Fjordkunniga se hit!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare allround
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordkunniga se hit!

Hej och tack för info! I ärlighetens namn spelar färgen ingen roll för mig. Jag vill ha en trevlig och användbar fjording helt enkelt den dagen jag väljer att betäcka. När det gäller lokalförening ligger ju Sthlm-Uppsala närmast till hands. Jag får väl ta och titta om det verkar vara mkt aktivitet där. Hingstkatalog säger du, finns det alltså en separat hingstkatalog för fjordingar? Och nu till en dum fråga (men som sagt, jag är ny på det här med fjordingar) finns det ett övre mått på mankhöjden de inte får överskrida för att vara godkända (rastypiskt)?

Ja, varje vår skall det komma en ny katalog i brevlådan med de hingstar som finns till tjänst runt om i landet Sverige! Dessutom gör vår webbmaster ett "hästjobb" med sin fina uppdatering av hingstsidona på nätet där du även kan få litegrann information av lite privatare karaktär om hingstarna! Dessutom finns det ett avelsråd i Svenska Fjordhästföreningen som är väl uppdaterade och skall kunna ge tips och råd till personer som du som är lite osäkra!
Att en hingst skall ge stort eller smått är oerhört svårt att förutse, vi har nämligen inte tittat så mycket på storleken på fjordhästarna i Sverige, det finns ett spektra på hingstar från 135 cm-148 cm idag och så kommer det förmodligen att förbli då det finns denna bredd höjdmässigt på fjordhästen. Att säga att en hingst ger stort eller smått det skulle iallafall inte jag våga mig på, bäst är att isåfall kolla upp vad som ligger bakomhonom och vad han har gett. Är själv ägare till Sveriges minste premierade hingst (135, och det har han varit sedan han gick in i avel) och har treårsston efter honom som mäter 146, tvåårssto på 140 osv. Konstigt? Nädå, han har på fyra generationer endast en häst i sin stamtavla som mätt under 140 8mormor 138), han har dessutom halvsyskon på mödernet som är 146 samt 150 cm!!!
Cheen är en fin hingst som tyvärr inte lämnat så mycket efter sig, dock är han en fantastisk prestationshingst, han fungerar som tävlingshäst i samtliga discipliner som fjordhästarna tävlar i. Det finns även hingstar som Torps Gusten, Allman, fantastiske Cristall eller Daler 180, vars gångarter torde vara i toppklass, dessa tävlar samtliga på högre nivåer och har premerats AB just för sina bruksmeriter. Mimer är också en hingst som har fina meriter i körning, Hugo, är välkänd för sina hopprestationer, säkert har jag glömt någon!
Stockholm Uppsala verkar vara en trevlig lokalavdelning, hör dig för hos dem om deras aktivitetsupplägg!
Och till sist, nej, det finns inget högsta mått på en fjordhäst, MEN som uppfödare så tycker jag (och fler med mig) att 145 är en ganska optimal höjd, då liknar det fortfarande en FJORDHÄST, blir de högre så har man antingen en liten halvblodshäst eller en ardenner, och vill man ha sådana så finns de ju på annat håll!
Lycka till med dina avelstankar!/Lycka

Nej, detta med färger är oerhört lätt egentligen. :) Det handlar om enkel matematik och enkla korsningsscheman. Det som är svårt, är att i verkligheten få den hästfärg man i teorin vill ha. :angel:

I ditt exempel är mamman fux (A- ee) och pappan musblack (aa E- Dndn). Detta innebär att för att få rödblack måste pappan också ha ett litet e, annars blir det aldrig fux. Kanske denna hingst faktiskt har aa EE och då kan man betäcka med hur många fuxar som helst, det blir inte fux.

Liknande med blackanlaget, pappan har ETT anlag för black, vilket ger 50 % teoretisk chans för black. Det finns alltså inga garantier för att fölet blir blackt. Denna fölunge har gentoyp Aa Ee (stort A från mamman, litet från pappan, stort E från pappan, litet från mamman).

Fjordhästar är så gott som alltid DnDn, det vill säga de lämnar alltid black avkomma (homozygota).

Klarnade lite? :)

Jo, de där färgscheman satt vi med mycket på gymnasiet:crazy: frågan är nu då: Testas alla avelshingstar på vad de har för färganlag? Om ja, varför står det inte med i hingstkatalogen?

Förresten du som verkar duktig på färger...;) vad för färg bör hon betäckas med i sin tur för chanser på fux?

Senast ändrad av en moderator:

Jo, de där färgscheman satt vi med mycket på gymnasiet:crazy: frågan är nu då: Testas alla avelshingstar på vad de har för färganlag? Om ja, varför står det inte med i hingstkatalogen?

Förresten du som verkar duktig på färger...;) vad för färg bör hon betäckas med i sin tur för chanser på fux?

Då skall vi se här... ;) Nej, inga hingstar testas för färganlag såvida inte hingstägaren själv känner för att göra det. Alla färganlag går inte att testa heller. Speciellt tobiano (ryggskäck) är populärt att testa om hingsten är homozygot för anlaget. :angel:

Nu vet jag inte om du med hingstkatalog menar andra raser än fjordhäst, men för fjordhäst finns det en mycket bra lista över färganlag, som uppdateras så fort man vet mer om vad hingsten har för anlag.

Största chansen att få fux (om det INTE är fjordhäst vi pratar om) är att betäcka med en fux. Då är man garanterad att avkomman får ett litet e och sedan kan man hoppas att stoet också lämnar ett litet e till avkomman. Är stoet själv fux är det mycket lätt, då betäcker man med en fux så är man garanterad en fux. :)

Är det däremot fjordhäst du talar om så är det omöjligt att få en renrasig fjordhäst som är fux. Eftersom fjordhästar är homozygota för black, så blir alla avkommor black. Det man kan göra då, är att betäcka stoet med en fuxhingst av annan ras och sedan får den avkomman (som förhoppningsvis blir rödblack) avkomma med en annan fux och då kommer det (än en gång förhoppningsvis) en fux. Men då färgavlar man enbart, och det är inget jag gillar.

Färg OCH bra kvalité skall det vara. :d

Ett tillägg. Om du har ett fuxsto och vill ha rödblack avkomma, så betäcker du med en rödblack fjordhingst, så är du garanterad rödblack avkomma! Hur då?

Stoet är -- ee eftersom hon är fux. Hingsten är -- ee DnDn eftersom han är rödblack. Då lämnar bägge varsitt litet e till avkomman och hingsten lämnar även ett blackanlag (Dn) till avkomman. Så avkomman kommer att ha genotyp -- ee Dndn. :idea:

Men som sagt, då färgavlar vi ju bara... :angel:

Ok:) om vi fortsätter leka då...;) Hon har ju en blackfärgad far o fuxfärgad mor... om jag skulle vilja göra ett försök på black avkomma på henne utan att det finns fler blackfärgade hingstar i rasen än hennes far?;) Hopplöst?

Tack igen. Jag ska ta kontakt med Sthlm - Uppsala. Dessutom ta kontakt med avelsrådet för att få hjälp. Betäckningen lär bli nästa år, så att vi har god tid på oss att hitta rätt hingst. Dessutom är hon i rätt dålig trimm nu. Hon behöver sättas igång och dessutom gå ner en del i vikt. Ska bli kul att se vad hon tycker bäst om. Vi har ju ett år på oss nu att prova olika grenar och se vad hon har fallenhet för. De senaste åren har hon inte blivit mkt riden el körd (innan hon kom till oss).

Någon i tråden sa att de tidigare sett det här stoet jag talar om, PMa gärna mig det du vet om du vill.

om jag skulle vilja göra ett försök på black avkomma på henne utan att det finns fler blackfärgade hingstar i rasen än hennes far?;) Hopplöst?

Avkomman är alltså musblack? *försöker minnas* Då har hon genotyp aa Ee Dndn (trevligt att slippa streck någonstans). Det innebär att hon har 50 % chans att nedärva black. Så det behövs inte någon hingst med blackanlag för att ge black avkomma efter detta sto, men chanserna skulle öka med ytterligare 25 % om hingsten man använde var black.

Om du däremot har ett sto som INTE är black själv, och den enda hingsten i rasen som är black är nära släkt med stoet, då är det helt hopplöst. En utav föräldrarna måste vara black för att avkomman skall kunna bli det.

Om du däremot har ett sto som INTE är black själv, och den enda hingsten i rasen som är black är nära släkt med stoet, då är det helt hopplöst. En utav föräldrarna måste vara black för att avkomman skall kunna bli det.

Ok, då är det som jag trodde... jaja, då ska vi nog satsa på fuxavkomma på henne nån gång:love:

Än är hon ju bara bebis...två små år men det är skoj att fundera i tid...:) Hon är ju inte black själv, pappan är ju black o ensam godkänd hingst om det så då blir det inga blackföl här med andra ord.

hejsan.
Jag har ett fjord sto e,Siljar 157 u, alexandra ue, Tonic ?
hon har precis fått en jätte mysigt fjorhingst efter Denver 235. en jätte fin hingst som står i Laholm.

Gå in på http://www.fjordhasten.se

och gå in på Hingstar. där hittar du alla möjliga fina hingstar.
men jag rekomenderar som sagt Denver.

bara för att säga emot någon som sa att det inte finns så mkt fjordaktiviteter förutom sm osv så säger jag- visst fionns det! leta bara på rätt ställe! Sidan kommer att uppdateras snart för det är mera aktiviteter på g!! www.jlff.se

bara för att säga emot någon som sa att det inte finns så mkt fjordaktiviteter förutom sm osv så säger jag- visst fionns det! leta bara på rätt ställe! Sidan kommer att uppdateras snart för det är mera aktiviteter på g!! www.jlff.se

Du behöver inte alls säga emot, jag påpekade att det inte anordnas några speciella andra aktiviteter i SVENSKA FJORDHÄSTFÖRENINGEN, och rekommenderade då trådskaparen att söka sig till en aktiv lokalförening i dennes närhet.

Hej du ville veta lite om fjordhigstar som du kan betäcka ditt fjordsto med. Om du går in på www.fjordhasten.se så klickar du dig vidare till hingstar så finns alla godkända hingstar i Sverige där. Det finns oxå info om hur du kan bli medlem i någon fjordklubb och vara me på alla roliga aktiviter. Själv är ja me i östergötland fjordklubb och de finns lite roliga saker att göra. Lycka till med din fjording:)

Har en avkomma efter Cheen Femtio 207. Hon är lite grov och ca 137cm. Men dt spelar inte så stor roll, hon är loagom för mig. Hon är jättepigg och framåt, älskar att arbeta och hoppa, typ dt roligaste som finns :) Jättepositiv häst !

Det är hingstpremiering och riksutsällning i Vetlanda 15-16sept. Dit ska jag åka och kika! :-D

Var och kikade på en 2åring efter hingsten Temperament 227. Jätteläcker, smäcker och otroligt trevlig! :)
Temperament mäter 147cm i mkh.
http://www.nsff.se/Hingstar.htm#Temperament_227
Här har du en länk till några av hingstarna. Hugo 179 är en av mina favoriter också. Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka