir fel och situationen blir farlig.

*kl* Zetterman måste ha varit på rätt spår! Det gick ju mycket mycket bättre träningen dagen efter! :) Gick hårt på hästen när han hoppade upp men hästen verkar ju ha tagit ett stort steg framåt. Att han lyckades få igenom vad som krävdes av hästen under så kort tid som han själv red måste ju vara himla bra, hästen har ju gått med otydliga signaler och oerfaren ryttare utan kunskap att utbilda länge?

När han fått förklarat för sig vad som förväntades verkar det ju gå myycket bättre! Hoppas inte hoppningen blivit fel efter tid bara. Får hästen ett ryck i munnen för många gånger så är väl risken att den inte fattar vad som är rätt och fel där heller. Drivas mot hindret och få ryck i munnen när han hoppar. Kan bli fel för en unghäst...

Daniel ser ju dessutom riktigt trevlig ut när man fick se han skratta för första gången :) Det finns nog en guldklimp under den där lite dystra attityden som folk verkar få uppfattning om ;)

kl

Har precis börjat kolla på dagens avsnitt och måste faktiskt bara säga en grej!
SHIRIN! Alltså hennes röst! Hon kan bli en riktigt stor stjärna inom sång!:love:

KL

Jag kan inte alls förstå vad vitsen var med att hoppa Dante i det här läget? Varför inte nöja sig med att det funkade (bättre) i skritt, trav och galopp?

med två veckors schema att komma så långt som möjligt innan ryttaren far hem och fortsätter sitt egenarbete med utbildning (som hittills haft brister uppenbarligen) vill man väl göra så mycket som möjligt under tränarledda lektioner med risk att forcera lite.

Det verkar inte särskilt smart? Då riskerar man väl bara en ÄNNU mer osäker och förvirrad häst?

Jag tycker spontant att man går alldeles för fort fram om man gör så, men i och för sig är jag inte hästtränare...

nja om det sker på rätt sätt under ledning är ju tanken att ryttare och häst ska lära sig, inte bli mer förvirrad

Hej!

Jag tänkte också så instinktivt, men funderade sen på hur vi gjorde med unghästarna där jag jobbade och vi började hoppa så fort de lärt sig alla gångarter och svängar. Ofta gillar ju hästarna hoppning och får lite gratis framåtbjudning från hindrena, så jag tror inte det behöver vara fel.

Jag fortsätter iaf gilla Moreno och Ingrid och hennes ursöta ponny och det var kul att se hur cool skäcken var på ny plats med "läskigt" svärd och allt.

Lite besviken på brist på kamel, dock ...

/Lavinia, som också tyckte Zetterman framstod som trevligare idag. Kanske hade han en riktigt dålig dag förra veckan???

Nej, att tanken inte är att förvirra hästen (eller ryttaren), det förstår jag. Det jag inte kan förstå är varför den tvunget ska HOPPAS under den korta tid som de har tillgänglig, när det är så mycket i grunderna som man behöver jobba på?

Jag har sett klart programmet nu och jag håller med dig Lavinia!

Älskar verkligen Ingrid! Skulle mer än gärna vilja ha hennes sits över hindrena!:love:

Ta nu inte det här på fel sätt...

Men rider du mest dressyr eller hoppar du? Eller något annat för den delen..? :)

Jag tänkte också så instinktivt, men funderade sen på hur vi gjorde med unghästarna där jag jobbade och vi började hoppa så fort de lärt sig alla gångarter och svängar. Ofta gillar ju hästarna hoppning och får lite gratis framåtbjudning från hindrena, så jag tror inte det behöver vara fel.

Det kan säkert vara sant för vissa hästar, men jag fick inte den uppfattningen när jag såg Dante hoppa. Det var ju knappt att han klev över. Nej, jag vet inte. Helt spontant kändes det fel när jag såg det, och som om man försöker skynda, skynda... :(

Hej!

/Lavinia, som också tyckte Zetterman framstod som trevligare idag. Kanske hade han en riktigt dålig dag förra veckan???

Eller så är han bara inte så karismatisk och gullig som person som typ Lisen uppfattas ;)
Alla människor är olika , jag själv är nog inte den som uppfattas som den gladaste och socialaste vid första anblick heller :P Men jag verkar ha kvalitéer när det gäller hästar och människor ändå, vid ett senare intryck haha.

fast jag tycker det är lite skynda skynda utbildning för ryttarens skull, innan hon ska hem. Och då indirekt för hästens skull, absolut.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare