Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Man får ju för sig att barnen inte rider för instruktörer hemma. Eller, om de gör det, VAD har de för instruktörer?? Hästarna KAN ju gå fint.

Eller hur? Det Lisen gjorde i dagens avsnitt ska ju vilken medelbegåvad dressyrtränare som helst kunna göra.

Åh Potter vill jag ha! Tycker han ser väldigt välriden ut.
Det känns inte som problemet är att Jennifer inte vågar hoppa utan att hon är allmänt väldigt osäker i ridningen. Hon ville inte byta bett för det inte skulle gå att göra halt från galopp då.
Tycker instruktörerna är super som tränar mycket på att rida på i ett friskt tempo.

Och tjejen med den vita ponnyn, han verkar ju super-lydig. Varför är hon så rädd?

Potter är nog en ganska vaken häst. Minns avsnittet när Anna rider honom på stranden, då var det inte bara så att han rullade på direkt utan var ganska "på". Jennifer är ganska liten på honom och jag kan tänka mig att det är lätt hänt att man blir rädd om han börjar studsa eller hoppar till för bågot som fladdrar och knake försöker fly då. Lite så som han reagerade i dagens avsnitt när en bil åkte utanför ridhuset.
Bara hon kommer över den värsta osäkerheten att råka tappa kontrollen kommer hon säkert ha jätteroligt med sin häst.

Det märks att du inte vet mycket om rädsla.

Det är så synd om henne.... Hon har ju snudd på fobi för allt där hon tvekar det minsta :(
Man vill ju bara skaka om henne å banka lite "modighetsvett" i huvudet, hon kan ju! :)

Den där dressyrtränaren skulle hon ju träna för jämt!

Ingrid måste ju vara den sötaste ungen på denna jord :love: Henne lär man se mer av i stora sammanhang i framtiden om hon satsar!
Hon påminner lite om lilla tjejen som hade en ponny som reds in förra?förrförra? säsongen!

Precis!

Beror ju inte alltid på hästen direkt. Kan vara så "enkelt" som att man inte litar på att man själv klarar det. Det underlättar givetvis med en snäll och lydig häst men arbetet måste man göra med sig själv! En så djupt rotad rädlsa är ju heller inget man bara tänker "äh det här är ju en snäll häst, inga problem" och så är situationen löst. Det måste till en förändring både på tankar och beteende.

Jag hoppas och tror att det går bättre för henne med tanke på att hon kommit ut och tävlat en del (som någon tidigare och nämnde). Hon är väldigt duktig så jag hoppas hon kan ta sig förbi sin rädsla för hennes egen skull. Tror hon och ponnyn skulle kunna ha jättekul då!

Tycker också han ser stor ut, men Ingrid är ju ganska liten. Man kanske luras av det? Men han ser onekligen stor ut.

Det märks att du inte vet mycket om rädsla.
Mycket möjligt.
Men har det hänt nåt, tycker det verkar märkligt, att en unge som har en egen ponny, som är så lydig, börjar grina bara instruktören nämner att de ska byta bett.
Har hon varit med om en skentur, eller nåt annat?

Det behöver inte alls ha hänt något speciellt, rädslan kan vara helt irrationell! Jag kan under en dåliga dag, känna igen mig jättemkt i flickan. Och mig har det inte hänt något konstigare än "vanliga" avramlingar genom åren. Men jag är nervös av mig överlag, även i livet utan hästar, så det faller sig naturligt.

Jag vet nog inte heller mycket om rädsla och är kanske väldigt okänslig, men jag kände också att det var märkligt när hon började grina pga bettbyte!:o
Hon hade ju tränare runt om osv.
Men som sagt.. Jag är orädd och okänslig:p

Inte är du okänslig för att du inte förstår :) Det är ju inte så konstigt med tanke på att du inte verkar ha liknande erfarenheter själv.

Jag skulle tro att bettet för henne är en trygghet, som nått oproportionerliga nivåer :) Eftersom att det var just att hon inte skulle kunna få stopp på hästen i galopp som hon var rädd för, hade jag gjort en deal med henne att hon bara behövde skritta och kanske trava första gången. Sen ökat det efter hand.

Ja, det stämmer nog det du säger angående bettet! Hade också gjort en sådan deal med henne.
Det är ju det som är så synd, för hon verkar ju vara jätteduktig, men hon sätter själv käppar i hjulet!
Så himla hemskt när barn gråter och säger "det här kommer inte gå bra!":(

Han är sjukt maffig, stort huvud och Ingrid är väldigt liten. Om man kollar castingen när en vuxen står breve så ser man att han är liten. Antagligen maxad b :)

Dom varierar ju väldigt. Vi har 4 b ponnys i stallet, två är som a ponnys och dom andra två ser ut som c ponnys :)

Mycket möjligt.
Men har det hänt nåt, tycker det verkar märkligt, att en unge som har en egen ponny, som är så lydig, börjar grina bara instruktören nämner att de ska byta bett.
Har hon varit med om en skentur, eller nåt annat?

Är hon inte medryttare på Potter? Och hade inte ridit honom spec länge (halvår?) när inspelningarna var? Eller har jag fått allt helt om bakfoten? :crazy:

Så himla hemskt när barn gråter och säger "det här kommer inte gå bra!":(

När hon sa så fick jag fick spontant lust att dyka in i tv:n och krama om henne! Och Potter, samtidigt.
Jag kan tänka mig att Charlotte blev lite häpen av reaktionen och valde att jobba på Jennifers självförtroende istället. Eller så får vi se ett magiskt bettbyte i nästa avsnitt. Tror jag såg att araben plötsligt har ett vanligt tränsbett i denna träning.

Araben har gått på det bettet även innan. Mamman har ju tidigare förklarat i tråden att de hade med sig flera bett.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama