Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Just det där med tältet tyckte jag var helt bedrövligt. :banghead:
Samla ihop ett gäng ungar som inte känner varann, som kanske aldrig varit hemifrån mer än ett par dar, till en otroligt spännande och spänningsfivande situation, etc. etc. etc.
Och låta de sova i ett tält???? Vilket bara i sig själv ger dålig sömn pga kyla/fukt/värme/trängsel/hårt (ja alla har vi väl provat..?)

Att få sova så gott man kan känns väl som en grundläggande rättighet ....elller är de ute efter stt ungarna ska bli så trötta så dr bryter ihop?

Eh, varför skulle man sova så himla dåligt i tält? Jag är förvisso friluftsmänniska från att jag var liten, men jag kan inte minnas att jag sovit dåligt just pga jag sov ute i tält. Snarare är det väl roligt att alla ungarna får sova tillsammans? De har ju blivit lite "uppdelade" de andra säsongerna, så nu får de lära känna varandra allihopa snabbare. Det kommer säkert inte vara så hela säsongen.

Såg ut som en variant av militärtält och de brukar hålla rätt bra klimat faktiskt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Finns så många andra problem man vill se också :)

Dock tycker jag ponnyakuten ska ta upp lite kurser om tillpassning av utrustning. Inte konstigt att många ponnys strular med dessa saker som sitter jätteilla på många av dom. Det borde poängteras i tv tycker jag.

Jag fick lite magont när dom filmade Ärtan i boxen efter lektionen och sadeln låg på manken trots svanskappa :crazy:
 
Sv: Ponnyakuten 4

knapplån

är så trött på att dom tar med varje år såna som inte vågar hoppa, sånt kan man lösa hemma med tränare, varför visa det på tv gång på gång.

Lånar din text som ett riktmärke.
Jag är väldigt nyfiken på hur dom kommer lösa detta. Ponnyernas problem är ju att dom bockar och barnens problem är att dom blir rädda. Ska Tobbe (eller någon inhyrd tränare) fokusera på att få ponnyerna att sluta bocka eller kommer fokus ligga på att ge barnen bättre självförtroende och våga hoppa, trots att ponnyn bockar?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast nu handlar det om ungar som ska vara på ridläger i en spänd och spännande situation i nästan två veckor. Nån av de sa ju att de aldrig sovit i tält förut. Är det inte nog med spänning som det är?

Det där är rent subjektivt. Jag har varit med massor av ungar på läger som varit med första gången. De flesta sover gott och har inga problem att anpassa sig. Givetvis har även de haft dagaran fyllda av aktiviteter och även de varit spända inför lägret. De verkade tycka att det skulle bli kul rent generellt men svårt att säga.

Om det var ett smart drag eller inte får vi se senare i programmet skulle jag tro.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*delvis kl*
Jag kan tycka att det är ok att låta barnen sova i tält, förutsatt att dom själva är beredda på detta.
Dom har säkert varit inställda på att få sova inomhus, få ladda telefonen för att kanske få prata med föräldrarna på kvällen och har inte packat några varmare kläder att sova i vilket kan behövas i tält. Så ja, jag förstår deras blandade känslor
 
Sv: Ponnyakuten 5

Precis! Därför vore det ju bra om programmet förmedlade en annan bild till barnen.

Vill man inte hoppa så söker man kanppast till lägret för det, men det skulle vara lite kul med någon vars problem var att h*n tycket hoppning är tråkigt och alla försöker ändra på den inställningen.
 
Sv: Ponnyakuten 5

*delvis kl*
Jag kan tycka att det är ok att låta barnen sova i tält, förutsatt att dom själva är beredda på detta.
Dom har säkert varit inställda på att få sova inomhus, få ladda telefonen för att kanske få prata med föräldrarna på kvällen och har inte packat några varmare kläder att sova i vilket kan behövas i tält. Så ja, jag förstår deras blandade känslor

Det är ett vanligt misstag att ta på sig varmare kläder om man fryser när man sover i sovsäck, om det nu inte är en på tok för dålig sovsäck (och det är det knappast på sommaren). Ska man göra något åt det så bör man lägga något över, exempelvis en filt. Föräldrarna kan mycket väl fått informationen, eller de själva, att man kommer att sova i tält någon natt.

Jag är övertygad om att de ordnar så barnen kan ladda sina mobiltelefoner om det är så de vill ha det. Det är också teambuilding att inte kunna ägan sig åt annat utan att det bara finns gruppen.
 
Sv: Ponnyakuten 5

KL
Var det något barn som klagade på tältet?

Har bokat in mina barn på 4-dagars ridläger i sommar med övernattning. De skulle älska att sova i tält någon natt. Är det vuxna som klagar på tältet bara? Barn klarar väl att sova någon natt i tälet. Annars är det ju lite illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Håller med!

Visst var det ett par barn som klagade på tältningen, men fick intrycket att de var ovana vid att tälta bara, och lite bekväma av sig. Tror att tältningen kommer att bli en positiv ny upplevelse för dem, och kan tänka mig att det är kul att ligga och fnittra där hela gänget. Barnen kommer helt säkert att få flytta in efter en eller två nätter, de har nog precis som andra skriver bara tältningen som teambuilding.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast även om det är teambuilding så passar det inte alla. Jag hade mått fruktansvärt dåligt över att behöva sova i tält om jag åkte på ridläger. Har aldrig ens fascinerats lite av det där med friluftsliv och kan inget om det heller så det hade bara varit ångestframkallande för mig.
 
Sv: Ponnyakuten 4

jaaa du ....
jag har varit ansvarig för en ridlägerverkssmhet i två år. Långtifrån alla men många var rejält slitna i mitten på-slutet av veckan. Med sömn i fin förläggning och bekväma sängar. (Bra, väletablerad verksamhet sedan många år tillbaka som fortfarande är fullt igång med samma goda rykte)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det är normalt att vara sliten i slutet på en vecka oavsett om man sover i tält eller en fin förläggning, det hör liksom till att en del blir det på ett läger. Barn brukar sova gott oavsett var de ligger, om de nu inte fnittrar natten igenom eller hittar på bus men det har inte riktigt med inkvarteringen att göra. Lite problem kan det vara om marken inte är jämn, men tältet stod på gräsmattan så det lär inte vara problem.

Vuxna brukar mest tycka det är obekvämt om de inte är vana.

Jag har som sagt varit på ett otal läger med diverse inkvartering och mängder av barn (och en del vuxna) och alla har överlevt. För många är det en höjdpunkt första gången de får sova i tält.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Ja men barn har dålig imulskontroll, tänk att ha drömt om att få vara med i PA hur länge som helst och plötslugt är du där ...

Jag beter mig inte sådär även om jag är så lycklig så jag håller på att spricka. Studsa runt o "klappa till" hästen i nyllet i farten för att man är glad finns inte på min karta oavsett vilken ålder man tillhör.
Så, nog om sura miner över det nu :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Jag vill gifta mig med Anna!:love::D

Ska bli spännande att se vad det blir med den "spöglada" tjejen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Just det där med tältet tyckte jag var helt bedrövligt. :banghead:
Samla ihop ett gäng ungar som inte känner varann, som kanske aldrig varit hemifrån mer än ett par dar, till en otroligt spännande och spänningsfivande situation, etc. etc. etc.
Och låta de sova i ett tält???? Vilket bara i sig själv ger dålig sömn pga kyla/fukt/värme/trängsel/hårt (ja alla har vi väl provat..?)

Att få sova så gott man kan känns väl som en grundläggande rättighet ....elller är de ute efter stt ungarna ska bli så trötta så dr bryter ihop?

Jag tycker fö att det är en spännande sammansättning. Killen med araben, hon som gillar frihetsdressyr, riddarponnyn, och coola och glada ungar! :love:
Problem som går att lösa och kan ge inspiration (hemkära frihetsdressyrponnyn).
Också gillar jag att en inte fick ta med sin ponny/häst!!!!!!! Så borde de gjort i fjol också med "Lilla Gubben". Ska bli spännande att se vad de hittar på...
Jag har varit på flera läger som barn/ungdom och sovit i tält. Det var ju roligt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Jag fick känslan av att hon som kom utan häst kom själv för att hästen inte var helt fräsch? Per hade 'haft kontakt' med deras hemma- vet - varför om hästen var Okej? Nyfiken på nästa avsnitt då jag antar jag får svar.

Ang varför de 'envisas' med att hoppa. Jag är vuxen o hopprädd. Jag vill ändå kunna hoppa lite flr att det är kul när jag vågar o för att jag vill variera träningen och ja - för att hästen tycker det är kul. Att yngre ryttare känner samma ser jag inte som ett dugg konstigt?
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Jag fick känslan av att hon som kom utan häst kom själv för att hästen inte var helt fräsch? Per hade 'haft kontakt' med deras hemma- vet - varför om hästen var Okej? Nyfiken på nästa avsnitt då jag antar jag får svar.

Ang varför de 'envisas' med att hoppa. Jag är vuxen o hopprädd. Jag vill ändå kunna hoppa lite flr att det är kul när jag vågar o för att jag vill variera träningen och ja - för att hästen tycker det är kul. Att yngre ryttare känner samma ser jag inte som ett dugg konstigt?

Jag tolkade det också så. Hästen är inte helt fräsch och/eller hästen är hos Per M för genomgång/behandling/träning/liknande.

Om hästen konstaterats ok av veterinären hemma, så skulle den väl följt med. Så endera var den inte det och är behandlad/etc och konvalescent, eller så tror jag den är hos PM som sagt. Kan ju finnas en fördel att separera ekipaget och träna dem separat i början.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Som jag minns det var det ju hoppning som var grejen. Status och spänning.


Det var så när jag också växte upp. Alla som hoppade var "tuffa" och de som red dressyr var "mesiga" och "tråkiga". Givetvis är det fördomar som man har växt ifrån. Men där och då fanns de.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Jag fick känslan av att hon som kom utan häst kom själv för att hästen inte var helt fräsch? Per hade 'haft kontakt' med deras hemma- vet - varför om hästen var Okej? Nyfiken på nästa avsnitt då jag antar jag får svar.


Hmm, troligen inte pga ofräsch. Står i hennes blogg, innan hon fick beskedet att hon kom med:

"Just nu är jag på helspänn. Jag har vart de sedan tisdags då vi fick red på att dante var frisk och hade tillåtelse att vara med i ponnyakuten. "

Hon skrev på annat ställe att alla ponnyer besiktigas innan casting, och att de som bockar eller verkar obekväma måste kollas innan de får komma med (jag antar klinikkoll)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp