Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Eftersom ingen av oss vet hur mycket ansvar något av barnen har hemma i praktiken är det här bara spekulation men jag misstänker att den upplevda känslan för barnen är att föräldrarna har det huvudsakliga ansvaret hemma och nu är de föräldrarlösa för en längre period. Dvs jag tror inte det handlar om att barnen inte jobbar för att ta hand om sina ponnyer hemma utan att de inte känner av den där tyngande känslan av att vara ansvarig själv. Eftersom föräldrarna (förhoppningsvis) finns med i bakgrunden hela tiden hemma.

Jag som ändå är vuxen och erfaren kan känna lite samma sak om någon reser bort i en vecka och lämnar sin häst med mig jämfört med om det är att hjälpa till några dagar när ägaren finns tillgänglig men inte har tid att åka ut.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Barnen som fick träna för Pether, vilka framsteg de gjorde på bara en träning! Fast det stärker ju misstankarna om att de inte tränar (regelbundet) för nån (vettig) tränare hemma.

Bra också att de verkar ha en mental coach med för alla barnen i år! Och alla ungar och ponnyer är ju :love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Superbra avsnitt! Alla ungar är ju hur goa som helst och verkar ha fina ponnysar. Gillar träningarna idag också. Pether verkar riktigt pedagogisk och han, dansken (minns inte vad han heter) kom med väldigt smarta övningar. Och fortsätter dom så här med Dante så kommer det säkert bli bra där med.
 
Sv: Ponnyakuten 4

delvis kl

Håller med om att det var ett riktigt bra avsnitt! :D Ska bli kul att följa PA den här säsongen :) (inte minst för att det nästan är sommar när säsongen är slut. det kanske är 30 minuters skånsk hästsommar/veckan som krävs för att överleva vintern)
 
Sv: Ponnyakuten 4

*KL*

Reagerade på att den söta lilla vita ponnyn hade så mycket utrustning. Tjejen är hopprädd, men rider med martingal, förbygel och sadelgjord med platta under magen. Nu har jag inte varit inne i hästsvängen på ett par år, men är det inte väldigt mycket utrustning? Behövs allt? Han på araben hade skydd fram och boots. Jag kanske överreagerar?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Äh, allt behöves säkert inte, men skadar inte heller. Sedan tänker jag som så att om tjejen är hopprädd så kan mycket utrustning vara en trygghet! Och sedan kanske hon tycker att det är roligt med en fin hoppoutfit och därmed kanske blir lite motiverad av det. Om hon hade haft ett skarpt bett hade det varit galet, men det här ser jag som harmlöst. Jag är själv hopprädd ska tilläggas, och har upptäckt att vilken ände man än tar tag i det, så är det ett första steg och inte negativt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Barnen som fick träna för Pether, vilka framsteg de gjorde på bara en träning! Fast det stärker ju misstankarna om att de inte tränar (regelbundet) för nån (vettig) tränare hemma.

Kan bara hålla med!

kl

Att ungarna har så mycket utrustning är väl överlag rätt vanligt tycker jag:p Man ser ofta ryttare med överflödiga grejer...:meh::p
 
Sv: Ponnyakuten 4

:love:
*KL*

Reagerade på att den söta lilla vita ponnyn hade så mycket utrustning. Tjejen är hopprädd, men rider med martingal, förbygel och sadelgjord med platta under magen. Nu har jag inte varit inne i hästsvängen på ett par år, men är det inte väldigt mycket utrustning? Behövs allt?

Om jag har fattat det rätt så är det inte hennes ponny? Ägaren hoppar den kanske och då kanske det behövs. Vi har inga vanliga gjordar till våra hoppsadlar eftersom pållarna behöver platta ;). På samma sätt kanske martingal och förbygel ingår i "kitet" som hon har fått med till hoppsadeln, även om det inte behövs just nu?

Ponnyn verkar i övrigt vara en ponnymammas dröm :love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

High-fivar mig själv för vad jag skrev om tältet.(barnen verkade ju inte helt imponerade, en stackare hade ju suttit uppe hela natten! :banghead:

Tycker dock att det är anmärkningsvärt att Tobbe jofdrade på om den stora ansträgningen det är för många av dem- också börjar de med att låta de sova i tält. Hur tänkte de?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Själv var jag mest förvånad över gnället från barnen över hur jobbigt det var med tält. Men jag utgår å andra sidan från mig själv, det var bland det bästa jag visste när jag var barn - att få tälta och sova ute om somrarna.

kl

I övrigt ser jag fram emot säsongen, verkar vara en del intressanta problem. Fick lite hopp om Dante om han kan få börja om från början också och bli lite tryggare än vad han ser ut att vara nu.
 
Sv: Ponnyakuten 4

fast han på araben hade ju inga skydd och ingen nosgrimma på uttagningen så det är nog nytt.. dom sa ju till honom då att han behövde se över sin utrustning och nu hade han ju skarpare bett, osv..
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tyckte ärligt att det såg rätt illa ut med så skarpa bett. Den lilla vita ponnyn verkar ju väldigt lydig.
Sen skarpt bett i kombination med ryttaren som använder sporrar begriper jag inte:meh:
 
Sv: Ponnyakuten 4

:love:

Ponnyn verkar i övrigt vara en ponnymammas dröm :love:

Jag, som evig ponnyryttare, tycker också att den verkar rätt dreamy :love:
Precis en sådan ponny jag drömde om att få som barn och som jag önskar att jag vore liten nog för att rida på idag. :D
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

High-fivar mig själv för vad jag skrev om tältet.(barnen verkade ju inte helt imponerade, en stackare hade ju suttit uppe hela natten! :banghead:

Tycker dock att det är anmärkningsvärt att Tobbe jofdrade på om den stora ansträgningen det är för många av dem- också börjar de med att låta de sova i tält. Hur tänkte de?

Och jag tycker fortfarande du överreagerar. Första natten sover man sällan särskillt mycket på ett läger oavsett inkvartering. Barnen ser ut att vara mer sammansvetsade efter en natt än de varit tidigare år, tältandet har förmodligen givit den önskade effekten.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Utifrån den förmodade psykisla ansträgningen som PA innebär för de här barnen, så tycker jag att man borde gett samtliga barn bästa möjliga chans till bästa möjliga sömn.
Dålig eller utebliven sömn sätter ned kognition och exekutiva funktioner vilket i sin tur ger än mer stress som ger .... Behöver jag tillägga att barn har större sömnbehov än vuxna?

Det kanske inte var eller är någon fara.
Men barnen verkade rätt överens om att det inte var någon trevlig upplevelse.
Men du kanske menar att gemensamma negativa upplevelser är en framgångsrik metod för att föra folk samman? Antar att du inte jobbar som PA-konsult? (ursäkta ordvitsen)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja negativa gemensam upplevelser för folk samman, men det är knappast det jag menar. Barnen överlever och kommer ha något att prata om.

Bästa sättet att få folk att sova gott är att skippa första natten borta, hur det nu ska gå till.

Jag har mångårig erfarenhet av camping och att ha med barn i samma ålder som barnen och även av att campa i den åldern.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Men varför inte acceptera att många inte alls hade uppskattat att få sova i tält? Dina erfarenheter är inget normsnöre, vilket många här i tråden vittnar om.

Personligen hade jag nog ringt om att få bli hämtad därifrån hellre än att ha sovit i tält.

*kl*
Toppenbra att de tänkte om om Dante tycker jag! Och att de konstaterade att han är både dåligt utbildad och uppfostrad! Och att tränaren sa att det är fel att köpa unghäst till barn ;)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Var har jag sagt att alla uppskattar att sova i tält? Jag kan bara både se poängen med det och kan inte se de stora problemen. Vad jag kunde var det ingen som valde att åka hem.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Tycker det var tråkigt att killen på araben ändrat till så skarp utrustning :( Skarpa bett och nosgrimmor är inte det som löser problemet, bara döljer det. Sedan sporrar med när han är så ostabil i sin ridning. Kan inte va roligt för den hästen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp