Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

kl

Tycker det här avsnittet var riktigt bra. Lisen träningen var kanon. Hon hymlar inte utan talar om vad som gäller och hur man ska göra för att bli bättre. Raka rör utan att bli för hård.

Vore kul om de kunde ha lite voltigeträning men en stadig häst och voltigegjord. Skulle säkert bättra på deras balans och känsla.

Bink är ju bara för bra. Träningen med kvasten :D, ställde mig genast upp och gjorde övningen utan kvast. Det var inte så himla lätt faktiskt.

Longeringen var en katastrof men den speglar ju också ungdomar (och vuxna) väldigt bra som gärna tror att man kan för att det gått bra med hjälp 2 ggr. Nyttig läxa.

Den här gången gillade jag kamelen :love:

Kl

Lisen kanske skulle hjälpt honom lite innan galoppen, grabben verkade ju inte ha koll på hur man ska ha sin vikt på böjt spår, ju fortare det gick ju längre ut kasade han. Men han hängde ju utåt redan i traven, hade hon sagt till honom att sitta inåt hade det nog gått bättre.

kl.

Jag vet inte om det är en bra ide att fästa longerlinan i bettringen, men det är kanske det vanliga sättet?

Lite tycker jag nog det är Lisens fel, för hon lovade faktiskt att hon skulle ha kontroll på hästen.

Efter avramlingen så ändrade hon så att linan gick genom inre bettringen, över nacken och fästes i yttre bettringen.

kl.

Jag vet inte om det är en bra ide att fästa longerlinan i bettringen, men det är kanske det vanliga sättet?

Lite tycker jag nog det är Lisens fel, för hon lovade faktiskt att hon skulle ha kontroll på hästen.

Givetvis är det inte det vanliga sättet.

Jag har för mig att hon sa att hästen inte kunde springa iväg - och det kunde den ju inte. Däremot är det ju inget konstigt att hästen sprang fortare ju mer ryttaren knep åt med benen. Den försökte dessutom balansera upp sin ryttare som var på väg åt ett helt annat håll.

Jag tror inte heller hon i sin vildaste fantasi anade hur dålig balans killen hade... han sa ju själv att han inte hade något stöd alls när stigbyglarna försvann.

Med en ryttare som tävlar och hoppar banor på en sån ponny hade faktiskt jag också förutsatt att galopp utan stigbyglar inte borde vara ett stort problem.
Däremot, nu så här i efterhand när man vet hur det gick och som jag sa redan under programmet - man skulle kanske ha börjat i trav. (eller till och med skritt)

kl

Gillade också det senaste avsnittet! Lisen är min favorittränare i ponnyakuten så det var kul att hon är tillbaka. "Sexy and I know it"-sekvensen med Sven tyckte jag var lite småpinsamt rolig, men jag hade hellre sett även den stunden lagd på barnen och ponnyerna eftersom det hände så himla mycket idag!

Anna med lilla Gubben tycker jag mest synd om. Det märks att hon så himla gärna vill rida sin ponny, men det blir så himla fel och de är nog inte rätt för varandra alls. Jan verkar passa jättebra som tränare där, han ser problemet för vad det är och är hela tiden tydlig med att det kommer ta tid, det är en för svår ponny osv. Tråkigt såklart för tjejen, men bra att de inte "utmanar ödet" och slänger upp henne för tidigt. Helst skulle jag vilja att hon fick en ny ponny som passar henne bättre men det lär ju inte hända i PA.

Pontus tyckte jag också synd om! Snacka om att få självförtroendet knäckt. Massor av vuxna skulle ta det mycket sämre i hans situation än vad han gjorde. Först över huvud taget att man har problem med sin ponny, sen få tillsägelse om att hans balans är jättedålig, sen bli longerad av Lisen när man ska ha hoppträning, visa i tv hur dålig balans man har och så till råga på det ramla av och bli lite skärrad :crazy: Hur många vuxna skulle inte bryta ihop av det? Men han verkar också vilja väldigt gärna, det var väl han också som sa att hans ponny är hans kompis och jag får känslan av att han verkligen tycker om den och vill det bästa för ponnyn. Jag hoppas att han får massor av balanshjälp i fortsättningen också och att det finns vuxna hemma hos honom som fortfarande hjälper honom med det, då tror jag att han och hans ponny kan bli ett jättefint ekipage.

Ludde (kommer inte ihåg vad "hans" barn heter) gick de alldeles för fort fram med. Det syntes jättetydligt att tjejerna inte hade koll på vad de gjorde, tappade honom ett par gånger, "straffbackade" helt utan finess, ingen koll på positionen i longeringen osv. Förstår inte varför de longerade själva? Var det kamerateamet som ville det, barnen själva, eller Tobbe? Det enda det för med sig är väl att tjejen känner sig dålig (det sa hon väl också?) när det inte fungerar, och Ludde ser igen att han kan göra lite som han vill. Hoppas de får ordning på problemet igen och att hon förstår att man måste träna massor av gånger innan man kan, och att de borde hållt sig i rundcorallen om de absolut var tvugna att longera utan Tobbe/annan instruktör.

Nästa avsnitt vill jag se mer av t.ex. den lilla tjejen med en stor vit ponny, fuxen (som är svår att fånga i hagen?) och Linus med hans lilla ponny. Det känns som att man knappt får se dem alls!

undrar om tobbe och komp är medveten om att de har smitit och longerat själva? att de kanske bara skulle promenera med honom och fick en ljus idee? känns lite så.

Jag får känslan att det inte var någon som bett dom longera hästen. Dom ville nog prova själva. Det kändes inte särskilt överlagt alls.

Jag tror inte heller hon i sin vildaste fantasi anade hur dålig balans killen hade... han sa ju själv att han inte hade något stöd alls när stigbyglarna försvann.

Med en ryttare som tävlar och hoppar banor på en sån ponny hade faktiskt jag också förutsatt att galopp utan stigbyglar inte borde vara ett stort problem.
Däremot, nu så här i efterhand när man vet hur det gick och som jag sa redan under programmet - man skulle kanske ha börjat i trav. (eller till och med skritt)
´
Jag förstår inte varför dom skulle upp i galopp alls, han kunde ju knappt skritta utan stigbyglarna och traven var han otroligt spänd i. Tycker man såg från början nästan att han skulle åka av. Hästen verkar annars faktiskt vara väldigt välriden och om han får ordning på sin balans tror jag dom blir ett jättefint ekipage.

Sen tror jag han spänner sig såpass pga att han verkar vara väldigt rädd för att ramla av, eller om det är pinsamt eller jag vet inte vad. Är man rädd för att ramla av är det också svårt att slappna av. Det måste man komma förbi på något vänster.

KL

Säsongens PA får mig verkligen att bli tacksam över att jag är uppvuxen på ridskola, och från dag 1 fick göra balansövningar. Ridskolor har alltför dåligt rykte!
Första terminen fick vi inte ens hålla i tyglarna och rida själva utan hade alltid ledare i grimskaft. Vi fick inte galoppera innan vi kunde trava utan stigbyglar, osv. Att överhuvudtaget börja hoppa stod inte på kartan förrän vi kunde sitta ner i galopp utan stigbyglar. I fallet vi såg med Lisen igår har ju allting kommit i bakvänd ordning, man blir ju mörkrädd!

Hur kan man som förälder köpa en ponny till sitt barn utan att ha en susning om sitt barns ridkunskaper? Var lär sig barnen rida, av vem? Jag begriper ingenting!
Hänga med som en vante på en het och känslig ponny och hoppa banor när man inte ens har ridit utan stigbyglar eller ridit utan att hålla i tyglarna. Jag blir minst sagt upprörd! :mad:

+1 på den. och vi hade även voltige en gång varje termin på min ridskola, på en dundersnäll fjording!

Åh, det fick vi också göra :love: På en stor nordis som mest stod och sov ;) Vi fick prova att stå upp på hästen, göra alla möjliga konstiga övningar och allting i skritt. Vi fick prova vissa saker i trav men det var aldrig något tvång.

Jag tror att de fick vara ensamma för att bevisa att det inte räcker med 2 träningar så är problemet löst. Det krävs lite mer än så vilket tydligt syntes igår när de skulle longera.

Lisen :love: - usch det där var lite jobbigt men man måste ju säga sanningen! Så bra, jag satt och jublade hemma framför tvn.

Brink: :love: skitarg för någon annan ridit och sen berättar att Lilla Gubben måste longeras och ridas av någon annan varje dag i 2 mån, typ ny inridning, innan Anna får rida och att hon ska träna på annan häst. Dessutom att han säger rakt ut att det gått så långt med hästen att den nästan är farlig. Så tråkigt för henne men hon kommer vara så glad för Jans hjälp när hon blir äldre, om hon inte skiter i råden och börjar rida Lilla Gubben för tidigt åker av och slutar rida.

Senast ändrad:

KL

Säsongens PA får mig verkligen att bli tacksam över att jag är uppvuxen på ridskola, och från dag 1 fick göra balansövningar. Ridskolor har alltför dåligt rykte!

Det har jag med - men det är ju 30 år sedan... jag kan mycket väl ha haft otur, men de ridskolor jag kommit i kontakt med under de senaste åren har inte alls lagt samma grund för eleverna - varken ridmässigt och definitivt inte rent kunskapsmässigt. I dagsläget tycker jag, baserat på mina egna upplevelser, att fokus snarare verkar vara på hur fort barnen får börja "galoppera och hoppa" snarare än att lägga en stadig grund med teori, balansövningar, sitsträning osv.

KL

Någon nämnde i tråden hur synd det var om Anna, jovisst är det så. Men som en liten tröst för henne så får hon se att Brink och Ida-Linn som ändå anses vara duktiga på det dom gör, också ha lite "problem" med hästen. Jag tror det hade varit värre för henne att se någon annan bara hoppa upp och så hade allt bra och hästen dansat fram, för då hade hon nog bara känt sig urdålig. Lite rörigt resonemang, men någon kanske fattar ;)

Nejdå, man rider balansövninar etc numer också. Senast i förra veckan gjorde ponnybarnen som rider lektionen innan mig kaptensvändning, den övningen minns jag från när jag började rida på ridskola för 20 år sen. Och det är noga med balans och kontroll, aldrig att man skulle få skena runt sådär!

Det har jag med - men det är ju 30 år sedan... jag kan mycket väl ha haft otur, men de ridskolor jag kommit i kontakt med under de senaste åren har inte alls lagt samma grund för eleverna - varken ridmässigt och definitivt inte rent kunskapsmässigt. I dagsläget tycker jag, baserat på mina egna upplevelser, att fokus snarare verkar vara på hur fort barnen får börja "galoppera och hoppa" snarare än att lägga en stadig grund med teori, balansövningar, sitsträning osv.

Jag har nästan hört tvärtom - att ridskolorna var värre förr än nu. Jag red på ridskola för ca 15 år sen, så där är det lite skillnad, men ändå.

Jag gick på en liten privat ridskola med massa tinkrar för 10 år sedan. På dom fick vi rida lättare voltige och göra massa balansövningar, stå upp på dom, prova stå på dom när dom skritta osv (det var skit svårt och lite läskigt kan jag minnas, den tinkern var störst i stallet så det var långt ner till backen haha). Men det var kul och minst sagt lärorikt med balansen. Och efter varje lektion tog vi upp stigbyglarna och skritta utan för att sträcka på benen ;)
Jag har inte den bästa balansen nu men absolut inte den sämsta heller :) Kan hålla mig kvar i bocksprång osv (ibland iaf). På den större ridskolan jag red senare på, hade en fjording man fick rida voltige på om man ville. Jag testade dock inte då. Men ibland hade vi någon lektion barbacka, minns att någon alltid föll av och hade urkass balans, medan jag red den ponny som var svårast att sitta ner i (väldigt stora steg som man studsa högt och mkt i).

Blev förvånad över hur svårt han hade det med balansen. Kanske att han ska börja SKRITTA barbacka på egen hand (och/eller med sadel utan byglar) när han kommer hem från lägret och öva :) sedan trava och tillslut galoppera (men då longeras). Men Pontus skötte kritiken jätte bra tycker jag, särskilt när han är så ung. Tog till sig det tränaren sa och samtidigt sa att hon var rak på sak på ett bra sätt. :) Ramlade av och klev upp igen, han var ju nära att brista men jag förstår känslan, inte att det nödvändigtvis är läskigt eller att fallet gjorde ont, utan att man har ett sådant problem med sin bästa vän, att det inte går som man vill eller tänkt sig liksom.

Senast ändrad:

men vad är detta med ungar som är själva med hästarna? Själva i hagen och hämtar och nu själva och longerar? Vad är poängen?
Jag har alltid varit själv och hämtat min egna ponny i hagen och stallet som 14 åring. Jag skötte allt själv, mockning, in och utsläpp, fodringar osv. men med mamma 200 m bort hemma i huset.
Vrf skulle man inte kunna klara av att hämta sin egen häst i hagen för? De har ju kamerateam och allt runt omkring om olyckan skulle vara framme.
Sen att dom går och longerar utan tränare när hästen redan har problem med det är en annan femma.:crazy:

När jag gick på ridskola var det dressyr utan stigbyglar, balansövningar över stuts, rida utan tyglar och sen så fick man alltid välja om man ville skritta av utan sadel = alla sadlarna for av och man skuttade upp på hästen igen utan hjälp super glad.

Nuförtiden så rider man hellre dressyr utan stigbyglar än med, men hade nog behövt bli longerad och träna sitsen igen...

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve