Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropå Lisen-träningen med Rasmus: varför säger Lisen att verbalt beröm inte är till hästen utan att hon bara ska klappa? Tjejen (vad heter hon?) har väl alltid jobbat med Rasmus genom att säga ordet "bra" till honom, som vi fick se sen med frihetsdressyrträningen, Tobbe själv använder ju verbalt beröm och godis. Det blir ju bara rörigt för hästen om han får olika "beröm"-signaler.
Är det någon mer än jag som reagerade på den ljusbeiga alpackans bakben?? Såg ju inte bra ut.....
*kl*
Varför måste de lägga in den Sven Wolter-liknande rösten så fort det handlar om tornerspelsträningen? Jag stör mig lite på det..
Ja men eller hur. Vi hörde det förra veckan och det räckte med den gången.
För att dom alltid måste "skoja till det" så fort det är något annat än hoppning eller dressyr...
Hon kanske menade att berömmet för hästen är mera eftergiften än rösten? Annars tycker ju jag med att det går att uppmuntra och berömma med rösten, fungerar på min häst iallafall.eller hur! Ett "bra" kan väl absolut påverka hästen och användas som beröm! Ska man klappamåste man ju släppa tygeln, och åtminstone jag och min häst tappar fokus och klappa kan man göra efter en övning, men ord kan användas hela tiden.
På tal om det stör jag mig på att det alltid (inte bara Ponnyakuten men såväl i artiklar/inslag i tidningar/TV) måste anspelas på Vilda Västern i någon form när det är westernridning. Känns så barnsligt och lite förminskande på något sätt.
Nej!! Varför det? Finns ju många som söker och många som tittar (känns det som i alla fall). Kan det vara att det bara finns en viss mängd av problem som kan lösas på ett par veckor och det börjar bli tjatigt med att det återkommer så många problem (typ lastning, hopprädsla etc)?