Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Även jag är väldigt fundersam över hur f-n det gått till:confused: Hur kan barnen låtas hamna i situationen att man exempelvis hoppar hinder men ser ut som om man sitter på en häst för första gången så fort stigbyglarna försvinner?!

Alltså vad i :devil: är det som gått så snett?

Precis som jag tjatat om i mina tidigare inlägg -var är grunden att stå på?

Svar: långt bort :cool:

Fy så dåligt av omgivningen/vuxna/tränare (??) att inte vara mer concerned om att ge barnen en stabil bas INNAN det ska kutas/hoppas/tävlas.

Usch, jag blir uppriktigt sagt ledsen och upprörd för både hästarnas och deras ryttares skull.

Ptja. T.ex. Linus kommer från en hästvan familj och hans mamma skriver själv i deras blogg att han inte får vara med vid in- och utsläpp av hästarna. När han för ovanlighetens skull ändå var med här om veckan så resulterade det på något sätt i en spark i ansiktet på honom :( Där tycker jag att det blivit så knas från start. Han rider och tävlar två ponnys just nu (Grynet är skadad så han har eg tre) men han kan inte hantera dem från marken...?

Usch, nu var jag tvungen att kolla den bloggen.
Jag får lite "HollywoodfrunGunillaPersson" varning när folk sätter sina barn som huvudperson i bloggar.

Hahaha:rofl:

Skrattar åt CK's jämförelse, vill jag förtydliga.

Skrattar INTE åt att barn blir sparkade i huvudet av stora hästar, huvva.

Kl att stanna hästar som man longerar som försöker sticka iväg. Jag skulle köra in en 3 årig ardenner någongång på
slutet av 1990 talet och skulle börja med att longera denna och gjorde det i grimma. Han försökte sticka i väg och jag lade
all vikt bakom och hävde försöket. Bonden som ägde hästen skrattade gott åt detta. Sedan dess är jag dock alltid inom
inhägnat område för att hästarna inte ska sticka iväg.

När jag skulle börja och longera ett av russen så snodde han sig i linan och jag drog till och han gick omkull. Han snurrade aldrig mer
i linan. Måste tilläggas att jag vägde 120 kg vid dom tillfällena.

Det är väldigt roligt att läsa alla svaren som ni skriver i den här tråden.
:)

Det handlar inte om att man ska springa efter hästen när den sticker/försöker sticka. Utan det handlar om att ha så pass mycket kroppskontroll att stå kvar även när hästen dra i väg med en. Att kunna balansera upp sin kropp så att man inte faller på näsan. Resultatet blir då att det blir två bromsspår efter fötterna och en häst som inser att det blir tungt att dra runt på människan. En teknik som jag använder mig av när någon häst försöker dra iväg mig mig, ovs om det är i ledning, longering eller tömkörning. Och som funkar varje gång.

*KL*

Jag funderar vääääldigt mycket över hur det fungerar på ridskolorna idag (jag har inte besökt någon på flera år)

Nog måste väl åtminstone några av barnen komma från "icke-hästfamilj" och därmed ha börjat med hästar på en ridskola?

När jag red på ridskola och någon kamrat (eller ja, dennes föräldrar) började fundera på köp av ponny så talade föräldrarna ALLTID med ridläraren om vad denne tyckte om att X skulle få en ponny, om huruvdia X var mogen för det osv.

Skulle sådan fråga ställts till den typen av ridlärare vi hade kring vissa av dessa barnen är jag ganska övertygad om att svaret skulle bli "nej, vänta lite med det, för grundridningen/hanteringen sitter inte".

Usch, nu var jag tvungen att kolla den bloggen.
Jag får lite "HollywoodfrunGunillaPersson" varning när folk sätter sina barn som huvudperson i bloggar.
Jag var också tvungen att kolla. Läskigt med en förälder som bloggar om sitt barn. "Idag ska Linus skriva historiaprov, han har tränat massor", "Just nu ligger Linus och slappar i soffan"... Såna saker kan man väl för all del skriva om sig själv, men att skriva det om någon annan? Ett barn? Jättekonstigt faktiskt.

Ptja. T.ex. Linus kommer från en hästvan familj och hans mamma skriver själv i deras blogg att han inte får vara med vid in- och utsläpp av hästarna. När han för ovanlighetens skull ändå var med här om veckan så resulterade det på något sätt i en spark i ansiktet på honom :( Där tycker jag att det blivit så knas från start. Han rider och tävlar två ponnys just nu (Grynet är skadad så han har eg tre) men han kan inte hantera dem från marken...?

Fast där har du nog missuppfattat lite. Det är när det är insläpp av de stora hästarna som han inte får vara med, det skriver hon tydligt i bloggen. Och det tycker jag inte är något att oja sig över - han är ju väldigt liten och borde kanske inte då hantera stora yviga hästar vid insläpp. Han har ju dels inte så mycket att sätta emot och dels blir det ju huvudhöjd på alla sparkar i stort sett.

När jag red på ridskola så fick vi göra massvis sånt!! Kaptensvändning, jorden runt, damsadel, väderkvarnen, händer på huvud över bom/små hoppserier osv. Ev kunde vi i slutet på hopplektioner få hoppa en liten bana. Men alltid bestod största delen av ridlektionerna åt balans, kontroll och planera sin ridning inför och efter hinder/bommar. Lektioner då vi inte hoppade så tragglade vi tempoväxlingar, halvhalver, bak/framdelsväning, flytta för skänkel och en sådan sak som att rida en meter innanför spåret! Det är inte helt lätt på en lektionshäst :P
Alla hästar var trygga och otroligt snälla men med olika mått av egen vilja.

Glömde, vi red massvis utan stigbyglar och även barbacka. Det kasade ungar i backen men då användes de mindre ponnyerna och sådana som bara snällt stannade då ungarna kanade av. klart man kan skada sig ändå om oturen är framme men man måste ju lära sig..

Senast ändrad:

Ju mer jag funderar, ju mer osmakligt känns det.
Att vuxna, (och ungdomar) passar på att snika åt sig uppmärksamhet när de har sina 15 minuter i rampljuset är en sak.

Men att låta en blogg handla om ett mindre barn är bara så.......? "saknar ord".

Har man rätt teknik som du säger så orkar man som vuxen absolut hålla emot även en stor häst när den gör sådär. Jag red till en irländare på 165 cm som gjorde sådär vid longering. Longerade då i grimma för att inte riskera ryck i munnen = ännu sämre "styrka".
Man ser när hästen är på g att dra och då är det bara luta sig bakåt och sätta handen man har längst "bak" på linan bakom ryggen/rumpan och sätta emot med benen. Har aldrig någonsin tappat en häst så som sagt, med rätt teknik så går de allra flesta hästar att stoppa. Men givetvis finns det nog de som lyckas dra iväg ändå men de är nog rätt få.

Tillägg: Men givetvis är det svårt för tösen att hålla kvar hästen. Hon behöver mkt mer hjälp!

Senast ändrad:

Det handlar inte om att man ska springa efter hästen när den sticker/försöker sticka. Utan det handlar om att ha så pass mycket kroppskontroll att stå kvar även när hästen dra i väg med en. Att kunna balansera upp sin kropp så att man inte faller på näsan. Resultatet blir då att det blir två bromsspår efter fötterna och en häst som inser att det blir tungt att dra runt på människan. En teknik som jag använder mig av när någon häst försöker dra iväg mig mig, ovs om det är i ledning, longering eller tömkörning. Och som funkar varje gång.

Jag har testat den tekniken med en fjording under inkörning, som bestämde sig för att dra. Han hade inga som helst problem att dra runt två stående vuxna i bettet. En häst som verkligen vill har inga som helst problem att dra omkull en människa, allrahelst om den också blivit lite rädd. Det är också extremt svårt att hålla balansen stående med en galopperande häst i andra änden på linan man håller i, om man inte kan dra hästen åt sidan. Om hästen springer ifrån dig och du hamnar bakom hästen går det inte att förbli stående när den får upp farten i galopp.

Tycker det är väldigt underhållande att läs den här tråden, fram med popcornskålen haha! Att vuxna sitter och diskuterar (och blir ovänner över) ett barnprogram visar väl ganska tydligt hur stor brist på hästprogram det finns.
F.ö. älskar jag Pa och följer det flitigt ;)
/16-årig tjej

Samma händer på Facebook, och säkert i andra medier, "idag kissade X i sängen igen...", "Y har haft så dåliga betyg ända sedan hen började i sjuan..."

Barn hängs ut hejvilt, även tonåringar - föräldrar som skriver privata kommentarer om både det ena och det andra.

Har man rätt teknik som du säger så orkar man som vuxen absolut hålla emot även en stor häst när den gör sådär. Jag red till en irländare på 165 cm som gjorde sådär vid longering. Longerade då i grimma för att inte riskera ryck i munnen = ännu sämre "styrka".
Man ser när hästen är på g att dra och då är det bara luta sig bakåt och sätta handen man har längst "bak" på linan bakom ryggen/rumpan och sätta emot med benen. Har aldrig någonsin tappat en häst så som sagt, med rätt teknik så går de allra flesta hästar att stoppa. Men givetvis finns det nog de som lyckas dra iväg ändå men de är nog rätt få.

Tillägg: Men givetvis är det svårt för tösen att hålla kvar hästen. Hon behöver mkt mer hjälp!

Instämmer. Använder man en kapson får man ännu mer hjälp då den vrider huvudet på hästen vilket gör att hästen tappar kraft att springa rakt fram. Har heller aldrig tappat en häst när jag varit förberedd på det sättet. Kan bara minnas att jag tappat (eller släppt rättare sagt) en häst en gång och då hade jag inte den tekniken inne utan jag stapplade framlänges efter hästen och när den drog upp i ett risbuskage valde jag att släppa.

Jag var också tvungen att kolla. Läskigt med en förälder som bloggar om sitt barn. "Idag ska Linus skriva historiaprov, han har tränat massor", "Just nu ligger Linus och slappar i soffan"... Såna saker kan man väl för all del skriva om sig själv, men att skriva det om någon annan? Ett barn? Jättekonstigt faktiskt.

Jag skulle gissa att de försöker rida på PA samt nellie berntsson-vågen eftersom de har bellman som hon hade innan vilket antagligen genererat en hel del läsare till deras blogg. Läsarna som kommer från Nellie, vilket antagligen är de flesta, vill ju läsa om Linus och Bellman och inte om morsan.

Huruvida det är rätt eller fel lägger jag ingen värdering i, det får familjen själva fatta beslut om.

kl

jag undrar mest vart den underbara "ponnytiden" tog vägen, har dessa barn upplevt att rida barbacka till eller från sommarhagen utan krav på snälla ponnys eller är de bara uppsatta på hetsiga ponnys och fått höra tävling tävling tävling?

Inget fel i att vilja tävla hoppning men har man aldrig ridit utan stigbyglar så vet jag inte om man har börjat i rätt ända....

Det undrar jag med.
Leker inte barnen med sina ponnyer?

Jag minns när jag o min kompos tog in våra ponnyer från hagen, vi klättrade upp på dem barbacka från varsin sten, sen tävlade vi i full galopp barbacka med grimma och grimskaft ner till grinden, lätt livsfarligt men galet kul.
Vi red massa barbacka, tränade att gör massa trix på hästryggarna osv. Visst föll vi av då och då men jäklar vad kul vi hade och bra balans kom på köpet.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar