Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Ja inte är det direkt trevligt med "du övertalar hästen att gå dit du vill med pisk och slag", "lirka med bettet, dra först ordentligt i höger och sedan i vänster tygel och upprepa", "lura hästen att göra som du vill, vifta med spöet på höger sida och om det inte hjälper så använd det så slå till den och så går hästen åt vänster"

Det är hur man använder ett ord och vad man lägger in i det inte ordet i sig som är problemet, möjligen med undantag av könsord. Även svordomar kan användast på ett vänligt vis.

det är ju långt mycket bättre att "lura hästen att göra somdu vill" än att "SÄG ÅT DEN PÅ SKARPEN ATT GÖRA SOM DU VILL". "lura hästen att göra som man vill" sänder budskapet "klappa hästen medhårs och bråka inte med den och få den känna sig okej med uppgiften"

Skulle föredra ordvalet "lura hästen att den får sin vilja fram" framför vilken form av "säg åt den ordentligt" alla dagar i veckan, trots att själva ordet "lura" eventuellt är fult.

Men det beror ju självklart på vilken sorts ridning man vill se/bedriva.

Jag tänker samma relation som förälder-barn. Och ja, om jag hade barn skulle jag hundra gånger hellre lura i dom brocollin via potatismoset, än slå dom tills dom äter upp den. *varning för överdrift*

Stackars Sara som säkert läser allt detta som skrivs om hennes häst. Säkert jättejobbigt för henne.

nova2002, jag hoppas att Sara läser alla inläggen och förstår att ingen av oss har någon som helst kritik mot henne. Hon är ett barn (ett barn som är väldigt duktig på att sitta kvar, det är jag imponerad över). Jag (och flera andra) är däremot upprörda över att de vuxna i hennes omgivning har satt henne i den här situationen.

Och så diskuterar vi DZ metoder och språkbruk.

Jag tänker samma relation som förälder-barn. Och ja, om jag hade barn skulle jag hundra gånger hellre lura i dom brocollin via potatismoset, än slå dom tills dom äter upp den. *varning för överdrift*

Vill du vinna över dem med list (så de äter upp sin broccoli eller städar rummet), lura dem på deras pengar eller övertala dem med rottingen?

Allt beror på hur man formulerar sig, sammanhanget och vad man lägger in i orden.

Jag bankade skiten ur hästen och vann kampen
Jag övertalade hästen med spöet
eller
Jag lirkade hästen in i tansporten med grisfösaren

Ingetdera är trevligt

Jag vann över hästen med tålamod och en hink havre
Jag lirkade in hästen i transporten med havrehinken
Jag övertalade hästen med godis och kli på favoritstället bakom örat.

Alla betydligt trevligare.

Ja, jag håller med dig om allt det där, men jag tycker att ordet "vinna" är svårt att använda på ett pedagogiskt sätt :). Det är så lätt att missförstå, så jag skulle inte använda det ordet för att förklara något hästrelaterat. Det är inte heller så bra att prata om vem som vann eller förlorade ett argument/bråk i en människa-människa-parrelation heller. Blir ett rackligt relationsbygge.

Svenskans "lura" har för övrigt för mig en mer negativ klang än engelskans "trick", men jag osäker på varför? Kanske för att det finns fler negativa ord med lura i sig, som lurendrejeri på svenska, men på engelskans är det mer lite kaxigt/smart ex "trickster".

Känns ganska off topic nu :D.

Hästen ja.
Och att de vuxna i omgivningen inte gjort ett tillräckligt bra jobb.

De flesta skriver dessutom ingenting elakt om hästen. Bara att den har hamnat fel i livet och just nu att tränaren betedde sig oschysst mot hästen.

Det är ju ingen som hoppar på Sara. Vi förstår ju alla att hon tycker om hästen och vill dens bästa, men faktum är ju att x-antal professionella hästmänniskor har sagt att den är för svår i kombination med för outbildad och att detta inte är bra för någon av dem.
Avsnitten är gamla men hon har en öppen blogg där man kan läsa om att han fortfarande har kvar samma beteende, även om hon visst fick en del tips under ponnyakuten.

Värst är att hon fortfarande är minderårig men tillåts hålla på och åka av Dante. Min mor skulle aldrig tillåtit det ens efter jag fyllt 18, hon skulle säkert utövat utpressning tills jag sålde/lämnade bort hästen. Jag tycker dessutom att det är viktigare att hästen mår bra och är harmonisk än att jag får övertyga omvärlden om att jag visst kan fixa till den här hästen (ja, jag har sålt en häst som var för svår).
Ingen här kan ju göra något, men man får ha en åsikt om barn och farliga hästar utan att det är att göra påhopp.

Det är ju ingen som hoppar på Sara. Vi förstår ju alla att hon tycker om hästen och vill dens bästa, men faktum är ju att x-antal professionella hästmänniskor har sagt att den är för svår i kombination med för outbildad och att detta inte är bra för någon av dem.
Avsnitten är gamla men hon har en öppen blogg där man kan läsa om att han fortfarande har kvar samma beteende, även om hon visst fick en del tips under ponnyakuten.

Värst är att hon fortfarande är minderårig men tillåts hålla på och åka av Dante. Min mor skulle aldrig tillåtit det ens efter jag fyllt 18, hon skulle säkert utövat utpressning tills jag sålde/lämnade bort hästen. Jag tycker dessutom att det är viktigare att hästen mår bra och är harmonisk än att jag får övertyga omvärlden om att jag visst kan fixa till den här hästen (ja, jag har sålt en häst som var för svår).
Ingen här kan ju göra något, men man får ha en åsikt om barn och farliga hästar utan att det är att göra påhopp.

Jag förvånas över hur många som upprörs över DZ´s svordom och hantering av Dante men i princip alla menar att "klart att Sara vill hästen väl"...

Har inte detaljstuderat men ser inte DZ rycka hästen i munnen en enda gång. Han använder framåtdrivande hjälper även då han från marken använder pisken för att få hästen förstå att den ska tänka fram i alla lägen.

Sara har inte alls den erfarenhet eller kunskap som krävs för en sådan häst utan gör både det ena och det andra.

Vilket är värst, att "omedvetet" göra fel så hästen inte förstår ett skit och bilr totalt stressad och förvirrad eller att medvetet vara mycket tydlig och få hästen att förstå?

Jag skriver "omedvetet" eftersom hon och föräldrar borde förstått vid detta laget efter alla råd på och av kamera att det är en alldeles för svår häst för henne och lämnat den till någon med bättre kvalifikationer för detta. Och, nej jag ser inte detta som ett påhopp på Sara. Situationen har pågått alldeles för länge för det...

Jag förvånas över hur många som upprörs över DZ´s svordom och hantering av Dante men i princip alla menar att "klart att Sara vill hästen väl"...

Har inte detaljstuderat men ser inte DZ rycka hästen i munnen en enda gång. Han använder framåtdrivande hjälper även då han från marken använder pisken för att få hästen förstå att den ska tänka fram i alla lägen.

Sara har inte alls den erfarenhet eller kunskap som krävs för en sådan häst utan gör både det ena och det andra.

Vilket är värst, att "omedvetet" göra fel så hästen inte förstår ett skit och bilr totalt stressad och förvirrad eller att medvetet vara mycket tydlig och få hästen att förstå?

Jag skriver "omedvetet" eftersom hon och föräldrar borde förstått vid detta laget efter alla råd på och av kamera att det är en alldeles för svår häst för henne och lämnat den till någon med bättre kvalifikationer för detta. Och, nej jag ser inte detta som ett påhopp på Sara. Situationen har pågått alldeles för länge för det...

Jag håller med, jag tycker inte DZs hantering av hästen var så anmärkningsvärd. Visst, han svor till när han flög av (mest lite kul att han svor på engelska, sällan så uppenbart att man lärt sig svära av sin förälder), men han skrek inte, han behöll lugnet, och hanterade det hela professionellt - att han korrigerade hästen ser jag inte som ett jätteproblem, det är ju viktigt att hästen förstår att det var fel. Möjligen hade han kunnat ge den lite mer beröm (hörde inget beröm alls). Man får väl tänka på också att han är hästhandlare, och har lärt sig hästhantering av hästhandlare. Då gäller det ju att ha snurr på hästarna, och man har inte tid med långsiktiga lösningar för hästarna, utan de måste snabbt funka, så att de går att sälja. Jag tycker både i detta programmet och när jag sett honom tidigare att han kör med ganska snabba lösningar, medan mer långsiktiga tävlingsryttare som Jan Brink och RGB har mjukare, långsammare lösningar där hästen får göra sånt den förstår och känner sig trygg med, och sen ökar man långsamt svårighetsgraden, istället för att tvinga igenom sånt som hästen inte riktigt vågar just då. Jag tror säkert båda sätten funkar, det är väl bara lite olika skolor, och bra på olika sätt. Den långsamma metoden är väl skonsammare psykiskt och fysiskt för hästen, och är kanske bättre om det är viktigt att hästen är bra om tio år, den snabbare metoden bättre om hästen ska bli rid- och säljbar på någon månad.

Däremot verkade inte ägaren kunna eller vilja ta till sig att hästen är för svår för henne, trots att han var supertydlig med det.

Jag håller med dig!

Halvt kl

Det jag tycker är tråkigast att se är Saras inställning till hästen. Hon säger hela tiden att den tjurar, är dum, envis osv osv. Hästen förstår ju inte, den vet inte vad den ska göra och har aldrig förstått. Att sen föräldern/föräldrarna låter henne ens rida hästen är för mig ett mysterium, och hur tänkte de egentligen när de köpte hästen?! DET gör mig mycket mer upprörd än hur DZ löste situationen...

Tänkte även på det i slutet, när han säger att det roliga med att utbilda hästar är att om hästen är dum och inte kan något, då är det i nio fall av tio ryttaren som inte har lärt den det den behöver kunna. Men om hästen presterar och gör det den ska, då vet man att man har gjort nånting rätt i alla fall. I princip pratade han ju om Dante där, men det verkade ägaren inte alls förstå.

Hon vill liksom inte förstå att hon kan för lite, utan är stenhård i övertygelsen om att hästen är svår och dum. Hästen är väl svår och dum för att hon har utbildat den fel, rimligen? Hon verkar inte alls se sin egen roll i hur hästen är, utan hästen är bara besvärlig och trögfattad, det är inte hon som är dålig på att förklara så att hästen förstår.

Men är verkligen den snabba, hårda lösningsmetoden lämplig att visa upp i ett barnprogram?

Jag tyckte att det Daniel sade om hästen var mycket vettigt. Däremot är det kanske inte ett lämpligt agerande att hoppa upp på hästen i gympadojor för att korrigera den och sedan svära samt använda spöt inför kamera och barn när man trillar av.

Edit: I förra säsongen var det ju en flicka som fick träna på Jan Brinks hästar medan en beridare red hennes egen. Detta var också en svår och osäker häst som behövde utbildning. Lite märkligt att man inte valde att göra på ett liknande sätt med Sara och Dante?

Senast ändrad:

Men hon är ju ett barn. Jag tycker att det är lite absurt att förvänta sig att ett barn ska reflektera över saker som många vuxna inte gör.

Jag ser Sara som lika oskyldig som Dante. Det är inte deras fel. Det är de vuxna som bär hela ansvaret.

Jag tycker ändå han gör det professionellt, han är inte hetsig eller dum mot hästarna, utan lugn och väldigt tydlig. Sen behöver man ju vara kunnig för att korrigera så tydligt, det är inget jag skulle ge mig på, men jag tycker det ser ut som att han vet vad han gör.

Om man bara skulle visa sånt på barnprogram som det är lämpligt att barn gör själva skulle ju exempelvis världscupshoppning vara barnförbjudet, det vore ju rent livsfarligt för barn att ge sig på att hoppa så stora hinder. Så jag tror nog att även barn kan förstå att man inte kan göra allt som proffsen gör själv.

Det jag gillade med DZ denna gång var att han var så pass lugn med hästen hela tiden, det kändes inte som att han handlade i affekt. Sen kan jag väl för egen del bli mer inspirerad av nån som jobbar som Moreno, för att det är ett mjukare och trevligare sätt, och för att det är ett sätt som man skulle kunna jobba med utan att behöva vara ett superproffs.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama