Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Jag uppfattade det som att du framhävde att det var jättebra att de fick sova i tält. Det var främst det jag reagerade emot.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker snarast att det är "no big deal" och kan inte förstå varför det skulle vara så hemskt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast alla uppskattar ju som sagt inte att sova i tält.
Ser bara om jag själv hade varit i den åldern. Kommer ny till ett läger, trött och nervös och dessutom sett framför mig hur skönt det ska bli med en säng att sova i. Och så får jag reda på att det är ett tält jag ska sova i, tillsammans med folk jag inte känner! Näe, jag hade inte uppskattat det iallafall, sen har jag aldrig varit någon som sett positivt på tält heller, är alldeles för bekväm av mig ;)
 
Sv: Ponnyakuten 4

har inte sett senaste avsnittet än men tycker inte det är fel med både sporrar och skarpt bett enstaka tillfällen. även hästar som springer kan ju vara sådana som inte tar skänkel liksom, även om man som åskådare helst hade sett "mild" utrustning.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Nåja, dead end discussion, men nu uttryckte barnen att de faktiskt sovit dåligt. Med tanke på att de inte valt att åka på tältläger och dessutom ska vara hemifrån länge, eget ansvar och dessutom Tv-inspelning så står jag fast vid att jag tycker att det var en dålig start på tiden på gården.

*kl*
varför är de hos Tobbe varje år?
Han bor ju i Skåne. Jag som bor ca 100 mil från Skåne tycker att det är lite trist .... Jag tror att många ungdomar här och i ännu mer avlägset belägna platser gärna skulle vilja vara med, men inte kan på grund av resan ...

Ang. gårdagens program tyckte jag att det var lite sorgligt att se hur snabbt Dante inte bara fann sig i situationen utan även såg ut att trivas under ryttare ... Man hoppas att budskapet oerfaren häst= erfaren ryttare når fram. Det här är ju andra året i rad där ett sånt här ekipage är med.

Synd om (ung)hästen och livsfarligt för tjejen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Instämmer.
Dessutom betyder varken sk. skarpa bett eller sporrar att man automatiskt använder det fel eller på något sätt förstör.
En nötande skänkel utan sporrar och en hård hand på ett vanligt tränsbett är minst lika illa. Både vad gäller att förstöra hästens känslighet och tryckskador (i munnen).
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag har aldrig varit på ett läger, oavsett inkvartering där alla sovit gott första natten.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Kl

Vad kul det var att se unghästutbildaren rida, jösses vad jag tyckte hon red snyggt, balanserad och stadig och mjuk. Jag skulle önska att de lade ut hela träningen på webben så man kunde sett det och inte bara ett kort klipp, men det är ju ett barnprogram så...;)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag håller med, hon var jätteduktig! Och ffa så mötte hon hästen på rätt nivå och struntade i åldern. Det tyckte jag var jättebra! Hästen ser ju i princip bara insutten ut, knappt inriden.
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

tältet antar jag bara var en nödlösning för att huset inte var klart/ledigt i tid, men man dör inte av en natt i tält :p.

tyckte att träningarna såg bra ut i detta avsnittet, hon på harry potter hästen fick i mitt tycke en bra övning, eftersom hästen är känslig för broms och ryttaren satt i system att bromsa in i hindren så är det bra att hon får galoppera på lite. och så får hästen inte lika stor chans att sura ihop och bocka efteråt :D-
 
Sv: Ponnyakuten 4

Instämmer.
Dessutom betyder varken sk. skarpa bett eller sporrar att man automatiskt använder det fel eller på något sätt förstör.
En nötande skänkel utan sporrar och en hård hand på ett vanligt tränsbett är minst lika illa. Både vad gäller att förstöra hästens känslighet och tryckskador (i munnen).

Tycker ändå det är tvetydigt. Är hästen framåt ska inte sporrar eller spö behövas. Hästar är så känsliga för tryck så tycker inte det ser rätt ut när barn/ungdomar rider med det.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Man kan ge en finare signal med en sporre än en skänkel im man använder den rätt. Spöet kan användas till mycket. Inom islandshästeriet är det många som tränar hästarna att sakta in när spöet läggs mot bogem tex.
Men jag håller med dig, det är barn!! så det är stor skillnad.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Kl

Vilket härligt gäng ungar som är med i år.
Tycker gårdagens avsnitt var jättebra. Hästen Potter vill jag ha! vilken guldklimp!

Ska bli spännande att följa Dante!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Kl

Vad kul det var att se unghästutbildaren rida, jösses vad jag tyckte hon red snyggt, balanserad och stadig och mjuk. Jag skulle önska att de lade ut hela träningen på webben så man kunde sett det och inte bara ett kort klipp, men det är ju ett barnprogram så...;)

Håller med, superbra tränare! :) Det där kommer nog att bli bra. Skulle gärna se att Dantes ägare får göra samma som hon med Lilla Gubben förra året, alltså att få lära sig balans och känslighet på en rutinerad häst under tiden hennes egna häst rids till.

Är också förvånad över att en 5-åring ser så pass grön ut. Klart att 5-åringar är gröna, men Dante ser "yngre" ut i sitt sätt att vara och under ryttare.
 
Sv: Ponnyakuten 4

+ jklirla: Håller med!:)

Ja, Tobbe sa ju också det att han är så himla sladdrig liksom! Tycker också att han verkar vara yngre!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Är också förvånad över att en 5-åring ser så pass grön ut. Klart att 5-åringar är gröna, men Dante ser "yngre" ut i sitt sätt att vara och under ryttare.

Håller med! Läste någonstans att tjejen ägt Dante i tre år och därmed antar jag att hon ridit in den själv, så det är väl därför som hästen är så grön.
Men han svarade ju väldigt fint på unghästutbildarens ridning, så det kommer nog bli bra det där. :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det tror jag också, med rätt träning tror jag det blir jättebra.
Hoppas också att ryttaren får rida en annan häst som är mer utbildad och äldre.
Dante är ju en jättefin häst verkligen.

Harry Potter är ju jättesöt också, men jag undrar hur ryttaren har tänkt att hon ska få hjälp med hopprädslan, hon verkade ju ganska missnöjd över träningen för Peter. Han verkade ju jättebra
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tyckte också att Potters ryttare var lite väl skeptisk. Jag menar, hon kom ju dit för att lösa ett problem men tyckte inte att man behöver ta tag i det på en gång?? Hon sa ju dessutom till tränaren att hon ville galoppera över bommar vid tillfället men var som du säger väldigt missnöjd efteråt över att behöva göra det på träning. Hmm... Hon måste nog ta sig i kragen om det ska gå framåt där. :P
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Potters ryttare har som hon sa på castingen aldrig hoppat högre än "bommar på marken" och dessutom tycker hon det är läskigt att galoppera fort - jag har fullständig förståelse för att hon då tycker att det är mycket att hon både ska galoppera "fort" och som hon säger "hoppa" bommarna på marken första gången.
Samtidigt kna jag förstå att det kan vara svårt att lägga ribban ännu lägre, men hon hade kanske bara velat galoppera framåt utan bommar, eller så hade hon helt enkelt inte tänkt så långt, tjejen är ju inte så gammal.
Om jag hade varit i samma sits, som tycker allt över 40 cm är jättehögt, om någon första gången jag var på en träning hade sagt till mig att jag skulle galoppera fortare än vad jag är bekväm i och dessutom hoppa 50 cm, då hade jag också tyckt att det var mycket, även om ingen annan hade tyckt det.
Hon klarade ju av träningen bra i alla fall o Peter verkade nöjd så det blir säkert bra :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Var har jag sagt att alla uppskattar att sova i tält? Jag kan bara både se poängen med det och kan inte se de stora problemen. Vad jag kunde var det ingen som valde att åka hem.

Sant, ingen "big deal", antingen gillar man att sova i tält eller så ogillar man det. Nu hade ledningen valt att de skulle sova där en natt. Ingen åkte hem.


(Man hoppades ju att de var mer motiverade än att ringa hem och be att få bli hämtade pga tältsovningen - och det var de ju också :)

Själv tyckte jag tjejen som började träna unghästen Annika (Anna?) Axelsson verkade väldigt förnuftig, lugn och klok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp