Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

Apropå Lisen-träningen med Rasmus: varför säger Lisen att verbalt beröm inte är till hästen utan att hon bara ska klappa? Tjejen (vad heter hon?) har väl alltid jobbat med Rasmus genom att säga ordet "bra" till honom, som vi fick se sen med frihetsdressyrträningen, Tobbe själv använder ju verbalt beröm och godis. Det blir ju bara rörigt för hästen om han får olika "beröm"-signaler.

eller hur! Ett "bra" kan väl absolut påverka hästen och användas som beröm! Ska man klappamåste man ju släppa tygeln, och åtminstone jag och min häst tappar fokus och klappa kan man göra efter en övning, men ord kan användas hela tiden.

*kl*

Varför måste de lägga in den Sven Wolter-liknande rösten så fort det handlar om tornerspelsträningen? Jag stör mig lite på det..:meh:

Bra avsnitt igår för övrigt :).

För att dom alltid måste "skoja till det" så fort det är något annat än hoppning eller dressyr... :meh:

Ja men i år är det ju i alla fall med både isac och hans riddar/torner-ridning och Elins frihetsdressyr. Kul att inte alla vill hoppa.

Ja men eller hur. Vi hörde det förra veckan och det räckte med den gången. :meh:

Vi har väl lärt oss vid det här laget att PA älskar upprepningar ;) Förra året var det sekvensen med Anna och Lilla Gubben som jag till slut i princip kunde rabbla i sömnen. Tror jag fortfarande minns allt hon sa. :p

För att dom alltid måste "skoja till det" så fort det är något annat än hoppning eller dressyr... :meh:

På tal om det stör jag mig på att det alltid (inte bara Ponnyakuten men såväl i artiklar/inslag i tidningar/TV) måste anspelas på Vilda Västern i någon form när det är westernridning. Känns så barnsligt och lite förminskande på något sätt.

eller hur! Ett "bra" kan väl absolut påverka hästen och användas som beröm! Ska man klappamåste man ju släppa tygeln, och åtminstone jag och min häst tappar fokus och klappa kan man göra efter en övning, men ord kan användas hela tiden.
Hon kanske menade att berömmet för hästen är mera eftergiften än rösten? Annars tycker ju jag med att det går att uppmuntra och berömma med rösten, fungerar på min häst iallafall.

På tal om det stör jag mig på att det alltid (inte bara Ponnyakuten men såväl i artiklar/inslag i tidningar/TV) måste anspelas på Vilda Västern i någon form när det är westernridning. Känns så barnsligt och lite förminskande på något sätt.

Funderade jag också på...jag tänkte att westernryttare måste tröttna på det.

+ Tussinussen

Jo så är det ju tyvärr. Lite svårt att försöka få folk att förstå att westernridning är mer än kossor, lassokastning och slidestops. Men det får man väl leva med

kl

Håller med angående Ingrid! Även om castingen visade direkt mycket av hennes ridning, så fick jag redan där känslan av att hon har sån sjukt kroppskontroll för att vara så ung! Hon kan gå långt!!

Jag tycker också att Hugo red Fendi superbra!

KL

Trist att det inte blir någon Ponnyakuten 6... :( Läste precis detta på facebook. Men kan man i stället hoppas på en Hästakuten? I så fall hade jag inte blivit särskilt ledsen... ;)

Nej!! Varför det? Finns ju många som söker och många som tittar (känns det som i alla fall). Kan det vara att det bara finns en viss mängd av problem som kan lösas på ett par veckor och det börjar bli tjatigt med att det återkommer så många problem (typ lastning, hopprädsla etc)?

Nej!! Varför det? Finns ju många som söker och många som tittar (känns det som i alla fall). Kan det vara att det bara finns en viss mängd av problem som kan lösas på ett par veckor och det börjar bli tjatigt med att det återkommer så många problem (typ lastning, hopprädsla etc)?

Fast i år tycker jag att det har varit nya och intressanta problem!:) Men visst har det blivit tjatigt vissa år..

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
A
Avel Hej. Provade att fråga i fjortråden som fanns här sen tidiagre men fick inga svar så jag provar att skapa en ny tråd. Egentligen är...
2
Svar
33
· Visningar
4 019
Senast: Eligible
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare