Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

KL

När det gäller Pontus så tycker jag det ser ut som om han har osedvanligt dålig balans. Särskilt för att vara ett barn. Det skulle vara roligt att se hur hans balans är i andra sammanhang. En del personer får aldrig någon riktigt bra balans oavsett hur mycket man övar. Förhoppningsvis har han fått upp ögonen för problemet och tränar på där hemma. :)
Jag känner till den här pojken lite grand, och han är en mycket duktig ryttare för övrigt.

Vad gäller dagens ridskolor... Där finns mycket att önska. En del av "problemet" ligger väl i att de måste tillgodose vad folk önskar för att få elever. Folk vill inte betala för att harva runt i skritt och trav i flera år längre. Tyvärr.
I många fall tycker jag att de går alldeles för fort fram. Jag har en flicka i släkten som rider lektion. Hon vill väldigt gärna galoppera, men vågar inte och ställer sig därför i mitten när övriga elever galopperar. Ridläraren är oerhört osympatisk och opedagogisk som mer eller mindre "mobbar" flickan för att hon inte vågar! Jag blev alldeles förskräckt och ledsen när jag hörde detta. Jag tog med flickan (10 år) till min häst och jag satt bakom henne i sadeln (rider western, så sadeln räckte till oss båda) och lät henne ta det i sin takt och när jag frågade om hon ville galoppera så kom ett mycket snabbt NEJ. Det gick inte många minuter förrän flickan sa; "Kan vi inte pröva lite galopp ändå?". Jag blev SÅ GLAD. Min häst är extremt välskolad så den kan gå ruggigt sakta i galopp och den stannar direkt när jag säger det. Detta påtalade jag för flickan. Tror att det hjälpte att hon hade någon typ av "försäkring" från mig. Upp i galopp kom vi och det var så underbart att se hennes ansikte efteråt! :love: Hon undrade varför inte alla ridskolehästar var så snälla. Följden blev att jag lovade henne att få komma tillbaka och prova igen. Den gången ska hon få galoppera när jag har henne i lina.
Lektionen efter så hade hon provat på ridskolan. Tyvärr bockade hennes häst efter ett par galoppsprång så nu är hon tillbaka på ruta ett... :crazy:

Jag tycker Ponnyakuten är ett härligt program om man tar det för vad det är. Ett barnprogram som även fungerar för vuxna. :D

Vad gäller dagens ridskolor... Där finns mycket att önska. En del av "problemet" ligger väl i att de måste tillgodose vad folk önskar för att få elever. Folk vill inte betala för att harva runt i skritt och trav i flera år längre. Tyvärr. D

Jag har stött på liknande påståenden många gånger men jag måste säga att det låter märkligt. Ett litet barns brinnande hästintresse är väl likadant idag som för 10-20-30 år sen? Och rutinerna och utbildningsskalan ser väl likadan ut idag också, med ridmärkena?

Som sagt, min ridskoleupplevelse är inte alls likadan. Men jag har förstått att det finns ruskiga skräckexempel ute i landet.

Om jag hade varit förälder till ett barn som gnällde över att det var tråkigt att "harva runt" i skritt och trav skulle jag ha bytt ridskola - för att man ska inte bara harva runt fyrkanten. Man ska göra balansövningar, få öva på att ställa i hörnen, rida mellan koner osv.
Om barnet tycker att det fortfarande är tråkigt, inte tycker att det är kul att lära sig, inte har något intresse för hästen som djur, och bara vill gå direkt till hoppning och galopp skulle jag ha tagit ur barnet ur ridskolan och låtit hen få spela bollsport istället.

Om jag hade varit ridlärare hade jag inte kompromissat med säkerhet och grundridning bara för att föräldrarna är betalande kunder och vill se mer "action". Det är levande, känsliga djur vi har att göra med, inga karuseller!:mad:

När man lär sig köra bil börjar man sakta med koner på en parkeringsplats.
Inte tusan börjar man bara efter ett par körlektioner med att vråla ut på E4:an i 120 km/h.

Senast ändrad:

Efter avramlingen så ändrade hon så att linan gick genom inre bettringen, över nacken och fästes i yttre bettringen.

Det är kanske bättre när man fäster linan över nacken? Men det vill till en väldresserad häst ändå för att man inte skall behöva dra den i munnen, och det blir lätt en ond cirkel - ju mer hårdare man drar ju mer stressad blir hästen, jag tyckte det såg ut så i programmet.

Håller med. Pontus borde plockas ur hoppträningarna och bara bli longerad, barbacka eller utan stigbyglar, och lära sig att inte hålla balansen i tyglarna. Det skapar hårda munnar.

I en gammal (från år 1880) bok jag har finns det beskrivet hur de tränade för att få en bra balans och kravet var att eleven skulle kunna longeras utan stigbyglar i alla gångarter samtidigt som denne kastade en boll i luften och dessutom över hinder! Någon som testat detta?

"I och för öfningarna med bollkasningen tages naturligtvis en lugn och sedig häst. Bollen kastas till en början inte högre än c:a 1 meter och lektionen afbrytes så snart eleven visar spår af trötthet. För att bespara mödan att iderligen upptaga bollen när den tappas, kan man fästa den vid ett långt snöre, som fastgöres vid sadeln. När eleven hunnit förvärfva större färdighet böra läraren och eleven kasta bollen till hvarandra. Vid detta bollspel tagas rörelsetakterna i följande ordning: skridt, kort traf, galopp och slutligen , men detta långt senare, sträckt traf.

Széchényi menade att stigbyglarna i början kunde spännas korta och att ridläraren under denna allra första period borde helt och hållet afstå ifrån att inverka på elevens sits. Numera rides emellertid nästan genast utan stigbyglar. Så snart eleven visar sig vara så säker i sadeln att hans sits under bollspelet icke rubbas af hästens jämna rörelser, öfvergår man till hinderhoppning. Denna inledes med att en låg, med halm omvirad stång lägges tvärs öfver den inhägnade volten, så att hästen måste gå öfver hindret. Spetsar hästen icke längre öronen när han kommer till hindret höjes det något litet och får hästen nu taga hindret i traf och slutligen ävfven i galopp. Efter några lektioner brukar eleverna icke vidare gifva akt på hindret. Utan kasta en blick på detsamma fotstätta de med bollspelet."

Senast ändrad:

Jajamensan! Jag klistrade in en referat från boken så ser du hur man skall gå tillväga.

KL och trådkap
Jag önskar att vi hade mer balansövningar på ridskolan nu som vuxen. Någon gång har vi fått välja att rida barbacka, det var ju helt fantastiskt!

Riskerar att låta konstig, men jag tyckte att det var en rätt bra övning. Man får ju ha en lugn och trevlig häst och en mjuk boll (skumgummiboll?) men har man det så låter det lärorikt och roligt.

*delvis kl*

Personligen skulle jag avskytt bollövningen eftersom jag har noll och inget bollsinne. Jag hade aldrig fått börja trava ens en gång.... :)

För någon med normalt bollsinne är det nog sjukt roligt!

En hopptränare jag tränat för använde sig av hängande bollar o fjädrar i träningen av de små barnen.

De fick rida under de hängande sakerna och målet var att mellan hindren så skulle de nudda eller ta på objekten. En balansövning i samma härad. Bra för att barnen fick bättre balans, rätade upp sig naturligt och tyckte att det var jätteroligt! :)

Nu har jag bara läst ett fåtal handplockade inläggen i tråden men i alla fall.

Vad gäller Pontus och hans balans vill jag på peka att jag tyckte att han verkade väldigt nervös och rädd över att behöva galoppera utan stigbyglar något som jag upplever kan ha stor negativ effekt på balansen eftersom man då vanligtvis spänner sig. Dock avstår jag från att säga något om hur god/dålig balans han har annars.

Vad gäller tränarna har ingen mer än Jan Brink lyckat imponera på mig genom det som visas i tv-rutan/svtplay. Men det kanske är jag som är kritisk. Jag har även en känsla av att vi tittare långt ifrån får se allt.

Vad gäller Pontus och hans balans vill jag på peka att jag tyckte att han verkade väldigt nervös och rädd över att behöva galoppera utan stigbyglar något som jag upplever kan ha stor negativ effekt på balansen eftersom man då vanligtvis spänner sig.

Men det är ju just detta jag menar.
Om man har en egen ponny och till råga på allt tävlar i hoppning - då ska man verkligen inte bli nervös över att behöva galoppera utan stigbyglar. Om man blir nervös över tanken på att galoppera utan stigbyglar, då borde man faktiskt inte hoppa. Men nu har han ju en schysst, välutbildad, hindersäker och jättego ponny :love: så att det är ju bra så att det inte händer olyckor. Vad hade hänt om han hade försökt hoppa en ponny som är het och känslig på riktigt, utan insikt i vad man har för kunskaper?
Det är farligt att sätta sig på en för hög ribba om man inte vet om sina begränsningar!

Nu kommer jag låta hård, men jag pallar inte att linda in det:
Ärligt talat förstår jag inte vad Pontus och Egon gör i PA överhuvudtaget.
Det enda problemet som föreligger är att Pontus behöver rida längre tid än 1 år för att kunna kontrollera en häst under banhoppning, inte bara Egon, utan vilken annan normalsnäll häst som helst i princip.
Problemet är inte att Egon är het och svår och att man har försökt en massa olika tränare, problemet är att Pontus behöver rida mer. Överhuvudtaget. Och det behöver man väl inte söka till Ponnyakuten för? Rid för tränare en gång i veckan så är det löst.

Ju mer jag får lära mig om detta ekipage, desto mer önskar jag att den platsen hade fått gå till någon annan som behövde den bättre istället. Jag läste i PA-chatten från 3 mars att han hade hoppat 130 med Egon :eek: Hoppa 130-hinder men inte kunna sitta ner i galopp utan stigbyglar? Hoppas sannerligen att de höjderna kom först efter Ponnyakuten...

Edit: vill INTE basha Pontus som person på något sätt alls, jag tycker han är riktigt tapper, ambitiös och tar till sig kritiken på ett moget sätt, och det kommer säkert bli toppen för honom och Egon i framtiden :)

Senast ändrad:

Men nu får det vara nog med skitsnack om den familjen och stackars lilla Linus som verkar vara en helgo kille som älskar sina ponnyer och som suger åt sig träning som en svamp i PA. Jag tycker det verkar vara en härlig familj med mycket gemenskap som lägger både tid, pengar och kärlek på att kunna utöva sitt GEMENSAMMA intresse. Tänk om alla barn kunde ha så engagerade föräldrar, oavsett vad det gäller. (och nej, jag känner dom inte alls, men mår lite illa av all kritik).
Jag red inte fantastiskt som 12-åring, det gjorde inte Malin Baryard, Lisen Bratt eller någon av alla elitryttare som korsat min väg under åren heller. Det viktigaste måtse ju vara viljan att lära och att ha roligt på vägen. Linus har fö mer meriter än vad jag någonsin kommer få, jag kravlade mig som 18-åring runt någon enstaka MB på en ponny jag haft i 5 år med 2-3 nedslag. Way to go Linus!

Vad gäller tränarna har ingen mer än Jan Brink lyckat imponera på mig genom det som visas i tv-rutan/svtplay. Men det kanske är jag som är kritisk. Jag har även en känsla av att vi tittare långt ifrån får se allt.

Gillade du inte hur Lisen ( :love: ) tog sig an balans/sits-problemet?

Det gjorde verkligen jag :)

*KL*

Har inte hunnit skriva nåt.

Bästa avsnittet hittills, tycker vi (jag och sambo). Vi skulle kunna titta ett helt avsnitt på Sven, speciellt när han är sexig, vi skrattade som galningar härborta!

Underbart att Lisen är tillbaka, rakt och ärligt tog hon direkt tag i problemet och bevisade dessutom för Pontus(?) att hans problem inte är ponnyn utan snarare balansen.

Strålande att Brink inte gillade att nån annan ridit, frågan är bara hur mycket han klargjort för (vad heter hon?) tjejen att hon inte bör rida. Det låter ju på tjejen som om hon tror hon får rida imorgon... Jag hoppas det är "klippfel" och att hon faktiskt fått höra sanningen hon med.

Longeringen var hemsk: "Vi har aldrig longerat ute, så vi går ner och gör det nu, jag har inte med vettig utrustning och vill heller inte ha någon när mitt sällskap erbjuder sig att hämta långpisk". Det var ju som gjort för att misslyckas. Hon borde åtminstone fått order att longera i rundcorallen. För jag uppfattade det som om hon faktiskt blivit tillsagd att longera- kanske av tv-teamet för att det ger bättre tv??

Jag börjar mer och mer undra var den röda tråden i årets PA är? Tidigare har man kanske inte alltid hållit med om vad det gjort, men där har alltid varit en röd tråd som hjälpt barn och ponnyer framåt. Nu känns det mer som en 30 min lång reklam för Tobbes "ridläger". Och Tobbe själv förresten, var har han tagit vägen?? Han är ju knappt med alls, annat än som "mysgubbe". Att Lisen kommer in efter några hopplektioner, när barnen redan hoppat bana är ju hemskt, borde de inte börjat med grundridningen- som de gjort tidigare år.

Jaja,, nu ska jag inte gnälla mer, jag tycker iaf att det var ett jättebra avsnitt och hoppas på fler liknande (men lite bättre planerade).

/Lavinia

Strålande att Brink inte gillade att nån annan ridit, frågan är bara hur mycket han klargjort för (vad heter hon?) tjejen att hon inte bör rida. Det låter ju på tjejen som om hon tror hon får rida imorgon... Jag hoppas det är "klippfel" och att hon faktiskt fått höra sanningen hon med.

Detta har jag också tänkt på. Även om sanningen är hård så tycker jag att det är bättre att hon får höra sanningen än att hela tiden gå och hoppas för att bli besviken. Men som du säger, det kan vara ett klippfel.

Håller även med om den röda tråden, det känns väldigt ogenomtänkt den här säsongen. Liksom, Jan vet inte om att någon annan ska rida den häst han arbetar med:confused::crazy:, "Hoppbarnen" har haft träningar för tre olika tränare (tobbe, jannike, lisen) som alla fokuserar på olika saker :confused: osv. Det känns inte genomtänkt alls. :grin:

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar